Testmetod för ryggskydd

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Eftersom tråden om Lidl-skydden mest kommit att handla om dyrt vs. billigt o s v startar jag en ny tråd för att diskutera testmetoder, och saxar lite från inlägg där.

Ett typiskt fall av våld som ryggskydd skall skydda mot är slag mot en liten yta. Förmågan att då fördela kraften öven en större yta av ryggen är något jag då vill se i ett ryggskydd, utöver förmågan att ta upp energin i slaget. Det ser ut som/låter som om dr. Woods testmetod enbart testar den energiupptagande förmågan i en liten yta på ett antal punkter och inte tar hänsyn till fördelningen av kraften som går genom skyddet.

Vet någon mer i detalj hur testen som redovisas i MC-folket gjordes?

Som jag uppfattade dr. Woods test så hade han en hammare som slog mot skyddet med en förutbestämd energi och ett städ av motsvarande storlek. Ett rättvisande test skulle redovisa energifördelningen över hela den yta av skyddet som är mot ryggen då slaget träffar. Släpper det igenom 40 Joule jämnt fördelat över hela ryggen är det mycket bättre än om det släpper igenom 5 Joule men alltihopa precis på den halva kvadratdecimeter där slaget träffar. Med den resultatredovisning som gjordes i MC-folket skulle dock skyddet som släppte igenom 5 Joule framstå som överlägset.

Att ett hårt skal fördelar ut kraften från ett slag mot en begränsad yta är nog att se som ett odiskutabelt faktum. OM testet gjordes som jag antar ovan skulle denna skillnad mellan ett hårt och ett mjukt skydd inte framgå överhuvudtaget.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln