ni som köpt trimcylle rekomendation? 2-takt

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Hej

Ni som köpt trimcylinder till era minis hur har dom funkat å vilken har ni i så
fall köpt? Finns ju uppenbarligen en del å välja mellan.

Med eller utan lös topp, topp med eller utan flänsar. boostkanal mm
kommentarer om passform mm och känsla av ökning i vrid mm och om ni har kompletterat med nåt mera.

har lite nya leksaker på ingång å tänkte uppgradera med lite godis.
lyckades med bondtrim få upp min gamla 39cc i 60km/h med originaldrevning (uppmätt med bil) men vet inte om jag orkar hålla på å svetsa om avgas å porta förgasare mm igen...
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Stoppsladd skrev:
2567764 Hej

Ni som köpt trimcylinder till era minis hur har dom funkat å vilken har ni i så
fall köpt? Finns ju uppenbarligen en del å välja mellan.

Med eller utan lös topp, topp med eller utan flänsar. boostkanal mm
kommentarer om passform mm och känsla av ökning i vrid mm och om ni har kompletterat med nåt mera.

har lite nya leksaker på ingång å tänkte uppgradera med lite godis.
lyckades med bondtrim få upp min gamla 39cc i 60km/h med originaldrevning (uppmätt med bil) men vet inte om jag orkar hålla på å svetsa om avgas å porta förgasare mm igen...

Det ena jag rek är ADA Racing produkter om du ska ha maximal prestanda.
Men det kostar därefter. Säkert ca 1700kr för cylle & kolv.

Det finsn annars en hel uppsjö av trim, och dme är ganska lika.
Det viktigaste är boot kanalen.
Hur den är utbormad och hur den är barbetad.
En del så har dem bara kört ner en fräs och gjort en kanal. Så det är inga vinklar, kanalen för smal osv.

Förgasare så kan jag rek. Walbro WT -603 förgasare.
Spjäll, fugge som sitter på en del maskienr som motorsågar mf.
Dessa är på 16mm och du får bra drag.
Ca 700kr för en sådan med ett passande insug och tillbehör.

Skicka mig ett PM annars så kan jag skriva ner lite återförsäljare
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Andreas_ace skrev:
2568280 Det ena jag rek är ADA Racing produkter om du ska ha maximal prestanda.
Men det kostar därefter. Säkert ca 1700kr för cylle & kolv.

Det finsn annars en hel uppsjö av trim, och dme är ganska lika.
Det viktigaste är boot kanalen.
Hur den är utbormad och hur den är barbetad.
En del så har dem bara kört ner en fräs och gjort en kanal. Så det är inga vinklar, kanalen för smal osv.

Förgasare så kan jag rek. Walbro WT -603 förgasare.
Spjäll, fugge som sitter på en del maskienr som motorsågar mf.
Dessa är på 16mm och du får bra drag.
Ca 700kr för en sådan med ett passande insug och tillbehör.

Skicka mig ett PM annars så kan jag skriva ner lite återförsäljare

Hade väl inte tänkt mej nå grejer från ADA direkt känns lite som att stoppa ferarri delar på en fiat.....
Nej jag tänkte mera på dom olika kina trim som en del säljer. Borde väl skilja en del mellan dom oxå. Sen kan man ju förbättra deras boost kanaler om det är så.

Har skaplig koll på vilka som säljer tillbehör iaf så det är lugnt men hade tänkt om det fanns nån som kunde ge lite feedback på grejjerna.
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Stoppsladd skrev:
2568293 Hade väl inte tänkt mej nå grejer från ADA direkt känns lite som att stoppa ferarri delar på en fiat.....
Nej jag tänkte mera på dom olika kina trim som en del säljer. Borde väl skilja en del mellan dom oxå. Sen kan man ju förbättra deras boost kanaler om det är så.

Har skaplig koll på vilka som säljer tillbehör iaf så det är lugnt men hade tänkt om det fanns nån som kunde ge lite feedback på grejjerna.

