Min bil har blivit sönderslagen, vad göra?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Natten mot idag höll en snubbe en fest uppe i hyreshuset som har mitt garage i sin källare, min projektbil står utanför och nån gång på kvällen så såg en person i ett hus på gatan hur en person vandaliserade min bil påhejjad av dom på festen som hade öppnat fönstren.

Jag vet vad han som hade festen heter och vart han jobbar, även att han är sjukskriven(för att ha röjjarfest?).
Jag vet att han vet vem det är och ifall han inte vet vem det är så vet han någon som vet vem det är.

Jag ska fråga honom ikväll.
Om han inte vill berätta vem det är, finns det då nåt man lagligen kan göra?
Jag funderar på att kontakta hans arbetsgivare som "hot" och berätta vad han gör när han är sjukskriven.
Men får man göra det? Eller är det hot?
Jag vill ha ersättning för skadorna på bilen men jag vill inte bråka med lagen gärna.
Som sista utväg kanske men jag vill helst inte göra nåt olagligt.

Ring på dörren - när han kommer talar ni ut. Så hade jag gjort. Jag hade heller inte gett mig förrens jag fått all information jag behövde. Därefter hade jag polisanmält det.
Det finns försäkringar som täcker sånt här.

Gå och snacka med han och säg du vill ha reda på vem som gjorde det.
Antagligen vet han/hans kompisar som var på festen vem som gjorde det.
Vägrar han säga, ja han har väll en egen bil etc?
Bara att hämta järnröret och börja pumpa..

Säg att han kan hälsa polaren att han får betala självrisken anonymt genom festägaren
förutsatt att allt går smidigt, vägrar han så klämmer du ur festägaren vad han heter,
genom att hota med att gå till arbetsgivaren och fråga vad hans sjukskrivne behöver en fest till.

Lagliga och den rätta vägen:
Ta upp namnen på alla vittnen, fota bilen, prata med snubben och polisanmäl allting, ta det med försäkringsbolaget.
Med lite tur så orkar polisen göra något. Med lite otur händer inget.

Snabba och felaktiga vägen:
Prata med snubben och ta reda på vem som gjort vad. Ge dom ett ultimatum då dom skall ha ersatt dig för din bil. Gör han inte som du säger så tvinga honom till det.

Den olagliga vägen betyder dock att du kommer att gå i konflikt med vederbörande med allt vad det innebär. Dina bilar kommer troligen aldrig få vara i fred och vem vet vad som kommer att hända såtillvida du inte är tillräckligt skrämmande vid första mötet.

Hade du tex varit iklädd HA/Bandidos-väst och bett honom snällt att ersätta din sabbade bil hade han säkert ställt upp på att ta ett finaxlån bara för din skull.

Oddjob skrev:
2584427 Säg att han kan hälsa polaren att han får betala självrisken anonymt genom festägaren
förutsatt att allt går smidigt, vägrar han så klämmer du ur festägaren vad han heter,
genom att hota med att gå till arbetsgivaren och fråga vad hans sjukskrivne behöver en fest till.

:tummenupp

Ännu en gång kan man konstatera att försäkringsbedrägeri tydligen är okej ibland, om killen får betala självrisken anonymt betyder det att bolaget tar resten alltså? Och var får de sina pengar ifrån? Ta-daa.
:fattartil

Markus skrev:
2584491 Ännu en gång kan man konstatera att försäkringsbedrägeri tydligen är okej ibland, om killen får betala självrisken anonymt betyder det att bolaget tar resten alltså? Och var får de sina pengar ifrån? Ta-daa.
:fattartil
Nu erkänner jag att jag inte tänkte så långt :va

Jag var inställd på att gärningsmannen inte fanns, men att han skulle betala självrisk.

haha, detta var ett hjärnsläpp, jag ogillar försäkringsbedrägerier och allt annat som ger mig mer utgifter.

är väl inte säkert att det var nån på festen som gjorde det bara för att dom stod på balkongen och hejade.

honkiie skrev:
2584849 är väl inte säkert att det var nån på festen som gjorde det bara för att dom stod på balkongen och hejade.

Fast det är nog ändå ganska troligt. Dom flesta vandaler skulle nog sluta sparka sönder bilen och springa därifrån om ett gäng okända människor började ropa åt dom.

Det stora problemet är att bilen var avställd och oförsäkrad på grund av att den inte skulle stå där så länge innan den skulle in i garaget för vintermassage.
Polisanmälan var det första jag gjorde, har minst ett vittne till vad som hände.
Jag har fortfarander inte fått tag i snorungen, jag har ringt på och ringt alla hans nummer som fanns på eniro.
Vem fan festar en tisdag om man har jobb? låt gå för att det var höstlov i skolorna men inte fan hade han det!
Nä, han sjukskriver sig och har röjjarfest och slår sönder bilar.
Det är inte så lätt att få tag på schyssta delar till min bil längre tyvärr....

Finns det nåt i lagen som säger att han måste säga vem det är? jag kan tänka mig att som den sopa som han redan visat att han är så står han väl bara och flinar när jag frågar vem som gjorde det....

honkiie skrev:
2584849 är väl inte säkert att det var nån på festen som gjorde det bara för att dom stod på balkongen och hejade.
Kanske inte men till 99,9% är de det.

Last edited:
sven666 skrev:
2585664 tycker du ska klubba skiten ur dom även om dom pröjsar alla skador.. men men..
Kommer du upp och hjälper till?
Sen kan jag tillägga att en kvast som står i trappuppgången till den lägenheten(finns bara en trappuppgång) användes till att slå sönder bilen.
Den dörren är låst vid den tiden på dygnet.
Alltså måste han varit på festen eller så har nån på festen gått ner och hämtat kvasten och gett honom den vilket är jävligt osannolikt.

sEiKo skrev:
2585600 Det stora problemet är att bilen var avställd och oförsäkrad på grund av att den inte skulle stå där så länge innan den skulle in i garaget för vintermassage.
Polisanmälan var det första jag gjorde, har minst ett vittne till vad som hände.
Jag har fortfarander inte fått tag i snorungen, jag har ringt på och ringt alla hans nummer som fanns på eniro.

Ta med i din anmälan också kostnadsberäkning (oberoende) för att återställa bilen. Behövs för att senare utdöma skadestånd till dig för att återställa bilen.

sEiKo skrev:
2585600

Finns det nåt i lagen som säger att han måste säga vem det är? jag kan tänka mig att som den sopa som han redan visat att han är så står han väl bara och flinar när jag frågar vem som gjorde det....

Kanske inte men till 99,9% är de det.

det finns bara två länder i världen som inte har någon angivelselag; Sverige och Albanien.

Santo skrev:
2585717 det finns bara två länder i världen som inte har någon angivelselag; Sverige och Albanien.
Fan vad störigt.... Det innebär alltså att om han vägrar betala eller säga vem det är så blir jag tvungen att knäcka knäskålarna på honom?

Santo skrev:
2585717 det finns bara två länder i världen som inte har någon angivelselag; Sverige och Albanien.
Intressant uppgift men jag har för mig att jag läst att det är väldigt ovanligt med angiverilagar, åtminstone i demokratier. Bl.a. är det ju en av de saker som Patriot Act kritiserats för då det, enligt de flesta, bryter mot den amerikanska konstitutionen. (nu utgår jag från en skillnad mellan ägaransvar för t.ex. ett fordon och en lag som tvingar till angiveri.!)
Jag säger alltså iten att du har fel men har du en länk el. dyl??:va

Fast om det nu bara är vi och Albanien så är det väl bra att vi inte har samma lagar som Iran, Afghanistan, Sudan, Nord-Korea o.s.v.

bonny skrev:
2585937 Intressant uppgift men jag har för mig att jag läst att det är väldigt ovanligt med angiverilagar, åtminstone i demokratier. Bl.a. är det ju en av de saker som Patriot Act kritiserats för då det, enligt de flesta, bryter mot den amerikanska konstitutionen. (nu utgår jag från en skillnad mellan ägaransvar för t.ex. ett fordon och en lag som tvingar till angiveri.!)
Jag säger alltså iten att du har fel men har du en länk el. dyl??:va

Fast om det nu bara är vi och Albanien så är det väl bra att vi inte har samma lagar som Iran, Afghanistan, Sudan, Nord-Korea o.s.v.

Håller med om att det låter som ett väldigt märkligt påstående och jag kan inte hitta något som styrker det.

Däremot var angiveri väldigt vanligt förekommande i Nazityskland, kommuniststaterna och på medeltiden. Kanske inget att sträva efter alltså....

Chris Ash skrev:
2586206 Håller med om att det låter som ett väldigt märkligt påstående och jag kan inte hitta något som styrker det.

Haha, that's the spirit! :rofl :tummenupp
Goda gamla Crissy är tillbaka. :yoparty

...jag kan inte hitta...

:lol :lol

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT