Olycksbekämpning

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det här anser jag krävs för en minskad olycksfrekvens; det allt annat överordnade målet i trafiken:

1)
Vi mc-förare måste acceptera tanken på att ta 100% ansvar för vår körning, även innefattande hantering av medtrafikanter som gör fel!
Visst ska Vv skylta faror i trafiken men trasig asfalt, lera o grus på vägen med mera är ingen ursäkt för att köra av - att förutse sådant och anpassa körningen därefter är en del av att köra mc!
Visst är många bilister oskickliga/korkade/farliga men i huvuddelen av alla kollisioner bil/mc har mc-föraren hållt alldeles för hög hastighet och ger därmed bilföraren avsevärt mycket sämre möjligheter att varsebli samt fatta beslut.

2)
Många mc-förare anser att SANNOLIKHETEN för olyckor är mycket högre än för bilar - rent nys! Med mc'ns stora aktiva säkerhet och medvetna förare skulle den kunna vara hur låg som helst - inte noll men bra nära.
De generella KONSEKVENSERNA av en mc-olycka kommer alltid att vara mycket högre än för bil och där gör personlig skyddsutrustning, airbags, med mera endast marginell skillnad i de allvarliga fallen.
Oavsett hur stor konsekvensen är, kan en låg sannolikhet leda till att RISKEN blir synnerligen liten - precis som vi vill ha det!

3)
Många mc-förare anser att omkullkörning är en naturlig del av hobbyn vilket är en livsfarlig inställning. Varje avåkning är en potentiell dödsrisk - enbart slumpen avgör resultatet även i relativt låga hastigheter.
Blotta acceptansen leder oundvikligen till högre valda risknivåer och genererar i sig själv fler avåkningar.
Symptomatiskt för inställningen är för övrigt att man till och med använder en omskrivning, klotning, vilket är lika larvigt som att kalla kalhygge för "föryngringsyta"


När det gäller teknisk körskicklighet, räcker det man visar på uppkörningen fuller väl för ett olycksfritt mc-liv! Bara man anpassar körstilen därefter samt genom övning vidmakthåller kunskapen, främst avseende hård bromsning samt bromsning med undanmanöver.

De som tycker att körningen skulle bli tråkig och meningslös om man följer de tre punkterna ovan, uppmanas byta körkortet mot en förarlicens ögonaböj - i trafiken har de inte att göra!

Njut den fina hösten - mckörning när den är som bäst!

MVH
Åke Tråk o Bror Duktig aka G-L
 

Verniax

Också bilist
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Såld: S3 -05 Nu: Xmoto -07
:klappar Klockrent! Med tanke på den skicklighet och uppmärksamhet vi hojåkare faktiskt har kunde nog olycksstatistiken se annorlunda ut - dvs. om vi använde dessa kunskaper mer ...:galen
 

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
Bra skrivet!!!

Vi behöver mycket mer av denna typ av reflektioner inom vår grupp...

Jag tror nog de flesta är ganska matta av alla olycktrådar så här på slutet av säsongen och kanske som jag väldigt skrämd av att nästan alla samåkningstrådar här slutar med en berättelse från ett dikesperspektiv!!

Det normala måste alltid vara att alla i våra grupper kommer hem hela och med en hoj i samma skick som den rullade ut! Allt annat borde automatiskt leda till reflektioner och självrannsakan av samtliga åkare.

Det går ju att köra både fort och förnuftigt på samma gång bara riskmedvetenheten alltid är påslagen!

Mvh Anders
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Nu blev jag riktigt överraskad!
Trodde jag enbart skulle få idiotförklaringar och mordhot till svar...
Heders, mc-vänner!
 

Sunk

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Nyköping
Hoj
DR-Z400E -02
Sisådärja, helt plötsligt dyker ett väldigt klokt budskap upp.. kan inte annat än hålla med.. vill dock göra en liten kalibrering, jag är inte helt med på att det man lär sig på körskolan alltid räcker. Min erfarenhet är att broms- och kurvkurser, samt annan fortbildning i stor utsträckning bidrar ytterligare till säkerhetsmarginaler som borde användas som just säkerhetsmarginaler i stället för en mer aggresiv körning i trafik.

Igen, mkt bra inlägg!!

// Da Sunk
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Helt klart vettigt inlägg. Jag har varit borta från motorcykelåkningen en säsong nu (pga utlandsvistelse), jag har läst många olyckstrådar och hade själv en otäck olycka för ett tag sedan. Detta har jag vridit och vänt på mycket sedan dess. Jag känner ett visst obehag inför mc-åkning för tillfället och jag har blivit otroligt mycket bättre på att se olycksrisker. Tycker tex att det är riktigt otäkt att åka fortare än 70 på en liten 70-väg då jag vet att det kan finnas löst grus i någon kurva, vilket lätt kan få katastrofala konsekvenser (var en av anledningarna till att jag körde av en gång (körde även för fort och bromsade samtidigt i kurvan bör väl tilläggas).

Jag hoppas jag kan finna njutning i mc-åkningen, men det kommer att gå betydligt lugnare nu för tiden. Jag hoppas alltid att denna påminnelse skall finnas där bak i huvudet när jag är ute och åker.

Ta väl vara på er grabbar och tjejer där ute.
Goodspeed.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
G-L skrev:
2492559 Nu blev jag riktigt överraskad!
Trodde jag enbart skulle få idiotförklaringar och mordhot till svar...
Heders, mc-vänner!
Jag håller med dig till fullo! :tummenupp Jag tror att du har hittat den magiska nöten för att minska alla trafikolyckor; Självinsikt och eget ansvar. Jag kör 3500-4000 mil per år, mestadels i Stockholmstrafiken, och det är så otroligt många som inte ser sig för, utan litar på sina medtrafikanter, både bilister, motorcyklister och alla andra. Dom tittar rakt fram, blinkar å svänger :huvet Undrar varför det händer olyckor... :rolleyes:
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
G-L skrev:
24913722) Många mc-förare anser att SANNOLIKHETEN för olyckor är mycket högre än för bilar - rent nys! Med mc'ns stora aktiva säkerhet och medvetna förare skulle den kunna vara hur låg som helst - inte noll men bra nära.

Måste bara kommentera detta - vi har diskuterat frågan innan så jag tänker inte säga mer än det här.

SANNOLIKHETEN att köra av med MC är mycket högre än för bil. Kommer det en grusfläck mitt i en skymd kurva och du tappar greppet med ett däck, sannolikt kommer du köra av då. Samma sak med bilen kommer du sannolikt inte märka ens. Att träffa ett hål så att man tappar framhjulet på hoj resulterar sannolikt i en avåkning, i bilen endast ett obekvämt gupp. Om man råkar träffa en våt fläck med kalla däck i en kurva finns risken att man tappar greppet med ett hjul - resulterar ofta i en avåkning. Samma våta fläck märker man inte med bil - och hur många i bil bryr sig ens om däcken fått upp värme eller ej?

Jag har provat två av ovanstående; grusfläcken i 50 km/h på 70-väg - resulterade i en dikesåkning (båda däcken försvann under mig) och den våta fläcken - även den i en bit under skyltad hastighet. Den gången redde jag upp det men med en våt fläck i brallan. Ingen av dessa två syntes innan kurvan, knappt ens när jag var precis framför. Med bil hade ingen av de två exemplen märkts ens - är då inte sannolikheten högre att köra av med hoj?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
G-L skrev:
2492559 Nu blev jag riktigt överraskad!
Trodde jag enbart skulle få idiotförklaringar och mordhot till svar...
Heders, mc-vänner!


Bra bra..:klappar :klappar :klappar :klappar :klappar

Äntligen någon som törs säga ifrån. Man blir ibland mörkrädd när man läser här på forumet.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
G-L skrev:
2491372 Mkt bra text...

Så sant, och visst är det lite trist! Tullar man på ovanstående tar man (förhoppningsvis) kalkylerade risker, med varierande resultat. Jag har haft "turen" på min sida so far, men det är ingen garanti.

Det du skriver är helt rätt, synd bara att man måste bli gammal (=erfaren/rädd/moralkärring) för att fatta det. Jag trodde inte heller på det när jag var 18...
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
:klappar :klappar :klappar
Väl formulerat, tyvärr så tror jag det inte hjälper.
Alldeles för många har för mycket testosteron och för liten hjärna så den stora massan klarar inte av att ta in så långa texter :rolleyes:
men man får hoppas att någon av ovanstående både läser och förstår.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
imaster skrev:
2492614 Måste bara kommentera detta - vi har diskuterat frågan innan så jag tänker inte säga mer än det här.

SANNOLIKHETEN att köra av med MC är mycket högre än för bil. Kommer det en grusfläck mitt i en skymd kurva och du tappar greppet med ett däck, sannolikt kommer du köra av då. Samma sak med bilen kommer du sannolikt inte märka ens. Att träffa ett hål så att man tappar framhjulet på hoj resulterar sannolikt i en avåkning, i bilen endast ett obekvämt gupp. Om man råkar träffa en våt fläck med kalla däck i en kurva finns risken att man tappar greppet med ett hjul - resulterar ofta i en avåkning. Samma våta fläck märker man inte med bil - och hur många i bil bryr sig ens om däcken fått upp värme eller ej?

Jag har provat två av ovanstående; grusfläcken i 50 km/h på 70-väg - resulterade i en dikesåkning (båda däcken försvann under mig) och den våta fläcken - även den i en bit under skyltad hastighet. Den gången redde jag upp det men med en våt fläck i brallan. Ingen av dessa två syntes innan kurvan, knappt ens när jag var precis framför. Med bil hade ingen av de två exemplen märkts ens - är då inte sannolikheten högre att köra av med hoj?
Sannolikheten för att det ska finnas något på vägen som potentiellt hotar oss som MC-förare är större ja, men sannolikheten att köra av hänger ju trots allt på hur vi hanterar de större riskerna, eller?

Visst är det större risker, men som G-L skriver:
lera o grus på vägen med mera är ingen ursäkt för att köra av - att förutse sådant och anpassa körningen därefter är en del av att köra mc! Du har varit med om det, jag har varit med om det, och vi har förhoppningsvis lärt oss något av det. Sen tillämpar man det väl inte alltid... :rolleyes:
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ja du G-L, i princip har du huvudsakligen rätt, men hur får man de som behöver fatta detta att ta det till sig?

DET är knäckfrågan, inte att analysera vad som behöver ändras ...
 

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Ystad
Hoj
BMW R 1250R -21
Mycket BRA skrivit....

Kanske få det publicerat i MC-Folket, Allt om MC och Bike kanske??

:tummenupp
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
HansJ skrev:
2492718Visst är det större risker, men som G-L skriver:
lera o grus på vägen med mera är ingen ursäkt för att köra av - att förutse sådant och anpassa körningen därefter är en del av att köra mc! Du har varit med om det, jag har varit med om det, och vi har förhoppningsvis lärt oss något av det. Sen tillämpar man det väl inte alltid... :rolleyes:

... och blixthalka är ingen ursäkt för bilar att köra av...

Man åker på favoritvägen, man har åkt där hundra gånger samma sommar. Man åkte där igår. När man kommer idag känner man i sista kurvan - som är väldigt skymd - att framdäcket fortsätter rakt fram, dikeskanten och gruset kommer närmre och när man bromsar så reser sig hojen och man får brotta ner den för att försöka komma runt innan man träffar lösgruset utanför asfalten. Man misslyckas. Detta var inte min vurpa.

Trots att man håller 35, 40 km/h så hinner man nog knappast bromsa om man får se en rullgruslagning mitt i idealspår fem, tio meter framför en. Och ärligt talat; ska man ta varje kurva som att det finns en grusfläck mitt i spåret, det kan inte vara roligt ens med en BMW med kombi- och ABS-bromsar.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
imaster skrev:
2492767 ... och blixthalka är ingen ursäkt för bilar att köra av...

Man åker på favoritvägen, man har åkt där hundra gånger samma sommar. Man åkte där igår. När man kommer idag känner man i sista kurvan - som är väldigt skymd - att framdäcket fortsätter rakt fram, dikeskanten och gruset kommer närmre och när man bromsar så reser sig hojen och man får brotta ner den för att försöka komma runt innan man träffar lösgruset utanför asfalten. Man misslyckas. Detta var inte min vurpa.

Trots att man håller 35, 40 km/h så hinner man nog knappast bromsa om man får se en rullgruslagning mitt i idealspår fem, tio meter framför en. Och ärligt talat; ska man ta varje kurva som att det finns en grusfläck mitt i spåret, det kan inte vara roligt ens med en BMW med kombi- och ABS-bromsar.
Jo, man ska ta varje kurva så, om man vill minimera sannolikheten för att åka av.

Sen håller jag med att det inte är så kul, och därför tar man kalkylerade risker för att det ska bli lite lattjo-lajbans också... Så länge man inte alltid kör som om det aldrig skulle kunna dyka upp något oväntat, så minskar ju sannolikheten för avkörning rätt så mycket
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Kanonbra skrivet:tummenupp G-L. Jag tror att denna insikt är något som mognar fram med åldern.När jag var ung levde jag efter tron att fordon av alla kategorier skulle framföras så snabbt och brutalt som möjligt. Man tänkte aldrig tanken på att det fanns risker med denna tro :rolleyes: man var ju trots allt guds gåva till mänskligheten:D .
Snart så sitter man väl hemma och gör riskanalyser innan man rullar ut sin nysmorda rullator på stan:yoparty .
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Tar en fortsättning från annan tråd för att inte skräpa ner den mer.

suzukimicke skrev:
2492951 Det är jättebra att få folk att tänka riskmedvetenhet..men jag tror inte att den här tråden är rätt ställe...istället för att vara konstruktiv så betraktas du som okänslig och oempatisk...Säkert inte din mening...
Ibland behöver man bara få berätta vad som hänt utan att få en massa pekpinnar och goda råd...

Vi vet...de flesta av oss iallafall att köra defensivt och att alltid vara riskmedveten är a och o när man kör hoj...
Men tyvärr får vi inte våra förolyckade bröder och systrar tillbaka för att vi, i efterhand dömer ut någons sätt att köra...det blir mest spekulationer utav folk som kanske inte ens var på plats...Och att vara efterklok..hjälper inte...

Jag håller med dig till fyllo men hur ska man annars göra. Säger någon till i en annan typ av tråd så ser man bara
"-Moralkärring"
"-Skit i det du, jag kör som jag vill"
Hur ska man annars nå dom som inget förstår, det skulle inte förvåna mig om det kommer till ytterligare en nivå för körkortet. En nivå baserad på förstånd och mognad där köp och försäljning av sporthojar endast kommer att säljas till dom som har dokumentation som godkänns. Då kommer det att bli ett jäkla lite liv på getrunkar kopiorna men tyvärr försent.

Frågan är om ens SMC kan rädda den sjunkande skutan nästagång det läggs fram som nytt lagförslag. Jag hoppas dom kommer till vår räddning men det får tiden utvisa
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top