Vilka hjälmar tycker ni RR-pråffz är erkänt bra (klotprovade)?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Hej hopp pille snopp.

I granntråden där vi dissikerar Daytonapjewkssen kom det upp att Nitros hjälmar skulle var undermåliga.

Så jag tänkte att ni som faktiskt klotar på basis måste veta 2 saker mer än oss som köra gata. Vilka hjälmar är riktigt bra, vilka är prisvärda och vilka är direkt usla?

Jag uppskattar om de som har faktiska erfarenheter av att klota i en specifik hjälm postar deras 5 cent. :)

Last edited:

Simpa

Hel igen!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jodå
Har hrmm... klotat in två Arai hjälmar och det har fungerat bra :tummenupp
Tror inte jag har skadat skallen mer än vad den redan var skadad.
Bägge är dock kaserade, men det är ju det som är grejen.
Kanske inte någon guru i vare sig racing eller hjälmar, men Arai fungerade bra för mig. ( Dvs inte RR-pråffz på något sätt, men fjantar runt lite med B-licens )

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Inte heller proffs eller guru, men...
Slog i huvvet med en Shoei Raid och en Shoei Raid II i år. Inga bestående men (inte vad jag märkt i a f) men Raid II:an fick jag skrota. Dock kommer jag inte köra utan dubbel-D ngn mer gång. När jag reste mig upp med min Shoei Raid som har snäpp-koppling så satt inte den ihop, antagligen missat att klicka i den ordentligt när jag tog på den.

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
flugan skrev:
2592830 Dock kommer jag inte köra utan dubbel-D ngn mer gång. När jag reste mig upp med min Shoei Raid som har snäpp-koppling så satt inte den ihop, antagligen missat att klicka i den ordentligt när jag tog på den.
Värt att tänka på med tanke på ovanstående är att i RR så MÅSTE hjälmen ha dubbel D spännen.

mvh Crallan

sandstream

Guest
crallan skrev:
2593742 Värt att tänka på med tanke på ovanstående är att i RR så MÅSTE hjälmen ha dubbel D spännen.
Nej, det stämmer inte!
Enligt Micke (eazyliving) som höll i vår licenskurs i somras så är de vanliga snabbspännen även tillåtna enligt reglementet.

Jag har provat att slå huvudet i backen med min Shoei i låg fart och den höll men tvåans gångertabell har blivit svårare :tungan

@Zee: Jag tror inte att du kommer att kunna få ut något vettigt ur den här tråden utan kolla hjälmtester istället :tummenupp

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
sandstream skrev:
2593877
@Zee: Jag tror inte att du kommer att kunna få ut något vettigt ur den här tråden utan kolla hjälmtester istället :tummenupp

Point taken. Men det verkar som endel här på forumet är högst skeptiska mot Bike:s tester som jag själv sett som godtagbara tester. Jag ska göra ett svep och leta efter lite hjälmtester asap. Min avsikt med denna tråden är dock att få lite tips av de som testat krukor med asfaltnickar.

Tydligen ska Arais krukor vara bra. Speciellt Arai RX7 Corsair, enligt uppgift. Någon som dykit i denna?

Själv har jag slickat asfalt (på bana) i en Shoei modell dyr i en 70 knutar eller så. Inget dramatiskt, endast lite skrapsår på hjälmen. Det blev ingen direkt "kraftig impact" om man säger så. Skallen min är inte mer skadad nu än den var då. Möjligtvis skriver jag onödigt mycker roligheter i RR-delen här på forumet nu för tiden. :tungan

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Zee skrev:
2593906
Tydligen ska Arais krukor vara bra. Speciellt Arai RX7 Corsair, enligt uppgift. Någon som dykit i denna?
Den hjälmen har både jag o brorsan stått på huvudet med och det funkar fint :tummenupp

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Mitt huvud trivs rätt bra i X-lite 801R. Har slagigt i huvudet många gånger i den och det har funkat hittills. Har för mig att den vann bikes test här om året.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Shoei Raid är mina favoriter, dels för att de inte kostar en förmögenhet och dels för att de är sköna på mitt huvud. Skyddar bra gör de naturligtvis, det är ju Shoei.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Zee skrev:
2592608Jag uppskattar om de som har faktiska erfarenheter av att klota i en specifik hjälm postar deras 5 cent. :)
Det spelar liten roll vad andra har för erfarenheter eftersom hjälmarna har suttit på deras huvuden.

• Håll dig till ett erkänt bra fabrikat (t.ex. Arai eller Shoei).
• Prova ut en som är bekväm.

Klart.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
har bara skrotat en AGV xr2 hjälm igenom åren och den höll riktigt bra

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Zee skrev:
2593906 Point taken. Men det verkar som endel här på forumet är högst skeptiska mot Bike:s tester som jag själv sett som godtagbara tester. Jag ska göra ett svep och leta efter lite hjälmtester asap. Min avsikt med denna tråden är dock att få lite tips av de som testat krukor med asfaltnickar.

Själv har jag slickat asfalt (på bana) i en Shoei modell dyr i en 70 knutar eller så. Inget dramatiskt, endast lite skrapsår på hjälmen. Det blev ingen direkt "kraftig impact" om man säger så. Skallen min är inte mer skadad nu än den var då. Möjligtvis skriver jag onödigt mycker roligheter i RR-delen här på forumet nu för tiden. :tungan

Har för mig att det är SP som utför hjälmtesterna åt BIKE. Jag förutsätter att värdena från Stötupptagningsförmåga mm som mäts i dessa tester är korrekta.

Själv har jag slagit skallen i backen med en Shoei Z-One på huvudet. Jag vet inte hur hårt jag träffade backen, men den gången gick det bra. Nu kör jag med en RX7 Corsair, den är dock inte testad mot backen.

Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Tävlar inte men har konsumenttestat en AGV-deamon och en HJC F-14 men inte sjutton blev jag nå smartare för det. :3freak Väljer bara fiberhjälmar från kända fabrikat (finns det okända i en MC-butik???) och tar den som sitter bäst på skallen.

Last edited:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Har rasat med Shoei Z-one vid två olika tillfällen med två olika hjälmar och slitit en hel del i bitar, men hjärnan funkar fortfarande. Tror jag. Är du en kanin? Inte. Ok....

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag har skrotat 8 gånger med Shoei Raid, första modellen, alla gånger olika hårt och jag har inte blivit dummare än innan vad jag själv märkt.

Hade modellen funnits kvar hade jag köpt en ny. Billig som snus, sitter bra på mitt lilla huvud och verkar skydda det lilla i den.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har bara kört Shoei, min RR-hjälm har jag vurpat hm, 20 ggr på asfalt kanske, inte alltid den tagit i dock men aldrig har det blive nån skada

Shoei crosshjälmar har jag X antal vurpor på, en liten hjärnskakning har jag haft men det är allt. Har blandannat kastats 8 meter in i en jordvall med huvudet före och fått en motorcykel i huvudet.

Pråffstästad.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Zee skrev:
2592608 Hej hopp pille snopp.

I granntråden där vi dissikerar Daytonapjewkssen kom det upp att Nitros hjälmar skulle var undermåliga.

Så jag tänkte att ni som faktiskt klotar på basis måste veta 2 saker mer än oss som köra gata. Vilka hjälmar är riktigt bra, vilka är prisvärda och vilka är direkt usla?

Jag uppskattar om de som har faktiska erfarenheter av att klota i en specifik hjälm postar deras 5 cent. :)
Har förbrukat 2st Nitro hjälmar, den första var med om en rad marksyningar(lindriga) innan jag tyckte den gjort sitt.

Den andra hann jag använda i 30-45min innan jag highsida i 150-180km/h och landade med huvet före.. bara att kasta hjälmen men huvet höll fint!
mao Nitro har räddat mitt liv några gånger och kommer säkert göra det fler.

:tummenupp

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jösse skrev:
2595889 Bara det bästa är gott nog.
Köp Arai RX7.

Sen kostar den också ca 7000kr.

Riktigt så lätt är det inte.
Arai passar inte alla.

Sen är jag starkt skeptisk till denna hjälms överlägsenhet - betvivlar dock inte att det är en av världens bästa hjälmar.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!