När det gäller kina trim så är dem väldigt lika.
En lös topp är väl att föredra.
Och gärna en som du kan ändra förbränningsrum i.
 

Freddehoj

tvåtaktstroll
Gick med
1 Jun 2006
Ort
UpplandsVäsby
Hoj
14E+GoPed+minicrossquad+110cc pocketbike
Stoppsladd skrev:
2568293 Hade väl inte tänkt mej nå grejer från ADA direkt känns lite som att stoppa ferarri delar på en fiat.....
Nej jag tänkte mera på dom olika kina trim som en del säljer. Borde väl skilja en del mellan dom oxå. Sen kan man ju förbättra deras boost kanaler om det är så.

Har skaplig koll på vilka som säljer tillbehör iaf så det är lugnt men hade tänkt om det fanns nån som kunde ge lite feedback på grejjerna.

Jag köpte cylle + lös topp fr superbilligt. Boost-kanalen är under all kritik, men jag valde den iaf för att kunna påverka squishbandet till 0,65mm (spel mellan kolvtopp och förbränningsrumskanten) genom att svarva av cylindertoppens överkant. Boost-kanalen modifierade jag kraftigt med dremeln så den är bredare och maximalt djup samt når över spolkanalerna ca 1,5mm och vinklad mot tändstiftet.....enl alla konstens regler. Tagit bort nedre kolvringen som inte gör ngn nytta över 10.000rpm. höjt cylindern 1,5mm med en alu-platta för höjda durationstider på spolportarna, därefter svarvade jag ner överdelen av cylindern tills squish-bandet blev 0,65mm med åtdragen topp/cylinder.
Monterade deras XXL-avgas med lite modifieringar (böja främre röret lite), samt ska montera reed-korg från en 10hk 50cc kina-hoj med hjälp av ett fräst alu-stycke. Montera en 16mm Walbro utanpå detta.
Men den går fint med org.fugge samt org.reeds ändå faktiskt.
Man får luta sej lite framåt när effekten kommer för att inte gå på bakhjulet. :)

Edit: ändrat felaktigt kolvringsval
 

Bifogat

  • alu mellanlägg.JPG
    alu mellanlägg.JPG
    23.4 KB · Visningar: 107
  • avgas 1.JPG
    avgas 1.JPG
    36.3 KB · Visningar: 141
  • avgas 2.JPG
    avgas 2.JPG
    41.5 KB · Visningar: 111
  • boostkanal.JPG
    boostkanal.JPG
    34.4 KB · Visningar: 200
  • cylindersvarvning.JPG
    cylindersvarvning.JPG
    27 KB · Visningar: 139
  • mätning squishband med lödtenn.JPG
    mätning squishband med lödtenn.JPG
    24.7 KB · Visningar: 128
Last edited:

Freddehoj

tvåtaktstroll
Gick med
1 Jun 2006
Ort
UpplandsVäsby
Hoj
14E+GoPed+minicrossquad+110cc pocketbike
Rekommenderar lös topp som sagt, samt att du måste fräsa/slipa till boost-kanalen.
Fler bilder:
 

Bifogat

  • 4 hjulingen.JPG
    4 hjulingen.JPG
    48.3 KB · Visningar: 131
  • superbilligts cylle kolv topp.JPG
    superbilligts cylle kolv topp.JPG
    30 KB · Visningar: 183
  • Felix & Jag rejsar på crossbanan.JPG
    Felix & Jag rejsar på crossbanan.JPG
    79.7 KB · Visningar: 152

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Freddehoj skrev:
2598021 ... Tagit bort översta kolvringen som inte gör ngn nytta över 10.000rpm...

Tätar det ordentligt med bara ena ringen?
Med den ojämna kvalitén är jag glad att det tätar med bägge.. Även om det känns som dom ligger an väldigt hårt mot loppet.

