Jaha, så var det min tur ...

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
... att slå i backen efter att blivit torpederad av en blind bilist.

Min nya fina Blackbird hade inte rullat många mil men frågan är om den över huvudtaget rullar igen.

Låt bakom en stor Mercedes skåpbil. Bilen körde i ca 30-35 km/h. Vägen svängde svagt till höger så jag avvaktade. När vägen rätat ut sig så att sikten blev fri så gick jag ut för omkörning. Liite förvånad blev jag då jag såg att bilisten slog ut blinkersen när jag låg jämsides med honom.
Det enda jag hinner göra är att hojta allt vad jag kan och vika av så gott det gick åt vänster.
När jag precis tänkt tanken att: puh.... det klarde sig, så får jag en smäll på höger ljuddämpare av bilen som såklart börjat svänga när jag låg bredvid.
Pang i gatan och lite glid in mot vägrenen. Bilisten hade då plötsligt bestämt sig för att svänga in på den byggarbetsplats som låg på vänster sida, liiite överraskande eftersom det inte fanns någon väg där.
Ville resa mig direkt men det gick inte, kroppen ville inte lyda. Låg kvar ett par minuter. Hörde att bilisten frågade gång på gång: - Hur gick det, hur gick det. Jag tror att jag valde att ge fan i att svara. Adrenalinet rann redan till, fy fan vad man blir förbannad. Reste mig i alla fall och gick bort och reste hojen och slog av tändningen.
Den hojen är INTE vacker idag kan jag säga.
Nåväl, bilisten smet i alla fall inte utan han ringde ambulans. Polis och brandkår fick man tydligen på köpet. Brandkåren förmodligen för att motorn läckte olja ganska rejält.
Ambulanspersonalen tyckte att jag skulle följa med dem, men vem fan har tid med sånt när ögonstenen ligger i gatan och blöder. NEJ, jag skulle till Lillemans för dit skulle bärgaren frakta hojen. Sagt och gjort, efter en hel del pappersexcersis och blåsande så kom jag i alla fall hem. Frugan hämtade mig med bilen.
Och efter ett klädbyte så lastade jag in ställ, hjälm och övrig utrustning i bilen och gav mig av till Lillemans där Birden nu står på verkstaden.
För mig känns det väldigt osäkert om det blir hoj av den igen, men det får väl visa sig framöver.

Hojåkandet är ialla fall över för säsongen för min del.

I skrivande stund vet jag inte om det var så klokt att vara kaxig och be ambulanden vända hem igen. Sitter nu här med värkande vänster knä, vänster armbåge, vänster axel och djävligt ömma revben på vänster sida.

Men hjälm o ställ gjorde sitt jobb. De skador som nu finns på utrustningen skulle inte jag vilja ha på min kropp och framförallt skulle jag inte vilja ha den smällen i min skalle som hjälmen tog det mesta av.

Gissa om jag kommer att vara EXTRA försiktig med bilister framöver.

Ett stort tack till polis, ambulans, brandkår och bärgare som alla var mycket trevliga och hjälpsamma.
Och ett stort tack till Lillemans för ett trevligt bemötande när jag hälsade på Birden i verkstaden och lämnade in skyddsutrustningen.

Bilar är hårda, skinnställ är mjuka, AJ :(
 
Last edited:

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Skönt att det inte gick värre men åk in och kolla dig på akuten. Det kvittot behövs oxå för att du ska ha lättare att få ut pengar för din personliga utrusting av FB.

Krya på dig:tummenupp
 

Kazta

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R6
Tur att det inte gick värre än vad det gjorde!! Krya på dig och lycka till med bågen.
 

Bork

MooOO
Gick med
7 May 2004
Ort
Ystad
Hoj
R1
aldrig roligt och läsa men glad man blir när de verkar gått bra med dig, gör som K säger dock (ojoj detta va nog första gången de orden kom från mig) och åk till sjukan o kolla genom systemet. Krya på dig och fågeln :)
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Min första reaktion är att jag är glad för att du klarade dig så bra. Kunde varit värre min vän. Jag säger samma som "K" åk in och kolla så du vet hur din kropp mår.


Krya på dig! :tummenupp

/Cel
 

RogeRetta

Radical Riders
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Malmö
Hoj
BMW R1150GS 2000
Fy F*N va surt...

hoppas att det är bra med dig efter olyckan.

(ref. till vårt mobilsamtal då du kommit hem)

Dj***la drullgubbe som inte kan kolla bakåt ordentligt

INNAN han ska svänga vänster, borde va :machinegu

på såna klantarslen :cdevil

Ta de nu lugnt och låt såren läka...om 6-7 måndader

är det säsong igen...förhoppningsvis med "Bling-Bling"-ad

Blackbird.

//R
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Ja, skulle nog ha åkt med och fått en koll på sjukan. Men det tar emot att köra in nu och sitta på akuten halva natten. Jag ringer min husläkare i morgon och hör om han kan slå ett getöga på framförallt revbenen. Satt och kollade på outsiders och kände att en nysning var på väg. Jag sa till tanten som satt bredvid att det här kommer att göra ont. Och DET gjorde det. Hmm... kände mig faktiskt ganska hel ända fram tills jag kom hem och skulle torka av mig efter en dusch. Det blev en aning besvärligt. Nåja, lite öm blir man väl efter en vurpa. Asfalten är ju inte mjuk precis.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Fan va trist att höra Garto! Men bra att du klarade dig relativt bra ändå. Synd på nya hojen.

