Gruppkörningar -En diskussion...

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Att göra det tillsammans, att köra hoj i grupp, är ju underbart trevligt/kul!

Men, det blir ju inte alltid som man tänkt sig... Är man ett litet kompisgäng som är ute så är det oftast inga större problem, man vet hur polarna kör, vet begränsningarna, finns interna regler, skiter det sig ändå, så gör det, man känner då ändå varandra och gör då det som behövs, ringer ambulans, åker med till sjukan, känner enorm empati osv. En fördel när man är ute med närmsta polarna, är att det inte finns några "krav", behövs inte tävlas, och framförallt så vet alla sina begränsningar, och om det skiter sig, är man en mindre grupp som känner varandra.

Att rodda ihop en körning via tex SH eller sin lokala klubb, då blir det värre... Är kanonkul träffa nytt hojfolk, men ligger ändå någon form av tävling i botten, -"kan han/hon framför mig, så kan jag" Fungerar oftast, men ibland skiter det sig. Oftast så blir det bara plastskador, men ibland skiter det sig rejält :-( och så gjorde det sig nyligen, oerhört tragiskt.

Är givetvis så att alla som hänger med på en "publik runda" får lov stå för sin egen körning, inget som turledaren står för. Skiter det sig så är det enbart deltagarens problem, eller är det inte så?

Vid klubbrundor jag hållt i, och även SH-rundor, har jag i vissa fall (oftast) vid olyckor valt att ta på mig "ansvaret", dvs ringa efter ambulans, bärgare, åka till sjukan osv, och det har då uppskattats, men om jag som turledare i några fall valt att "blunda", låtit andra ta hand om den helt okända deltagaren, som gjort sig illa, så har det blivit ett "jäv---la" hallå, fått veta att jag är känslokall och hjärtlös.

Frågan är då, finns det någon general-idé kring gruppkörningar, hur få bort tävlingsmomentet, samt, hur stort ansvar har turledaren, trots allt, i slutändan? Ser fram mot en konstruktiv diskussion.

/B
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
benkar skrev:
2447076 Att göra det tillsammans, att köra hoj i grupp, är ju underbart trevligt/kul!

Men, det blir ju inte alltid som man tänkt sig... Är man ett litet kompisgäng som är ute så är det oftast inga större problem, man vet hur polarna kör, vet begränsningarna, finns interna regler, skiter det sig ändå, så gör det, man känner då ändå varandra och gör då det som behövs, ringer ambulans, åker med till sjukan, känner enorm empati osv. En fördel när man är ute med närmsta polarna, är att det inte finns några "krav", behövs inte tävlas, och framförallt så vet alla sina begränsningar, och om det skiter sig, är man en mindre grupp som känner varandra.

Att rodda ihop en körning via tex SH eller sin lokala klubb, då blir det värre... Är kanonkul träffa nytt hojfolk, men ligger ändå någon form av tävling i botten, -"kan han/hon framför mig, så kan jag" Fungerar oftast, men ibland skiter det sig. Oftast så blir det bara plastskador, men ibland skiter det sig rejält :-( och så gjorde det sig nyligen, oerhört tragiskt.

Är givetvis så att alla som hänger med på en "publik runda" får lov stå för sin egen körning, inget som turledaren står för. Skiter det sig så är det enbart deltagarens problem, eller är det inte så?

Vid klubbrundor jag hållt i, och även SH-rundor, har jag i vissa fall (oftast) vid olyckor valt att ta på mig "ansvaret", dvs ringa efter ambulans, bärgare, åka till sjukan osv, och det har då uppskattats, men om jag som turledare i några fall valt att "blunda", låtit andra ta hand om den helt okända deltagaren, som gjort sig illa, så har det blivit ett "jäv---la" hallå, fått veta att jag är känslokall och hjärtlös.

Frågan är då, finns det någon general-idé kring gruppkörningar, hur få bort tävlingsmomentet, samt, hur stort ansvar har turledaren, trots allt, i slutändan? Ser fram mot en konstruktiv diskussion.

/B

Bra initiativ! Jag har funderat lite på detta själv sen i Onsdags..

