Kolvuppstudsarfjädrar!

Dr.Bike

Guest
Tänk till lite extra tidigt nu i vinter så det inte blir köpstopp på kolvuppstudsarfjädrar... Det är likadant varje år, när folk ställer in hojen, och plötsligt ska ALLA byta dessa för hojen så viktiga fjädrar!

Vad gör då dessa och var sitter de frågar den nyblivne mc-isten.

Ja, de sitter i små fack frästa i blocket direkt under cylindrarna, och när kolven får sig en feting av de heta förbränningsgaserna och går ner med en himla fart, så måste ju nåt ta upp kraften och skicka upp kolvarna igen, så att en ny takt i 2/4-dels taktarens liv kan påbörjas.

Dessa fjädrar tar slut!

Både i hyllan hos din favvo-nasare, och de tar slut som fjädrar!
De saknar alltså den rätta fjongen!

Alla har ju upplevt hur hojen känns allt slöare mot slutet av säsongen, för att till sist kännas SÅÅÅ trött....
Den välbekanta segheten, allt känns bara så... bekant. :gäsp

Att hojen sen känns pigg på våren, är en dubbelbottnad illusion!
Dels är du ringrostig, och att sätta dig på en trimmad Puch Florida med ställbart munstycke och snabbgashandtag (för riviga starter) skulle ge dig samma kick då du kryper ur vinteridet. :fakta

Anledning två, är att kolvuppstudsarfjädrarna vilat sig i form. (ung. som Pekka Lundmark gjorde på sin tid ;)) De har alltså återfått EN DEL av sin forna spänst.
Lagom för att ge dig den kick som får dig att glömma hur TRÖTT hojen var på höstkanten (och i förlängningen ditcha den till förmån för en yngre tje...eh. hoj!) Detta känner hojar på sig... :mattias

Så skynda fynda nya fjädrar!
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Bäste Dr Bike!

Jag har av en småländsk trimspecialist fått rådet att gå upp från 2/4 delstakt till 3/6 delstakt. Finns det några egentliga fördelar med deetta förfarande? Jag menar...2/4 ÄR ju faktiskt lika mycket 3/6 som ju är precis hälften. Vore det inte mer energieffektivt att gå upp till säg...5/6 delstakt?


Lord Adrian, taktlös trimnovis.
 

Dr.Bike

Guest
Lord Adrian skrev:
2571846 Bäste Dr Bike!

Jag har av en småländsk trimspecialist fått rådet att gå upp från 2/4 delstakt till 3/6 delstakt. Finns det några egentliga fördelar med deetta förfarande? Jag menar...2/4 ÄR ju faktiskt lika mycket 3/6 som ju är precis hälften. Vore det inte mer energieffektivt att gå upp till säg...5/6 delstakt?

Lord Adrian, taktlös trimnovis.


Det där är ju tvisteämnet alltså... och redan de gamla grekerna funderade i samma banor, men då gällde det roddtakten på galärerna.
Men helt klart var man inne på rätt spår, då just dessa takter, eller direkta harmonier av dem utgör "det gyllene snittet" för energieffektiv användning vid fram och återgående rörelser...
Det här försökte även Hitler utnyttja i sina "barnfabriker" d.v.s de enorma semesterkomplex som byggdes upp för renrasig avel, och där folk t.o.m fick kn***a i takt!
Hursomhelst: Ingen vet det exakta svaret, eftersom naturlagarna har ändrats, fått nya tillägg, och paragrafer sedan experimenten inleddes.

Självaste Archimedes bröt mot sin egen princip, (vilket han inte gjorde av princip i vanliga fall) och blev mycket riktigt oxå avrättad för att ha brutit mot naturlagarna!
Han var då i full färd med att rubba de berömda cirklarna, men avbröts mitt i s.a.s och kvar blev de olympiska ringarna.

Vad har då detta med energieffektivitet att göra?
Inte ett förbannade dugg, eftersom ju allt ändrade sig underhand.
Särskilt då den på tidigare delen av 2000-talet så heta oljedebatten på sporthoj.com som inte direkt gjöt olja på vågorna, utan snarare delade världen i två läger.

Den ena falangen hävdar ju med en dåres envishet 3/6-delsprincipen, men glömmer hela tiden att dra av för friktionsförlusterna orsakade av den dåliga mineraloljan de använder... ;)
Emedan den andra falangen (på grund av för låg friktion) hela tiden slirar in på andra samtalsämnen...


De Errbajk
Föreningen för takt och ton!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag nämde Suzukis nya kolvbroms i en tidigare tråd.
Har man den så kan man skippa uppstötarfjädern:arsele
 

Dr.Bike

Guest
BMW R90s skrev:
2571997 Jag nämde Suzukis nya kolvbroms i en tidigare tråd.
Har man den så kan man skippa uppstötarfjädern:arsele

Åh faen... Suzuki kan MER än vad jag tidigare trott!

Jag ska iaf byta till högtryck i däcken, då kommer de rulla lättare och jag kör ifrån fler!
Nya dieselstift skall oxå införskaffas för extrem tålighet mot hög kompression, som jag får när jag sänker cylinderfötterna.
 

Mr Skutt

Hopplöst framtung
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Gsxr 1000
Dr.Bike skrev:
2571838 Tänk till lite extra tidigt nu i vinter så det inte blir köpstopp på kolvuppstudsarfjädrar... Det är likadant varje år, när folk ställer in hojen, och plötsligt ska ALLA byta dessa för hojen så viktiga fjädrar!

Vad gör då dessa och var sitter de frågar den nyblivne mc-isten.

Ja, de sitter i små fack frästa i blocket direkt under cylindrarna, och när kolven får sig en feting av de heta förbränningsgaserna och går ner med en himla fart, så måste ju nåt ta upp kraften och skicka upp kolvarna igen, så att en ny takt i 2/4-dels taktarens liv kan påbörjas.

Dessa fjädrar tar slut!

Både i hyllan hos din favvo-nasare, och de tar slut som fjädrar!
De saknar alltså den rätta fjongen!

Alla har ju upplevt hur hojen känns allt slöare mot slutet av säsongen, för att till sist kännas SÅÅÅ trött....
Den välbekanta segheten, allt känns bara så... bekant. :gäsp

Att hojen sen känns pigg på våren, är en dubbelbottnad illusion!
Dels är du ringrostig, och att sätta dig på en trimmad Puch Florida med ställbart munstycke och snabbgashandtag (för riviga starter) skulle ge dig samma kick då du kryper ur vinteridet. :fakta

Anledning två, är att kolvuppstudsarfjädrarna vilat sig i form. (ung. som Pekka Lundmark gjorde på sin tid ;)) De har alltså återfått EN DEL av sin forna spänst.
Lagom för att ge dig den kick som får dig att glömma hur TRÖTT hojen var på höstkanten (och i förlängningen ditcha den till förmån för en yngre tje...eh. hoj!) Detta känner hojar på sig... :mattias

Så skynda fynda nya fjädrar!


Nu har farbror kollat för djupt i flaskan igen.:D
Tyckte att finkel doften har tungt över bygden ett tag nu.:tungan :tungan
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Dr.Bike skrev:
2572174 Åh faen... Suzuki kan MER än vad jag tidigare trott!

Jag ska iaf byta till högtryck i däcken, då kommer de rulla lättare och jag kör ifrån fler!
Nya dieselstift skall oxå införskaffas för extrem tålighet mot hög kompression, som jag får när jag sänker cylinderfötterna.