Varför plockade du just den övre?
Ökat vevhuskompression i den cykeln? Borde vara försumbart, men är enda anledningen jag kan komma på till att spara den undre ringen.
Vill av nån anledning ha kvar den övre näml..
 

Freddehoj

tvåtaktstroll
Gick med
1 Jun 2006
Ort
UpplandsVäsby
Hoj
14E+GoPed+minicrossquad+110cc pocketbike
sner0 skrev:
2598365 Tätar det ordentligt med bara ena ringen?
Med den ojämna kvalitén är jag glad att det tätar med bägge.. Även om det känns som dom ligger an väldigt hårt mot loppet.

Varför plockade du just den övre?
Ökat vevhuskompression i den cykeln? Borde vara försumbart, men är enda anledningen jag kan komma på till att spara den undre ringen.
Vill av nån anledning ha kvar den övre näml..

sner0
*asgarv* Självklart skrev jag fel...endast den övre ringen behövs. Man tar alltså bort den nedre. Va fel det kan bli när man skriver sent på nätterna :va Det är ändrat i inlägget nu så det inte förvirrar fler.
Tack för att du uppmärksammade det.

Jo, den varvar ur fortare från det att effekten kommer, men såklart tappar man kanske något i bottenregistret. Men vem åker på dom varvtalen....:tummenupp
 
Last edited:

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Freddehoj skrev:
2601953 sner0
*asgarv* Självklart skrev jag fel...endast den övre ringen behövs. Man tar alltså bort den nedre. Va fel det kan bli när man skriver sent på nätterna :va Det är ändrat i inlägget nu så det inte förvirrar fler.
Tack för att du uppmärksammade det.

Jo, den varvar ur fortare från det att effekten kommer, men såklart tappar man kanske något i bottenregistret. Men vem åker på dom varvtalen....:tummenupp

Hehe, vad bra.. då är jag med igen! :tummenupp

Får se om jag har tid nu i helgen, isf ryker det en kolvring här med! :)
 

Rignell

Guest
Freddehoj skrev:
2598024 Rekommenderar lös topp som sagt, samt att du måste fräsa/slipa till boost-kanalen.
Fler bilder:

Har en Dirtbike med samma motor. Skulle du kunna lägga upp fler bilder på boostkanalen?
Vilka e spolkanalerna?

Har mest läst om 4t så jag vill gärna få koll på 2t sidan också:tummenupp

Beställde trimkitt XXL för det balanserade vevpartiet och de större kylflänsarna, har lättat svänghjulet ca 100g (30%) och ska köra med 80mm PC-fläkt som kylfläkt. Har redan dragit ett litet 12v system på hojen. Sportkoppling och drevat ner den lite också för bätte acc.
Kolla gärna på i mitt garage för bilder :)
 

Freddehoj

tvåtaktstroll
Gick med
1 Jun 2006
Ort
UpplandsVäsby
Hoj
14E+GoPed+minicrossquad+110cc pocketbike
Tyvärr har jag inte fler bilder än de tidigare, men du ser den bra på bild nr4 bland mina bilder där det är 6st bilder i inlägget. Spolkanalerna är dom två som sitter i kolvbultens längdriktning i cyllen. Boost-kanalen finns inte på orginalcyllar utan bara på trimcyllarna. Den sitter i cylinderns bakkant. Den cyllen du köpte med fast topp har redan en större Boost-kanal än den med lös topp, (därför måste man modifiera den mindre kanalen). Men jag valde den med lös topp så man kan påverka durationstiderna med hjälp av att höja cylinderfoten samt att kunna svarva av övre delen på cylindern till rätt squishmått när toppen är monterad. Men det kan du tyvärr inte nu när du har fast topplock.
Mindre kylflänsar gör inget då den är fläktkyld å går fort...
Köp hela min hoj istället... :tummenupp så har du en vass motor....

edit: hittade några bilder, men inte på min cylle. Den finaste bilden är en ADA-trimcylle färdig fr fabrik, de andra visar i genomskärning så du ska förstå principen.

mvh
Rignell skrev:
2633029 Har en Dirtbike med samma motor. Skulle du kunna lägga upp fler bilder på boostkanalen?
Vilka e spolkanalerna?

