Sporthoj vs Motard?

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Hallå!

Vet inte hur jag ska göra, så jag vill ha tips.

Har en Gsxr 750 04 som jag köpte i början på sommaren, har en dast kört ett par veckor. Bla på gotland ring vilket var skitkul. Men senaste veckorna har jag inte kört nåt, pga bebis, regn, har inte haft tid m,m. Så den står då i garaget och kostar massa pengar...

Nu är det en som vill byta mot en Husaberg 650 05 som nästan inte gått något alls. Fördelar med den är välk att inte försäkringen är lika dyr, kan köra på vintern samt i skogen. Minus är väl att man inte kan köra längre sträckor, vilket jag sällan gör ändå när man har en lite en hemma.

Så snälla kom gärna med lite tips på hur jag ska göra....

Hej hopp!

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
du gör helt rätt.. och vill du ha sporthoj igen om något år så är det bara att byte tebax då:tummenupp

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
nilzz skrev:
2415769 Hallå!

Räkna bara med att Husabergare rasar i värde bra mycket snabbare än din g1xx3r, eller sport/bruks/custom -hojar generellt så du inte torskar en rejäl slant vid framtida försäljningstillfälle!

ps. går inte ersätta sporthoj med motard, försökt, skaffa båda. ds.

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Missade övre inlägg innan.

Min har jag satt ut för 79, det är ganska mkt utristing på min men inte på Husan. Skulle få ny hjälm och nya cross stövlar med. Samt dubb däck, men dom var inte på fälg.
Han har begärt 70 för sin.

Ska jag begära mkt mera emellan?

Fan så svårt, han kommer förbi här om nån timme :eek:

Last edited:

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Kollar man på blocket så ligger de runt halva nypriset (ungefär) efter ca 4 år.
(Runt 40-45kkr för en -02'a t.ex).
Har själv gjort samma byte (sporthoj till motard) av samma skäl, bebis & tidsbrist.
(Det är riktigt surt med en hoj som kostar tusenlappar i månaden för försäkring m.m när man inte har tid att köra med den).

Dock bör sägas att just Husaberg kanske inte är en så bra gatmotard utan trivs bäst på bana.
(Eller isen, grusgropen, skogen o.s.v).

@jp: Vad är Gettxxtrer för hoj? :va

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
nilzz skrev:
2415769 Hallå!

kör själv första säsongen på motard efter att ha åkt sporthoj en stund. De enda jag saknar är den höga farten *pungt* typ ligga o kryssa mellan bilar på rätt sida 200 sträcket. men de e fan allt. nu är vi iofs ett tiotal polare som åker husa här så de kanske spelar in lite me, men de e fan så skoj. Bara de svänger tillräckligt så e de inte mycke som hänger me. hade inga problem i mellangruppen på gotlandring (lelle) så dom e ju inte skitslöa direkt.
jag betalar 1023:- hel/hel 25år så de ju lite skillnad i pengar me till de bättre:tummenupp alla gnäller på att de så mycke skruva me husa kan jag inte heller hålla me om. visst du får serva ofta men säg att de tar tio minuter o byta olja/filter o tjugo att justera ventiler utan stress, lätt.
Köp dig du en husaberg kan nästan lova dig att du inte blir besviken. fega inte:D me nån KTM eller nåt bara. lycka till

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
nilzz skrev:
2415780 Missade övre inlägg innan.

Min har jag satt ut för 79, det är ganska mkt utristing på min men inte på Husan. Skulle få ny hjälm och nya cross stövlar med. Samt dubb däck, men dom var inte på fälg.
Han har begärt 70 för sin.

Ska jag begära mkt mera emellan?

Fan så svårt, han kommer förbi här om nån timme :eek:

Lägger han pengar också emellan?

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
eppe skrev:
2415868 kör själv första säsongen på motard efter att ha åkt sporthoj en stund. De enda jag saknar är den höga farten *pungt* typ ligga o kryssa mellan bilar på rätt sida 200 sträcket. men de e fan allt. nu är vi iofs ett tiotal polare som åker husa här så de kanske spelar in lite me, men de e fan så skoj. Bara de svänger tillräckligt så e de inte mycke som hänger me. hade inga problem i mellangruppen på gotlandring (lelle) så dom e ju inte skitslöa direkt.
jag betalar 1023:- hel/hel 25år så de ju lite skillnad i pengar me till de bättre:tummenupp alla gnäller på att de så mycke skruva me husa kan jag inte heller hålla me om. visst du får serva ofta men säg att de tar tio minuter o byta olja/filter o tjugo att justera ventiler utan stress, lätt.
Köp dig du en husaberg kan nästan lova dig att du inte blir besviken. fega inte:D me nån KTM eller nåt bara. lycka till

Det är just det dära med farten som är så roligt men ack så faligt. Det som också är ruskigt kul är ju accelerationen som man har med en sport.
Det är ju även kul med kurvor, men det är väl säkert lika kul att åka bana med motard?