Bra idé att kolla upp kroppen imorrn tror jag. Dina revben har nog tagit en smäll. Efter min lilla vurpa i våras fick jag efter någon dag riktigt ont i bröstkorgen, det höll i några veckor och kändes när man gick eller t.ex. hostade. Antagligen en spricka eller nått.

:pannkyss
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jävla otur! Men hälsan går före stolthet och allt vad det heter. Åk in och låt dem kolla dig!
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Jäkligt tråkigt ju...men du åk in o kolla dig man vet aldrig va där finns....fråga mig mina skador öka en del både till antal och alvar när de börja helkroppsrönken.
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Amen vad fan Garto, ingen kul läsning. Jo, kul att läsa att du klarade dig så pass bra ändå. Kunde gått illa. Hyfsad tajming iaf, säsongen e ju i stort sett slut. Fixa dig o bågen så ses vi till våren.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ajfan Gartan. Ingen rolig läsning det där.
Ta nu o lyd alla goda råd och låt fabbo doktorn titta till din sargade kropp.

Gällande "birden"... se det positivt om dom löser in den, då hamnar du ju ännu högre upp på RogeRettas hojbytarlista, kanske du kommer ikapp Maffan.
Sen kan du ju alltid skaffa en Ducce, lovar dig, bilisten hade inte svängt, han hade hoppat åt höger när du mullrade förbi :D






























:pannkyss Hoppas du förstår att jag bara kivas lite.
 

M@rre74

Radical Riders
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Skåne/S-torp
Hoj
CBR 900RR -98 *SÅLD*
Ajaj inte kul, men skönt att höra att det inte gick värre för dig....Krya på dig och som alla andra så måste jag oxå säga det, låt vitrockarna se över dig så du får det dokumenterat:pannkyss
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag e glad att DU skriver att olyckan varit framme & inte att någon ANNAN skriver OM DIG .. sådana trådar har man läst lite väl ofta i sommar. :(

se nu till o masa dig till sjukan & få det kontrollerat :nurse
better safe then sorry

krya på dig :tummenupp
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fy fan, Garto. Synd på hojen men tur att du verkar någorlunda ok (men som alla skriver, få det bekräftat).

Tur i oturen att sommaren ändå är slut och snöslasket ligger och väntar runt knuten. I vår så gazzar vi mer och längre än någonsin!
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Koll gjord i morse på MAS. Det som fick mig att ta mig dit var att det rörde på sig och small och knakade betänkligt i natt på vänstersidan.

Mycket riktigt, 3 brutna revben. Hur kul e de? Och det roligaste av allt är vad läkaren sa. -Om du har ont nu så vänta bara 10-14 dagar, det då det börjar göra riktigt ont. Tjena. Läkningen beräknas ta ca 3 månader. Så var det med den satsningen på nytt svenskt rekord på 60 meter inomhus i vinter.
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
El Garto skrev:
2488853 Koll gjord i morse på MAS. Det som fick mig att ta mig dit var att det rörde på sig och small och knakade betänkligt i natt på vänstersidan.

Mycket riktigt, 3 brutna revben. Hur kul e de? Och det roligaste av allt är vad läkaren sa. -Om du har ont nu så vänta bara 10-14 dagar, det då det börjar göra riktigt ont. Tjena. Läkningen beräknas ta ca 3 månader. Så var det med den satsningen på nytt svenskt rekord på 60 meter inomhus i vinter.

Lider med dig Garto. Tur som f-n att du åkte in o kollade dig. Bra att ha det på papper, som sagt. Läk o kom igen till våren!!!!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
El Garto skrev:
2488853 Koll gjord i morse på MAS. Det som fick mig att ta mig dit var att det rörde på sig och small och knakade betänkligt i natt på vänstersidan.

Mycket riktigt, 3 brutna revben. Hur kul e de? Och det roligaste av allt är vad läkaren sa. -Om du har ont nu så vänta bara 10-14 dagar, det då det börjar göra riktigt ont. Tjena. Läkningen beräknas ta ca 3 månader. Så var det med den satsningen på nytt svenskt rekord på 60 meter inomhus i vinter.


Tråkiga nyheter :(

Och jo, det var så jag upplevde det också, gjorde som mest ont efter ett par veckor. Jag var ju dock dum nog att inte kolla upp det för jag "tyckte inte det kändes så värst illa" i början. Men å andra sidan tror jag att han överdriver med 3 månader. Du fixar det nog snabbare :tummenupp
 

RogeRetta

Radical Riders
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Malmö
Hoj
BMW R1150GS 2000
Bra initiativ att gå till..

Dr. :nurse när de gör ont som :cdevil :3freak

Lyd nu alla goda råd :fakta och ta det eXtra lugnt :tummenupp

några :fyllisar & :öl & lite :tuttar lindrar kanske lite :D

Hörs inom en snar framtid

//R
 

Gullefjun

En kyckling
Gick med
17 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Svart Z1000
Aj aj aj... skönt att höra att det inte blev värre iaf.
Bilister gör en såååå :mad:

Krya på sig :pannkyss
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top