Så kom statistiken vi inte ville se

bs

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Vällingby
Hoj
Busa -08, KTM 525, DRZ400s, Monkey, XT600, and NoClue
Fick precis pressmeddelande från Vägverket:

Pressmeddelande

Det är 53 mindre i familjen efter denna sommar.:(

Låt oss hoppas att det stannar där...
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
bs skrev:
2549330 Fick precis pressmeddelande från Vägverket:

Pressmeddelande

Det är 53 mindre i familjen efter denna sommar.:(

"Många döda i mc olyckor i år – mitträcken räddar liv"

Finns det några bevis för att mitträcken räddat _mcisters_ liv hittils, alltså ?
 

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
gsx1kr k2
"Många döda i mc olyckor i år – mitträcken räddar liv"

Finns det några bevis för att mitträcken räddat _mcisters_ liv hittils, alltså ?
Finns väl 1 dokumenterat fall här på SH iaf, en tjej som hade vurpat i rätt låg hastighet och mitträcket hindrade henne från att rula över i mötande körfält.

- Vi satsar allt mer på att sätta upp vajerräcken som är särskilt utformade och anpassade för mc-trafiken, avslutar Ingemar Skogö.
Dom har fattat att hojåkare är livrädda för å bli kapade av en vajer och därför håller nere hastigheterna.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
"Enligt VTI:s analys finns det inga belägg för att de mötesfria vägarna skulle öka riskerna för motorcyklister jämfört med andra vägar, vilket det har funnits farhågor om. Snarare pekar analysen på att risken för dödsfall och svåra skador reduceras avsevärt."

Vad oväntat, de allmänt bespottade räckena är mycket bra, precis som alla som tänkt till fattat för länge sen.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Jag vill inte vara den som är den, men statistik är alltid statistik.

Jag säger inte att jag tycker det är ok att folk kör ihjäl sig, det är det inte och jag önskar att siffran var 0, men om man läser rapporten så står det även att antalet mc förare totalt har ökat.

Det innerbär främst 2 saker.
1. Det är fler nya MC förare i år i trafiken än förra året
2. % så kan antalet dödsolyckor minskat

Så det fortfarande långt ifrån ok, men man kan även läsa rapporten och säga - det går ju i alla fall åt rätt håll att det minskar etc etc.

Alla inlägg om att tänka efter en gång extra kanske hjälper?
Bättre skydd och hjälmar handlas in istället för grannens gamla hockeyhjälm.

Intressant skulle också vara att få se hur många som har förolyckats som inte har körkort, stulit den, kört onykter etc. Kvar får man ju då alla som kör "normalt"

Statistik går att läsa på många sätt!
 
Last edited:

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
HanneZ skrev:
2549348 Det är ju helt otroligt?!

Jo det är ju inte kul... men det visar ju att vi inte är överrepresenterade.... vilket är bra. Det skulle var intressant att se om detta överensstämmer men den totala olycksstatistiken.
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Aldrig kul att se sådan statistik, men slutklämmen i deras pressmeddelande får mig att börja fundera på en sak faktiskt.
Om man kollar medelåldern för de som omkommit så hade den ökat och ligger numera på 41 år. Hur kan det då komma sig att det alltid gnälls på oss yngre att det är vi som orsakar alla allvarliga olyckor och är vi som stryker med och därför skall vi få fete försäkringskostnaden alabama???? Borde det inte rimligt vis vara denna årskullen dvs med ganska stor säkerhet återfallsknuttarna som borde få den högsta försäkringskostnaden?? Tycker det borde vara en koll när man tecknar försäkring när man senast ägde ett två hjuligt fordon, är det typ längre än 15-20 år sedan som man senast körde något sådant så skall man i sådana fall få jätte försäkringen, och ännu högre om man är en av dom som är så pass gamla att dom fick sitt mc-kort på köpet och aldrig har kört upp på en hoj. För jag skulle tro att det är dessa mc förare som är dom som är överrepresenterade i statistiken över omkommna mc-förare.

Är som sagt bara en fundering.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Santo skrev:
2549354 Jo det är ju inte kul... men det visar ju att vi inte är överrepresenterade.... vilket är bra. Det skulle var intressant att se om detta överensstämmer men den totala olycksstatistiken.
Jag trodde det va mer än 50%.

Lite skumt att snittåldern för de som dog på moped är 29 år...