Försäkringen bör väl vara viss skillnad oxå, nu har jag ca 3400:- i mån...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
nilzz skrev:
2415769 Hallå!

Har en Gsxr 750 04 som jag köpte i början på sommaren, har en dast kört ett par veckor. Bla på gotland ring vilket var skitkul. Men senaste veckorna har jag inte kört nåt, pga bebis, regn, har inte haft tid m,m. Så den står då i garaget och kostar massa pengar...

Nu är det en som vill byta mot en Husaberg 650 05 som nästan inte gått något alls. Fördelar med den är välk att inte försäkringen är lika dyr, kan köra på vintern samt i skogen. Minus är väl att man inte kan köra längre sträckor, vilket jag sällan gör ändå när man har en lite en hemma.

Så snälla kom gärna med lite tips på hur jag ska göra....

Hej hopp!

Räkna med att du får utföra en hel del underhåll på en sådan hoj för att hålla den rullande. Det är en tävlingshoj, körde du en superbike-kittad sporthoj på gata skulle det också bli rätt mycket underhåll. Det är inte direkt svårt men du måste ju vara beredd att byta olja + filter var tionde körtimma och justera ventiler några gånger per säsong så jämfört med att köra sporthoj är det ett j*vla skruvande :)

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
lorkan skrev:
2415882 Lägger han pengar också emellan?

Utrustning men jag vill även ha en slant emellan. Jag kan ju i värsta fall ta bort helsystemet och sälja det.

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
nilzz skrev:
2415899 Utrustning men jag vill även ha en slant emellan. Jag kan ju i värsta fall ta bort helsystemet och sälja det.

Jag ser ett mönster... det skall vara gula hojar!:D

Ja, vad säger man, antingen köper du en motard så får du veta hur det är att köra och äga eller så satsar du på något som är billigt att äga, som typ en BMW. Jag tänker då på att du inte kan köra varje dag pga din familje situation.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Jag körde dax turer på över 20 mil i sommras utan några som helst problem.
Så länge det svänger gör det inge.

Blir dock extremt tråkigt på rak motorväg.

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
nilzz skrev:
2415886 Det är just det dära med farten som är så roligt men ack så faligt. Det som också är ruskigt kul är ju accelerationen som man har med en sport.
Det är ju även kul med kurvor, men det är väl säkert lika kul att åka bana med motard?

Försäkringen bör väl vara viss skillnad oxå, nu har jag ca 3400:- i mån...

Å andra sidan behöver ju inte din gsxr kosta något om du inte använder den. Så svårt är det inte att ställa av/på när det är dags för en tur.

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
Freddola skrev:
2416115 Jag körde dax turer på över 20 mil i sommras utan några som helst problem.
Så länge det svänger gör det inge.

Blir dock extremt tråkigt på rak motorväg.
Ord! så länge adrenalinnivån hålls uppe så kan man ju åka hur långt (länge) som helst:tummenupp

Hör du nilzz! blev de nån affär eller?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Motard är grymt mycket roligare än en sporthoj om den används på rätt sätt.
Har du mycket stadstrafik, förorter och industriområden där du bor ska du satsa på en sån tycker jag! Sporthoj är det förnuftiga valet, som en Volvokombi sådär...

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Har kollat på den och den såg fin ut. Sa åt killen som har den, att jag vill ha pengar emellan så att jag kan köpa fälgar och crossdäck.
Men om han inte ville det så kan jag ta bort helsystemet på min hoj.

Så det är där vi står nu, får se vad som händer. Men även om det inte blir nått med just den så kommer det nog bli motard ändå :)

DreeTman skrev:
2416152 Å andra sidan behöver ju inte din gsxr kosta något om du inte använder den. Så svårt är det inte att ställa av/på när det är dags för en tur.

Jo det är sant, men det blir aldrig någon spontan körning. Blir sån planering så fort man ska ut.

Last edited:

Mr_100%

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Hoj
Ingen just nu
En sak som är säker är, om du har "tummen mitt i handen" skall du inte köpa en husaberg för det blir en hel del mecka det kan jag lova dig. Bara en sådan enkel sak som att byta kolv, då får du klyva hela motorn inklusive växelådan. Det är inte fråga om den rasar utan när den rasar. Tex. balansviktslager skall bytas med ganska täta intervaller= klyva hela motorn. jag kanske låter lite negativ men är man bara förbered på att mecka är det bara att handla för det är en kul hoj att köra.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
nilzz skrev:
2416379Men även om det inte blir nått med just den så kommer det nog bli motard ändå :)
Har också barn och bytte precis till en motard från sporthoj och är grymt nöjd!

Enda trissta med den är väl som sagt när man kör motorväg.. men det gör man ju oftast inte endå...

körde från väsby till sthlm här om dagen ca 2.5 mil och visst det var så trisst att jag svängde av i solna och tog mindre vägar.. Men på dom mindre vägarna har jag mycket roligare med motarden! och det är framförallt så enkelt bara sätta sig och köra.. sen att försäkringen på min 660 hamnade på 4k/år var ju ingen nackdel heller :D

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras