Startproblem yzf 750r -93

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Köpte min första stora hoj i sommras. Den var från börjar rikigt svår att starta, ibland helt omöjlig.
Jag smörjde all el och kollade luftfiltret. Inget av detta hjälpte då.
Jag lämnade då in den på service. De justerade ventilerna, byta olja och filter. Det visade sig att 11 utav ventilerna låg åt lite hårt.
Efter detta var det inga problem alls och den startade jämt. Sedan nu när jag skulle ställa av den till vintern så tvättade jag den och ställde in den i garaget.
Sen någon vecka senare fick jag för mig att jag skulle provstarta den (svårt att låta bli...). Inte ett liv blev det i maskinen. Startmotorn snurar å snurrar men den tänder inte till:mad:
Kan det vara något när jag tvättade den som har tagit skada eller vad kan ha hänt?
Någon som har någon bra idé om någon kabel jag kan "rycka" lite i så att jag kan vara lugn till nästa sommar:)

Mvh
En liten orolig själ i höstmörkret
 

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Stiften sitter minst sagt dumt till på dom här. Kolla så att det inte har kommit in vatten.

Vad mäter du på batteriet?
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
De byte även stiftet på servicen, jag tyckte det var lika bra när de ändå höll på så att jag skulle slippa det. De har förhoppningsviss sett om det var nått skumt där.
Jag har inte mätt på något på batteriet. Men jag kan stå å försöka starta den länge, tills batteriet börjar dö ut då:tungan
Är det nått speciellt med batteriet tror du?
Den förre ägaren sa att han brukade koppla på till bilen och stå med den tills den startade, men jag tycker det låter lite onödigt. Det var därför det var så bra när servicen var gjord att det fungerade som det skulle.

Men en koll på tändstiften tycker du låter som en bra grej eller ska jag kolla nått med elen?
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
BusenEdo skrev:
2631280 De byte även stiftet på servicen, jag tyckte det var lika bra när de ändå höll på så att jag skulle slippa det. De har förhoppningsviss sett om det var nått skumt där.
Jag har inte mätt på något på batteriet. Men jag kan stå å försöka starta den länge, tills batteriet börjar dö ut då:tungan
Är det nått speciellt med batteriet tror du?
Den förre ägaren sa att han brukade koppla på till bilen och stå med den tills den startade, men jag tycker det låter lite onödigt. Det var därför det var så bra när servicen var gjord att det fungerade som det skulle.

Men en koll på tändstiften tycker du låter som en bra grej eller ska jag kolla nått med elen?

Den gick altså klockrent igång senast du körde? jag antar att startmotorn går som den ska?
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Den gick klockrent när jag senast körde den ja. Startmotorn snurrar på så fint så, så den tror jag inte att det är.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Hej!

Du skriver inte hur långt hojen gått när ventiljusteringen utförts och hur långt den gått nu när du försökt starta den.

Jag råkade ut för samma problem med min yamaha 1000-kubikare, och jag kan säkerligen tänka mig att de har samma problem på 750-kubikarna av samma årgångar.

Mina ventiler hade gått ner sig (då vid 6400 mil), och visst, man kunde schimsa/justera, men valde att plocka ut en bättre begagnad motor med färre mil på mätare.

Eftersom det är mitt i vintern skulle jag ta mig tiden att justera ventilspelet. :)
Av med tank, luftburk, tändstift, tändspolar och ventilkåpa. Ut å jobba. :)
 

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Sailcottage
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
BusenEdo skrev:
2631280

Men en koll på tändstiften tycker du låter som en bra grej eller ska jag kolla nått med elen?

Du skrev att du tvättade den och sen ställde in den? Stiften sitter ju i egna "brunnar" där det samlas vatten. Kolla skicket och tändningen på stiften. Vet du hur du gör?
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
John skrev:
2631425 Hej!

Du skriver inte hur långt hojen gått när ventiljusteringen utförts och hur långt den gått nu när du försökt starta den.

Jag råkade ut för samma problem med min yamaha 1000-kubikare, och jag kan säkerligen tänka mig att de har samma problem på 750-kubikarna av samma årgångar.

Mina ventiler hade gått ner sig (då vid 6400 mil), och visst, man kunde schimsa/justera, men valde att plocka ut en bättre begagnad motor med färre mil på mätare.

