Kolvbyte av 2-takt cross

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Finns det några böcker, eller helst beskrivningar på nätet med någorlunda bilder på hur man byter kolvar och lager på 2-takts crossar. Har aldrig ägt en 2-takt förrut men vill köpa en lekmaskin. Det skulle bli dyrt om man va tvungen att lämmna jobbet hela tiden så jag vill lära mig.

Någon som har lust att ge en beskrivning på ett kolvbyte :tummenupp

snakerider skrev:
2606918 Finns det några böcker, eller helst beskrivningar på nätet med någorlunda bilder på hur man byter kolvar och lager på 2-takts crossar. Har aldrig ägt en 2-takt förrut men vill köpa en lekmaskin. Det skulle bli dyrt om man va tvungen att lämmna jobbet hela tiden så jag vill lära mig.

SOE har en bra renoveringsguide!

http://www.soe.se/mek/2tmotor/2tmotor.htm

Bara så att du är medveten om det så är en 2t cross billigare i både inköp och drift än en 4t. Med ny kolv har du en "ny" motor men på en 4t får du räkna med förutom nästan lika täta (och dyrare) kolvbyten också ventilbyten till att börja med.

Jag har den här boken, där står allt man behöver veta: http://www.amazon.co.uk/Motocross-O...ef=sr_1_1/202-5953534-6473452?ie=UTF8&s=books

Var inte rädd för 2t, just love it! :kär

snakerider skrev:
2606918 Finns det några böcker, eller helst beskrivningar på nätet med någorlunda bilder på hur man byter kolvar och lager på 2-takts crossar. Har aldrig ägt en 2-takt förrut men vill köpa en lekmaskin. Det skulle bli dyrt om man va tvungen att lämmna jobbet hela tiden så jag vill lära mig.

Kan börja med att säga att ett kolvbyte på en 2-takt är mycket enkelt.
1. Gör rent hojen ordentligt och ta sedan bort sadel och tank.
2. Töm kylarvätskan genom att skruva ut en skruv nere på vattenpumpen (höger sida av motorn) och öppna kylarlocket. Luta hojen åt olika håll för att få ut så mycket som möjligt.
3. Ta loss avgaskröken genom att ta bort fjädrarna som håller kröken mot cylindern.
4. Om förgasaren sitter infäst i cylindern så lossa slangklämman till insugsgummit och dra loss förgasaren. Om insuget går rakt ner i blocket så kan du låta förgasaren sitta.
5. Lossa på det övre motorfästet (brukar sitta i toppen)
6. På höger sida av cylindern sitter det en avgasport. Dess uppgift är att skapa ett mothåll för avgaserna på låga varv och på så sätt göra ett bredare register än vad det hade varit utan. Utformningen på dessa skiljer en del mellan de olika märkena och årsmodellerna men vanligtvis sitter det ett stag nerifrån motorn och upp till porten. Lossa på detta stag.
7. Lossa de slangklämmor och slangar som sitter i toppen (och i vissa fall i cylindern)
8. Lossa de fyra muttrarna runt cylindern och lyft upp den. Ibland kan det kärva lite men det brukar hjälpa med en gummihammare och varsamma knackningar runt cylindern.
9. Nu är cylindern borta och vevhuset står öppet. Sätt nu en ren trasa över öppningen/ runt veven så att du inte tappar ner nåt.
10. På kolven sitter det små clips i varje ände av kolvbulten. Dra ut dessa med en tång. Sedan trycker/knackar du ut kolvbulten mha en stor skruvmejsel eller liknande.
11. Ta bort kolven och kolvbultslagret som sitter i övre delen av veven.
Släng den gamla cylinderfotspackningen och sätt i en ny.
12. I med ett nytt kolvbultslager. På den nya kolven sitter det normalt en liten pil eller annan märkning. Alla kolvar jag har bytt ska ha märkningen vänd framåt mot avgassidan, men det ska tydligen finnas en markering som heter "in" och ska isf vara vänd mot insuget.
13. Passa in kolvringarna så att öppningen kommer vid ett speciellt jack i spåret. Olja in cylinderlopp och kolv.
14. Försök sedan passa in kolven i cylindern samtidigt som du trycker in kolvringarna med händerna. (har sett vissa som använder buntband för att pressa in kolvringarna) Detta moment kan vara lite pilligt när man är ovan och det underlättar betydligt om man får hjälp av nån kompis att hålla.
15. Sätt dit allt som det satt och glöm för guds skull inte kylvattnet.

Jäklar vad långt inlägget blev :tungan
Finns lite fler saker man kan byta/kontrollera i samband med kolvbytet ex reedventiler, vevlager, toppackning osv.
Hur som helst är det en baggis att byta och skulle du köra fast så är det bara att fråga.

Det som står på http://www.soe.se/mek/2tmotor/2tmotor.htm är bra förutom ipressningen av veven. Den ska dras i med ett speciellt verktyg och inte pressas i med våld.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...