Använder du ett eller två dieselstift per cylinder? Jag själv skiter fullkomligt i traditionerna oavsett vad puristerna säger och begagnar mig därmed av tvåstifts konfigurationen. Det blir ett helt annat bottendrag när primär och sekundärgnistan kommer från olika stift. Vad har du för åsikt i frågan traditonalism kontra utveckling?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tsst! Bara fånigt... Man vinner inget effektmässigt på det där i alla fall. Jag har testat och kom fram till att det enda som gav mera mos i rovan, var att montera förstärkta kolvringsspännare (i CromMoly). Med dessa i en hårdhet på 20-25% mer än original, ökar kompressionen i insuget med hela 70%, vilket lagom när effekten nått fram till utblåset och avgaslyftarna (även dessa är något större än standard) ligger kvar på 55-60%. En helt otrolig effektökning! Hojen uiilar nu lätt även på fyran och femman utan ryck i styret. Phett keff! Det knepiga vid monteringen är bara att passa in takterna på kammen - hamnar det fel, går motorn baklänges vid varannan takt - obra.

Med några malbollar i tanken, så blir det hela riktigt roligt...
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
På höger (eller var det vänster?) del av styret (tror jag att det var) sitter det en knapp, tryck (eller var det vrid?) på den! (fan jag glömde varför, men det ska tydligen vara bra..)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nu har jag inte läst hela tråden, men..


..har ni provat borra?!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Och nu när jag ändå skall byta kolvuppstudsarfjädrar bör man ju byta motorolja också.
Funderade ifall det inte vore bättre ifall jag helt gick över till 5-56 eller WD-40 när det gäller smörjningen.
Visst det blir ju lite dyrare i längden men dessa två smörjer ju och löser upp rester i motorn bättre än dom flesta andra oljor.

Vad tycker ni?
Och har ni någon bra kontakt där man kanske kan få tag i ett flak (24 st burkar) billigare?
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Wiseguy skrev:
2572511 Och nu när jag ändå skall byta kolvuppstudsarfjädrar bör man ju byta motorolja också.
Funderade ifall det inte vore bättre ifall jag helt gick över till 5-56 eller WD-40 när det gäller smörjningen.
Visst det blir ju lite dyrare i längden men dessa två smörjer ju och löser upp rester i motorn bättre än dom flesta andra oljor.

Vad tycker ni?
Och har ni någon bra kontakt där man kanske kan få tag i ett flak (24 st burkar) billigare?

Passa dig för den tyska ful5-56:en bara...:D
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
När ni endå river hojarna så passa på att byta luften i däcken också, så ni kör på fräsch luft till våren.

Helst pumpar ni med helium då det dessutom sänker torrvikten på äkcipaschet.
 

FreddaGädda

Guest
TomK skrev:
2572230 Det knepiga vid monteringen är bara att passa in takterna på kammen - hamnar det fel, går motorn baklänges vid varannan takt - obra.

Med några malbollar i tanken, så blir det hela riktigt roligt...

Fyll kylkanalerna med cement så bör motorn sluta gå baklänges. Det har även andra fördelar såsom håller tillbaka expantionen vid uppvärmning och ger högre kompression i framgaffeln.

Angående malbollar så fungerar färska malar betydligt bättre. Flundror har samma effekt men dom tenderar att lägga sig över soppakranen och stryper tillförseln.
Valfri art ur Ancistrus-släktet är därför rekommenderat(se bild). Helst albinovarianten då de är vana vid ljustomma miljöer likt tankens. Man behöer dock montera en nivåvakt som talar om för dig när bränslenivån börjar bli för låg för gynnarna, de kan inte andas i luften, vet du! Vid vinterförvaring tas de med fördel in i i husets värme i en röd femlitersdunk.
 

Bifogat

  • ancistrus_(f)_2.jpg
    ancistrus_(f)_2.jpg
    19.7 KB · Visningar: 55
Last edited:

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Det finns ju det där knepet att motionera upp kolvuppstötarfjädrarna i slutet på säsongen innan man vinterförvarar så slipper man byta dem varje vår.

Innan man tar sin sista resa så tappar man ur oljan och fyller motorn med mosade bananer (4.99kr/hg). De innehåller nämligen Rabiatfenyldehid och Gorillmonobensen-12 vilket absorberas upp av fjädrarna och sätter (i tekniska termer) "fjonget" på plats igen. Upp till 90% av ursprungsfjonget kan rekonditioneras.

Det ironiska i sammanhanget är att människan endast kännt till detta i 10 år. Aporna har sedan urminnes tider återfått sitt fjong med hjälp av bananer. Vi har bara inte sett sammanhanget förrän nu.

Titta bara på naturkanalens apor. När fjonget vill upp så åker det rakt upp!

/a
 

Dr.Bike

Guest
Mr Skutt skrev:
2572180 Nu har farbror kollat för djupt i flaskan igen.:D
Tyckte att finkel doften har tungt över bygden ett tag nu.:tungan :tungan

Hörrö lillgrabben! Skratta lagom du åt finkeldoften! Det var i DIN hoj jag hällde den! :fakta
Glöm inte att jag faktiskt HAR en ninjadräkt (med hondamärke på!) som jag har när jag gör mina Stealt-missions i Bålsta och trimmar slöa mopeder nattetid!
(där ingick DIN!! :tungan)

Thermal skrev:
2572224 Använder du ett eller två dieselstift per cylinder? Jag själv skiter fullkomligt i traditionerna oavsett vad puristerna säger och begagnar mig därmed av tvåstifts konfigurationen. Det blir ett helt annat bottendrag när primär och sekundärgnistan kommer från olika stift. Vad har du för åsikt i frågan traditonalism kontra utveckling?

Alltid två numera!
Min guzziåkande kompis har övertygat mig. Han sa: Då kolvens flatarea är så stor så måste gnistan komma i intervaller, så jag har olika långa tändkablar från samma spole, och kan därmed skippa fördelningspolitiken i den s.k "dosan", och det var här jag insåg att min 3/4-delstaktande Honda skule må bra att komma ur hambotakten och in i den koniska takten, även kallad kontakt.
Med hemskt sfäriska förbränningsrum går ju tändkulan bara runt om man inte har två stift så det var bara att montera!
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
TomK skrev:
2572230 Tsst! Bara fånigt... Man vinner inget effektmässigt på det där i alla fall. Jag har testat och kom fram till att det enda som gav mera mos i rovan, var att montera förstärkta kolvringsspännare (i CromMoly). Med dessa i en hårdhet på 20-25% mer än original, ökar kompressionen i insuget med hela 70%, vilket lagom när effekten nått fram till utblåset och avgaslyftarna (även dessa är något större än standard) ligger kvar på 55-60%. En helt otrolig effektökning! Hojen uiilar nu lätt även på fyran och femman utan ryck i styret. Phett keff! Det knepiga vid monteringen är bara att passa in takterna på kammen - hamnar det fel, går motorn baklänges vid varannan takt - obra.

Med några malbollar i tanken, så blir det hela riktigt roligt...

Faen!
Smart!
Det är DÄR det alltid har skitit sig för mig!
Har aldrig hittat takten på kammen, så ett tag körde jag med helrunda kamlober just för att det aldrig ville bli rätt.

UrbanTiger skrev:
2573321 Skit, mina kolvmembran är slut. Nya kostar 2863:- per styck.
Tipps måste ni ge mej annars anmäler jag hojen stulen.

Dessutom har jag ett nytt oljeflöde i orginalkartong, passar alla Honda Fireblade 92-99. Halva priset ska jag ha (hälften av 1243,50:- alltså).

Det går alldeles utmärkt att spänna en diskhandske över det gamla membranets position, skruva fast i trottlarna, och sedan smacka på trottellocken!
Sen är det bara likt Hacke hackspett att klippa bort det som sticker ut! :)
Funkar big time!

Prova dock inte med kondomer! Då blir hojen automagiskt en glidare...

Hsb-Chrille skrev:
2572389 På höger (eller var det vänster?) del av styret (tror jag att det var) sitter det en knapp, tryck (eller var det vrid?) på den! (fan jag glömde varför, men det ska tydligen vara bra..)

Den knappen har jag hört mycket om... Var tusan sitter den?
Jag tröck på alla knappar samtidigt men det blev bara en blixtknall i skorstensröret!

Wiseguy skrev:
2572511 Och nu när jag ändå skall byta kolvuppstudsarfjädrar bör man ju byta motorolja också.
Funderade ifall det inte vore bättre ifall jag helt gick över till 5-56 eller WD-40 när det gäller smörjningen.
Visst det blir ju lite dyrare i längden men dessa två smörjer ju och löser upp rester i motorn bättre än dom flesta andra oljor.

Vad tycker ni?
Och har ni någon bra kontakt där man kanske kan få tag i ett flak (24 st burkar) billigare?

Exakt! Hör på Lordi Adrian!
Tysk ful-5:56 är svår att få tillräckligt ren för dina behov, och inte förrän man filtrerar den genom en dam-nylonstrumpa så får man bort bagglet!
Vânlit fôlk begrepert ente!

UrbanTiger skrev:
2572911 Appsolut, men jag fundrar på om avluftningsbryggan måste bytas samtidigt som man byter växelavlagringen. Eller har det med hur slitna kuggspåren är till kamvevhjulet. Jag har en 500 till detta.

Du är helt klart kuggarna på spåren!
Men till din hjälp behöver du en drevkarl.

Avluftningsbryggan borde gå att få renoverad för en sisådär 6-8 tusen spänn hos nån mindre välrenommerrad lokalmästare i luftgitarr?

FreddaGädda skrev:
2572922 Fyll kylkanalerna med cement så bör motorn sluta gå baklänges. Det har även andra fördelar såsom håller tillbaka expantionen vid uppvärmning och ger högre kompression i framgaffeln.

Angående malbollar så fungerar färska malar betydligt bättre. Flundror har samma effekt men dom tenderar att lägga sig över soppakranen och stryper tillförseln.
Valfri art ur Ancistrus-släktet är därför rekommenderat(se bild). Helst albinovarianten då de är vana vid ljustomma miljöer likt tankens. Man behöer dock montera en nivåvakt som talar om för dig när bränslenivån börjar bli för låg för gynnarna, de kan inte andas i luften, vet du! Vid vinterförvaring tas de med fördel in i i husets värme i en röd femlitersdunk.

Det gäller att cementera sina kunskaper sa alltid farsan!
Men så hade han oxå ofta Betongkeps!
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dr.Bike skrev:
2573325Exakt! Hör på Lordi Adrian!
Tysk ful-5:56 är svår att få tillräckligt ren för dina behov, och inte förrän man filtrerar den genom en dam-nylonstrumpa så får man bort bagglet!
Vânlit fôlk begrepert ente!
Hur är det med aktivt kol eller en skogaholmslimpa?
Har ju gott om båda två hemma och erfarenheten av hur man skall använda det finns ju.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Wiseguy skrev:
2572511 Och nu när jag ändå skall byta kolvuppstudsarfjädrar bör man ju byta motorolja också.
Funderade ifall det inte vore bättre ifall jag helt gick över till 5-56 eller WD-40 när det gäller smörjningen.
Visst det blir ju lite dyrare i längden men dessa två smörjer ju och löser upp rester i motorn bättre än dom flesta andra oljor.

Funkar sketabra med WD-40 istället för motorolja, har testat ett år nu i bilen, billigt är det okså.

Helt enkelt tappa av motoroljan och töm en burk i tanken, blanda enl följande 1 burk till en full tank i mitt fall 55l, så i hojen får man nog räkna om och överdosera lite för den varvar ju en del mer en bilen.

Kan inte rekomendera 5-56 avgaserna luktar gödselstack, WD-40 är mycket bättre, doften påminner faktiskt om Kvinnlig bäver:tummenupp
Och vilket glid det blir i cylindrarna med WD-40 sen, den e grym.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Är det sant att man nästan kan halvera drag:et (alltsåöka ajrådynamiken)på hojen (och därmed toppfart:en) genom attsmörja in kåpornamed massageolja? Helst vaniljsmakc, tydligen. :va

Tack på förhuden för bra svar.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top