Turboval till SP-1

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Tänkte försöka mig på en liten turbokonvertering i vinter och tänkte höra lite vad ni tror om ett aggregat jag ev tänkte köpa. Det är en Garretsnurra som enl säljaren heter nT25 och skall passa Saab 9-3 Aero och vara god för 280hk.

Det jag undrar är helt enkelt om det är lagom stort. Tanken är inte att plocka ut 280 pållar utan runt 180-200 goa körbara kusar. Tänkte ladda runt 0,5 bar och vill ha bra spool up med en så jämn vridkurva som möjligt. IC vet jag inte än. Får se hur mycket (eller lite) plats som finns.

Originalkompet är 10,8:1 och jag siktar på 9,5:1 (verkar det lagom?)mha av 1mm tjockare packning. Förhoppningsvis kan tändningen vara original.

Så till bränslet; Är det möjligt att justera upp bränslet med enbart en power commander eller är det lönlöst att ens försöka? Vet inte om original bränslepump räcker men tycker att den borde göra det vid såpass lågt ladd. Rätt eller fel? Är en ny BTR ett måste vid låga laddtryck?

Ja, det blev mycket på en gång Hoppas ni kan/orkar hjälpa mig på traven. Börjar bli riktigt sugen på att sätta igång
 

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
GSX-R 1000 -06
Om jag inte minns helt fel så är det väl T25 bara på dom? Funkar bra på en Nissan 200 s13 vid standardladd men vid högre tryck så är min erfarenhet att den bygger mycket värme. Bra spool up dock. Enligt mig en bra turbo inom önskat effektområde.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Inte sp1, men twin ialla fall, läs lite i den här diskusionen
DENNA
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
bromsklossen skrev:
2564686 Tänkte försöka mig på en liten turbokonvertering i vinter och tänkte höra lite vad ni tror om ett aggregat jag ev tänkte köpa. Det är en Garretsnurra som enl säljaren heter nT25 och skall passa Saab 9-3 Aero och vara god för 280hk.

Det jag undrar är helt enkelt om det är lagom stort. Tanken är inte att plocka ut 280 pållar utan runt 180-200 goa körbara kusar. Tänkte ladda runt 0,5 bar och vill ha bra spool up med en så jämn vridkurva som möjligt. IC vet jag inte än. Får se hur mycket (eller lite) plats som finns.

Originalkompet är 10,8:1 och jag siktar på 9,5:1 (verkar det lagom?)mha av 1mm tjockare packning. Förhoppningsvis kan tändningen vara original.

Så till bränslet; Är det möjligt att justera upp bränslet med enbart en power commander eller är det lönlöst att ens försöka? Vet inte om original bränslepump räcker men tycker att den borde göra det vid såpass lågt ladd. Rätt eller fel? Är en ny BTR ett måste vid låga laddtryck?

Ja, det blev mycket på en gång Hoppas ni kan/orkar hjälpa mig på traven. Börjar bli riktigt sugen på att sätta igång



T25 orna klarar ca 220 hk och ca 1 bar i tryck

Du måste ha stora spridare , pump samt progresiv bränsletrycksregulator

+ powercomander , med detta har du ett fullgott bränslesystem som fungerar oförskämt bra
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Å hur faen löser vi problemet med avgaspulserna på sp-1. Vill också veta !:huvet
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
pucken skrev:
2564943 Å hur faen löser vi problemet med avgaspulserna på sp-1. Vill också veta !:huvet
lugn du,, hur ska jag lösa de på min stånka :rolleyes:

ni får säkert till de men de är nog mer pill o inställn än vanligt..
kanske får bygga om eftersom o så.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Ok, gubbs. Det låter ju som den turbon är perfa:tummenupp

Länken från Ricken vart ju lite oroand dock. Hoppas SP1:an håller ihop lite bättre än TL:en.

Andersson:
Med stora spridare, menar du då att original är för klena och bör bytas? 220hk och 1 bar ger i SP1:ans fall en ökning med 88hk/bar vilket innebär (om man approximerar hk/bar som en linjär funktion) ett ladd på 0,65 bar för att hamna mitt i intervallet 180-200 hk. Bör jag då sänka kompet ytterligare eller är 10,8 -> 9,5 tillräckligt?

Pucken:
Pulserna i plenumet tänker jag inte bry mig så mkt om då målet inte är att krama ur max ur motorn. Hoppas inte dessa pulser skall påverka jämnheten för mycket. Avgaspulserna är jag lite osäkrare på. Vissa säger att kraftiga pulser är styggt mot turbo och avgasventiler. Andra påstår att det ger bättre spool up. Det ena behöver ju iofs inte utesluta det andra:va Vill man minska pulserna kan man förlänga grenröret. Att öka tvärsnittsarean borde sänka kraften i pulsen då ökad area => lägre gashastighet => lägre tryck.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
bromsklossen skrev:
2565222 Ok, gubbs. Det låter ju som den turbon är perfa:tummenupp

Länken från Ricken vart ju lite oroand dock. Hoppas SP1:an håller ihop lite bättre än TL:en.

Andersson:
Med stora spridare, menar du då att original är för klena och bör bytas? 220hk och 1 bar ger i SP1:ans fall en ökning med 88hk/bar vilket innebär (om man approximerar hk/bar som en linjär funktion) ett ladd på 0,65 bar för att hamna mitt i intervallet 180-200 hk. Bör jag då sänka kompet ytterligare eller är 10,8 -> 9,5 tillräckligt?

Pucken:
Pulserna i plenumet tänker jag inte bry mig så mkt om då målet inte är att krama ur max ur motorn. Hoppas inte dessa pulser skall påverka jämnheten för mycket. Avgaspulserna är jag lite osäkrare på. Vissa säger att kraftiga pulser är styggt mot turbo och avgasventiler. Andra påstår att det ger bättre spool up. Det ena behöver ju iofs inte utesluta det andra:va Vill man minska pulserna kan man förlänga grenröret. Att öka tvärsnittsarean borde sänka kraften i pulsen då ökad area => lägre gashastighet => lägre tryck.


Jo har väl tänkt i samma banor...fan får helt enkelt bygga å se om det funkar !
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
pucken skrev:
2567146 Jo har väl tänkt i samma banor...fan får helt enkelt bygga å se om det funkar !

det går ju tyvärr inte att säga att en turbo lämnar si och så mycket hk.. det beror ju helt på vilken motor den sitter på...
en t-25 turbo.. ju mycket bra då spoon upen e kanon på dessa..(haft en 200sx s13)..
dock så säger en sån ifrån på en 200sx vid 1,1 bar..ca: 220 hk..
är ingen matematiker men effekten e ju inte otänkbar...
man vinner ju massor av effekt på att tex mappa rätt..ha IC..
inga tankar på att köra på E-85??? krävs ju förvisso rejäla spridare men etanol kyler fint och man slipper komp-sänka...10:1 i komp funkar fint då..
lite off topic så har jag en mitsubishi TD04HL-13T
till salu..1200kr...ja ja e ju inget annonsforum..
lycka till iallafall..
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
E-85 i all ära men problemet uppstår ju då man är ute å flänger och inte kommer åt att tanka nån E-85. Dessutom så stiger ju förbrukningen ca 1,4 ggr och Spettan är törstig som få redan från början. Tanken är inte heller den största så det få nog bli vanlig soppa. Iallafall till och börja med.

Om nu en T25:a orkar 210-220 hk så borde det ju vara kanon för mina behov. Lite oroad dock för att man skall behöva ladda uppemot 1 bar. Det borde ju vittna om dålig verkningsgrad på snurran. Det i sin tur skulle ju kunna betyda att trots att den snurrar igång tidigt så händer inte så mycket. Nån som vet hur det är med detta:confused:
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Har idag hämtat min turbo. Blev en TD04HL-13T med vinklat avgashus.

Har även beställt nya packningar till topparna så nu ska väl byggandet snart komma igång så smått.:tummenupp Första problemet blir kompsänkningen.

Kamaxlarna drivs inte med kedjor utan där sitter ett litet drevpaket. Det är alltså tre drev på höjden som sitter ihop mha sidoplåtar. Nedersta drevet drivs direkt av ett drev på veven och det översta driver således kammarna. Om jag då ökar tjockleken på packningen så ökar även avståndet mellan kammens drev och det översta i drevpaketet. Antagligen så blir det haveri om man gör så.. Alltså kanske man borde kika på att ta ner kolvarna lite i svarven/fräsen. Har ingen tidigare erfarenhet av detta och undrar hur mkt man kan skala av och fortfarande ha en kolv som klarar 10000 rpm och laddtryck på 0,5-0,7 bar?

Om jag lyckas så skall det följa med en bild på kamdrivningen. Om jag lyckas super bra skall det gå att klicka på den oxå:D
 

Bifogat

  • kamdrivning_sp1.jpg
    kamdrivning_sp1.jpg
    111.8 KB · Visningar: 577

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
bromsklossen skrev:
2598751så.. Alltså kanske man borde kika på att ta ner kolvarna lite i svarven/fräsen. Har ingen tidigare erfarenhet av detta och undrar hur mkt man kan skala av och fortfarande ha en kolv som klarar 10000 rpm och laddtryck på 0,5-0,7 bar?

Dina originalkolvar klarar ca 280-300 hästar och svarvar du ned dem för att få 9:1 (eller 8:1) har du ett hål i kolvtoppen. Köp nya smidda kolvar med negativ topp. Har inte JE kan Mahle eller någon annan kolvtillverkade ha någon modell som passar jut din motor - bara de får måtten att gå på.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
andersbrink skrev:
2598772 Dina originalkolvar klarar ca 280-300 hästar och svarvar du ned dem för att få 9:1 (eller 8:1) har du ett hål i kolvtoppen. Köp nya smidda kolvar med negativ topp. Har inte JE kan Mahle eller någon annan kolvtillverkade ha någon modell som passar jut din motor - bara de får måtten att gå på.

Tänkte iofs nöja mig med att gå från 10.8 till ca 9.5 i komp men problemet kanske blir detsamma? Vad, i runda slängar, får man räkna med för två smidda kolvar? Snackade med en kille tidigare idag som rekommenderade JE från USA men att man då endast kunde beställa 4 eller fler per gång. Han nämnde nått i stil med 2000:- styck. Låter det relevant? Själv tycker jag det låter riktigt svindyrt. Börjar man bli gammal och snål månde?
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
bromsklossen skrev:
2598797 Tänkte iofs nöja mig med att gå från 10.8 till ca 9.5 i komp men problemet kanske blir detsamma? Vad, i runda slängar, får man räkna med för två smidda kolvar? Snackade med en kille tidigare idag som rekommenderade JE från USA men att man då endast kunde beställa 4 eller fler per gång. Han nämnde nått i stil med 2000:- styck. Låter det relevant? Själv tycker jag det låter riktigt svindyrt. Börjar man bli gammal och snål månde?

Ska bli intressant o se hur det går för er två :) , du får väll grup beställa kolvarna med pucken... Han kanske vill ha två också.

Funkar turbo bra på sp1 så blir man ju lite nyfiken om det går lätt o smidigt att montera en på millen också :)
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Lam-Kaka skrev:
2598855
Funkar turbo bra på sp1 så blir man ju lite nyfiken om det går lätt o smidigt att montera en på millen också :)

Lätt å smidigt var det ja...:D Att få in en turbo under kåporna på Spettan verkar i nuläget vara ungefär lika smidigt som att helsteka ett vildsvin i microugnen.
 

Gixxerrider

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Borlänge
Hoj
GSXR 600 -98
bromsklossen skrev:
2598797 Tänkte iofs nöja mig med att gå från 10.8 till ca 9.5 i komp men problemet kanske blir detsamma? Vad, i runda slängar, får man räkna med för två smidda kolvar? Snackade med en kille tidigare idag som rekommenderade JE från USA men att man då endast kunde beställa 4 eller fler per gång. Han nämnde nått i stil med 2000:- styck. Låter det relevant? Själv tycker jag det låter riktigt svindyrt. Börjar man bli gammal och snål månde?



2000:- styck låter mycket, kostar 3460:- för två på motospeed dock inte lågkomp.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
2000 är billigt eller dyrt beroende på hur man värderar sina övriga interna motordelar som ska dra runt dåliga eller bra kolvar. En topplockspackning kostar ju närmare 1000 kronor t.ex...
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
andersbrink skrev:
2599183 2000 är billigt eller dyrt beroende på hur man värderar sina övriga interna motordelar som ska dra runt dåliga eller bra kolvar. En topplockspackning kostar ju närmare 1000 kronor t.ex...

280 pistoler plus moms till Spettan om man handlar hos Honda Mc center i GBG. Dock behöver man ju två så det landar på 700 inklusive gurkmajonäs:)

En uppsättning smidda kolvar kostar som sagt 3460:- till Spettan. Om det är dyrt eller inte är relativt. Jag hade inga intentioner på att behöva byta mina kolvar när jag drog igång "projekt bösfläkt". Alltså tycker jag att en sådan extra utgift är dyr oavsett hur bra dessa kolvarna är.

Jag hoppas kunna lösa det utan att behöva byta. Om jag fetar till toppackningen 0,5 mm och tar resten (oxå 0,5 mm) på kolvarna så borde de funka. Får givetvis riva motorn och mäta godset i kolvarna först. Om jag sen shimsar upp kamdrevpaketet 0.25 mm så ökar spelet för dreven med lika mkt. Lite mindre för kammarna då dessa inte sitter rakt ovanför. Borde oxå funka. Dock gäller samma här, ta isär och mät befintligt spel mellan dreven.

Sen kan man ju fråga sig vilket komp man skall ha. Har varit med och kompressoladdat en Yamaha Fazer 600 och den kör vi med ca 10.5:1 och laddar ca 0,8 bar. Kanske inte ens behöver gå ner till 9,5 utan det kanske funkar med runt 10.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Man vill gärna att kolvtopparna är tjockare än originalet i en turbomotor, inte tunnare. Går du under 5 mm tjocklek är det att be om härdsmälta vid första bänkningen då de gjutna inte tål den "överdimensionerade" värmen som turbon medför lika bra som en smidd.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
andersbrink skrev:
2599593 Man vill gärna att kolvtopparna är tjockare än originalet i en turbomotor, inte tunnare. Går du under 5 mm tjocklek är det att be om härdsmälta vid första bänkningen då de gjutna inte tål den "överdimensionerade" värmen som turbon medför lika bra som en smidd.


Ok. Alltid väldigt tacksamt med lite "hands on" tips. Då blir det till att mäta upp och utvärdera. Det mesta brukar ju klarna när man väl börjar riva i grejorna. Får se till helgen om det blir tid för demontering á la molekyl.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top