Då var det dags.. Väldigt bra MC-väder i söndags, körde söderut på Svinningevägen för att hinna en tur och retur på Bogan innan det var dags att åka hem.
Jag skulle köra om två bilar framför mig. När det blev en raksträcka med fri sikt blinkade jag, och gick ut i ytterkörfältet. Jag hade börjat öka farten när bilen närmast framför mig också gick ut i ytterkörfältet, för att köra om bilen framför honom. Hans blinkers gick på samtidigt som, eller efter att bilen hade börjat förflytta sig i sidled. Då befann jag mig alltså redan i ytterkörfältet, och han kom ut precis framför mitt framhjul..
Jag var tvungen att bromsa hårt (för att inte kollidera med den andra bilens bakända, det fanns inte plats att köra på sidan), varpå mitt framhjul låste sig (jag tycker att väglaget borde tolerera en sådan inbromsning utan låsning, så jag misstänker att det var en hal fläck där jag bromsade, kanske pga rullgrus, eller så var det bara reptilhjärnan som tryckte hårdare på bromsen än jag trodde). MC:n lade sig omedelbart ner, det fanns ingen möjlighet att räta upp. Min MC var (såvitt jag kunde uppfatta) aldrig i fysisk kontakt med bilen som blockerade min omkörning.
MC:n gled längs asfalten, och jag gled efter. MC:n stannade i diket, jag stannade (efter att ha glidit samt rullat runt två eller tre varv) uppskattningsvis 10 m därifrån, på asfalten.
Det här var en helt laglig, lugn omkörning. Det var en 70-sträcka, bilarna framför körde i ca 50, jag hade inte kommit upp i såvärst hög hastighet heller. Så jävla surt att åka omkull pga att bilisterna dels inte kan kolla i backspeglarna, dels inte kan blinka i tid.
Resultatet blev ett brutet båtben i ena handen (gips i sex veckor), skrapat knä (pga knäskyddet, stället var skadat men inte hål ända in till benet), skrapad men troligtvis inte totalförstörd hoj.
Det var den här säsongen det...
Jag skulle köra om två bilar framför mig. När det blev en raksträcka med fri sikt blinkade jag, och gick ut i ytterkörfältet. Jag hade börjat öka farten när bilen närmast framför mig också gick ut i ytterkörfältet, för att köra om bilen framför honom. Hans blinkers gick på samtidigt som, eller efter att bilen hade börjat förflytta sig i sidled. Då befann jag mig alltså redan i ytterkörfältet, och han kom ut precis framför mitt framhjul..
Jag var tvungen att bromsa hårt (för att inte kollidera med den andra bilens bakända, det fanns inte plats att köra på sidan), varpå mitt framhjul låste sig (jag tycker att väglaget borde tolerera en sådan inbromsning utan låsning, så jag misstänker att det var en hal fläck där jag bromsade, kanske pga rullgrus, eller så var det bara reptilhjärnan som tryckte hårdare på bromsen än jag trodde). MC:n lade sig omedelbart ner, det fanns ingen möjlighet att räta upp. Min MC var (såvitt jag kunde uppfatta) aldrig i fysisk kontakt med bilen som blockerade min omkörning.
MC:n gled längs asfalten, och jag gled efter. MC:n stannade i diket, jag stannade (efter att ha glidit samt rullat runt två eller tre varv) uppskattningsvis 10 m därifrån, på asfalten.
Det här var en helt laglig, lugn omkörning. Det var en 70-sträcka, bilarna framför körde i ca 50, jag hade inte kommit upp i såvärst hög hastighet heller. Så jävla surt att åka omkull pga att bilisterna dels inte kan kolla i backspeglarna, dels inte kan blinka i tid.
Resultatet blev ett brutet båtben i ena handen (gips i sex veckor), skrapat knä (pga knäskyddet, stället var skadat men inte hål ända in till benet), skrapad men troligtvis inte totalförstörd hoj.
Det var den här säsongen det...
Last edited: