Varg

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Gäller att skogsfolkets barn inte har oturen att möta en sån här störd varg, fast vargar är ju skygga djur så detta har säkert inte hänt. Precis som i Tage Danielssons version av kärnkraftsolyckan...

Länk!

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Vi har en varg här i Bjursås som det blev skyddsjakt på idag med. Den har tagit ca 40 får nu, men det mest absurda är att den har jagat en hundägare som var ute och gick med sina hundar utanför Tempo 50 meter från min lägenhet.

Last edited:

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Hoj
Kawa KX250F -04
Vi måste helt klart bli bättre på att integrera vargen i vårt samhälle, herr varg blir såklart frustrerad av sitt utanförskap.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Olsson skrev:
2447185 vänsterpartist

Det måste finnas ett mellanting mellan obildad varghatare och rabiat djurrättsaktivist, jag tror det.

Varför hatar ingen björnen, den är ju trots allt farlig på riktigt.

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Hoj
Kawa KX250F -04
Markus skrev:
2447271 Det måste finnas ett mellanting mellan obildad varghatare och rabiat djurrättsaktivist, jag tror det.

Till skillnad från Varg så är Björnjakt tillåten utan en massa intyg, det lättar väl en del på aggressionerna :kulspruta

Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Markus skrev:
2447271 Det måste finnas ett mellanting mellan obildad varghatare och rabiat djurrättsaktivist, jag tror det.

Kanske för att folk inte känner sig maktlösa inför björnen, eftersom den får jagas? Björnen påverkar inte det dagliga livet för människorna i lika stor utsträckning som vargen gör? Kanske för att björnen tagit sig fram för egen maskin, utan att få så mycket hjälp av de rabiata djurrättsaktivisterna/naturvårdsverket? Kanske för att sveriges jägare betalar stora summor pengar som staten lägger på vargforskning osv, samtidigt som den enskilde jägaren inte vågar släppa sin 5-åriga stövare pga risken för vargangrepp eller helt enkelt den starka olustkänslan som kommit in i jakten pga vargen? Detta kan vara frustrerande för den som lagt ner mycket av sin fritid på att träna upp sin hund till jakt, och när hunden står på top, så kan man inte släppa den....

Men som sagt, folk är ju bara inskränkta och begriper helt inte bättre. Vargen är ju skygg och kommer aldrig att angripa någon. Ett helylledjur med andra ord! När ska bönderna ute i landet bli smarta nog att lära sig det??? :rolleyes:

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Hela rovdjursdebatten är snevriden!

På ena sidan sitter palestinasjalsvänsterpartister och på den andra en varghatare av guds nåde från Orsa. Det mellanting som Markus pratar om finns faktiskt men får sällan komma till tals.

Björnen är farligare för människan än vargen, hitils har bara jägare blivit attackerade björnen. Men dagen då en björn anfaller en "vanlig" människa ligger nog inte allt för långt bort. En skola i närheten har fått förbud att nyttja det närliggande elljuspåret då en björnhona med ungar uppehåller sig där, som ett exempel.

Vargen i Bjursås:

http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1657052

Gammal artikel. Nu är det altså klart att det blir skyddsjakt

Hittade en notis till

http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1660579

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Matin skrev:
2447343 När ska bönderna ute i landet bli smarta nog att lära sig det??? :rolleyes:

Sannolikt aldrig, det är synnerligen korkade personer som tycker att staten ska skydda deras husdjur mot alla möjliga hemskheter så loppet är nog kört.
Jag kan ge mig på att det är fler hundar som dör av fästingbett än vargbett årligen, definitivt fler människor också.
Sätt saker i lite perspektiv, det är mitt förslag.
För övrigt är det fler tamdjur som rivs av jakthundar än av varg årligen, alltså är jakthunden ett större problem och det är deras närvaro som borde stävjas i första skedet.

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Markus skrev:
Sannolikt aldrig, det är synnerligen korkade personer som tycker att staten ska skydda deras husdjur mot alla möjliga hemskheter

Nu är det ju så att dom korkade personerna är fullt kapabla att ta hand om sina djur själv, men får inte det för staten. Kommer det en varg så får du stå där och titta på. Skjuter du ändå riskerar du 4 års fängelse, Hur ofta kommer inte personer som slagit ihjäl folk undan lindrigare.

Markus skrev:
Jag kan ge mig på att det är fler hundar som dör av fästingbett än vargbett årligen, definitivt fler människor också

En fästing har du som hundägare rätt att plocka bort från hunden och avliva.
Desutom är hundfrågan det som dom obildade varghatarna använder som argument och faller pladask.

Statestik på dödade hundar från agria djurförsäkring 00-05

7238 av trafik
135 av vådaskott
84 av rovdjur
51 av annat vilt

Markus skrev:
[Sätt saker i lite perspektiv, det är mitt förslag.