KimL skrev:
2549359 Aldrig kul att se sådan statistik, men slutklämmen i deras pressmeddelande får mig att börja fundera på en sak faktiskt.
Om man kollar medelåldern för de som omkommit så hade den ökat och ligger numera på 41 år. Hur kan det då komma sig att det alltid gnälls på oss yngre att det är vi som orsakar alla allvarliga olyckor och är vi som stryker med och därför skall vi få fete försäkringskostnaden alabama???? Borde det inte rimligt vis vara denna årskullen dvs med ganska stor säkerhet återfallsknuttarna som borde få den högsta försäkringskostnaden?? Tycker det borde vara en koll när man tecknar försäkring när man senast ägde ett två hjuligt fordon, är det typ längre än 15-20 år sedan som man senast körde något sådant så skall man i sådana fall få jätte försäkringen, och ännu högre om man är en av dom som är så pass gamla att dom fick sitt mc-kort på köpet och aldrig har kört upp på en hoj. För jag skulle tro att det är dessa mc förare som är dom som är överrepresenterade i statistiken över omkommna mc-förare.

Är som sagt bara en fundering.
Försäkringsbolaget går på statistik, du behöver inte oroa dig för att dom plockar pengarna på fel ställe. Dom har inget egetintresse av att plocka extra mycket pengar ur en viss grupp.
En död människa är ganska billigt för försäkringsbolaget, det är dom halvskadade som kostar.
 
Last edited:

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Unga kanske kör hårdare men är ändå mera uppmärksamma/alerta än återfallsknuttarna?
Dock alltid Mkt tråkigt med dödsfall :(
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Chris Ash skrev:
2549344Vad oväntat, de allmänt bespottade räckena är mycket bra, precis som alla som tänkt till fattat för länge sen.

Märkligt att det bara är Sverige som tycker de är bra... ;)
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
HanneZ skrev:
2549364

Försäkringsbolaget går på statistik, du behöver inte oroa dig för att dom plockar pengarna på fel ställe. Dom har inget egetintresse av att plocka extra mycket pengar ur en viss grupp.
En död människa är ganska billigt för försäkringsbolaget, det är dom halvskadade som kostar.

Kanske är så, men tycker i alla fall att det skall sluta klagas på att det är vi unga som är dom som orsakar dom värsta olyckorna, för i mitt tycke så är nog dom olyckorna med dödsfall som utgång som är dom värsta, även om det är dom billigaste för försäkingsbolagen.

Och hade varit kul att se statistiken för hur många det egentligen är som blir halvskadade som är unga resp. gamla rävar och återfallsknuttar.

Som du kanske märker så litar jag inte riktigt på försäkringsbolagen *hehe*
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Dregen skrev:
2549375 Jag trodde att fler skulle vara sporthojar!

Med tanke på att Supersporthojar är kraftigt underrepresenterade i den totala hojparken i landet så är det negativt för oss att över 30% av de dödade är sporthojsförare. Men därmed inte sagt att det var just därför de omkom. Statistik suger.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag vill gärna se statistik från fem år tillbaka tills idag, dels över totala hojbeståndet, dels uppdelad på typen hojar. Vågar man hoppas att SMC's satsning på sporthojar och utbildning börjar lysa igenom?
 

sandstream

Guest
Santo skrev:
2549354 Jo det är ju inte kul... men det visar ju att vi inte är överrepresenterade.... vilket är bra. Det skulle var intressant att se om detta överensstämmer men den totala olycksstatistiken.
Det är väl tvärtom, vi är kraftigt överrepresenterade.
Har hört att sporthojarna utgör ungefär 10% av det totala beståndet och då borde vi bara ha 5-6 st döda i år.
imaster skrev:
2549374 Märkligt att det bara är Sverige som tycker de är bra... ;)
Vilka andra länder tycker att vajerräckena är dåliga och totalt sett inte räddar fler liv än tidigare?
Att SMC skriver i MC-folket att andra länders mc-organisationer är emot räckena är en helt annan femma.
 

payton

payton
Gick med
20 Oct 2005
Ort
stockholm
Hoj
z750s kawasaki 2006
Det kanske är dags att försäkringsbolagen börjar arbeta mera med smc.Så att dom som vill, kan träna körning på bana .Som det är nu så backar man när självrisken är så hög.Beroende på det bolag man har.
/payton
 

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Förra året var hälften av motorcyklisterna som dödades i trafiken alkoholpåverkade och/eller saknade körkort, undrar hur det är med det i år...
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
sandstream skrev:
2549468Vilka andra länder tycker att vajerräckena är dåliga och totalt sett inte räddar fler liv än tidigare?
Att SMC skriver i MC-folket att andra länders mc-organisationer är emot räckena är en helt annan femma.

Det har jag inte läst så det var nya nyheter för mig.

http://www.motorcyklisterna.org/pdf/mcfolket/032-033-605.pdf

http://www.network.mag-uk.org/crashbarriers2005/MotocycleBarriers19thESV.pdf

Nu syftade jag på de svenska vajerräckena och deras utformning och totala hänsynslöshet mot oskyddade trafikanter, räckena räddar liv, det har vi sett men inte för motorcyklister.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top