Eftersom det är mitt i vintern skulle jag ta mig tiden att justera ventilspelet. :)
Av med tank, luftburk, tändstift, tändspolar och ventilkåpa. Ut å jobba. :)

Min har gått ca 50-100mil efter servicen. De fick schimsa och ha sig för att få det rätt. Men det är väl lite kort bit för att juster dem igen:va
Iofs så kanske de har fått dit dem fel:huvet men det är ju lite lustigt att det hände direkt efter att jag tvättat den och sedan ställt in den i garaget.

Cyclops skrev:
2631552 Du skrev att du tvättade den och sen ställde in den? Stiften sitter ju i egna "brunnar" där det samlas vatten. Kolla skicket och tändningen på stiften. Vet du hur du gör?

Jag får väl krångla av tank och dyl då... *suck* det är mycket jobb för att kolla dem. Samtidigt så känns det ändå som att det är rätt ände att börja i.
De borde ju vara bra eftersom att de bytes vid servicen.
Hur jag kolla skicket och tändningen på dem? det lättaste är väl att skruva bort dem kolla på dem, sätta dem i hatten och sedan provstarta när de jordar och se om de har någon gnista eller?

Men det är ingen som tror att det är något med det andra elektiska eller? Min mage säger mig att det borde vara antingen ventilspel eller tändstiften. Tyckte bara att det var bäst att kolla här å se om någon har något annat bra att komma med. Är tacksam för alla svar jag får:)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
soppakran?
prova med startgas o se om den tänder..isf e de soppan..
tänder den inte så elprobs.

jag mena ventilspel..funka de bra när du ställde av den så har inte ventilerna gått ner sig själv :D
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
ozeo skrev:
2631840 soppakran?
prova med startgas o se om den tänder..isf e de soppan..
tänder den inte så elprobs.

jag mena ventilspel..funka de bra när du ställde av den så har inte ventilerna gått ner sig själv :D

hmm, startgas är ju ett lätt sätt att prova iaf:tummenupp
Hur är smidiagast att bära sig åt? Har aldrig använt startgas så vore bra med en snabblektion.

Som sagt så provstartade jag den inte efter att jag tvättat den. Men före jag tvättade den så bråkade han inte alls:huvet

Börjar få alvarliga tankar på att ta in den i lägenheten över vintern å skruva med den. Kanske lite ny färg och annat kul skulle vara trevligt. Men det är ju då om jag kan hitta felet med starten:va
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
BusenEdo skrev:
2631904 hmm, startgas är ju ett lätt sätt att prova iaf:tummenupp
Hur är smidiagast att bära sig åt? Har aldrig använt startgas så vore bra med en snabblektion.

Som sagt så provstartade jag den inte efter att jag tvättat den. Men före jag tvättade den så bråkade han inte alls:huvet

Börjar få alvarliga tankar på att ta in den i lägenheten över vintern å skruva med den. Kanske lite ny färg och annat kul skulle vara trevligt. Men det är ju då om jag kan hitta felet med starten:va


kolla vart hålet till luftburken sitter..spruta på mens du gnuggar lite...
överdosera inte bara :D
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Tackar då har jag lite att gå på:tummenupp

Jag får prova lite i veckan... startgas & kolla tändstift får komma först så får vi se hur det går sen.
Jag hör av mig om hur det går!
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
BusenEdo skrev:
2631925 Tackar då har jag lite att gå på:tummenupp

Jag får prova lite i veckan... startgas & kolla tändstift får komma först så får vi se hur det går sen.
Jag hör av mig om hur det går!

Se till att du har ordentlig spänning på systemet när du försöker, skillnaden mellan en startmotor som hankar sig runt och en som snurrar på ordentligt brukar ofta vara...ja just det - startar ej repektive startar.
Att ta hjälp ifrån bilen har jag gjort många gånger med gott resultat.
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Tänkte att jag skulle ta mig lite tid på onsdag i garaget med alla fina tips. Går natt denna veckan så blir på onsdagen är tanken:tummenupp
Håller tummarna att jag hittar något kul fel som går att fixa:gnissla
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
BusenEdo skrev:
2632288 Tänkte att jag skulle ta mig lite tid på onsdag i garaget med alla fina tips. Går natt denna veckan så blir på onsdagen är tanken:tummenupp
Håller tummarna att jag hittar något kul fel som går att fixa:gnissla
När det är omschimsning som gäller kan det röra sig om så lite som 500 mil innan det behövs igen, men det låter ju lite otroligt att det skulle ske redan nu.

Att kolla ventilerna tar en halvtimme ca, det hinner du med!
Men, då bör du inte ha igång motorn då det ska göras med kall motor.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
BusenEdo skrev:
2632288 Tänkte att jag skulle ta mig lite tid på onsdag i garaget med alla fina tips. Går natt denna veckan så blir på onsdagen är tanken:tummenupp
Håller tummarna att jag hittar något kul fel som går att fixa:gnissla

Som flera andra sagt: Inställningar av ventiler, tändtidpunkt och förgasare med mera ändrar sig inte av sig själv...

Har du säkerhetsbrytare på sidostödet? Hur är det med nödstoppet uppe vid styret? Har vakumstyrningen av bränslekranen fastnat?

Ofta är det superirriterande idiotgrejer som leder till går/går inte. Har vi väl alla råkat ut för....
 

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Tranås
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
John skrev:
2632292 När det är omschimsning som gäller kan det röra sig om så lite som 500 mil innan det behövs igen, men det låter ju lite otroligt att det skulle ske redan nu.

Att kolla ventilerna tar en halvtimme ca, det hinner du med!
Men, då bör du inte ha igång motorn då det ska göras med kall motor.

Har ingen erfarenhet av att kolla ventilspelet. Men skicka gärna lite ingo s blir jag glad å ska se hur det ser ut. Om någon vet hur stort spelet ska vara vore ju det ett plus oxå:)
Det är det att det är ett sånt himla jobb att komma ner till ventilerna att man drar sig lite för att göra det med. Och som sagt att det är gjort för 50-80mil sedan, det borde vara som det ska.

G-L skrev:
2632297 Som flera andra sagt: Inställningar av ventiler, tändtidpunkt och förgasare med mera ändrar sig inte av sig själv...

Har du säkerhetsbrytare på sidostödet? Hur är det med nödstoppet uppe vid styret? Har vakumstyrningen av bränslekranen fastnat?

Ofta är det superirriterande idiotgrejer som leder till går/går inte. Har vi väl alla råkat ut för....

Jag har säkerthetsbrytare på sidostödet. Men man ska väl ändå kunna starta bågen om det är nere:confused: Det man inte kan är väl att köra iväg med det nere... så har det varit för mig iaf:rolleyes:
Nödstoppet på styret står där det ska.
På min så är det ju bensinpump som styr. När man vrider om nyckeln så hör man att den arbetar, det borde väl betyda att den fungerar eller?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
BusenEdo skrev:
2632323 Har ingen erfarenhet av att kolla ventilspelet. Men skicka gärna lite ingo s blir jag glad å ska se hur det ser ut. Om någon vet hur stort spelet ska vara vore ju det ett plus oxå:)
Det är det att det är ett sånt himla jobb att komma ner till ventilerna att man drar sig lite för att göra det med. Och som sagt att det är gjort för 50-80mil sedan, det borde vara som det ska.



Jag har säkerthetsbrytare på sidostödet. Men man ska väl ändå kunna starta bågen om det är nere:confused: Det man inte kan är väl att köra iväg med det nere... så har det varit för mig iaf:rolleyes:
Nödstoppet på styret står där det ska.
På min så är det ju bensinpump som styr. När man vrider om nyckeln så hör man att den arbetar, det borde väl betyda att den fungerar eller?

OK; det där med säkerhetskontakterna är olika konstruerat på olika mc men de flesta ska ju känna av att endera friläget är i eller kopplingen indragen eller sidostödet uppe; någonstans i den kedjan kan man få rackel. Likaså kan det vara värt att knäppa fram o tillbaka på nödstoppet några gånger (om det inte är av den typ som bryter startmotorkretsen vid "off" för då lär det inta vara fel där).
Jag kom inte ihåg att det var bränslepump på din modell; du har säkert rätt om den.

Enkelt sätt att kolla att tändningen funkar (eftersom tändstiften satt så illa till): Ta ett löst stift som du vet att det funkar. Dra av kabelskon till någon av de yttre cylindrarna o sätt i det lösa stiftet. Jorda stiftet väl (annars kan du förstöra elektroniken) och kör startmotorn. Det ska vara feta blå gnistor.
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Tvätt.

Cyclops skrev:
2631011 Stiften sitter minst sagt dumt till på dom här. Kolla så att det inte har kommit in vatten.

Vad mäter du på batteriet?


Hände mig exakta samma sak 1 ggn efter tvätt, du måste se till att få bort vattnet från "tändstiftshålen" efter tvätt. Blås med tryckluft och luta hojen Hö/VÄ så mkt som du vågar och kör en bit. Ta bort vattnet, ta ur stiften tvätta med thinner och sen starta :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top