Ersättning till instruktörer på bandagar

Dr.Bike

Guest
Ja, vad gäller? Och: Vad tycker du?

Diskussionen startades i tråden "Ris till Racingworld" men hörde ju inte hemma där.

I min mening är det rimligt att instruktörer inte går back på att ställa upp och jobba för oss som är deltagare.
för är det så, ja då kommer de bara vara instruktörer så länge de själva har ett brinnande intresse och så länge det intresset gör att de tycker att det är värt uppoffringen, d.v.s det är så kul att man ser mellan fingrarna.
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Då har jag klippt och klistrat vad jag skrev i den andra tråden.


"Enda sättet att få slut på "tjatet" om att däcken kostar är ju att alla som deltar på bandagar/utbildningsdagar betalar 50:- var till instruktörerna som de kan använda till bensin till och från banan och till nya däck.


Det var ju en här i tråden som hade över 200 mil t.o.r och inte fick han en kr i bensinpengar om jag förstod saken rätt."


"Har ingen aning men eftersom det är rätt mycket snack om att det är frivilligt och i min värld så betyder det att man får mat under dagen och ett tack när man går hem. Har aldrig sett röken av några pengar de gånger jag har ställt upp frivilligt för min klubb. OBS inte inom mc-sporten.

Men rimligt vore ju att de fick betalt för att vara instruktörer
"

" Nej därför att de ska ha råd att köra till banan, köpa däck och bensin. Och kunna utbilda sig till bättre instruktörer så att ni som kör för dom ska kunna få en bättre utbildning.

Har inte påstått att det ska vara några enorma summor. Men är 50:- per deltagare för mycket att få i "lön" för jobbet man lägger ner?"


Jäklar vad det ser konstigt ut utan svaren som jag fick på dessa 3 inlägg :lol :lol
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Har kört som föråkare/instruktör ett antal säsonger, och det närmaste ersättning jag kommit är fri bensin under dagen samt mat. Ska man dessutom betala kontanter till instruktörerna går man garanterat back på arrangemanget.
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Nr:18 skrev:
2547626 Har kört som föråkare/instruktör ett antal säsonger, och det närmaste ersättning jag kommit är fri bensin under dagen samt mat. Ska man dessutom betala kontanter till instruktörerna går man garanterat back på arrangemanget.

Men som instruktör skulle du vilja ha lite betalt så att det kunde låt säga betala ett däckbyte på en säsong?

Eller är du nöjd som det är idag?
 

Dr.Bike

Guest
Nr:18 skrev:
2547626 Har kört som föråkare/instruktör ett antal säsonger, och det närmaste ersättning jag kommit är fri bensin under dagen samt mat. Ska man dessutom betala kontanter till instruktörerna går man garanterat back på arrangemanget.

Då får man väl kanske höja avifterna?

Grundtesen är ju att de som genomför och arrangerar bandagen skall gå skadeslösa ur arrangemanget. Eller hur?
Dit tycker jag minst sagt att man kan räkna instruktörerna.

Din åsikt om att "då går arr. back" är nog en typisk åsikt bland instruktörer skulle jag tro, och de vill inte "fälla" arrangemanget genom att kräva en rimlig ersättning osv utan käner lojalitet mot arrangören, som väl oftast är en kompis.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är därför det blir svårt och kanske hitta instruktörer som faktiskt agerar instruktörer istället för att se det som en gratis bandag.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Mitra skrev:
2547637 Men som instruktör skulle du vilja ha lite betalt så att det kunde låt säga betala ett däckbyte på en säsong?

Eller är du nöjd som det är idag?
Ett däckbyte betyder ingenting för mej. Slitaget på hojen kostar mer än däckslitaget. Visst vore det trevligt att få betalt, men med den insikt jag har i kostnaderna för en bandag inser jag det orealistiska i ekvationen. Har själv arrangerat ett antal bandagar, och nettot på en sån tillställning är rent bedrövligt om man ser till tiden man lägger ner.
 

Dr.Bike

Guest
Swedie skrev:
2547662 Det är därför det blir svårt och kanske hitta instruktörer som faktiskt agerar instruktörer istället för att se det som en gratis bandag.

Huvudet på spiken!

Nr:18 skrev:
2547665 Ett däckbyte betyder ingenting för mej. Slitaget på hojen kostar mer än däckslitaget. Visst vore det trevligt att få betalt, men med den insikt jag har i kostnaderna för en bandag inser jag det orealistiska i ekvationen. Har själv arrangerat ett antal bandagar, och nettot på en sån tillställning är rent bedrövligt om man ser till tiden man lägger ner.