Vad gäller säkerheten på gruppkörningar hävdar jag att det finns två grundförutsättningar:

1: Det vi gör ÄR farligt. Vi tar en medveten risk varje gång vi sätter oss på hojarna.

2: Alla är ansvariga för sin egen körning.(och detta kommer jag hävda med en dåres envishet)

Men för att syna problemet...Dom regler som finns i din (Benkars) tråd är klockrena, OM alla följer dom. Då kan vi åtminstone undvika alla dessa avåkningar som borde ligga inom vår (som förares) kontroll, andra faktorer som bilister, traktorer och ibland rena sabotage (stock som släpats upp på vägen) är svårare att komma åt.

Så...hur får man då alla att följa reglerna? Runt den frågan har mina tankar snurrat sista tiden, utan nåt större resultat..:rolleyes: Vi har ju inga saktioner att ta till, annat än att tala om för den som syndar att han inte är välkommen mer, vilket han bara kan skita i och komma iaf.

Ska vi ha "kontrollanter" som åker med i grupperna? Faller på att organisationen skulle bli helt ohanterbar, det skulle behövas "kontrollanter" som var tredje åkare för att ha full koll.

Det är väl så långt (eller kort) jag kommit i det resonemanget, att det spelar ingen roll hur många regler man har om ingen följer dom, och det ÄR individens eget val att göra.


Så till den "organisatoriska" biten, jag kan tycka att det bör finnas nån sorts färdig handlingsplan att ta till vid olyckor, dvs att tur/gruppledaren har några handgångna män som vet vad dom skall göra, dvs ev ambulans, bärgning, etc, etc. Angående att tur/gruppledaren skall följa med ambulansen är jag mer osäker, den skadade vill antagligen hellre ha en av sina vänner med sig till sjukan. Är det däremot nån som inte kommit i sällskap med nån kompis bör självklart ledaren ta det ansvaret.

jaja, några tankar iaf...:)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
benkar skrev:
2447076Vid klubbrundor jag hållt i, och även SH-rundor, har jag i vissa fall (oftast) vid olyckor valt att ta på mig "ansvaret", dvs ringa efter ambulans, bärgare, åka till sjukan osv, och det har då uppskattats, men om jag som turledare i några fall valt att "blunda", låtit andra ta hand om den helt okända deltagaren, som gjort sig illa, så har det blivit ett "jäv---la" hallå, fått veta att jag är känslokall och hjärtlös.

Frågan är då, finns det någon general-idé kring gruppkörningar, hur få bort tävlingsmomentet, samt, hur stort ansvar har turledaren, trots allt, i slutändan? Ser fram mot en konstruktiv diskussion.

/B

Ang. ta på sig ansvaret.. Jag har bara vart med på två olyckor där det varit ambulans inkallat.. I dom fallen så har det varit folk i mitten/slutet som klotat.. Han som håller i det.. och här finns fler alternativ.. Antingen som t ex onsdagskörningen där Kapten Blåskägg hållt i det så leder han långsamma gruppen.. Och vurporna har legat i snabba / mellan så innebär det att allt är ordnat innan han kommer fram. Alt två är att det är en grupp då är det första åkaren som håller i det och innan han upptäckt vurpan har förmodligen ambulans ordnats.. Vad jag känner och har upplevt vid vurpor vare sig det handlat om ambulans eller inte så kastar sig alla över olyckan för att hjälpa ingen lämnas! det har ordnats transport till hojjen och t om härbärge..

Jag tycker det är svårt att skylla nått på sammankomsten i sig... På t ex onsdagsåkningarna så har det kämpats med att få ner tävlings/prestige tänkandet och jag tycker det har gått bra! om inte annat så kan man titta på indelningen av grupperna som har varit! ca 50% i långsamma 35% mellan och 15% snabb (gissning) Och där alla nya tvingats åka i långsamma första ca 5 milen.. Det har funnits uppmaningar att läsa dels Din grymma sammåknings tråd och dels Ambulansahjälpen gedigna första hjälpen tråd som jag hade hjälp av i onsdags..

Enda sättet att slippa olyckor på sammåkningar är helt enkelt att skippa dom.. Men sammåkningarna är ju det som gör mc åkning så kul som det är! Åker man i långsamma gruppen så är det ett sånt tempo att alla kan följa med även dom du övningskör i stort sett! allt där över väljer man av sin fria vilja, har man inte en tillräckligt snabb förare ska man inte köra i en snabbare grupp! detta är inget som går att kontrollera tyvärr...

Sen har vi statistiken.. Ett visst antal förare kommer köra ihjäl sig varje sommar! har man då en sammåkning med ett snitt på kring 50 - 60 deltagare så blir tillslut risken stor att någon kommer råka ut för en olycka..

Nä dom som är med på en sammåkning får helt enkelt ta sitt eget ansvar över sin körning! Man kan inte lägga det på någon som fått den underbara idén att dra ihop ett gäng likasinnade för att umgås..
 

njelger

Guest
Lord Adrian skrev:
2447132 Bra initiativ! Jag har funderat lite på detta själv sen i Onsdags..

Vad gäller säkerheten på gruppkörningar hävdar jag att det finns två grundförutsättningar:

1: Det vi gör ÄR farligt. Vi tar en medveten risk varje gång vi sätter oss på hojarna.

2: Alla är ansvariga för sin egen körning.(och detta kommer jag hävda med en dåres envishet)

Men för att syna problemet...Dom regler som finns i din (Benkars) tråd är klockrena, OM alla följer dom. Då kan vi åtminstone undvika alla dessa avåkningar som borde ligga inom vår (som förares) kontroll, andra faktorer som bilister, traktorer och ibland rena sabotage (stock som släpats upp på vägen) är svårare att komma åt.

Så...hur får man då alla att följa reglerna? Runt den frågan har mina tankar snurrat sista tiden, utan nåt större resultat..:rolleyes: Vi har ju inga saktioner att ta till, annat än att tala om för den som syndar att han inte är välkommen mer, vilket han bara kan skita i och komma iaf.

Ska vi ha "kontrollanter" som åker med i grupperna? Faller på att organisationen skulle bli helt ohanterbar, det skulle behövas "kontrollanter" som var tredje åkare för att ha full koll.

Det är väl så långt (eller kort) jag kommit i det resonemanget, att det spelar ingen roll hur många regler man har om ingen följer dom, och det ÄR individens eget val att göra.


Så till den "organisatoriska" biten, jag kan tycka att det bör finnas nån sorts färdig handlingsplan att ta till vid olyckor, dvs att tur/gruppledaren har några handgångna män som vet vad dom skall göra, dvs ev ambulans, bärgning, etc, etc. Angående att tur/gruppledaren skall följa med ambulansen är jag mer osäker, den skadade vill antagligen hellre ha en av sina vänner med sig till sjukan. Är det däremot nån som inte kommit i sällskap med nån kompis bör självklart ledaren ta det ansvaret.

jaja, några tankar iaf...:)

Jag tror det vore bra med Turledare eller talesman som kunde samla in info från åkare och ta upp problem med personer. Jag tror det kan vara svårt för många att säga till (tuffa) killar att hålla avstånd, sluta gean, åk alängre bak i gruppen. etc. Om någon kan ta på sig den uppgiften vore det utmärkt. Måste absolut inta var turledare.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Lord Adrian skrev:
2447132 Bra initiativ! Jag har funderat lite på detta själv sen i Onsdags..

Vad gäller säkerheten på gruppkörningar hävdar jag att det finns två grundförutsättningar:

1: Det vi gör ÄR farligt. Vi tar en medveten risk varje gång vi sätter oss på hojarna.

2: Alla är ansvariga för sin egen körning.(och detta kommer jag hävda med en dåres envishet)

Men för att syna problemet...Dom regler som finns i din (Benkars) tråd är klockrena, OM alla följer dom. Då kan vi åtminstone undvika alla dessa avåkningar som borde ligga inom vår (som förares) kontroll, andra faktorer som bilister, traktorer och ibland rena sabotage (stock som släpats upp på vägen) är svårare att komma åt.

Så...hur får man då alla att följa reglerna? Runt den frågan har mina tankar snurrat sista tiden, utan nåt större resultat..:rolleyes: Vi har ju inga saktioner att ta till, annat än att tala om för den som syndar att han inte är välkommen mer, vilket han bara kan skita i och komma iaf.

