Startproblem yzf 750r -93

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Köpte min första stora hoj i sommras. Den var från börjar rikigt svår att starta, ibland helt omöjlig.
Jag smörjde all el och kollade luftfiltret. Inget av detta hjälpte då.
Jag lämnade då in den på service. De justerade ventilerna, byta olja och filter. Det visade sig att 11 utav ventilerna låg åt lite hårt.
Efter detta var det inga problem alls och den startade jämt. Sedan nu när jag skulle ställa av den till vintern så tvättade jag den och ställde in den i garaget.
Sen någon vecka senare fick jag för mig att jag skulle provstarta den (svårt att låta bli...). Inte ett liv blev det i maskinen. Startmotorn snurar å snurrar men den tänder inte till:mad:
Kan det vara något när jag tvättade den som har tagit skada eller vad kan ha hänt?
Någon som har någon bra idé om någon kabel jag kan "rycka" lite i så att jag kan vara lugn till nästa sommar:)

Mvh
En liten orolig själ i höstmörkret
 
De byte även stiftet på servicen, jag tyckte det var lika bra när de ändå höll på så att jag skulle slippa det. De har förhoppningsviss sett om det var nått skumt där.
Jag har inte mätt på något på batteriet. Men jag kan stå å försöka starta den länge, tills batteriet börjar dö ut då:tungan
Är det nått speciellt med batteriet tror du?
Den förre ägaren sa att han brukade koppla på till bilen och stå med den tills den startade, men jag tycker det låter lite onödigt. Det var därför det var så bra när servicen var gjord att det fungerade som det skulle.

Men en koll på tändstiften tycker du låter som en bra grej eller ska jag kolla nått med elen?
 
BusenEdo skrev:
2631280 De byte även stiftet på servicen, jag tyckte det var lika bra när de ändå höll på så att jag skulle slippa det. De har förhoppningsviss sett om det var nått skumt där.
Jag har inte mätt på något på batteriet. Men jag kan stå å försöka starta den länge, tills batteriet börjar dö ut då:tungan
Är det nått speciellt med batteriet tror du?
Den förre ägaren sa att han brukade koppla på till bilen och stå med den tills den startade, men jag tycker det låter lite onödigt. Det var därför det var så bra när servicen var gjord att det fungerade som det skulle.

Men en koll på tändstiften tycker du låter som en bra grej eller ska jag kolla nått med elen?

Den gick altså klockrent igång senast du körde? jag antar att startmotorn går som den ska?
 
Den gick klockrent när jag senast körde den ja. Startmotorn snurrar på så fint så, så den tror jag inte att det är.
 
Hej!

Du skriver inte hur långt hojen gått när ventiljusteringen utförts och hur långt den gått nu när du försökt starta den.

Jag råkade ut för samma problem med min yamaha 1000-kubikare, och jag kan säkerligen tänka mig att de har samma problem på 750-kubikarna av samma årgångar.

Mina ventiler hade gått ner sig (då vid 6400 mil), och visst, man kunde schimsa/justera, men valde att plocka ut en bättre begagnad motor med färre mil på mätare.

Eftersom det är mitt i vintern skulle jag ta mig tiden att justera ventilspelet. :)
Av med tank, luftburk, tändstift, tändspolar och ventilkåpa. Ut å jobba. :)
 
BusenEdo skrev:
2631280

Men en koll på tändstiften tycker du låter som en bra grej eller ska jag kolla nått med elen?

Du skrev att du tvättade den och sen ställde in den? Stiften sitter ju i egna "brunnar" där det samlas vatten. Kolla skicket och tändningen på stiften. Vet du hur du gör?
 
John skrev:
2631425 Hej!

Du skriver inte hur långt hojen gått när ventiljusteringen utförts och hur långt den gått nu när du försökt starta den.

Jag råkade ut för samma problem med min yamaha 1000-kubikare, och jag kan säkerligen tänka mig att de har samma problem på 750-kubikarna av samma årgångar.

Mina ventiler hade gått ner sig (då vid 6400 mil), och visst, man kunde schimsa/justera, men valde att plocka ut en bättre begagnad motor med färre mil på mätare.

Eftersom det är mitt i vintern skulle jag ta mig tiden att justera ventilspelet. :)
Av med tank, luftburk, tändstift, tändspolar och ventilkåpa. Ut å jobba. :)

Min har gått ca 50-100mil efter servicen. De fick schimsa och ha sig för att få det rätt. Men det är väl lite kort bit för att juster dem igen:va
Iofs så kanske de har fått dit dem fel:huvet men det är ju lite lustigt att det hände direkt efter att jag tvättat den och sedan ställt in den i garaget.

