benkar
Krokvägar svänger mer..
Att göra det tillsammans, att köra hoj i grupp, är ju underbart trevligt/kul!
Men, det blir ju inte alltid som man tänkt sig... Är man ett litet kompisgäng som är ute så är det oftast inga större problem, man vet hur polarna kör, vet begränsningarna, finns interna regler, skiter det sig ändå, så gör det, man känner då ändå varandra och gör då det som behövs, ringer ambulans, åker med till sjukan, känner enorm empati osv. En fördel när man är ute med närmsta polarna, är att det inte finns några "krav", behövs inte tävlas, och framförallt så vet alla sina begränsningar, och om det skiter sig, är man en mindre grupp som känner varandra.
Att rodda ihop en körning via tex SH eller sin lokala klubb, då blir det värre... Är kanonkul träffa nytt hojfolk, men ligger ändå någon form av tävling i botten, -"kan han/hon framför mig, så kan jag" Fungerar oftast, men ibland skiter det sig. Oftast så blir det bara plastskador, men ibland skiter det sig rejält :-( och så gjorde det sig nyligen, oerhört tragiskt.
Är givetvis så att alla som hänger med på en "publik runda" får lov stå för sin egen körning, inget som turledaren står för. Skiter det sig så är det enbart deltagarens problem, eller är det inte så?
Vid klubbrundor jag hållt i, och även SH-rundor, har jag i vissa fall (oftast) vid olyckor valt att ta på mig "ansvaret", dvs ringa efter ambulans, bärgare, åka till sjukan osv, och det har då uppskattats, men om jag som turledare i några fall valt att "blunda", låtit andra ta hand om den helt okända deltagaren, som gjort sig illa, så har det blivit ett "jäv---la" hallå, fått veta att jag är känslokall och hjärtlös.
Frågan är då, finns det någon general-idé kring gruppkörningar, hur få bort tävlingsmomentet, samt, hur stort ansvar har turledaren, trots allt, i slutändan? Ser fram mot en konstruktiv diskussion.
/B
Men, det blir ju inte alltid som man tänkt sig... Är man ett litet kompisgäng som är ute så är det oftast inga större problem, man vet hur polarna kör, vet begränsningarna, finns interna regler, skiter det sig ändå, så gör det, man känner då ändå varandra och gör då det som behövs, ringer ambulans, åker med till sjukan, känner enorm empati osv. En fördel när man är ute med närmsta polarna, är att det inte finns några "krav", behövs inte tävlas, och framförallt så vet alla sina begränsningar, och om det skiter sig, är man en mindre grupp som känner varandra.
Att rodda ihop en körning via tex SH eller sin lokala klubb, då blir det värre... Är kanonkul träffa nytt hojfolk, men ligger ändå någon form av tävling i botten, -"kan han/hon framför mig, så kan jag" Fungerar oftast, men ibland skiter det sig. Oftast så blir det bara plastskador, men ibland skiter det sig rejält :-( och så gjorde det sig nyligen, oerhört tragiskt.
Är givetvis så att alla som hänger med på en "publik runda" får lov stå för sin egen körning, inget som turledaren står för. Skiter det sig så är det enbart deltagarens problem, eller är det inte så?
Vid klubbrundor jag hållt i, och även SH-rundor, har jag i vissa fall (oftast) vid olyckor valt att ta på mig "ansvaret", dvs ringa efter ambulans, bärgare, åka till sjukan osv, och det har då uppskattats, men om jag som turledare i några fall valt att "blunda", låtit andra ta hand om den helt okända deltagaren, som gjort sig illa, så har det blivit ett "jäv---la" hallå, fått veta att jag är känslokall och hjärtlös.
Frågan är då, finns det någon general-idé kring gruppkörningar, hur få bort tävlingsmomentet, samt, hur stort ansvar har turledaren, trots allt, i slutändan? Ser fram mot en konstruktiv diskussion.
/B