96dB regeln i efterhand

96dB, bättre eller sämre?


  • Antal röstningar
    0

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu när vi kört en säsong med 96dB regeln, vad tycker ni om den?

Jag tycker att den har varit possitiv! I min första deltävling i supermoto SM (överhuvudtaget) startade jag som bör sist och det gjorde rent ut sagt ont i öronen att göra starterna. I år har det visseligen inte varit tyst men inte alls lika jobbigt med ljudet.

Jag tycker också att det har varit trevligare att titta på (självklart spanar man ju på de andra klasserna när man kommit i mål) och sen känns det som om man inte stör lika mycket när man är ute i skogarna och kör.

En negativ sak med det är väl att man blir irriterad så fort nån har en standard fyrtaktare av äldre modell -06 ;)

Även om jag kanske haft mest strypt av alla i SM så tycker jag inte att kvalitén på racingen blitt något sämre. Jag avslutar nog med fem tummar upp av fem möjliga för ljudnivå-regeln!

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Tyvärr på de tävlingar jag arrangerat har domaren av alla människor felaktigt satt stopp för mätningarna. Han hävdade något i stil med att en hoj måste vara uppmätt före racet för att man skall kunna mäta den under pågående race och därigenom kunna straffa någon med för hög ljudnivå. Lägg därtill att vår utrustning felaktigt dömdes ut av samma instans pga. felaktig kalibrering.

Domarn dömer som han vill, men i ..... står ... still.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Då jag både varit åskådare på en drös med tävlingar och tävlat själv lite i år så tycker jag att ljudnivån varit bättre detta år.

Som tävlande störs jag inte det minsta av ljudet då jag har proppar. Däremot störs jag av att ha proppar...
Som åskådare på tävling blir det jobbigt med brummandet efter en stund och då främst på de mindre banorna där jag/publiken kommer nära rejsen. Eskilstuna, Örebro som exempel.
Ljudnivån skulle gärna få vara lägre, men... Allt har sitt pris.:rolleyes:
 
Last edited:

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Du frågar vad vi andra tycker.
Detta tycker jag:
Ljudnivån är alldeles för hög. Ner till 88-90 dB tycker jag inte vore fel. Så länge det ändå är samma för alla, så är det ju rättvist. Men jag antar att kraven på ljudnivån kommer att följa Europeiska reglementet. Så det lär väl dröja.

Så vi får väl vänta med att köra på våran bana tills ljudvall är på plats. För nu får vi ju inte köra alls knappt, och det verkar inte vara någon mera än jag som vill ha "åskådarvänligt" tysta hojjar.

Det hade varit kul om vi kunde haft en "innerstads-cup" nästa år. Kommer inte publiken till oss får vi komma till den. Och då är tysta hojjar ett steg i rätt riktning.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
RaceMe skrev:
2516983 Du frågar vad vi andra tycker.
Detta tycker jag:
Ljudnivån är alldeles för hög. Ner till 88-90 dB tycker jag inte vore fel. Så länge det ändå är samma för alla, så är det ju rättvist. Men jag antar att kraven på ljudnivån kommer att följa Europeiska reglementet. Så det lär väl dröja.

Så vi får väl vänta med att köra på våran bana tills ljudvall är på plats. För nu får vi ju inte köra alls knappt, och det verkar inte vara någon mera än jag som vill ha "åskådarvänligt" tysta hojjar.

Det hade varit kul om vi kunde haft en "innerstads-cup" nästa år. Kommer inte publiken till oss får vi komma till den. Och då är tysta hojjar ett steg i rätt riktning.
:klappar :tummenupp
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
supermoppe skrev:

Jag skulle då iallafall inte bry mig om man var tvungen att ha på dubbla ljuddämpare i orginalstorlek istället för dom 2 kortare som effektsystemen har idag. Spela roll om hojjen väger några kilo mer det är väll bara att tanka några liter mindre ändå?

Dessutom vore det häftigt med stadsrace. Dock så är väll alla för tröga/trångsynta för att gå med på det och hellre lägger ut stålarna på ny plast och sådant än att tysta ner hojjen så man får mer körtillfällen.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Jag håller med dig Lasse, motorsport ska låta men inte högre än att det är "behagligt" och att omgivningen accepterar ljudet, det finns säkert någon som gnäller även om vi kör med elmotorer men bortsett från dem så vore det bra och troligtvis nödvändigt om alla accepterade ljudet och dit kommer vi endast med tystare hojar eller banor med flera mil till närmaste granne.
 

Vargen

#48 Kungaklassen
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Mjölby
Hoj
KTM 450 SMR -06, KTM 525 EXC/SM -03
Själv har jag nog åkt på tinnitus efter bara en säsong :huvet
Har inte varit utsatt för något annat buller som kan vara skadligt förutom när jag kört eller varit på bana. Det är inte många gånger jag kört utan proppar men har stått bredvid banan många gånger utan.
Skulle gärna haft sånt utstick på dämparna att det skulle behövts en wheelibar för att inte stegra över om jag sluppigt detta jävla piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip.
Från och med nu är det proppar in redan innan jag stiger ur bussen och tänker inte plocka ur dom innan träningen eller tävlingen är avslutad och jag sätter mig i bussen igen (skrik om ni vill nåt under tiden).
Ska absolut försöka fixa till min hoj till nästa år så den är tystare.

Sommen var den enda tävlingen som jag har varit med på som mätte ordentligt
Fast det borde kanske vara ett annat sätt att mäta än vid stillastående och 4000 rpm. Låter ju betydligt mer vid fullt påslag och belastning av motorn. Förbifart kanske istället?
Måste väl ligga i allas intresse att det blir tystare? Trevligare för publik, förare och grannar.
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
En tvåcylindrig motard med orginaldämpare låter vid reglementsenlig mätning för mycket men vid förbipassering på fullgas låter det 95dB medans en annan hoj(nämner inte märket för att undvika trampa på ömtåliga tår ;)) som klarar stillastående mätning låter 115 vid förbipassering, det säger ju en del om att sättet man mäter på egentligen borde ändras. 20dB skillnad är sjukt mycket.

Jag har ofta hörselkåpor med mig när jag inte kör själv. :) Som det är nu låter det alldeles för mycket, det är inte ovanligt att publik går hem pga oljudet.

Hoppas öronen blir bättre David.
 

Vargen

#48 Kungaklassen
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Mjölby
Hoj
KTM 450 SMR -06, KTM 525 EXC/SM -03
RookieSM skrev:
2534465 En tvåcylindrig motard med orginaldämpare låter vid reglementsenlig mätning för mycket men vid förbipassering på fullgas låter det 95dB medans en annan hoj(nämner inte märket för att undvika trampa på ömtåliga tår ;)) som klarar stillastående mätning låter 115 vid förbipassering, det säger ju en del om att sättet man mäter på egentligen borde ändras. 20dB skillnad är sjukt mycket.

Jag har ofta hörselkåpor med mig när jag inte kör själv. :) Som det är nu låter det alldeles för mycket, det är inte ovanligt att publik går hem pga oljudet.

Hoppas öronen blir bättre David.

Tack! Det hoppas jag med dom blir. Har läst att vissa har tagit livet av sig för att dom har blivit galna av ljudet. Är ju lite sådär muntert. Har även läst att i vissa fall kan tinnitusen försvinna efter en tid om man är väldigt rädd om öronen. Jobbar på det för tillfället.

20 dB är mer än 3 gånger så högt så det är en otrolig skillnad.
Skulle det finnas ordentligt med delar till dessa tvåcylindriga motarder skulle jag köpt en för länge sen men det får nog vänta tills jag ser det funkar för andra (är lite kyckling jag vet).
Men tyst det går dom och motorkaraktären är underbar tycker jag. :tummenupp

Kanske införa ett tvång på tyst orginalsystem i rookie (ifall alla inte är sugna och lägga ca 10k på en dubbelpipa) och tyst dubbelsystem för A-förarna?
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
RookieSM skrev:
2534465
Jag har ofta hörselkåpor med mig när jag inte kör själv. :) Som det är nu låter det alldeles för mycket, det är inte ovanligt att publik går hem pga oljudet.

Tänkvärda ord inför en ev framtid. För publiken är en tycker jag superviktig del i arrangemanget. Mera publik = fler förare = mera publik = fler förare...........osv
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Det MÅSTE vara bättre och nogrannare mätningar. Riktiga mätningar där du inte för köra om du inte klarar av ljudet. Mät ljudet DIREKT efter race så folk inte stoppar in massa skit i ljuddämparen under ljudmätningen och diska de som inte klarar sig.

De som i år lade pengar på dubbla system (som är tyngre och dyrare) hade inget för de eftersom det ofta vart bristfälliga ljudmätningar.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
mr_rockster skrev:
2546642 Det MÅSTE vara bättre och nogrannare mätningar. Riktiga mätningar där du inte för köra om du inte klarar av ljudet. Mät ljudet DIREKT efter race så folk inte stoppar in massa skit i ljuddämparen under ljudmätningen och diska de som inte klarar sig.

De som i år lade pengar på dubbla system (som är tyngre och dyrare) hade inget för de eftersom det ofta vart bristfälliga ljudmätningar.
Vet att man kan ta ut mer effekt på dubbelsystem på Husa och KTM.
Så jag tror att det kommer fler dubbelsystem till nästa år, hopas i alla falla på ett ;)
 

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Örebro
Hoj
???
RaceMe skrev:
2546247 Tänkvärda ord inför en ev framtid. För publiken är en tycker jag superviktig del i arrangemanget. Mera publik = fler förare = mera publik = fler förare...........osv

och mer pennnnnggar te sporten
 

Zandrah

Guest
RaceMe skrev:
2546247 Tänkvärda ord inför en ev framtid. För publiken är en tycker jag superviktig del i arrangemanget. Mera publik = fler förare = mera publik = fler förare...........osv

Något annat att tänka på än publiken är ju funktionärerna, t.ex flaggvakterna som står runt banan under hela tävlingsdagen. Efter sm-helgens flaggande i Örebro var jag helt slut i huvudet bland annat på grund av ljudnivån, trots att jag hade öronproppar. Som funktionär har man ju inte heller samma möjlighet att gå ifrån banan en stund, komma bort från "oväsendet", som publik och förare har.

Håller även med om att stadsrace vore riktigt grymt! :tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
I senaste MX-protokollet på SVEMO.se sägs bl.a att det inom FIM beslutats att fr.o.m 2008 ska vara 94dB som gäller för MX. Man kan ju GISSA att detta även kommer gälla FIMs SM-reglemente och därigenom oxå vårat svenska reglemente. Om det sen blir med omedlebar verkan så att vi (svenska SM-åkare) redan 2008 får 94dB eller ej är ju i dagsläget omöjligt att lista ut men nog vore det bra?!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag kan inte förstå att så många röstat att det varit negativt. Jag skulle vilja höra några åsikter från dessa!

Jag kör gärna 94dB, gärna så tidigt som möjligt också.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det är nog gatmoppeåkarna som varit inne och tjuvröstat, såna brukar tro att man är häftigare ju mer det låter. ;)
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Supermoto skrev:
2623847 I senaste MX-protokollet på SVEMO.se...

Skitbra med 94db :tummenupp
En endurohoj på fullgas brummar rätt lagom, kommer bli klart behagligare att för publiken.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top