Ska vi ha "kontrollanter" som åker med i grupperna? Faller på att organisationen skulle bli helt ohanterbar, det skulle behövas "kontrollanter" som var tredje åkare för att ha full koll.

Det är väl så långt (eller kort) jag kommit i det resonemanget, att det spelar ingen roll hur många regler man har om ingen följer dom, och det ÄR individens eget val att göra.


Så till den "organisatoriska" biten, jag kan tycka att det bör finnas nån sorts färdig handlingsplan att ta till vid olyckor, dvs att tur/gruppledaren har några handgångna män som vet vad dom skall göra, dvs ev ambulans, bärgning, etc, etc. Angående att tur/gruppledaren skall följa med ambulansen är jag mer osäker, den skadade vill antagligen hellre ha en av sina vänner med sig till sjukan. Är det däremot nån som inte kommit i sällskap med nån kompis bör självklart ledaren ta det ansvaret.

jaja, några tankar iaf...:)

Vad man gör vid en olycka förklarar "Ambulans" inlägg här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=876 Ett inlägg som kanske borde vara klistrat även i denna forumdel?

Inlägget/tråden kring gruppkörningar som jag och en glad RapidoKlubbKompis skrivit, ställer folk inte upp på dom tipsen, ja, ingen aning om resten, låta dom köra själva? Drar jag i rundor med Rapido, var ett tag sedan sist, så skäller och skriker jag om folk muppar sig, men vet inte hur man gör vid en SH-runda.

/B
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Cervantes skrev:
Enda sättet att slippa olyckor på sammåkningar är helt enkelt att skippa dom..

Är ju helt klart en variant, dvs att skippa det hela, blev vad jag gjorde kring SH-körningar. Kan ju dock säga att jag helt vansinnigt saknar SH-körningarna hösten -03 och sommaren -04. Var helt underbart trevligt, gick IOFS åt skogen en smula några gånger, men inget allvarligt, dock tillräcligt till sist.

Är kanske så att STORA gruppkörningar är något som inte fungerar? Bara att bita i sura äpplet?

/B
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
benkar skrev:
2447153 Vad man gör vid en olycka förklarar "Ambulans" inlägg här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=876 Ett inlägg som kanske borde vara klistrat även i denna forumdel?

Inlägget/tråden kring gruppkörningar som jag och en glad RapidoKlubbKompis skrivit, ställer folk inte upp på dom tipsen, ja, ingen aning om resten, låta dom köra själva? Drar jag i rundor med Rapido, var ett tag sedan sist, så skäller och skriker jag om folk muppar sig, men vet inte hur man gör vid en SH-runda.

/B

Den borde nog vara sticky här också, ja.

Men det var inte det medicinska omhändertagandet jag for efter i första hand, utan att det kanske ska finnas en färdig plan i varje grupp om vem som gör vad. Tex: Svenne är bra på första hjälpen, hans styr upp det, Nisse ser till att bärgare kommer på plats och följer upp vart hojen förs, Bosse och nån mer ser till att ev medåkare i ambulansesns hoj kommer till sjukhuset eller annan förvaring. Kanske småsaker i sammanhanget men saker som underlättar enormt i efterhand.

Vad gäller skrikandet och ryandet på folk som muppar sig tror jag det är lättare gjort i en klubb där alla känner dom flesta jämfört med en Sh-körning där dom flesta är okända.:)
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Cervantes skrev:
2447147

Sen har vi statistiken.. Ett visst antal förare kommer köra ihjäl sig varje sommar! har man då en sammåkning med ett snitt på kring 50 - 60 deltagare så blir tillslut risken stor att någon kommer råka ut för en olycka..

Nä dom som är med på en sammåkning får helt enkelt ta sitt eget ansvar över sin körning! Man kan inte lägga det på någon som fått den underbara idén att dra ihop ett gäng likasinnade för att umgås..

Precis!!! :tummenupp

/Uffe
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
benkar skrev:
2447172 Är ju helt klart en variant, dvs att skippa det hela, blev vad jag gjorde kring SH-körningar. Kan ju dock säga att jag helt vansinnigt saknar SH-körningarna hösten -03 och sommaren -04. Var helt underbart trevligt, gick IOFS åt skogen en smula några gånger, men inget allvarligt, dock tillräcligt till sist.

Är kanske så att STORA gruppkörningar är något som inte fungerar? Bara att bita i sura äpplet?

/B

Det känns som att skalan vid gruppkörningar funkar ungefär som Richterskalan, dvs en fördubbling av deltagarna ökar olycksrisken tiofalt. (eller vad nu proportionerna i Richterskalan är)

Kan bara hålla med, jag skulle sakna körningarna enormt om dom försvann. Fina krokvägar, fika, skitsnack på Donken och tokspammande i Onsdagstrådarna har gjort min återkomst till hojvärlden helt oväderlig för mig.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Lord Adrian skrev:
2447216 Den borde nog vara sticky här också, ja.

Men det var inte det medicinska omhändertagandet jag for efter i första hand, utan att det kanske ska finnas en färdig plan i varje grupp om vem som gör vad. Tex: Svenne är bra på första hjälpen, hans styr upp det, Nisse ser till att bärgare kommer på plats och följer upp vart hojen förs, Bosse och nån mer ser till att ev medåkare i ambulansesns hoj kommer till sjukhuset eller annan förvaring. Kanske småsaker i sammanhanget men saker som underlättar enormt i efterhand.

Vad gäller skrikandet och ryandet på folk som muppar sig tror jag det är lättare gjort i en klubb där alla känner dom flesta jämfört med en Sh-körning där dom flesta är okända.:)

Ska man vid/innan en "gruppkörning" behöva börja det hela med att skapa färdiga planer för hur allt ska hanteras vid en olycka, olycksansvarig, bärgningsansvarig osv osv, så är det hela ute och snedseglar, inte lätt att dra ihop till en spontan körning då... ?

Kanske bättre låta en gruppkörning vara vad det är, mäniskor som kör i grupp, och att medmäniskorna som är med, imporiviserar ihop det bästa dom kan, om något går snett? Börjar lukta lite väl mycket Svenskt/ryskt socialistiskt samhälle, där allt är förberett och ingår i 5-års-planen....

/B
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
benkar skrev:
2447240 Ska man vid/innan en "gruppkörning" behöva börja det hela med att skapa färdiga planer för hur allt ska hanteras vid en olycka, olycksansvarig, bärgningsansvarig osv osv, så är det hela ute och snedseglar, inte lätt att dra ihop till en spontan körning då... ?

Kanske bättre låta en gruppkörning vara vad det är, mäniskor som kör i grupp, och att medmäniskorna som är med, imporiviserar ihop det bästa dom kan, om något går snett? Börjar lukta lite väl mycket Svenskt/ryskt socialistiskt samhälle, där allt är förberett och ingår i 5-års-planen....

/B

Nja...inget behöver ju vara hugget i sten, men oftast finns det ju ett kärngäng som är med på alla/många körningar som skulle kunna "vara beredda". Men jag håller med dig i sak, för mycket organisation dödar glädjen lite.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Lord Adrian skrev:
2447252 Nja...inget behöver ju vara hugget i sten, men oftast finns det ju ett kärngäng som är med på alla/många körningar som skulle kunna "vara beredda". Men jag håller med dig i sak, för mycket organisation dödar glädjen lite.

Varför ska ett "kärngäng" vara dom som tar hand om det "praktiska" om något skiter sig? Gruppkörning är ingen form av charterresa, finns ingen egentlig reseledare med ansvar för utflykten? Om ja på denna fråga, vem f..n vill då dra ihop/hålla i gruppkörningar? Är väl inte upp till kartläsaren att fixa det praktiska om det skiter sig?

Är väl så att alla dom som är med på en gruppkörning även får vara beredda på att ta tag i det hela om något skiter sig, allt från att ge första hjälpen till att hjälpa till med det praktiska kring att få iväg en kraschad hoj till verkstaden?

/B
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
benkar skrev:
2447273 Varför ska ett "kärngäng" vara dom som tar hand om det "praktiska" om något skiter sig? Gruppkörning är ingen form av charterresa, finns ingen egentlig reseledare med ansvar för utflykten? Om ja på denna fråga, vem f..n vill då dra ihop/hålla i gruppkörningar? Är väl inte upp till kartläsaren att fixa det praktiska om det skiter sig?

Är väl så att alla dom som är med på en gruppkörning även får vara beredda på att ta tag i det hela om något skiter sig, allt från att ge första hjälpen till att hjälpa till med det praktiska kring att få iväg en kraschad hoj till verkstaden?

/B

Du har såklart rätt, jag hade inte tänkt igenom det där ordentligt.:)

Men där pekar du på en sak...Det verkar som om folk ser det som en charterresa, detta med tanke på att det pekats en hel del finger på lekledaren...Är det kanske en del av problemet?
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Lord Adrian skrev:
2447291 Du har såklart rätt, jag hade inte tänkt igenom det där ordentligt.:)

Men där pekar du på en sak...Det verkar som om folk ser det som en charterresa, detta med tanke på att det pekats en hel del finger på lekledaren...Är det kanske en del av problemet?

Jo, kanske läge att börja ta betalt om man är lekledare, 100 kr per deltagere och hojrunda, då kan man avlöna medhjälpare och kanske en ambulans som åker med i slutet av gruppen :tungan

Men, handlar nog i botten kring känd/ej känd/anonymitet. Har inga klara siffror, men kanske kört/hållt i 10.000 mil hojrundor med Rapido, där det varit klubbpolare som hängt med. Som värst någon stukad fot, kanske ett nyckelben, lite plast, ambulans kommit 2-3 ggr.

Med SH har jag kanske hållt i 1.000 mil hojrundor. I början var vi ett mindre gäng, fungerade finfint, men så fort det blev stora grupper, så sket det sig, på kanske 500 mil blev det ambulans, mjältar, osv osv. Ingen riktig koll på hur ofta det blivit ambulanshämtning.

Att tydligare berätta vad en gruppkörning handlar om, är kanske en variant/förtydligande som kan göra det hela bättre, vad vet jag?

/B
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
benkar skrev:
2447172 Är ju helt klart en variant, dvs att skippa det hela, blev vad jag gjorde kring SH-körningar. Kan ju dock säga att jag helt vansinnigt saknar SH-körningarna hösten -03 och sommaren -04. Var helt underbart trevligt, gick IOFS åt skogen en smula några gånger, men inget allvarligt, dock tillräcligt till sist.

Är kanske så att STORA gruppkörningar är något som inte fungerar? Bara att bita i sura äpplet?

/B

Nä jag tycker inte man ska skippa det! Grupp körningarna är det roligaste som man har med hoj! Jag tror inte att nån som kommer på gruppkörningarna inte är medveten om risken med att köra hoj! Visst, risken ökar vid samåkningar men är det så farligt att vi vill sluta med det?? Det är visserligen en fråga som är upp till varje deltagare, precis som det är upp till varje deltagare att köra efter sin egen förmåga mm

vi är alla vuxna!

*edit*

Alternativet å andra sidan kanske är att man när det blir stora grupper kör i enbart lägre tempo??
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
När jag är ute med mina polare och kör landsväg så brukar vi som mest vara 6-7 stycken, mer än så tycker jag personligen känns för många. Jag har aldrig deltagit i någon större organiserad körning och förstår inte riktigt tjusningen i det, ibland har vi mött långa band av hojar i olika SH/klubb-körningar och jag tycker mest att det liknar en motorburen variant av Följa John alternativ kökörning i något förhöjd hastighet. Men jag kanske helt enkelt inte har insett tjusningen med jättestora gruppkörningar.

Dock så verkar det ju utan tvekan vara så att gruppkörningar är olycksdrabbade, som tidigare sagts så drivs väl tempot upp av att folk inte känner varandra och som alltid finns det ju ett visst mått av prestigetänkande och grupptryck hos de flesta snubbar (tjejer brukar vara befriade från det).

Kör i mindre grupper och efter egen förmåga.

Cervantes skrev:
2447328 Grupp körningarna är det roligaste som man har med hoj!
Du har en 660 och tycker att det roligaste man kan ha med den är att köra på led på landsväg? Köp endurohjul och skåda ljuset!
 
Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
benkar skrev:
2447326 Jo, kanske läge att börja ta betalt om man är lekledare, 100 kr per deltagere och hojrunda, då kan man avlöna medhjälpare och kanske en ambulans som åker med i slutet av gruppen :tungan

Men, handlar nog i botten kring känd/ej känd/anonymitet. Har inga klara siffror, men kanske kört/hållt i 10.000 mil hojrundor med Rapido, där det varit klubbpolare som hängt med. Som värst någon stukad fot, kanske ett nyckelben, lite plast, ambulans kommit 2-3 ggr.

Med SH har jag kanske hållt i 1.000 mil hojrundor. I början var vi ett mindre gäng, fungerade finfint, men så fort det blev stora grupper, så sket det sig, på kanske 500 mil blev det ambulans, mjältar, osv osv. Ingen riktig koll på hur ofta det blivit ambulanshämtning.

Att tydligare berätta vad en gruppkörning handlar om, är kanske en variant/förtydligande som kan göra det hela bättre, vad vet jag?

/B

Glöm inte skamkärran och servicebilen.:hihi

Det där bekräftar ju lite min Richterskaleteori...

Det kan nog vara en grej att banka in i huvudet på folk, att lekledaren bara är sammankallande och att var och en ansvarar för sin egen körning.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
benkar skrev:
2447326...10.000 mil hojrundor med Rapido...Som värst någon stukad fot, kanske ett nyckelben...

Med SH...på kanske 500 mil blev det ambulans, mjältar, osv osv...
Problemet är kanske att tempot och mentaliteten sätts här på SH långt innan avfärd ?

Matttias skrev:
2441479Internskämt om att steka varann hit och dit kommer att missförstås av folk som inte vet hur saker och ting ligger till, och det kommer att leda till att det blir en kukmätartävling och folk vill visa sig på styva linan. Dessvärre behöver det ju inte vara en som är osäker på hur hans organ står sig i förhållande till andras som vurpar. Ingen vill vara den som det tisslas om, hur sakta man kört och hur länge de andra fått vänta. Det leder till en viss hets, framför allt bland folk som befinner sig i stadiet strax efter nybörjare.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Lord Adrian skrev:
2447291Men där pekar du på en sak...Det verkar som om folk ser det som en charterresa, detta med tanke på att det pekats en hel del finger på lekledaren...Är det kanske en del av problemet?
(Inte riktat som svar, utan spinner vidare på ditt inlägg.)

Problemet är nog att det inte är svart eller vitt.

Det är inte en enskild sak som är problemet, utan en kombination av omständigheter.

Största problemet är just den att många deltagare verkar få en inställning av att det är som en åkattraktion på Gröna Lund eller nåt.
Man pyntar en femma å sen sätter man sig på tåget och åker på en tur.
Detta går igen i att det är svårt att hitta frivilliga gruppledare, och andra saker.
Man vill gärna att "nån annan" ordnar allt, så man själv inte behöver engagera sig så mycket.
Mer eller mindre medvetet blir det då lätt att man till för stor del glömmer bort att man själv fortfarande måste vara herre över sitt fordon, och ta ansvar för sin körning.

Frågan är hur man bryter denna inställning, om man som "lekledare" har nån möjlighet att påverka gruppmentaliteten på något sätt.
Min inställning är som bekant att det går att påverka i viss mån.
Med det har jag inte sagt att det är en enskild person som ensam bär ansvaret för hur alla andra kör.
Det är ju inte svart eller vitt.

En gruppkörning är ju som det låter en gruppaktivitet, vilket innebär att deltagarna inte enbart bör betraktas som enskilda individer.
Det är ungefär som när upplopp inträffar, många rycks med i nån form av masspsykos, ofta då även människor som i normala fall aldrig skulle bete sig på sådant vis.

Men gruppmentalitet kan dock funka åt två håll, man kan även använda denna till något positivt också.
Som "lekledare" kan man använda vissa "knep" för att påverka gruppen åt olika håll.
Under sådana här civila former är det dock lätt att glömma bort vilken roll man som "arrangör" har i en grupp.
Man hamnar vare sig man vill det eller inte i nån form av ledarroll, och medvetet, eller omedvetet ser folk upp till ledaren för att se vart ribban ska läggas.
Tyvärr gör detta att man till viss del måste hålla sig kall och distansera sig till deltagarna en aning.
Ser man sig själv som endast en i gänget, så är det lätt att man rycks med i gruppens mentalitet, istället för att man styr den.

Mycket teori & praktik blev det här nu.
Men grejen är att det inte finns EN enkel lösning på problemet.
Det är inte "antingen eller"...

Bär alla ansvaret för sin egen körning? Ja.

Är "lekledaren" ansvarig om nån kör av vägen? Nej, inte mer än resten av gruppen.

Kan man som "lekledare" påverka gruppmentaliteten, vägvalet och andra omständigheter för att motverka dom faktorer som bidrar till olyckorna? Ja, det går. Det är inte hela lösningen, men det går.

Sen finns det olika syn på hur man ska göra detta, och något enkelt facit finns inte.
Det är en mängd faktorer som måste klaffa för en lyckad körning.
Den viktigaste i min mening är att försöka styra gruppmentaliteten åt rätt håll, så deltagarna blir mer engagerade i körningen, och tar större ansvar för för sig själva, OCH varandra.
Deltar man på en gruppkörning så är man nämligen inte bara ansvarig för sin körning, man är även med i en grupp och bär ansvaret för vad som händer i den.
Det är deltagarna som gör gruppen, inte gruppen som gör deltagarna.
Det är inte var å en för sig själv, ALLA måste ta ansvar för gruppen också.


PS: Hoppas nu folk kan läsa detta utan att bara se massa personangrepp, och förstöra denna viktiga tråd med massa onödig pajkastning.
Ämnet är viktigt, och måste kunna diskuteras utan sånt.

M.v.h. Danne


RedBaron skrev:
2447401 Problemet är kanske att tempot och mentaliteten sätts här på SH långt innan avfärd ?
Jo, det är nog en viktig del i det hela.
Vare sig man vill det eller inte, så påverkas man av gruppmentaliteten.
Jag tror folk underskattar betydelsen av detta.


Edit:
Sen rent konkret undrar jag inte om man ska avbryta gruppkörningarna vid den första olyckan.
Risken är annars att man blir för "avtrubbad" och omedvetet ser avåkningar som rutin & normalt på en körning.
Om alla bryter körningen och åker hem, så har man det färskt i minne, och minnesbilden blir starkare och sitter kvar längre.
Kanske blir deltagarna lite försiktigare också, om dom känner en press att dom inte vill vara den som bryter körningen?

Bara en tanke... säger inte att den är rätt.
 
Last edited:

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Så där!
Nu har jag läst hela tråden!
Fått mig ett par klunkar öl..
Nu är jag mogen att ge mig in i diskussionen.. :yoparty

Skämt å sido!!

Jag tror att gruppkörningar som SH:s eller andra vad jag vill definiera som öppna, anonyma alltid kommer att släpa med en statistiskt sett större olycksfekvens än de körningar som arrangeras av klubbar, Ducceklubben, Rapido, Potatisarna o.s.v

Skälen är nog nämnda i alla tidigare inlägg.
För som Lorden skriver, - Det bildas en grupp människor som är mer deltagande, börjar köra mer spontant "övriga dagar"
Vilket i sin tur leder till ett ökat förtroende mellan förarna.

Ur dom stora grupperna föds mindre, mer sammansvetsade och pålitliga förare som senare går med i, bildar eller på annat sätt fortsätter köra tillsammans.

Dom stora kollektiva grupperna har större omsättning av förare, frekvensen av att ha förare runt sig som man aldrig åkt med är avsevärt mycket högre.

Många grupper med nystöpta förare inleder sin karriär på dom stora körningarna. ( Jag själv inräknad )

Så jag är rädd att problemet/företeelsen kommer att kvarstå.
Det är bara individerna som kommer att bytas ut.

Nästa generation gruppkörningar kommer att arrangeras av en "ny" Benkar eller Kapten Blåskägg..
erfarenheter byts, men tyvärr! Så kommer nog olyckorna att kvarstå..
Det är min uppfattning!
Självklart skall det finnas utrymme för erfarenhetsutbyte..
Vilket SH.com faktiskt ger med din (Benkar ) eminenta guide till framgångsrika gruppkörningar..
Men tyvärr har vi inte alla samma förmågor att ta till oss. läsa in och förstå..
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top