Har mest läst om 4t så jag vill gärna få koll på 2t sidan också:tummenupp

Beställde trimkitt XXL för det balanserade vevpartiet och de större kylflänsarna, har lättat svänghjulet ca 100g (30%) och ska köra med 80mm PC-fläkt som kylfläkt. Har redan dragit ett litet 12v system på hojen. Sportkoppling och drevat ner den lite också för bätte acc.
Kolla gärna på i mitt garage för bilder :)
 

Bifogat

  • avatar2.jpg
    avatar2.jpg
    20.1 KB · Visningar: 149
  • Boost_Port_3 right measures.jpg
    Boost_Port_3 right measures.jpg
    17.9 KB · Visningar: 158
  • 1 boostport from ADA.jpg
    1 boostport from ADA.jpg
    28.2 KB · Visningar: 138
Last edited:

Rignell

Guest
Freddehoj skrev:
2633677 Tyvärr har jag inte fler bilder än de tidigare, men du ser den bra på bild nr4 bland mina bilder där det är 6st bilder i inlägget. Spolkanalerna är dom två som sitter i kolvbultens längdriktning i cyllen. Boost-kanalen finns inte på orginalcyllar utan bara på trimcyllarna. Den sitter i cylinderns bakkant. Den cyllen du köpte med fast topp har redan en större Boost-kanal än den med lös topp, (därför måste man modifiera den mindre kanalen). Men jag valde den med lös topp så man kan påverka durationstiderna med hjälp av att höja cylinderfoten samt att kunna svarva av övre delen på cylindern till rätt squishmått när toppen är monterad. Men det kan du tyvärr inte nu när du har fast topplock.
Mindre kylflänsar gör inget då den är fläktkyld å går fort...
Köp hela min hoj istället... :tummenupp så har du en vass motor....

edit: hittade några bilder, men inte på min cylle. Den finaste bilden är en ADA-trimcylle färdig fr fabrik, de andra visar i genomskärning så du ska förstå principen.

mvh

Skit bra. Tack så mycket!
ps. eftersom jag lättat svänghjulet är där inga fläktflänsar kvar (max lättat)
 

Rignell

Guest
Monterat trimkit XXL nu och moddat reedventilen....
Jävlar vilken skillnad! Går som satan nu :yoparty
 

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Rignell skrev:
2638820 Monterat trimkit XXL nu och moddat reedventilen....
Jävlar vilken skillnad! Går som satan nu :yoparty

Du har ingen bild på bägge vevarna tillsammans?
Är sugen på det kitet med lös topp, är en vev med där också och funderar lite på om den påverkar nog för att bry sig om..
Blir ju både billigare och enklare annars att bara köpe cylinder, kolv och topp.

Edit: Hmm, såg att veven i xxl-kitet inte var likadan som den jag kollade på.
 
Last edited:

Rignell

Guest
sner0 skrev:
2642621 Du har ingen bild på bägge vevarna tillsammans?
Är sugen på det kitet med lös topp, är en vev med där också och funderar lite på om den påverkar nog för att bry sig om..
Blir ju både billigare och enklare annars att bara köpe cylinder, kolv och topp.

Edit: Hmm, såg att veven i xxl-kitet inte var likadan som den jag kollade på.

Som ena killen besrkiver ovanför, har du större möjligheter med lös topp. Då kan du ju fixa komp och förbränningsummet till en bättre variant. Den mer välbalanserade vevstaken går att köpa lös om jag inte har fel för mig.
Gjorde en börnis igår till bakdäcket small :yoparty

Ska uppgradera chassiet på min lite, krökte bakdämparen när jag tog en fartbula i 55km/h:)

Som exempel: original gjorde den 50, nu med trimmet fast att jag drevat ner 3 kuggar fram gör den 56km/h. Den varvar mycket bättre och klart starkare. Lycka till
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ärligt talat, tycker ni att det är värt pengarna? Måste ju ha lagt över 2000 spänn på motorn. Okej att det är kul att mixtra själva men det kostar. Hade nog lagt pengarna på en vattenkyld modell istället. De kostar ju inte så mycket. Själv köpte jag en ny luftkyld motor på ebay för ett par dagar sen. 1060 spänn inkl frakt från tyskland. Den ska enl spec varva 12000 och ha 7 hästar. Det får man väl ta med en nypa salt, men den går nog bättre än min 39 cc på 3,5 hk.
 

Bifogat

  • pocketbikemotor7ps.jpg
    pocketbikemotor7ps.jpg
    52.1 KB · Visningar: 142

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Rignell skrev:
2643266 Som ena killen besrkiver ovanför, har du större möjligheter med lös topp. Då kan du ju fixa komp och förbränningsummet till en bättre variant. Den mer välbalanserade vevstaken går att köpa lös om jag inte har fel för mig.
Gjorde en börnis igår till bakdäcket small :yoparty
...

Om inte annat så har jag möjlighet o kolla lite hur kolven ser ut och mår utan att plocka av hela cylindern vilket är bökigt nog utan att plocka ur motorn ur ramen på fyrhjulingen..

MangeH skrev:
2643874 Ärligt talat, tycker ni att det är värt pengarna? Måste ju ha lagt över 2000 spänn på motorn. Okej att det är kul att mixtra själva men det kostar. Hade nog lagt pengarna på en vattenkyld modell istället. De kostar ju inte så mycket. Själv köpte jag en ny luftkyld motor på ebay för ett par dagar sen. 1060 spänn inkl frakt från tyskland. Den ska enl spec varva 12000 och ha 7 hästar. Det får man väl ta med en nypa salt, men den går nog bättre än min 39 cc på 3,5 hk.

Ser riktigt sjysst ut! :tummenupp
Tröttnar du kan du ju alltid sälja vidare den ner till kalmar :)
 
Last edited:

Rignell

Guest
MangeH skrev:
2643874 Ärligt talat, tycker ni att det är värt pengarna? Måste ju ha lagt över 2000 spänn på motorn. Okej att det är kul att mixtra själva men det kostar. Hade nog lagt pengarna på en vattenkyld modell istället. De kostar ju inte så mycket. Själv köpte jag en ny luftkyld motor på ebay för ett par dagar sen. 1060 spänn inkl frakt från tyskland. Den ska enl spec varva 12000 och ha 7 hästar. Det får man väl ta med en nypa salt, men den går nog bättre än min 39 cc på 3,5 hk.

Schysst motor! Fast jag tycker fortfarande det e roligare att pilla själv. Även om jag köpt som du gjorde... hade jag inte kunnat hålla fingarna i styr.:gnissla
 

GeaX

kmr inte på nått att skriva...
Gick med
5 Oct 2006
Ort
VBY
Hoj
CBR125R
Jag har inte så stor erfarenhet gällande trimmning av minimoto :hjälm ... men jag funderar på att köpa en 14x och trim (framdrev, trimrör XXL, koppling sport, trimkit XXL eller trimkit med lös topp).

Vad jag har förstått så är orginalförgasaren till 14x bra från början och likaså luftfiltret(?).

Kan man uppnå bättre prestanda med trimkittet med lös topp än med XXL?:confused:

http://www.superbilligt.se/index.ph...age=2&osCsid=a2104421798c25f7079baa7f42b43a39

Mvh:)
 

pluntan

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
minimoto
Fick just mitt trimavgasrör XL från superbilligt, riktigt kass kina kvalite, fästet till cylindern var säkert 2 m.m oplant + massor av invändigt svets-skägg som måste slipas ner och ljuddämparen var fastsvetsad helt snett så utblåset pekade rakt opp i häcken. Ingen höjdare alls.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top