Officiella hojvals-tråden, the one and ONLY

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ställ frågerna här så man slipper se 70 000 trådar om vilken hoj som är bra.

FYRTAKTARE:

+ Billiga nya och bra andrahands värde
+ Nästan inga delar som behöver bytas dock ventil justering, byta olja (både motor och växelådsolja)
+ Drar mindre soppa
+ Låter ballt
+ Driftsäkra till tusen

- Seeeega, räkna med topfart på 110 kmh +- 10 kmh
- Oftast lite "klenare" i konstruktionen än 2 takt

TVÅTAKTARE:
+ Går betydligt snabbare och har upp till 3 gånger så hög effekt
+ Ofta gedignare konstruktion

- Kräver kolv byten i princip varje år och man får räkna med att den kommer skära nån gång, dock finns inga ventiler att justera och ingen mer olja att byta än i växellådan
- Luktar och låter moppe..
- Dyra nya och lägre andrahands värde.
- Inte lika driftsäkra
Kan inte alla skriva upp för å nackdelar på alla hojar här så att det inte finns mer att fråga om.

Jag kan börja

TM 125E:

+ Grym effekt

+ Grymt snygg

+ Grymma bromsar

+ Skön fjädring

+ Kaxigt ljud

+ Riktigt ovanlig som lv reg

+ Drar på bakan på 1,2,3,4

+ Hydraliskkopling med känsla

+ Billiga delar. 800 för en kolv, (1150 på en crm tex)


- Drar över liter/mil och har 7 liters tank

- Få ställen som säljer delar dock relativt billiga

- Kräver samma service som en cross

- Glöm konstant varv, och lång resor

Slutsats: Lek maskin utan bruks värde men riktigt rolig att leka med, grymt smidig, 10 kg lätare än ktm:yoparty
projekt_dag_1_001.2_copy1.jpg

smenduro_008_copy1.jpg
 
Last edited:

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Aprilia RS 125:

+Högt effektuttag, samma som Mito.

+Lätt att få tag på reservdelar billigt via Tyskland.

+Utseendet

+Bromsarna

+Funkar bra även för dig som är lite längre.

+Grym väghållning

+Funkar skitbra vid långturer

+0,75 L/mil vid blandad körning

+Min har varit uppe i 170 km/h, mätarfart.

+Grymt rolig och smidig på kurviga vägar


-Driftsäkerheten

-Ingen wheeliemaskin, stoppies funkar däremot bra.

-Dyr i förhållande till andra 125or

-Dyra reservdelar, kan dock köpas till halva priset genom Dyskland.

-Kräver kolvbyten innan 1000 mil.

Utseendet skiljer mellan åren:

-1998
rad5F94ARS%20COTE.jpg

1999-2005
s4200002qw4.jpg

2006-
06_RS125.jpg
 
Last edited:

_Nille_

Eh? :F
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Nora
Hoj
KTM Duke II
Jaha, kan väll skirva lite om NSR då ;)

+
* Lättkörd och rullar på fint
* Ganska skön vid längre sträckor (ändå)
* Finns mkt reservdelar, och är relativt "billigt"
* Dugglig effekt efter man kört moppe iaf (ostrypt då) vet ej hur dom går strypta.

-
* Kåperna är väll inte dom bästa, ganska sköra (stavning?)
* Inte lika mkt effekt som i en aprillia, dock vad jag fått höra ett jämnare register (ett litet + då :) )


Vet inte vart jag ska lägga in det men soppaförbrukning ligger runt 0,4-0,8 nånstnas beroende på körning.. TROR jag iaf, är inte helt säker
 
Last edited:

ericss0n

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Uddevalla/Halmstad
Hoj
Kawasaki ZX-6R
Honda CBR125R

+
*Driftsäkerheten
*Bränsleförbrukning (~0,3 liter milen)
*Skön att köra!
*Ljudet

-
*Smal (Gör att den uppfattas som liten)
*Effekt (ca 14hk)

Slutsats:
En mycket fin 125a som är riktigt rolig att köra även om 2-takts gossarna gärna klankar ner på den. :)
cbr1pt4.jpg
 
Last edited:

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
yamaha rd

+ ödödlig
+ billig köpa/försäkra
+ billiga delar
+ går att få upp i 2an med vilja

-frambromsen är garanterat abs
-går inte att köra under 6-7rpm
-ful som stryk (folk skrattar och pekar när man blir omkörd på motorvägen)
-fjädrig och ram från en trampmoppe ?
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Bra ide prulle :tummenupp

KTM 125 EXC

Fördelar:
-Grymt snygg
-Mycket reservdelar och mycket folk som kan hojarna. (och delarna är BILLIGA)
-Mycket bra effekt.
-Härligt ljud.
-Kanon chassi
-Skön att köra
-Snabb, trots att den är offroad/motard. Pga 6:an är en låååång transport växel.

Nackdelar:
-Kräver lite mer utav ägaren
-Driftkostnad
-Ingen hoj att klämma mil efter mil med.
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Cagiva Mito 125

+ Grymt effektuttag (34 hp ostrypt på veven, enl. tillverkare).

+ Snygg utseendemässigt, "biffig" för att vara 125:a.

+ Känns stabil och robust.

+ GRYMMA bromsar.

+ Klarar hyffsat att både hänga på och smälta in bland lite större hojar.

+ Bra för långturer.

+ Fungerar bra till både nöjeskörning och transport.

+ Bränsleförbrukning: Drygt 0,5l/mil vid normal körning.

+ Inte en "dussinhoj".


- Priset, högt andrahandvärde gör att även lite äldre hojar kostar en hel del.

- Det höga effektuttaget kräver sin service.