Cyclops skrev:
2631552 Du skrev att du tvättade den och sen ställde in den? Stiften sitter ju i egna "brunnar" där det samlas vatten. Kolla skicket och tändningen på stiften. Vet du hur du gör?

Jag får väl krångla av tank och dyl då... *suck* det är mycket jobb för att kolla dem. Samtidigt så känns det ändå som att det är rätt ände att börja i.
De borde ju vara bra eftersom att de bytes vid servicen.
Hur jag kolla skicket och tändningen på dem? det lättaste är väl att skruva bort dem kolla på dem, sätta dem i hatten och sedan provstarta när de jordar och se om de har någon gnista eller?

Men det är ingen som tror att det är något med det andra elektiska eller? Min mage säger mig att det borde vara antingen ventilspel eller tändstiften. Tyckte bara att det var bäst att kolla här å se om någon har något annat bra att komma med. Är tacksam för alla svar jag får:)
 
soppakran?
prova med startgas o se om den tänder..isf e de soppan..
tänder den inte så elprobs.

jag mena ventilspel..funka de bra när du ställde av den så har inte ventilerna gått ner sig själv :D
 
ozeo skrev:
2631840 soppakran?
prova med startgas o se om den tänder..isf e de soppan..
tänder den inte så elprobs.

jag mena ventilspel..funka de bra när du ställde av den så har inte ventilerna gått ner sig själv :D

hmm, startgas är ju ett lätt sätt att prova iaf:tummenupp
Hur är smidiagast att bära sig åt? Har aldrig använt startgas så vore bra med en snabblektion.

Som sagt så provstartade jag den inte efter att jag tvättat den. Men före jag tvättade den så bråkade han inte alls:huvet

Börjar få alvarliga tankar på att ta in den i lägenheten över vintern å skruva med den. Kanske lite ny färg och annat kul skulle vara trevligt. Men det är ju då om jag kan hitta felet med starten:va
 
BusenEdo skrev:
2631904 hmm, startgas är ju ett lätt sätt att prova iaf:tummenupp
Hur är smidiagast att bära sig åt? Har aldrig använt startgas så vore bra med en snabblektion.

Som sagt så provstartade jag den inte efter att jag tvättat den. Men före jag tvättade den så bråkade han inte alls:huvet

Börjar få alvarliga tankar på att ta in den i lägenheten över vintern å skruva med den. Kanske lite ny färg och annat kul skulle vara trevligt. Men det är ju då om jag kan hitta felet med starten:va


kolla vart hålet till luftburken sitter..spruta på mens du gnuggar lite...
överdosera inte bara :D
 
Tackar då har jag lite att gå på:tummenupp

Jag får prova lite i veckan... startgas & kolla tändstift får komma först så får vi se hur det går sen.
Jag hör av mig om hur det går!
 
BusenEdo skrev:
2631925 Tackar då har jag lite att gå på:tummenupp

Jag får prova lite i veckan... startgas & kolla tändstift får komma först så får vi se hur det går sen.
Jag hör av mig om hur det går!

Se till att du har ordentlig spänning på systemet när du försöker, skillnaden mellan en startmotor som hankar sig runt och en som snurrar på ordentligt brukar ofta vara...ja just det - startar ej repektive startar.
Att ta hjälp ifrån bilen har jag gjort många gånger med gott resultat.
 
Tänkte att jag skulle ta mig lite tid på onsdag i garaget med alla fina tips. Går natt denna veckan så blir på onsdagen är tanken:tummenupp
Håller tummarna att jag hittar något kul fel som går att fixa:gnissla
 
BusenEdo skrev:
2632288 Tänkte att jag skulle ta mig lite tid på onsdag i garaget med alla fina tips. Går natt denna veckan så blir på onsdagen är tanken:tummenupp
Håller tummarna att jag hittar något kul fel som går att fixa:gnissla
När det är omschimsning som gäller kan det röra sig om så lite som 500 mil innan det behövs igen, men det låter ju lite otroligt att det skulle ske redan nu.

Att kolla ventilerna tar en halvtimme ca, det hinner du med!
Men, då bör du inte ha igång motorn då det ska göras med kall motor.
 
