Kvalité på olika hojmärken?

überkill

Guest
Hej

jag undrar lite om vilka märken som har bäst kvalitet vad gäller detaljkvalité, motor, växellådor, ram mm. Givetvis sliter man ju olika på materialet men vilka sporthojar har bäst totalkvalité?

Syftar på era erfarenheter från år 2000 och framåt. Hur har era och era vänners hojar presterat?
 

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
Om Sandstream låter bli denna tråd helt och hållet ska jag skicka en personlig gåva till honom.
Sandstream, eftersom du garanterat läser denna mening föreslår jag att du PM:ar din adress till mig om du tror du kan hålla fingrarna i styr!

/ Johan
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
En kvalitetsindelning efter märke ger bara en lös riktvisning. Den största påverkan har skötseln av motorcykeln. Åtminstone om du jämför de japanska märkena.

Mer intressant vore vilka modeller som har en bra pålitlighet. Kvalitén inom samma modell borde vara ganska så konstant.

/a
 

überkill

Guest
Så det skulle inte skilja mellan japs? Har du inte sett videorna fr. bl a USA där GSXR 1000:s ram spricker totalt och killen far i marken? Eller e det klippet ett påhitt bara för att lura försäkringsbolag?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Fakkverk skrev:
2564448 Om Sandstream låter bli denna tråd helt och hållet ska jag skicka en personlig gåva till honom.
Sandstream, eftersom du garanterat läser denna mening föreslår jag att du PM:ar din adress till mig om du tror du kan hålla fingrarna i styr!

/ Johan
Det kommer att bli billigt för dig :)
 

Emsan

I may look busy, but I´m just confused!
Gick med
29 Sep 2005
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
überkill skrev:
2564505 Så det skulle inte skilja mellan japs? Har du inte sett videorna fr. bl a USA där GSXR 1000:s ram spricker totalt och killen far i marken? Eller e det klippet ett påhitt bara för att lura försäkringsbolag?


Jag skulle tro att det skiljer mer mellan olika tillverkningsserier och modeller än mellan dom olika märkena.
Alla japanska märken har hög kvalitet, dom flesta säljs ju i mycket stora volymer, klart det blir fel ibland ibland men att säga att ett märke skulle va sämre är nog svårt...

Edit: oj oj oj, /ozto skrev detta
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Yamaha i allmänhet och r6-05 i synnerhet är ju kännd för sin urusla kvalitet i allt från motor och låda till sidostöd...






























































































nädå:pannkyss
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
überkill skrev:
2564505 Så det skulle inte skilja mellan japs? Har du inte sett videorna fr. bl a USA där GSXR 1000:s ram spricker totalt och killen far i marken? Eller e det klippet ett påhitt bara för att lura försäkringsbolag?

Visst är det så. Men du frågade vilka _märken_ som var bra kvalité. Jag är långt ifrån beredd att säga suzuki i allmänhet har låg kvalité.

Det är förståss väldigt allvarligt det du nämner. Sedan huruvida påfrestningen som krävs på ramen för att detta ska inträffa, skulle vara inom gränserna för normalt handhavande, är fortfarande oklart.

/a
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det är generellt sätt riktigt hög kvalitet på alla japanska hojar. Jag märker faktiskt ingen klar skillnad varken vad det gäller att äga, köra eller meka med dom olika. Nån enstaka modell kan ha något genomgående fel ibland men det är sällan...
 

überkill

Guest
Till Matte:

ja jag skiter väl i vad jag har för hoj. Det är inte det viktiga här utan alla märken över lag. Men sen om ni kan bristerna på just min hoj så vassegoda o bräk fram dem för först då blir tråden intressant för mig!

**Ja det med GSXR var allvarligt men vad tror ni killen har gjort som en så pass extrem sporthoj inte bör klara?
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
überkill skrev:
2564549
**Ja det med GSXR var allvarligt men vad tror ni killen har gjort som en så pass extrem sporthoj inte bör klara?

Råkat stämpla fotbromsen av rädsla för att tippa över när han har hojjen uppe i en tolva?

Ren spekulation...

/a
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Bara känslan när man tar i grejerna så tycker jag Honda känns som ett par snäpp bättre. Suzuki och Yamaha i andra ändan. Det gäller dock främst fram till 03. Efter 04 känns det som samtliga ligger på ungefär samma nivå.