Ja, jag är rädd för det...som jag sa, ingen blir nog rik på detta, utan det genomförs av ett gäng lojala idealister.

På gott och ont.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Dr.Bike skrev:
2547658 Då får man väl kanske höja avifterna?
Det finns ju en smärtgräns vad folk är villiga att betala också. Passerar man 1000-lappen är min erfarenhet att folk drar sej för att anmäla sej, fast alla som kört med oss vet att man får köra så man kräks. Det är helt enkelt för mycket slantar om man inte vet att det blir bra väder.
 

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Ort
Sweden
Hoj
En
varför ska intstruktörerna har betalt? jag tycker att det räcker med en fri bandag (ca 700 -1000kr) + självklart mat i sådana fall.

inte direkt att intrsuktörerna mot sin vilja blir dit dragna utan att det tycker det är lika skoj att köra som alla andra.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dr.Bike skrev:
2547668 Huvudet på spiken!

Ja, jag är rädd för det...som jag sa, ingen blir nog rik på detta, utan det genomförs av ett gäng lojala idealister.

På gott och ont.
Nja, såvitt jag förstått var det t ex många fler som kände sig kallade att bli SMC-instruktörer än som blev valda. Ni förutsätter det som skall bevisas.
 

Dr.Bike

Guest
Nr:18 skrev:
2547676 Det finns ju en smärtgräns vad folk är villiga att betala också. Passerar man 1000-lappen är min erfarenhet att folk drar sej för att anmäla sej, fast alla som kört med oss vet att man får köra så man kräks. Det är helt enkelt för mycket slantar om man inte vet att det blir bra väder.

Mmmm...
Ett elände med marknadsekonomi ibland! :D
Och sant, tusenlappen ÄR en smärtgräns. Och det är därför jag tcker att instruktörerna SKA ha en skälig ersättning, för DE är ju oftare på bandagar än kreti och pleti, och skall det då KOSTA varje gång de ställer upp, så är det ju så att även dessa människor är familjefäder, med ansträngd ekonomi, och mc-åkandet skall läggas på toppen av alla andra livsnödvändiga val mellan limpa och franska.

Jag inbillar mig att detta gör att det går många bra outnyttjade instruktörer där ute, som inte har råd att vara instruktör av det enkla skälet att mc-åkandet trots allt är en lyx på toppen av blöjbyten och grå vardag.
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Skulle man inte kunna göra så att alla deltagare kan lägga dricks till instruktörerna. Då kan man ju alltid diskutera hur mycket dricks man kommer att lägga, det kommer kanske inte att bli så mycket, eller så blir det det.
Det är något jag tycker någon arrangör borde testa nästa säsong.

Med dricks slipper man ju skatt också, vilket kan vara roligt att slippa. Fast jag hade nog inte satsat på en karriär som politiker efter det :D
 

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2547682 Nja, såvitt jag förstått var det t ex många fler som kände sig kallade att bli SMC-instruktörer än som blev valda. Ni förutsätter det som skall bevisas.

Sant.
Men SMC hade ju förmånen att välja och vraka.
Det finns ju ett sånt oändligt mycket större behov av instruktörer an vad just DEN kursen slukade.
Allt ifrån småklubbar som försöker hålla banåka igång på små gocartbanor, till just fristående arrangörer, till evenemangsarrangörer av annat slag (företagsarr osv).
Så behovet blev knappast mättat iom SMC´s första utbildningsvåg.
De har säkert laddat om kanonen nu och vill ha fler dessutom! :)

Paxel skrev:
2547695 Skulle man inte kunna göra så att alla deltagare kan lägga dricks till instruktörerna. Då kan man ju alltid diskutera hur mycket dricks man kommer att lägga, det kommer kanske inte att bli så mycket, eller så blir det det.
Det är något jag tycker någon arrangör borde testa nästa säsong.

Med dricks slipper man ju skatt också, vilket kan vara roligt att slippa. Fast jag hade nog inte satsat på en karriär som politiker efter det :D

Iden är god. Men... När jag kommer till ett arr. OCH har beetalt så vill jag inte ha några fler avgifter.
Med tvångsdrix så blir ju iaf den totala avgiften högre, vilket jag då kunde betalt från början, och med visshet om att instruktören får sin del.

En annan tråkig del med frivillig drix är att en del vill lägga en fet slant och en del nästan inget.
Lite lotteri för instruktören alltså.
Och jag vill inte att instruktörerna skall vara beroende av godtycke, utan DE om några i ett arr. skall veta vad de får.

