Byta kam på 640 Lc4 -04

simpan500

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Ort
Sandviken
Hoj
2001 Suzuki gsxr 1000
Tjena! Nu kommer det fler funderingar:)
Tänkte byta kam på min Duke samtidigt som förgasare å avgassytem.
Tänkte höra om det är nån som har nå tips på vilken kam man ska ha?? Å nån man INTE ska ha!! Å så undrar jag om man måste ta bort toppen för att byta kam eller om det går på nåt smidigare sätt på -04an? en kompis sa att man ev. kunde ta ur den uppifrån utan att ta av hela toppen?? funkar det?tacksam för alla tips, stora som små:tummenupp har bara mekat fiddy så är lite novis på dessa stora maskiner:confused:
 

Hi-ho

Guest
Om man vill ha mer botten, så väljer man Rallye kammen.
Men S.M kammen ger mer från mellen.
G1 kammen är den du ska ha om du trimmar mer än bara kam och slipon..
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Tjenare,
Du behöver inte ta bort toppen för att byta kam.
Jag har bara erfarenhet av G1 så jag har inget att jämföra med (förutom original då förstås), men G1 är jag i alla fall riktigt nöjd med.
 

simpan500

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Ort
Sandviken
Hoj
2001 Suzuki gsxr 1000
Till nickeluring: Vad har du för trim på din Duke? Å hur känns den jämfört med orginal?
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
simpan500 skrev:
2638439 Till nickeluring: Vad har du för trim på din Duke? Å hur känns den jämfört med orginal?

Kolla på länken till min annons. Där står vad som är gjort med den.
Jämfört med original så är det som natt och dag. Original känns som om man kör i sirap jämfört med hur den går nu. Den går riktigt bra! :tummenupp
 

simpan500

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Ort
Sandviken
Hoj
2001 Suzuki gsxr 1000
Nickeluring skrev:
2638452 Kolla på länken till min annons. Där står vad som är gjort med den.
Jämfört med original så är det som natt och dag. Original känns som om man kör i sirap jämfört med hur den går nu. Den går riktigt bra! :tummenupp

vart hittar man kamaxlar då?
nån som har nå bra länkar?:va
 

simpan500

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Ort
Sandviken
Hoj
2001 Suzuki gsxr 1000
Nickeluring skrev:

Skummade igenom lelles men måste ha missat den sidan:va
nickeluring: tänkte fråga dig om du kunde ge en enkel steg för steg förklaring hur man byter kam eller om du vet vart man kan få tag i info om hur man gör när man byter kam. Tänkte ifall man måste ha en massa specialverktyg å sånt? Va har du för bestyckning i din förgasare? lämnade du in din hoj på bänkning för att hitta rätt bestyckning ? eller monterade du grejjerna å sen gick den kanon direkt? vet du vad det är för skillnad mellan en Tm 40 å en TMR 40 ? många frågor blev de:confused:
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu fick jag hjälp av en kompis men det såg inte allt svårt ut! Dock ska du se till att byta ut de 5st kopparbrickorna som håller ventilkåpan + en del som klantar till det så kan en ny packning till vattenpumpen behövas men jag klarade mig!

Ställ vipporna såsom du skulle göra när du ska ställa ventilerna dvs man ska kunna röra dem sen monterar du bort ventilkåpan! Du har förmodligen redan monterat bort kylarna för det underlättar betydligt!

Står drevet rätt så kan du börja lossa bulten som håller fast kamaxeln. Du kan för att vara på den säkra sidan sätta dit buntband på drevet och kamkedjan så det sitter rätt så den inte hoppar eller nåt!

Ta bort kammen, kolla lagrerna om de är ok och olja in lite innan du sätter på nya kammen! Finns en märkning på kammen så sätt den rätt i förhållande till kamdrevet. I den stora mekboken finns det en bild på detta! Montera tillbaka allt och lägg på en packningsmassa av bra kvalite när du sätter tillbaka ventilkåpan. Köpte först på OK hermalite BLÅ men det var verkligen skit för inte tätade det + att mitt filter sattes igen "Jo du får byta olja några ggn efter bytet" 4-5 ggn. Jag köpte en packningsmassa som heter threebond eller var det treebond kanske? Köpte det av mcbolaget och det var kanon dock kostar det 185:- men det var de värt!
Bifogar lite bilder!
 

Bifogat

  • rallykam.jpg
    rallykam.jpg
    79.4 KB · Visningar: 153
  • Rally VS orig.jpg
    Rally VS orig.jpg
    87.3 KB · Visningar: 91
  • Förbereda!.jpg
    Förbereda!.jpg
    75.7 KB · Visningar: 766
  • Demontera ventilkåpa.jpg
    Demontera ventilkåpa.jpg
    86.5 KB · Visningar: 752

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Lite mera!
 

Bifogat

  • Demonterad ventilkåpa.jpg
    Demonterad ventilkåpa.jpg
    88.5 KB · Visningar: 776
  • Buntband på!.jpg
    Buntband på!.jpg
    77.3 KB · Visningar: 770
  • Viktig markering!.jpg
    Viktig markering!.jpg
    74 KB · Visningar: 796
  • Lossa kamdrevets bult!.jpg
    Lossa kamdrevets bult!.jpg
    65.3 KB · Visningar: 749

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Och det sista!
 