BusenEdo skrev:
2632288 Tänkte att jag skulle ta mig lite tid på onsdag i garaget med alla fina tips. Går natt denna veckan så blir på onsdagen är tanken:tummenupp
Håller tummarna att jag hittar något kul fel som går att fixa:gnissla

Som flera andra sagt: Inställningar av ventiler, tändtidpunkt och förgasare med mera ändrar sig inte av sig själv...

Har du säkerhetsbrytare på sidostödet? Hur är det med nödstoppet uppe vid styret? Har vakumstyrningen av bränslekranen fastnat?

Ofta är det superirriterande idiotgrejer som leder till går/går inte. Har vi väl alla råkat ut för....
 
John skrev:
2632292 När det är omschimsning som gäller kan det röra sig om så lite som 500 mil innan det behövs igen, men det låter ju lite otroligt att det skulle ske redan nu.

Att kolla ventilerna tar en halvtimme ca, det hinner du med!
Men, då bör du inte ha igång motorn då det ska göras med kall motor.

Har ingen erfarenhet av att kolla ventilspelet. Men skicka gärna lite ingo s blir jag glad å ska se hur det ser ut. Om någon vet hur stort spelet ska vara vore ju det ett plus oxå:)
Det är det att det är ett sånt himla jobb att komma ner till ventilerna att man drar sig lite för att göra det med. Och som sagt att det är gjort för 50-80mil sedan, det borde vara som det ska.

G-L skrev:
2632297 Som flera andra sagt: Inställningar av ventiler, tändtidpunkt och förgasare med mera ändrar sig inte av sig själv...

Har du säkerhetsbrytare på sidostödet? Hur är det med nödstoppet uppe vid styret? Har vakumstyrningen av bränslekranen fastnat?

Ofta är det superirriterande idiotgrejer som leder till går/går inte. Har vi väl alla råkat ut för....

Jag har säkerthetsbrytare på sidostödet. Men man ska väl ändå kunna starta bågen om det är nere:confused: Det man inte kan är väl att köra iväg med det nere... så har det varit för mig iaf:rolleyes:
Nödstoppet på styret står där det ska.
På min så är det ju bensinpump som styr. När man vrider om nyckeln så hör man att den arbetar, det borde väl betyda att den fungerar eller?
 
BusenEdo skrev:
2632323 Har ingen erfarenhet av att kolla ventilspelet. Men skicka gärna lite ingo s blir jag glad å ska se hur det ser ut. Om någon vet hur stort spelet ska vara vore ju det ett plus oxå:)
Det är det att det är ett sånt himla jobb att komma ner till ventilerna att man drar sig lite för att göra det med. Och som sagt att det är gjort för 50-80mil sedan, det borde vara som det ska.



Jag har säkerthetsbrytare på sidostödet. Men man ska väl ändå kunna starta bågen om det är nere:confused: Det man inte kan är väl att köra iväg med det nere... så har det varit för mig iaf:rolleyes:
Nödstoppet på styret står där det ska.
På min så är det ju bensinpump som styr. När man vrider om nyckeln så hör man att den arbetar, det borde väl betyda att den fungerar eller?

OK; det där med säkerhetskontakterna är olika konstruerat på olika mc men de flesta ska ju känna av att endera friläget är i eller kopplingen indragen eller sidostödet uppe; någonstans i den kedjan kan man få rackel. Likaså kan det vara värt att knäppa fram o tillbaka på nödstoppet några gånger (om det inte är av den typ som bryter startmotorkretsen vid "off" för då lär det inta vara fel där).
Jag kom inte ihåg att det var bränslepump på din modell; du har säkert rätt om den.

Enkelt sätt att kolla att tändningen funkar (eftersom tändstiften satt så illa till): Ta ett löst stift som du vet att det funkar. Dra av kabelskon till någon av de yttre cylindrarna o sätt i det lösa stiftet. Jorda stiftet väl (annars kan du förstöra elektroniken) och kör startmotorn. Det ska vara feta blå gnistor.
 
Tvätt.

Cyclops skrev:
2631011 Stiften sitter minst sagt dumt till på dom här. Kolla så att det inte har kommit in vatten.

Vad mäter du på batteriet?


Hände mig exakta samma sak 1 ggn efter tvätt, du måste se till att få bort vattnet från "tändstiftshålen" efter tvätt. Blås med tryckluft och luta hojen Hö/VÄ så mkt som du vågar och kör en bit. Ta bort vattnet, ta ur stiften tvätta med thinner och sen starta :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top