Arrangören därmot får "se vad det blev över" när alla fått sitt.

edit: Annars gillar jag din ide´om skattefrihet! :tummenupp

Brandstr skrev:
2547679 varför ska intstruktörerna har betalt? jag tycker att det räcker med en fri bandag (ca 700 -1000kr) + självklart mat i sådana fall.

inte direkt att intrsuktörerna mot sin vilja blir dit dragna utan att det tycker det är lika skoj att köra som alla andra.


Absolut, och "betalt" får du ta med en nypa salt.
Det jag propagerar för är att det iaf inte ska KOSTA dem något. Läs mitt förra inlägg.
Att en bandag kostar en viss slant och att instruktören slipper betala detta ser jag som självklart, och det är inte "lön" i sig.
Att resonera som du är behjärtansvärt, och vackert, men håller som sagt inte i längden, då omsättningen på instruktörer kommer bli onödigt hög då de som ställt upp på just DESSA premisser (sett mellan fingrarna vad deras fritid kostar kontra göra nåt med familjen) försvinner ut snett åt vänster efter ett tag.

I grunden resonerar jag dock som du då jag är idealist, men vill samtidigt se en viss realism som är långsiktigt hållbar där oxå ersättningsnivån lockar in de instruktörerna som nu lurar i vassen, med hårt ansträngd ekonomi som jag skrev tidigare.
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Brandstr skrev:
2547679 varför ska intstruktörerna har betalt? jag tycker att det räcker med en fri bandag (ca 700 -1000kr) + självklart mat i sådana fall.

inte direkt att intrsuktörerna mot sin vilja blir dit dragna utan att det tycker det är lika skoj att köra som alla andra.
Du har aldrig kört som instruktör va? Du har inte så bra insikt i hur mkt jobb det är att arrangera en bandag heller va?

Jag säger inte att det är tråkigt att köra som instruktör, absolut inte. Men det är en jäkla skillnad att köra själv, för ens helt egna höga nöjes skull o att vara instruktör.

Dr.Bike skrev:
2547690 Mmmm...
Ett elände med marknadsekonomi ibland! :D
Och sant, tusenlappen ÄR en smärtgräns.
Då kan man ställa sig frågan om man ens har som "rättighet" att ställa krav på instruktörerna överhuvudtaget. Än mindre att gnälla som man fick höra rätt mkt av i den andra tråden... :)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
CorbenDallas skrev:
2548054 Då kan man ställa sig frågan om man ens har som "rättighet" att ställa krav på instruktörerna överhuvudtaget. Än mindre att gnälla som man fick höra rätt mkt av i den andra tråden... :)

Helt sant.
Man får i detta fall vad man betalar för, eftersom priset på en bandag sätts i hård konkurrens från andra, och marginalerna är små, så...

M.a.o kan man inte ställa några uttalade kvalitetskrav på instruktörerna.

Det tror jag man kan ändra på i framtiden genom just det faktum att det i tråden om priset på CSS kurser framgick att KVALITE´var folk beredda att betala för.
Framför allt när det utvecklar dem på ett konkret sätt.

Möjligen ser vi en diversifiering av bandagsbranchen?

Kvalificerade/certifierade arrangörer med likaledes certifierade instruktörer står för UTBILDNING.
Andra arrangörer tillhandahåller bara en bana och en säkorg där "instruktören" mer ser till att inget tråkigt händer?

Då lär det bli splittade prisbilder oxå, och som sagt...tulipanarosen blir väl att få folk att välja både och om de ändå ska åka några bandagar på ett år.

Redan idag ser vi ju denna diversifiering, då SMC tagit tag i utbildningen av instruktörer på ett nationellt plan, och då borgar en iaf homogen kvalitet på instruktörerna.
Återigen andra mindre föreningar och klubbar som brinner för detta kan alldeles säkert ha minst lika bra, och t.om bättre kvalitet, men kanske har svårare att saluföra sig med argument som "vi är bäst helt enkelt"
Även om det råkar vara sant.

Jag är själv lite emot all certifierings/betyg/examina hysteri, för jag vet av erfarenhet att de största experterna oftast är självlärda.
Men å andra sidan räcker inte den stammen av instruktörer särdeles långt, och skall det massproduceras instruktörer ur alla led MÅSTE en slagst "minsta nivå-garanti" finnas, vilket det som sagt blir svårt för enskilda banor och klubbar att bevisa att de når upp till om de inte skickar instruktörerna på någon slags kurs.
(att dessa instruktörer sedan kanske kan MER och BÄTTRE än kursen ger, hör inte hit, utan då har man iaf nått ett "golv" i kvalitetssäkringen, och "kunden" vet vad han/hon får)

Kvalitet ÄR dyrt när det skall certifieras, och vi får se vilka arrangörer (utanför SMC) som vågar ta detta steg, där varje krona skall nagelfaras.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Alltså, jag tror inte att det är särskilt svårt att få fram instruktörer så länge kraven är att de bara skall cirkulera och hålla koll. Varför skall just instruktörerna få betalt, btw? Det är inte så jäkla lätt att hitta de övriga funktionärer som krävs för verksamheten. Någonstans känns det som att de som är instruktörer blir bra mycket bättre ersatta än de som flaggar. Och mot den bakgrunden känns det inte helt vettigt att just instruktörerna är de som skall få ersättning.
 