Bifogat

  • Kamaxel borta!.jpg
    Kamaxel borta!.jpg
    79.3 KB · Visningar: 755
  • Mmmm Rallykam monterad!.jpg
    Mmmm Rallykam monterad!.jpg
    72.1 KB · Visningar: 758
  • Monterat & klart!.jpg
    Monterat & klart!.jpg
    78.4 KB · Visningar: 745

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
simpan500 skrev:
2650495 Skummade igenom lelles men måste ha missat den sidan:va
nickeluring: tänkte fråga dig om du kunde ge en enkel steg för steg förklaring hur man byter kam eller om du vet vart man kan få tag i info om hur man gör när man byter kam. Tänkte ifall man måste ha en massa specialverktyg å sånt? Va har du för bestyckning i din förgasare? lämnade du in din hoj på bänkning för att hitta rätt bestyckning ? eller monterade du grejjerna å sen gick den kanon direkt? vet du vad det är för skillnad mellan en Tm 40 å en TMR 40 ? många frågor blev de:confused:

Halloj, snabbsvar nu, måste iväg. Men jag kan svara lite utförligare senare om du vill?
Du har redan fått en massa matnyttig info från Gnutten.

Du bör låsa veven med en speciell låsbult som du kan köpa hos din KTM handlare (Lelles har). Denna förhindrar veven att röra sig när du håller på o meckar. Mindre risk att du får fel i kam-timingen då.
En momentnyckel är ett måste tycker jag.
I övrigt så använde jag bara en normal verktygssats. Hylsnycklar, fasta nycklar, slägga (bra att slå sönder något med när man blir lack), etc...

Jag rekommenderar dig oxå att byta alla packningar o brickor du tar loss.

Jag har inte bänkat min efter trimningen. Jag har 150 i huvud och 27,5 i lågfart. Den går bra!
TMR40 är en kullagrad variant som är mycket bättre bearbetad än TM40. Men den är dyr!!! Tror inte att man märker någon direkt skillnad. Det lär ju knappast ge någon annan effekt i alla fall...

Lycka till o berätta hur det går.
Säg till om du vill ha mer hjälp.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nickeluring skrev:
2652251
Du bör låsa veven med en speciell låsbult som du kan köpa hos din KTM handlare (Lelles har). Denna förhindrar veven att röra sig när du håller på o meckar. Mindre risk att du får fel i kam-timingen då.


Jag hittade denna som jag slipade till lite så fungerar den perfekt!

Sen är detta ventilverktyg guld värd!
 

Bifogat

  • Ventiljustering.jpg
    Ventiljustering.jpg
    116.8 KB · Visningar: 92
  • ventilverktyg.jpg
    ventilverktyg.jpg
    76.5 KB · Visningar: 108

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Gnutten skrev:
2653047 Jag hittade denna som jag slipade till lite så fungerar den perfekt!

Sen är detta ventilverktyg guld värd!

Härligt! :tummenupp
Den där skruven gör jobbet. Man bör dock vara försiktig så att man inte drar in den för hårt så att den trycker på veven. KTM skruven går inte att skruva in för långt.

Bladmåttet ser ut att rocka!
 
Last edited:

simpan500

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Ort
Sandviken
Hoj
2001 Suzuki gsxr 1000
Nån som har nå länkar till försäljare i usa som har kamaxlar, Y-pipor, mikuni TM 40 förgasare å annat godis till KTM? Tänkte kolla priserna där om det är nån skillnad...:va
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
simpan500 skrev:
2655408 Nån som har nå länkar till försäljare i usa som har kamaxlar, Y-pipor, mikuni TM 40 förgasare å annat godis till KTM? Tänkte kolla priserna där om det är nån skillnad...:va

Av vad jag läst på amerikanska forum så brukar de beställa från Tyskland. Tror att du eventuellt kan hitta en Kehin förgasare billigare där än här, men jag vet inte säkert. I så fall ska du kika efter en FCR41, samma som sitter på 660 och 625.
Beställer du därifrån så åker du ju på moms o tull, men du kanske tänker åka dit i alla fall?

Ska du ha Y-pipan så ska du ta den ifrån ABP Racing i Tyskland. Har för mig att jag gav ca 2500:-. Kamaxlarna kostar väl ungefär som här hemma.
 

simpan500

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Ort
Sandviken
Hoj
2001 Suzuki gsxr 1000
Tänkte kolla om det är någon som har konverterat dubbelpipan på Duken till en enkelpipa? Skulle va så mycke billigare med en trimburk istället för 2:tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Andersj

ytterst omogen
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Nacka
Hoj
660 smc
bra bilder .
:confused: har tagit bort vattenpumpen nu.
men hur får jag bort vattenpumphuset?...går ju inte att lyfta ur nu...skall axeln bort inuti först...hur?:huvet
eller är det bara att knacka huset uppåt?


Titta på bilden på kamdrevet. Bulten som sitter mitt i har ett spår i sig, i det sitter pumphuset ikilat. Så om motorn står rätt så kan man lyfta pumphuset rätt upp.
Man behöver inte ta bort själva pumpen från pumphuset för att få bort den.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
bra bilder .
:confused: har tagit bort vattenpumpen nu.
men hur får jag bort vattenpumphuset?...går ju inte att lyfta ur nu...skall axeln bort inuti först...hur?:huvet
eller är det bara att knacka huset uppåt?

Jag antar att du tagit av ventilkåpan.

Dra rätt upp,ev lite försiktigt knackande.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top