Projekt högländare Motard (bygge)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Projekt högländare Motard #uppdat 100210#

Jag tänkte dela med mig lite av vad som pågår i garaget, nu när det är kallt och jävligt.
Såhär ser objektet ut, en motard av lite ovanligare slag.

Den skall uppdateras maskinellt till senaste snitt, samt utseendemässigt
snyggas till och justeras chassimässigt för extra bus hehe..

Alla bilder är klickbara, tyvärr har vissa lite dålig skärpa, men men..


Efter lite glatt meckande återstod detta...


Det här skall återmonteras senare, när alla modifieringar är klara


Motorn var det jag inledningsvis börjat på, här på god väg att rivas ner.
Skönt med kopplingskorg i ordentligt material...


Cylindrarna honades, samt ovalitet och konicitet mättes, här var det finfint :tummenupp


Mer bilder kommer alldeles strax...
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hur ska den bli utseendemässigt?
nå andra prylar?
lättare? :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
fortsätter

Kamdrivningens övre lagring är lite sisådär, så här modifieras dels axel samt trans-kåpa. :gnissla


Här har jag borrat ur sista toppen, hålet gängades och stoppskruv för
axel här ovan monterades. Detta för att säkerställa att lagret i drevet
roterar och INTE axeln..



Topp före och efter lite städning, hmm, gått fett? Njäa..


Nye fine kolven efter provmontering, samt ettan monterad, mysigt!


Inget lämnas åt slumpen, här klockas ettans kammar in nogsamt


Mer följer...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
ozeo skrev:
2577693 hur ska den bli utseendemässigt?
nå andra prylar?
lättare? :)

Jorå, det blir en del lättningar, där det är möjligt.... som hasplåten som skall fräsas ur, tankvolym som ska minskas (avafasen, 20liter?! jag ska inte toura..)

Fortsätter på bygget igen då =)

"Orginalspjället" -enna såndär otäck förgasare. USCH.. Flatslide, trams!


Här ska på fina saker, nytt spjäll med TPS monterad


Så hejsan blev spisen färdig, det orangea är endast tätningsmedel, läckande
häckar har inget på min gård att göra! Jag kommer givet att putsa väck det som är överflödigt...(allt runtomkring har inget med detta projekt att göra..)


Har varit och shoppat ny plast, funderingar kring färg finns. Eventuellt ko-färgad svart-vit.. Varför?!?! Mjo, regnr börjar med MUU... För se vad kommentarerna blir kring detta.

Denna vecka skall elsystem snidas ihop (skaffat mig en insprutarbox med avsaknad av kablage.. hej å hå, här ska lödas)

Ramen skall ner i mindre delar, blästras och pulverlackas svart istället.
Det blir bättre så.

Uppdaterar i den mån jag gör framsteg, tyvärr har man ett vanligt jobb också.. :arsele

Riktiga hojar har två cylindrar? jajjemänn!
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hur mycket ska den väga orginal?
borde ju kunna ta av nåra kg..
plocka bort ena dämparn o dra 2-1.
bakram skuvad?
ta bort lite.
alu drev.
alu styre el är de det redan?
bort med lyset o sätt på ett litet acerbis med 12 ikea spottar.
borde va minst 5 kg där :rolleyes: :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
ozeo skrev:
2577739 hur mycket ska den väga orginal?
borde ju kunna ta av nåra kg..
plocka bort ena dämparn o dra 2-1.
bakram skuvad?
ta bort lite.
alu drev.
alu styre el är de det redan?
bort med lyset o sätt på ett litet acerbis med 12 ikea spottar.
borde va minst 5 kg där :rolleyes: :D

166 har jag vägt den till före slakt..
Näääj! 2 dämpare för skönsång =)

Dreven är Talon, alu..
Styret är Renthal, alu...
Lyset blir ett UFO twin, men med e-märkta projektorer och Xenon :yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blykometen skrev:
2577747 166 har jag vägt den till före slakt..
Näääj! 2 dämpare för skönsång =)

Dreven är Talon, alu..
Styret är Renthal, alu...
Lyset blir ett UFO twin, men med e-märkta projektorer och Xenon :yoparty

Hej
Vad är har motorn för slagvolym/effekt original?
Har jag förstått rätt om den effekthöjande åtgärden är din konvertering till sprut?
Eller bytte du kammar också?
Kul byggtråd! :tummenupp
/J
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Häftigt, den här tråden ska jag följa. Stämmer det att motorn bara väger 45 kg?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jörgen>> Mja, dels sprutkonverteringen, men den är endast det primära, för att få något att gå på. Sprutet ska blir ett eftermarknads som styr både tändning och bränsle (då highland kör med separata spolar). Därefter skall insuget byggas om till dubbla spjäll (i framtiden..), här krävs det då en del modifieringar för att få plats med allt... Kammarna är nu av annan typ, samt portningen är gjord på inloppssidan. Matchportning och annat finlir får vänta tills Omex levererat styrdonet.
935cc och jag tror inte de lämnar mer än 75hk med förgasare men med sprutet når man i alla fall 86. Men första säsongen skall endast läggas för att få allt att lira fint.

bearing>> Stämmer rätt bra, smidigt att lyfta ur och i ramen :)
 

Suzuki TL1000R

WWJD- What Would Jesus Do?
Gick med
2 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
[Äin kåmma fewra leyters bleau auk woeet Seuwseuwkee gee äss äxx]
Tja...du verkar som rätt snubbe att snacka med om man är intresserad av en Highland...är lite sugen på en motard men jag vill fortfarande kunna hänga med ut och åka landsväg med kompisarna i måttlig mängd...Är det tillräckligt med mos motorn för att kunna leka lagom i stan? Känns som att vikten är i mesta laget kanske? Har sett en -01:a. Den har väl insprutning, vilket kanske är att föredra. Är det några andra saker man skall kolla på som blivit bättre med åren?
Går det att hitta en rimlig försäkring till den?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Suzuki TL1000R skrev:
2579602 Tja...du verkar som rätt snubbe att snacka med om man är intresserad av en Highland...är lite sugen på en motard men jag vill fortfarande kunna hänga med ut och åka landsväg med kompisarna i måttlig mängd...Är det tillräckligt med mos motorn för att kunna leka lagom i stan? Känns som att vikten är i mesta laget kanske? Har sett en -01:a. Den har väl insprutning, vilket kanske är att föredra. Är det några andra saker man skall kolla på som blivit bättre med åren?
Går det att hitta en rimlig försäkring till den?

Rätt å rätt, men mekaniskt har jag lite koll i alla fall.
Jag upplever den som pigg för sin vikt, vridet gör ju sitt.
Det jag föredrar till skillnad mot stånkor är ju givet den något "mjukare" (om man nu kan kalla en twin för mjuk...) gången.
Åka bakhjul är inga konstigheter :yoparty
Det har gjorts ett flertal uppdateringar, den senare motorn ser ut som i min avatar, då har de försetts med nicasilfodrade cylindrar och något portade toppar. Insprutsmodellen är helt klart att föredra. Den är dock som majoriteten av insprutshojar, lite "av och på" i sin karaktär, men det är väl mer en vanesak..
Jag betalar som 25åring 1850kr/år hos BilsportMC, 24+försäkring. Offroadförsäkringen var dyrare :va
Senare modeller har usd gaffel från marcossi, men tidigare gafflar från WP är det inget fel på. Senare har även försetts med Öhlins ibland. Annars är det WP även bak.
Bromsarna är brembo, fälgarna är Excel, drev är Talon, styre är Renthal, plast är ufo/acerbis så det mesta är "eftermarknads" redan från början.

Kul hoj är det hur som, men som många andra motards, så finns det ju fördelar med att ha lite fingerfärdighet. Det är ju inte som en gammal yamma där man fyller på olja ibland och ställer ventiler var 4000:e mil...

Tillverkaren är lätt att prata med och handla saker av, supporten har jag inget att anmärka på.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Blykometen skrev:
2577817 Jörgen>> Mja, dels sprutkonverteringen, men den är endast det primära, för att få något att gå på. Sprutet ska blir ett eftermarknads som styr både tändning och bränsle (då highland kör med separata spolar). Därefter skall insuget byggas om till dubbla spjäll (i framtiden..), här krävs det då en del modifieringar för att få plats med allt... Kammarna är nu av annan typ, samt portningen är gjord på inloppssidan. Matchportning och annat finlir får vänta tills Omex levererat styrdonet.
935cc och jag tror inte de lämnar mer än 75hk med förgasare men med sprutet når man i alla fall 86. Men första säsongen skall endast läggas för att få allt att lira fint.

bearing>> Stämmer rätt bra, smidigt att lyfta ur och i ramen :)

Aha, då förstår jag. Lite prov och försök med en sak i taget sas.
Ska bli kul att följa din tråd och effektresultatet!

/J
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Skoj projekt. Framförallt för att det är en SVENSK hoj :tummenupp

Heja heja.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Idag skall svingen byggas om, så att jag kan ändra placeringen på dämparen, hojen blir något lägre och geometrin bättre = mer stabilitet i svängarna.
Bilder kommer när jag lekt färdigt med svetsen :näsblod
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Blykometen skrev:
2588045 Idag skall svingen byggas om, så att jag kan ändra placeringen på dämparen, hojen blir något lägre och geometrin bättre = mer stabilitet i svängarna.
Bilder kommer när jag lekt färdigt med svetsen :näsblod
Underbart projekt. Har väntat länge på att någon skulle starta ett Highland projekt. Kommer följa detta projekt med stort intresse :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lungren>> Kul att höra, ditt vinterprojekt ser inte helt illa ut det heller :tummenupp

Blir nog en tripp ner till Skällinge igen, behöver nytt styrdon till motorstyret :tungan


Nu är allt på lack, hann inte ta någon "före lack bild" men det ser inte så spännande ut med silikatblästrad ram, allt är ungefär så grått som det var innan.

Däremot ska jag ta en bild på sving före-efter operation sänkning.
Hittade en Öhlins enduro-styrdämpare, blev bra sugen...

Skall bara hitta den däringa kameran så kommer mer bilder :va
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Kul tråd, hoppas det blir bra resultat :)
Antar att du kommer byta till plasten som kom -05?
Så man slipper de hemska sidokåporna...
Instrumenten kan du slänga bort och byta mot nått nätt digitalt också tycker jag.

Minskning av tankvolym får du göra i samma veva du får tag i dubellportsinsprutet,
för det passar inte med dagens tank ändåså :)
Undras hur det har gått med det då..? Skulle väl lan vara klart nu i höst.
Nu i höst skulle de komma med helt ny elektronikbox dessutom, som gav
fler inställningsmöjligheter.
Får se vad de visar för spännande designförslag på EICMA 2006 Milano denna vecka.
De verkar samarbeta med svenska Caran nu enligt Highlands hemsida (första sidan).

Själv kör jag en Outback -05, så den får vara offroad :) Blir kanske vinterdäck istället.
Lyckades iafall få tag i hasplåt i aluminium till den, original -05 vart ju i plast....

Performance Edition från HKP gav ju en del tankar också, speciellt motorn var ju lite hastigare. Det var portning, högkomp-kolvar, vassare kamar, öppnare pipor, och styrboxen injusterad efter dessa förståss. Ca 10kusar mer, med bibehållen vridkurva.
(Attans fin hoj PE, trevligt godis, en polare kör sån)

Värst va ja tjöt då.. Är väl inte var dag man hittar en "Highland-nisse" förvisso :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
GrusDan skrev:
2611536...en massa trevlig text..

Nja, plasten ligger på hyllan sen tidigare, av det orginala snittet anno 2000.
Dock kommer den inte vara orginal i utförandet, så helt tråkigt blir det nog inte.

Instrumenten blir en cykeldator, varvräknare modell läsbar (orginal är kass..) samt en tempmätare, givare osv är redan monterat.

Nja, jag har redan ett dubbelinsug att tillgå, som medför att man inte alls behöver kapa det minsta i tanken, men jag tänker snickra på en "vassare" lösning istället. Min senare utgåva kommer kräva tank-kapning, om jag sen dela främre halva från bakre och länkar med slang, är idag lite svävande, men det underlättar hur som. Dessutom, 20L är inte fullt nödvändigt anser jag. Lättning lättning... Har några kapade tankar, behöver bara vettiga medel för att svetsa i plasten.

Hur det går med orginaldubbelinsuget? Det är på G skulle jag tippa, kommer bli bra. Men som sagt, orginal är för gubbj*vlar..

Är väl medveten om nya motorstyret. Dock inget jag är intresserad av.

Hasplåt i alu har man som standard, kommer dock hålborra min, trimma är silver men lätta är guld

Angående HKP:s "Performance", så tja.. Återstår att se om nån Performanceåkare hakar på :tungan

Vad mer sen då? Öhlinare fram är lockande, väldigt lockande. :yoparty
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Blykometen skrev:
2612583 *nerstrippad quote* Nja, plasten ligger på hyllan sen tidigare, av det orginala snittet anno 2000.

Hur det går med orginaldubbelinsuget? Det är på G skulle jag tippa, kommer bli bra. Men som sagt, orginal är för gubbj*vlar..

Är väl medveten om nya motorstyret. Dock inget jag är intresserad av.

Hasplåt i alu har man som standard, kommer dock hålborra min, trimma är silver men lätta är guld

Angående HKP:s "Performance", så tja.. Återstår att se om nån Performanceåkare hakar på :tungan

Vad mer sen då? Öhlinare fram är lockande, väldigt lockande. :yoparty

Det blir inte lite för långt dubbelinsug då?
Fast du verkar ha koll :)

Öhlinare fram tänkte de ha på PE, men Öhlins hade inget vettigt som passade
"bolt on" när de tog fram PE-modellen.. Skulle bli för dyrt att "specialbeställa" tydligen. Men du verkar klara dig utan "bolt on" prylar :)

Mjo, hasplåt i alu hade de på alla tidigare modeller, sen blev det sniken plast..
Men de hade kvar några alu på hyllan, som jag köpte ett ex ifrån.
Du verkar ha massa prylar liggandes? Köpt upp lite fler än en hoj?
Jämnförde min 05'a med en polares 02'a.. De ser extremt lika ut,
men otroligt mycket är utbytt mot nyare lösningar, rätt kul att se.
Vid första anblicken kan det se ut som om hojen inte utvecklats öht sen 2000,
men se så fel de har :)

Highlandtät stad Sundsvall, 3st som snurrar här lokalt ;)

Hojta till när du har en vettig lösning för oljetryck och temp.
Så kan jag rippa den :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2615507#post2615507

EICMA_highland_08.jpg
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top