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2548328 Alltså, jag tror inte att det är särskilt svårt att få fram instruktörer så länge kraven är att de bara skall cirkulera och hålla koll. Varför skall just instruktörerna få betalt, btw? Det är inte så jäkla lätt att hitta de övriga funktionärer som krävs för verksamheten. Någonstans känns det som att de som är instruktörer blir bra mycket bättre ersatta än de som flaggar. Och mot den bakgrunden känns det inte helt vettigt att just instruktörerna är de som skall få ersättning.

Självfallet skall alla ersättas!

Att jag själv inte räknade upp flaggisarna osv var ett misstag som baserade sig på att jag antog att det var underförstått?

Självfallet skall ALLA i organisationen tillgodoses ekonomiskt/naturaförmånsmässigt så de iaf inte tar ur egen ficka.
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Jag har kört ganska många bankörningar. Har aldrig haft ngn nytta av ngn instruktör personligen. Dom gångerna man har försökt ta kontakt på ngt sätt. Så har dom mest varit "upptagna" och sådär lagom intresserade. Sen att dom kanske gör en viss nytta på banan, genom att hålla ner fart m.m. är ju ok. Men det är inget jag har märkt av.

Jag tycker att 1000kr är redan mycket där. Så med tanke på "kvalitén" på intsruktörer och priset för anmälan. Så har jag inte så stor lust och slänga upp extra pengar för att betala instruktörer.

Jag tycker att det är ganska "bra" betalt att få en gratis bandag +mat, med tanke på vad dom gör i mina ögon sett.
Det finns säkert skitbra instruktörer som är engagerade m.m där ute, men jag har tyvärr inte kommit i kontakt med ngn.
Varför tar dom inte en runda efter passet och snackar med dom som kört. Det är ju bara o gå ledet ner och visa lite intresse. Tror många förare drar sig för att fråga.
På detta sättet tror jag dom får mer förtroende, och folk uppskattar deras insats mer.

.. mina 25c
 
Last edited:

Tough Enough

Bevisar inget...
Gick med
9 Sep 2006
Ort
I närheten...
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
PeppeBus skrev:
2548441 Jag har kört ganska många bankörningar. Har aldrig haft ngn nytta av ngn instruktör personligen...
...Sen att dom kanske gör en viss nytta på banan, genom att hålla ner fart m.m. är ju ok. Men det är inget jag har märkt av...

Nu har inte jag kört några bandagar (har inte hunnits med än :) ) men är bekant med "båda läger" så att säga. Ingen jag pratat med hittills har sagt att de inte haft nytta av instruktören, så det är tråkigt att du känner så, då de verkar fylla en viktig funktion. Samtidigt finns nog flera som känner som du, som klarar sig bra på egen hand med bara enstaka "vinkar" (vilket ju är jättebra) men majoriteten verkar ändå verkligen utnyttja sin instruktör.

Finns det ingen möjlighet att ha rena bandagar/kursdagar? Då kan ju de som inte behöver en instruktör åka som de vill till ett pris, och de som vill ha/behöver instruktör åka till ev. ett annant pris?

Jag anser också att instruktörerna i alla fall borde gå +/- noll ekonomiskt. Idag bjuder många på mycket, inte bara sin tid, och det är inget högljutt gnäll från dem själva trots det (vad jag har märkt/hört). Själv hade jag gärna kastat på en 100-lapp extra om det innebar att de berörda (inklusive flaggare och annan nödvändig personal) slapp ta ur egen ficka. Jag menar, diskussionen gäller ju inte en prishöjning med 100%, dessutom måste det väl gå att kvotera på något vis? Fler kurser = olika "ersättning", dvs. instruktör på många kurser kan ge ett däckbyte (till rimligt pris naturligtvis) medan färre kurser i alla fall ger reseersättning?

Nåja, jag är newbie, har inte koll helt och fullt på hur det fungerar idag. Tycker bara att SMC-instruktörer inte borde förlora något på det de ställer upp och gör, precis som vilken annan instruktör som helst, inom vilket annat område som helst.

Någon som någonsin haft en tränare gratis annat än på provträningen på Nautilus? ;)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top