90 % av rovdjurs stammen finns på 30 % av sveriges yta nämligen Dalarna, Värmland och Gästrikland.

Hur många vargar har du haft utanför din lägenhet. Jag har ingenting emot rovdjur men likaväl som man får avliva en äppelfull älgko som springer runt i ett bostadsområde så tycker jag att man borde kunna ta bort en korkad varg som jagar folk utanför affären. Men mitt resonemang spricker iom att det finns ingen debatt. obildad varghatare VS rabiat djurrättsaktivist.

Nu blev det skyddsjakt på vargen här men fan ta den som skjuter den. Hot och det ena med det tredje ska visst ha förekommit. vargens vänner ( om dom nu hette så ) ska ha sagt att " om det blir jakt så kommer vi stå ivägen".

Det värsta med alla rovdjur är att det faktiskt påverkar människors liv så det blir ett problem ÄVEN för folk som inte jagar. Jag vet inte om det beror på okunskap men folk är rädda.

För att ta ett extremt fånigt exempel.

Roger Nordin på RIX morgonzoo tycker att duvor är ett problem och vill ha ett duvförbud på allmän plats. Altså ta bort ett djur som enligt han skapar ett problem.

Byt ut duvor mot varg och fundera lite på följderna.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Olsson skrev:
2447916 Nu är det ju så att dom korkade personerna är fullt kapabla att ta hand om sina djur själv, men får inte det för staten. Kommer det en varg så får du stå där och titta på. Skjuter du ändå riskerar du 4 års fängelse, Hur ofta kommer inte personer som slagit ihjäl folk undan lindrigare.

Undrar hur vanligt SGT är bland bönder?

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
En väldigt intessant debatt! Självklart ska vi ha varg och andra rovdjur i Sverige! Men om det är djur som stryker omkring nära samhällen så ska dom skjutas! Det är inte ett friskt beteénde hos en varg när den förlorar sin skygghet. Men jägarna som är livrädda och tror att dom ska komma och äta upp hela familjen så är dom ganska korkade.

Om man vet att det finns varg i området så är det FRUKTANSVÄRT OANSVARLIGT att släppa sin hund där! När man ser på många jägare som låte jakthunden stå i sin hundgård hela året och släpps ut på jakten så springer dom ihjäl sig! Så kom då inte och säg att ni är rädda om hunden!

Det är en person på hundra år som dödats av björn! Hundra år!!!

Om man ser det såhär istället; Varje år inträffar det 1000-tals viltolyckor i Sverige. Följderna blir ibland katastrofala. Förra året dog 13 personer i följd av älgolyckor. Hur många som skadats i de övriga olyckorna vet jag inte men jag anar att det är en del. Tänk er alla dessa pengar som det kostar samhället. Sjukskrivningar, försäkringskostnader etc. Skjut ut hela rådjursstammen så vi har, låt oss säga 500 djur i hela Sverige. Skjut ut alla älgar också (för dom står för det högsta dödsantalet) och spara 200 djur. Vildsvinen ska bort helt klart för dom står för mycket stora skador i skog och mark! Eller vad tycker ni Jägare? Är inte detta ett bra sätt?

Men man tar ju en medveten risk när man sätter sig i bilen!? Ja det gör man men gör man inte det när man släpper ut hunden i skogen också!? Anpassa era jaktsätt efter där ni bor!

Moderaten Bengt-Anders Johansson sa i tidningen "Rovdjur" att en varg inte har något ekonomiskt värde. Men det har en jakthund som kan kosta 50 000. Men är man rädd om sin 50 000 kronors hund om man släpper ut den i vargskogen? Jag tycker inte det! Det är likadant när man ser jakthundarna springa längst med Riksväg 27 på hösten... Kom inte och säg att jägarna är rädda om sin hundar då!

Svenska jägarförbunden har en häxjakt på rovdjur just nu. Gå med i hemvärnet så ni får skjuta lite för det är väl det ni tycker är roligt?

Kan bara avsluta med att jag själv är jägare men sysslar inte med jakt utan viltvård. Det är något som helt försvunnit idag.

/Henric

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Blip skrev:
2448005 Undrar hur vanligt SGT är bland bönder?

Eftersom staten har vargspårare som håller koll på deras vilt så är SGT på varg inte allt för vanligt. Det finns med all säkerhet ett par nergrävda vargar runt om i landet men eftersom forskarna på grimsö har konstaterat att det är 35 % dödlighet och 55 % föryngring per år på vargstammen så gör böndernas SGT-försök inte så mycket skada på stammen.

Vargar dör även på naturlig väg. Vanligast, har jag för mig är att dom får ryggen avsparkad av älg.

arnoldsson skrev:
2448009
Om man ser det såhär istället; Varje år inträffar det 1000-tals viltolyckor i Sverige. Följderna blir ibland katastrofala. Förra året dog 13 personer i följd av älgolyckor. Hur många som skadats i de övriga olyckorna vet jag inte men jag anar att det är en del. Tänk er alla dessa pengar som det kostar samhället. Sjukskrivningar, försäkringskostnader etc. Skjut ut hela rådjursstammen så vi har, låt oss säga 500 djur i hela Sverige. Skjut ut alla älgar också (för dom står för det högsta dödsantalet) och spara 200 djur. Vildsvinen ska bort helt klart för dom står för mycket stora skador i skog och mark! Eller vad tycker ni Jägare? Är inte detta ett bra sätt?

Klockrent!! Försvinner bytesdjuren för våra rovdjur så blir vi ju även av med dom tids nog :va

Om du inte är ironisk så var det en våldsam kullerbytta du gjorde nu.

Last edited:

arnoldsson

Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Det var väldigt ironiskt menat! Men visst vore det allra bäst om man inte hade något vilt alls! Frågan är varför vi ska acceptera jägarnas hobby om dom inte kan acceptera rovdjursförespråkarnas?

Det är ett jäkla snack om hur många vapen som försvinner årligen av hemvärnsmän, låsta vapen som ingen har nytta av, men se hur många vapen som stjäls av jägare årligen. Vapen som oftast är skjutdugliga. Om vi röjer upp bland villt i skogen så slipper vi både den ekonomiska bördan för samhället i form av olyckor och vi slipper okunniga människor med vapen också! Måste säga att jag är mer rädd för gammle Olle 87 år, gråstarr, med hagelbössan i hyggeskanten än för att stöta på en blodtörstig,fraddgande varg!

Vi måste accpetera en mångfald!

Ulf W

Support your local...
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
såld
Olsson skrev:
Klockrent!! Försvinner bytesdjuren för våra rovdjur så blir vi ju även av med dom tids nog :va

Det är ju det som är problemet redan nu, anledningen till att rovdjuren kommer in i samhällena är för att det inte finns nåt att äta ute i skogen. Vargen är inte så mycket för blåbär... :tungan

Problemet med hela rovdjursdebatten är att det är omöjligt att få en del att begripa att det inte kan finnas enbart rovdjur, det måste även finnas djur som dessa kan jaga och äta. Vilket det inte gör...

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
arnoldsson skrev:
2448053 Det var väldigt ironiskt menat! Men visst vore det allra bäst om man inte hade något vilt alls! Frågan är varför vi ska acceptera jägarnas hobby om dom inte kan acceptera rovdjursförespråkarnas?

Det är ett jäkla snack om hur många vapen som försvinner årligen av hemvärnsmän, låsta vapen som ingen har nytta av, men se hur många vapen som stjäls av jägare årligen. Vapen som oftast är skjutdugliga. Om vi röjer upp bland villt i skogen så slipper vi både den ekonomiska bördan för samhället i form av olyckor och vi slipper okunniga människor med vapen också! Måste säga att jag är mer rädd för gammle Olle 87 år, gråstarr, med hagelbössan i hyggeskanten än för att stöta på en blodtörstig,fraddgande varg!

Vi måste accpetera en mångfald!

Herregud !!

Nu svamlar du väl om saker som inte har ett dugg med vargarna att göra.
Hur många vargar finns det i dina hemtrakter ?

Ulf W skrev:
2448056 Det är ju det som är problemet redan nu, anledningen till att rovdjuren kommer in i samhällena är för att det inte finns nåt att äta ute i skogen. Vargen är inte så mycket för blåbär... :tungan

Problemet med hela rovdjursdebatten är att det är omöjligt att få en del att begripa att det inte kan finnas enbart rovdjur, det måste även finnas djur som dessa kan jaga och äta. Vilket det inte gör...

Lösningen på det problemet som många förespråkar är att naturen ska sköta sig själv och ha sin gilla gång. Inga jägare med andra ord.

Visst det kanske fungerar i teorin, men i praktiken hur skulle det se ut utanför storstäderna. När vi redan nu med bara ca 130 vargar börjar få vissa problem.

Last edited:

arnoldsson

Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Inte mycket varg här nere! Men jag har vid ett flertal tillfällen varit med och spårat Varg och blivit hotad via telefon och konfrontationer av vargmotståndare.

Det jag vill säga är att jägarkåren ser vargen som ett intrång på deras revir. Den tar DERAS villt. Den tar tamdjur, det vet jag och sådana problemvargar ska självklart övervägas att skjutas! Med tamdjur så menar jag i första hand djur som hålls inom stängsel, får mm. inte hundar.

Men jakt i Sverige ses som en rättighet. Rättighet att bara gå ut i skogen och skjuta. Som Jägare har man ett ansvar också. Ansvaret heter viltvård och i det ingår att man ska värna om naturen och sveriges artrikedom. Inte bara jaga!

Menar också att det för mig är lika självklart att vi ska ha rådjur och älg som varg och Lo!

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...