Enda märke som tydligt avviker från mönstret är KTM. Jag är nu inne på min 3:e nya KTM och maken till skitkvalitet får man leta efter. Jag har passerat 2 st 660 innan jag köpte rejshojen och den överstiger de andra by far, ändå så har jag råkat ut för oljeläckage och liknande. På båda 660 så var det grejer som trillade av stup i kvarten, oljeläckage både här och där, kopplingen muckade ur osv. På den första så gick samtliga lampor sönder och ena blinkersen trillade av och la sig mot avgassystem (duktigt med smält plast...) på min första tur som varade i 2 mil. Tur att jag var förberedd så jag kunde garva åt skiten.
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Honda är väl det som är mest känt för att ha bäst kvalité.brukar stå så i tidningen biiiiiiiiikeeeeeeee :tråkad
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Honda är stridsvagnar! faktiskt riktigt robusta. Dock har 3 polare till mig samt mig själv haft elproblem med just cbr.

Yamaha har fårr oförtjänt dålig kritik. Gamla retorna har mjuka ramar men resten är grymt bra måste Jag säga. att lådorna fått ruttet rykte har med en barnsjukdom på 2:an -98 att göra men sen är dom skitbra med.

Kawa har Jag inte ägt någon men vad Jag hört och förstått (utan att ha belägg) är lite sådär kvalitetsmässigt...

Suzuki (som Jag kör nu) Känns faktiskt som Jag tror om kawa bortsätt att motorn är helt underbar!
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Aprilia rsv mille 01-03 allt funkar klockers så länge man inte kör utan olja :pannkyss (98-00 kan ha lite dålig koppling dock)

Cbr600f 92-98 funkar klockers förutom kamkedjespänaren...


Fyll upp med flera hojar :) , det är de två jag kommer på som jag inte har hört många fel alls på.




R1,R6 har lite kännsliga lådor med det beror nog mycket på bakhjulskörning av såna som inte kan lägga i växlarna korrekt.

GSX750R lite små strul ibland...har haft en polare som har haft några...någon har strulat med att den har helt plötsligt dött m.m, när han bara startar den den igen så går den.. 2 andra han har haft har ej strulat på de visset... dålig bränsle pump..kanske... GSX750R 05 vet jag en till som har haft funkar bra när den går men den dör ibland den också... skumt...säkert något små fel(trist på en ny hoj)

GSX1000R funkar bra i allt vad jag har hört... 05-> gick några ramar av, men kan ej säga hur alvarlig det är.

ZX9R 94-98 Några skavanker på kvaliten på motorn kommer ej ihåg vad..

ZX10R funkar klockers i låda m.m, fälgar byt på garanti eftersom vissa gick sönder på de tidiga exen.

RSV1000R 04-> Sving bytt på garanti,vissa kabel kontakter är dåligt gjorda = smälter, bakbromsens kopplingar är för dåligt tilltagen på vissa ställen garanti ärende.
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
aLcATRAZ skrev:
2564563 Råkat stämpla fotbromsen av rädsla för att tippa över när han har hojjen uppe i en tolva?

Ren spekulation...

/a

Det ska vilken modern sporthoj som helst klara, tror mer på fabrikationsfel...

Hoppas Suzuki tar sitt ansvar och undersöker det noga.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Jag tycker att skillnaderna mellan de japanska märkena var större för 10-15 år sedan. Honda och Suzuki var i mina ögon bättre ihopskruvade och använde bättre material än Yamaha och Kawasaki. Nu tycker jag att de är likvärdiga.

Min nuvarande ZX-12R är ljusår från min gammla GPZ i kvalitetskänsla.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
JT skrev:
2565349 Jag tycker att skillnaderna mellan de japanska märkena var större för 10-15 år sedan. Honda och Suzuki var i mina ögon bättre ihopskruvade och använde bättre material än Yamaha och Kawasaki. Nu tycker jag att de är likvärdiga.

Min nuvarande ZX-12R är ljusår från min gammla GPZ i kvalitetskänsla.


Sant... Har själv haft en gpz...ingen bra kvalite alls tyvär, sen köpte jag en cbr600f och den funkade fin finnt samma med millen. Det är som natt o dag.

Nu är nog mest kvaliten lika på alla hojar, vissa har brister i vissa saker o andra i andra saker m.m men i helhet så är det nog slit slag.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
überkill skrev:
2564438 Hej

jag undrar lite om vilka märken som har bäst kvalitet vad gäller detaljkvalité, motor, växellådor, ram mm. Givetvis sliter man ju olika på materialet men vilka sporthojar har bäst totalkvalité?

Syftar på era erfarenheter från år 2000 och framåt. Hur har era och era vänners hojar presterat?

Tror det beror mycket på varifrån materialet kommer och givetvis var det sätts ihop - de har ju en kvalitetsgranskning som delarna ska passera.

Har hört mest positivt om Honda från "vanligt" folk men även från meckare på handlarverkstäder. Myt eller ej vem vet...

Trots det så tycker jag nog att kawan kändes i helhet robustare än hondan jag har nu.
 

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
Alla kommer att favorisera sitt märke. Vilket är ganska tråkigt
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top