Köpte ju en 650 på senhösten som jag körde ca 5 timmar med, bytte sedan olja o hittade en del aluminiumspån. Nu efter att ha motorn nerplockad i molekyler så antar jag att glittret kommer ifrån kamkedjesträckaren (se bilder) Förstår inte riktigt vad som kan ha hänt men det känns ju bra o hittat felet innan nåt allvarligt inträffat, sträckaren var på sitt sista hack oxå, väldigt konstigt eftersom tidigare ägaren hade bytt kedjan i somras... har kvitto på det och gamla kedjan kvar..
Nu till ett något större o dyrare problem om ni tittar på bilderna av kolven och cylindern så ser ni att åtminstone kolven ser riktigt illa ut, kanske något värre på insugssidan.. vad kan ha hänt?? Enligt uppgift från tidigare ägaren så ska kolven vara bytt för runt 30-50 timmar sedan. Reporna i cylindern är inte alls djupa, knappt kännbart om man drar fingret emot, kan man åtgärda det eller köra på som det är.. Kolven är väl inte mycket att snacka om.. den måste bytas..!? Förslag på kolv (athena, wiseco, wössner) orginal går på 3700 sist jag kollade... Finns cylinderfoder som "pirat" annars går det 2800 på ett sånt oxå... Och jag som trodde jag skulle komma undan med några lager o sen ha en motor i nyskick
Tar tacksamt emot både tips o kommentarer till bilderna. Vill ju inte att nästa kolv blir så där ful på en gång så om det är något särskilt som kan ha orsakat slitaget så vore det ju bra om man fixade det oxå...
Nu till ett något större o dyrare problem om ni tittar på bilderna av kolven och cylindern så ser ni att åtminstone kolven ser riktigt illa ut, kanske något värre på insugssidan.. vad kan ha hänt?? Enligt uppgift från tidigare ägaren så ska kolven vara bytt för runt 30-50 timmar sedan. Reporna i cylindern är inte alls djupa, knappt kännbart om man drar fingret emot, kan man åtgärda det eller köra på som det är.. Kolven är väl inte mycket att snacka om.. den måste bytas..!? Förslag på kolv (athena, wiseco, wössner) orginal går på 3700 sist jag kollade... Finns cylinderfoder som "pirat" annars går det 2800 på ett sånt oxå... Och jag som trodde jag skulle komma undan med några lager o sen ha en motor i nyskick
Tar tacksamt emot både tips o kommentarer till bilderna. Vill ju inte att nästa kolv blir så där ful på en gång så om det är något särskilt som kan ha orsakat slitaget så vore det ju bra om man fixade det oxå...
Bifogat
Last edited: