Carcass skrev:2447173Vi måste helt klart bli bättre på att integrera vargen i vårt samhälle, herr varg blir såklart frustrerad av sitt utanförskap.
Olsson skrev:2447185vänsterpartist
Till skillnad från Varg så är Björnjakt tillåten utan en massa intyg, det lättar väl en del på aggressionernaMarkus skrev:2447271Det måste finnas ett mellanting mellan obildad varghatare och rabiat djurrättsaktivist, jag tror det.
Varför hatar ingen björnen, den är ju trots allt farlig på riktigt.
Kanske för att folk inte känner sig maktlösa inför björnen, eftersom den får jagas? Björnen påverkar inte det dagliga livet för människorna i lika stor utsträckning som vargen gör? Kanske för att björnen tagit sig fram för egen maskin, utan att få så mycket hjälp av de rabiata djurrättsaktivisterna/naturvårdsverket? Kanske för att sveriges jägare betalar stora summor pengar som staten lägger på vargforskning osv, samtidigt som den enskilde jägaren inte vågar släppa sin 5-åriga stövare pga risken för vargangrepp eller helt enkelt den starka olustkänslan som kommit in i jakten pga vargen? Detta kan vara frustrerande för den som lagt ner mycket av sin fritid på att träna upp sin hund till jakt, och när hunden står på top, så kan man inte släppa den....Markus skrev:2447271Det måste finnas ett mellanting mellan obildad varghatare och rabiat djurrättsaktivist, jag tror det.
Varför hatar ingen björnen, den är ju trots allt farlig på riktigt.
Matin skrev:2447343När ska bönderna ute i landet bli smarta nog att lära sig det???![]()
Markus skrev:Sannolikt aldrig, det är synnerligen korkade personer som tycker att staten ska skydda deras husdjur mot alla möjliga hemskheter
Markus skrev:Jag kan ge mig på att det är fler hundar som dör av fästingbett än vargbett årligen, definitivt fler människor också
Markus skrev:[Sätt saker i lite perspektiv, det är mitt förslag.
Olsson skrev:2447916Nu är det ju så att dom korkade personerna är fullt kapabla att ta hand om sina djur själv, men får inte det för staten. Kommer det en varg så får du stå där och titta på. Skjuter du ändå riskerar du 4 års fängelse, Hur ofta kommer inte personer som slagit ihjäl folk undan lindrigare.
Blip skrev:2448005Undrar hur vanligt SGT är bland bönder?
arnoldsson skrev:2448009
Om man ser det såhär istället; Varje år inträffar det 1000-tals viltolyckor i Sverige. Följderna blir ibland katastrofala. Förra året dog 13 personer i följd av älgolyckor. Hur många som skadats i de övriga olyckorna vet jag inte men jag anar att det är en del. Tänk er alla dessa pengar som det kostar samhället. Sjukskrivningar, försäkringskostnader etc. Skjut ut hela rådjursstammen så vi har, låt oss säga 500 djur i hela Sverige. Skjut ut alla älgar också (för dom står för det högsta dödsantalet) och spara 200 djur. Vildsvinen ska bort helt klart för dom står för mycket stora skador i skog och mark! Eller vad tycker ni Jägare? Är inte detta ett bra sätt?
Olsson skrev:Klockrent!! Försvinner bytesdjuren för våra rovdjur så blir vi ju även av med dom tids nog![]()
arnoldsson skrev:2448053Det var väldigt ironiskt menat! Men visst vore det allra bäst om man inte hade något vilt alls! Frågan är varför vi ska acceptera jägarnas hobby om dom inte kan acceptera rovdjursförespråkarnas?
Det är ett jäkla snack om hur många vapen som försvinner årligen av hemvärnsmän, låsta vapen som ingen har nytta av, men se hur många vapen som stjäls av jägare årligen. Vapen som oftast är skjutdugliga. Om vi röjer upp bland villt i skogen så slipper vi både den ekonomiska bördan för samhället i form av olyckor och vi slipper okunniga människor med vapen också! Måste säga att jag är mer rädd för gammle Olle 87 år, gråstarr, med hagelbössan i hyggeskanten än för att stöta på en blodtörstig,fraddgande varg!
Vi måste accpetera en mångfald!
Ulf W skrev:2448056Det är ju det som är problemet redan nu, anledningen till att rovdjuren kommer in i samhällena är för att det inte finns nåt att äta ute i skogen. Vargen är inte så mycket för blåbär...
Problemet med hela rovdjursdebatten är att det är omöjligt att få en del att begripa att det inte kan finnas enbart rovdjur, det måste även finnas djur som dessa kan jaga och äta. Vilket det inte gör...
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |