Shell rasar din motor

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Shell säljer den 99-oktaniga monsterbensinen V-Power med reklamslogan "Motorn får en adrenalinkick".

Men nu tvingas man i stället kontakta hundratals kunder som fått bensinen blandad med diesel.

-Det handlar om cirka 500 personer som tankat på Shell Nyköpingsbro vid E4:an södergående, säger Martin von Arronet, pressansvarig för Svenska Shell.
Den aktuella bensinstationen ligger längs Sveriges pulsåder, den hårt trafikerade E4:an utanför Nyköping. Det är en av landets mest besökta bensinstationer och kunderna kommer från hela landet.

-Vi har lagt ner ett stort arbete på att spåra alla som köpt V-Power under augusti. De flesta har vi kunnat spåra via deras betalkort, säger Martin von Arronet.

Enligt honom vet Shell ännu inte hur det kommit diesel i bensinen. Han säger sig dock vara säker på att det bara skett vid Nyköpingsbro

Diesel i bensinen gör att oktantalet sjunker vilket innebär att motorn kan kännas kraftlös. Det kan också leda till så kallade knackningar när motorn har svårt att tända.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,919876,00.html
 
lite fel har dom allt.. en knackning är defenetivt inte att den har svårt att tända.. bensinsen lättandtänder lättare istället.

ps. jag vet att det är saxat ur aftonbladet , men jag ville bara vara först =) ds.
 
"Diesel i bensinen gör att oktantalet sjunker vilket innebär att motorn kan kännas kraftlös. Det kan också leda till så kallade knackningar när motorn har svårt att tända."

Diesel har väl högre "knackmotstånd" än bensin. Och sen att påstå att bilen blir kraftlös av att oktantalet sjunker, den blir väl snarare kraftlös p.g.a. en hög med diesel som inte tänder när den ska.
Undra hur stora proportioner diesel det blev i blandningen? Sådan där STP super duper insprutningsrengöring är vad jag förstått typ bara diesel/fotogen så bilen skulle rent av kunna gå bättre efteråt. :D
 
PalleP skrev:
2578522 "Diesel i bensinen gör att oktantalet sjunker vilket innebär att motorn kan kännas kraftlös. Det kan också leda till så kallade knackningar när motorn har svårt att tända."

Diesel har väl högre "knackmotstånd" än bensin. Och sen att påstå att bilen blir kraftlös av att oktantalet sjunker, den blir väl snarare kraftlös p.g.a. en hög med diesel som inte tänder när den ska.
Undra hur stora proportioner diesel det blev i blandningen? Sådan där STP super duper insprutningsrengöring är vad jag förstått typ bara diesel/fotogen så bilen skulle rent av kunna gå bättre efteråt. :D
Dieselolja har hög tändvillighet, dvs högt cetantal. Man kan också uttrycka det som att dieselolja har väldigt lågt oktantal.

Dieselolja i bensinen triggar därför knackningar om det blir större mängder.
Bensin i bränslet till en frisk dieselmotor funkar däremot bättre.

/J
 
Last edited:
En dieselbil "knackar" ju sig fram. Alltså inga tändstift. Bränsleblandningen "knackar" eller självantänder pga hög kompression.
 
Jörgen Karlsson skrev:
2578534 Dieselolja har hög tändvillighet, dvs högt cetantal. Man kan också uttrycka det som att diesel olja har väldigt lågt oktantal.

Dieselolja i bensinen triggar därför knackningar om det blir större mängder.
Bensin i bränslet till en frisk dieselmotor funkar däremot bättre.

/J

Hur kommer det sig då att man har så mycket högre högre komp. i en dieselmotor?
Borde inte dieseln typ tända i förväg där också om den knackar i en bensinmotor vid typ 10:1.
 
matte_mannen skrev:
2578549 En dieselbil "knackar" ju sig fram. Alltså inga tändstift. Bränsleblandningen "knackar" eller självantänder pga hög kompression.
men det finns väll tändstift på vissa disslar?
 
Mr EmCom skrev:
2578565 men det finns väll tändstift på vissa disslar?

Det finns glödstift på förkammardieslar.

Sedan finns det tändstift på vissa dieslar som går på etanol eller andra alkoholer. Det beror just på att alkoholer har så högt oktantal att inte ens det höga trycket i en diesel klarar att tända bränslet utan stift. Stiften behövs vid tomgång, kallstart och låg belastning. Vid hög motorbelastning behövs däremot inte stiften. Alternativet är att tillsätta tändhjälpmedel till bränslet i "alkodieslar".

Mvh
J
 
PalleP skrev:
2578556 Hur kommer det sig då att man har så mycket högre högre komp. i en dieselmotor?
Borde inte dieseln typ tända i förväg där också om den knackar i en bensinmotor vid typ 10:1.

Jo men i en dieselmotor laddar man inte cylindern med bränsle/luftblandning som man sedan komprimerar. I en dieselmotor laddar man cylindern med ren luft som man sedan komprimerar. Strax före övre dödläget sprutas bränslet sedan in med högt tryck som en finfördelat spray i den heta komprimerade luften i förbränningsrummet. Man vill då alltså att bränslet ska tända med så liten fördröjning som möjligt. En dieselmotor knackar alltså mer om bränslets tändvillighet är dålig ty då blir tändfördröjningen stor varvid mycket bränsle hinner insprutas innan det väl tänder.

/J
 
Mr EmCom skrev:
2578565 men det finns väll tändstift på vissa disslar?

Prova med dieseltändstift på moppen! Den kommer gå MYCKET fortare pga högre komp! Skoja bara! Det var ett skämt man kunde lura i 5-5:or på det glada 80-talet hemma i byn. Skitkul när de gick in på macken för att köpa trimtillbehör! - Hej, jag vill ha dieseltändstift!
Ridå! :hihi
(Så nej det finns inga TÄND-stift på en diesel. Däremot GLÖD-stift, och de används enbart för att starta med).

Övrigt noterat:

väl
dieslar
 
Jörgen Karlsson skrev:
2579092 Jo men i en dieselmotor laddar man inte cylindern med bränsle/luftblandning som man sedan komprimerar. I en dieselmotor laddar man cylindern med ren luft som man sedan komprimerar. Strax före övre dödläget sprutas bränslet sedan in med högt tryck som en finfördelat spray i den heta komprimerade luften i förbränningsrummet. Man vill då alltså att bränslet ska tända med så liten fördröjning som möjligt. En dieselmotor knackar alltså mer om bränslets tändvillighet är dålig ty då blir tändfördröjningen stor varvid mycket bränsle hinner insprutas innan det väl tänder.

/J


Om man då monterar en intercooler på en turbodiesel utan luftspjäll så kan den suga i sig en större mängd syre / kolvslag.

Då är där stora fördelar med en IC , hägre effekt, högre Nm, lägre bränsleförbrukning.

Bäst att modda husbilen :D
 
Spånar lite: Skulle det vara möjligt att köra en bensinmotor på en blandning med bensin/diesel och ev etanol för att få ned kostnaderna lite?
Vad skulle i så fall behövas göras med motorn? :va
 
Jösse skrev:
2581007 Om man då monterar en intercooler på en turbodiesel utan luftspjäll så kan den suga i sig en större mängd syre / kolvslag.

Då är där stora fördelar med en IC , hägre effekt, högre Nm, lägre bränsleförbrukning.

Bäst att modda husbilen :D
Intercooler är väl legio även på små bildieslar idag?
Ngt spjäll brukar man inte ha på dieslar, om man nu inte har sekventiella turboaggregat förstås :D

zappen skrev:
2581037 Spånar lite: Skulle det vara möjligt att köra en bensinmotor på en blandning med bensin/diesel och ev etanol för att få ned kostnaderna lite?
Vad skulle i så fall behövas göras med motorn? :va
Dieselpriset är ju tyvärr så tyngt av skatt idag att det är näranog lika dyrt som pätrål. Ekonomin med en personvagnsdiesel idag är ju blott den man får av den högre verkningsgraden. Oj vad jag saknar de gamla stämpelkorten för vägskatten! Det var bättre förr för oss dieselbilsägare! :D
 
Last edited:
----------------------------------------------
Jörgen Karlsson Dieselpriset är ju tyvärr så tyngt av skatt idag att det är näranog lika dyrt som pätrål. Ekonomin med en personvagnsdiesel idag är ju blott den man får av den högre verkningsgraden. Oj vad jag saknar de gamla stämpelkorten för vägskatten! Det var bättre förr för oss dieselbilsägare! :D[/QUOTE skrev:
---------------------------------------------------

Men båtdiesel och villadiesel är väl billigare? Och kör man med en bensinbil + orginalmotor så måste det vara ok?
 
zappen skrev:
2581075 ----------------------------------------------

---------------------------------------------------

Men båtdiesel och villadiesel är väl billigare? Och kör man med en bensinbil + orginalmotor så måste det vara ok?
Jo det är sant. Det är billigare. Men inte mycket.
Det bästa är nog att köpa en dieselbil, skaffa farmartank och åka på eldningsolja och finndiesel. På Åland finns billig brännolja om man är Stockholmare och vill förena nytta med nöje en helg.
Men nu är det redigt off-topic det här tror jag.
 
Jörgen Karlsson skrev:
2581084 Jo det är sant. Det är billigare. Men inte mycket.
Det bästa är nog att köpa en dieselbil, skaffa farmartank och åka på eldningsolja och finndiesel. På Åland finns billig brännolja om man är Stockholmare och vill förena nytta med nöje en helg.
Men nu är det redigt off-topic det här tror jag.


mmm, det blev lite off- jag får fortsätta att spåna vidare med "jakten på den försvunna ekonomin" i någon annan tråd :)
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top