- Kan vara lite knivigt med reservdelar iom. att den är relativt ovanlig. Delarna KAN även kosta en del eftersom det inte finns så mkt. piratkopior. Detta är dock inte ett faktum ni behöver tänka SÅ mycket på, det löser sig. Delar har aldrig varit ett problem för mig.

I Sverige finns t.ex två butiker som säljer via postorder (väldigt snabbt och smidigt), Biscaya Racing och Halvards Motor AB.

Biscaya Racing i Göteborg. Tel. nr. 0322-630124. http://www.biscaya.com/
Halvards Motor AB i Eskilstuna. Tel. nr. 016-351046.

Dessa föratag är de jag använder mig av och rekommenderar, men vill man beställa över nätet så verkar www.geiwiz.de vara ett bra val.

Slutsats: En motocykel som du kan var stolt över både då den står stilla och när du kör iväg. En av de "värsta" 125:eek:rna som ändå fungerar bra till dagligt bruk.
 

Bifogat

  • bikepics-608639-800[1].jpg
    bikepics-608639-800[1].jpg
    123.5 KB · Visningar: 204
Last edited:

KTM_Driver

Gudfader
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Sollefteå
Hoj
KTM 300 EXC-E - 08 || KTM 125sx - 07
KTM 125exc SM

Posetivt::

+ Utseende
+ Väghållning
+ Bromsarna
+ Effekten
+ Kaxig maskin
+ Ljudet(L)
+ äkta Busmaskin
+ Driftsäkerhet trots motorstyra och andvändnings område
+ Billiga Reservdelar
+ Lätt mekad

Negativt:

- Täta servicar (olja och kolvar)
- Drar över 1liter/milen:huvet
- Dyr i inköp (vid köp av lite nyare)
- Höga driftkostnader:huvet

Summa sumarum: Helt otrolig maskin, men ingen man ligger och pressar mil efter mil med precis:rolleyes:


Utseeendet måste alla hålla med om att det är ett STORT + med:tuttar
 
Last edited:

dezyn

Vintern är bara ivägen..
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Norrköping
Hoj
-
Lägg till bilder och skriv märke & modell med feta bokstäver (lättare att se) så blir det enklare för "nya" att hitta någon som de gillar..

En annan sak skulle ju vara om någon skrev något om skillnaden mellan 4t och 2t (fördelar/nackdelar) osv, förslagsvis ska prulle skriva in texten i första inlägget.

/Adam
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Husqvarna wr 125

+ Gissa?
Allt är redan blivit nämnt av Ktm talibanerna. Det enda utöver det domnämnt är ju givetvis att färgen är mycket snyggare. Vem kan motstå en gul & blå skönhet?


- Finns väl inte så mycket att säga här heller direkt som inte redan har blivit sagt.


Sammanfattning:

Man kan säga att Ktm, Tm, Gasgas och Husqvarna är väldigt lika. Vilken man väljer är mest en smaksak. Dom skillnader som finns märker man ändå inte av nämnvärt vid landsvägskörning.

Sen det är med att det är svårt att få delar till Husqvarna är bara bullshit. Visst, man kanske inte kan åka in till sin vanliga mc-handlare och beställa men vafan. Det finns telefon/internet och postorder. När jag har beställt delar så har jag dom oftast dagen efter :tummenupp
 

Bifogat

  • qvarna3.JPG
    qvarna3.JPG
    75.7 KB · Visningar: 143

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Gammel NSR (89-92)

Fördelar:

Hmm... Jo men.

+Bromsar (stoppies går finfint)
+Toppar ca 160 mätarfart helt avstrypt
+Bättre än japanska konkurrenterna (TZR och RG) från samma årsmodell (ej -92 inräknad), elstart och biffigare utseende, stabilare
+Driftsäkerhet, skär inte ofta, inga täta kolvbyten.
+Drar ca 0.4 till 0.7 (har aldrig lyckats få den att dra över 0.7, och för att få 0.7 måste man verkligen tokköra)
+Billiga delar, finns mycket piratgrejer.
+Billig att köpa
Nackdelar:

-Utseende
-Ljudet, anabola moped
-125cc (höhö)
-Kåpor, plastigt och går lätt sönder
-Förjävligt att skruva i, alla kåpor hör ihop och hela hojen måste i princip demonteras så fort något ska bytas.
-Inga wheelies här inte utan pizzadrev eller feta skills
-Säkert andra grejer som jag inte kommer på nu




Hittade ingen vettig bild på fanskapet.
 

Gojja

Sugen....
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Skövde
Hoj
Kommer....
Tewdie skrev:
2663033 Cagiva Mito 125

+ Grymt effektuttag (34 hp ostrypt på veven, enl. tillverkare).

+ Snygg utseendemässigt, "biffig" för att vara 125:a.

+ Känns stabil och robust.

+ GRYMMA bromsar.

+ Klarar hyffsat att både hänga på och smälta in bland lite större hojar.

+ Bra för långturer.

+ Fungerar bra till både nöjeskörning och transport.

+ Bränsleförbrukning: Drygt 0,5l/mil vid normal körning.

+ Inte en "dussinhoj".


- Priset, högt andrahandvärde gör att även lite äldre hojar kostar en hel del.

- Det höga effektuttaget kräver sin service.

- Kan vara lite knivigt med reservdelar iom. att den är relativt ovanlig. Delarna KAN även kosta en del eftersom det inte finns så mkt. piratkopior. Detta är dock inte ett faktum ni behöver tänka SÅ mycket på, det löser sig.

Slutsats: En motocykel som du kan var stolt över både då den står stilla och när du kör iväg. En av de "värsta" 125:eek:rna som ändå fungerar bra till dagligt bruk.

Du vet inte vart det finns att köpa delar? Vinns det i Sverige eller måste man beställa från en utländs sida? Har du kanske länk till någon sida så man kan kolla priser?
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
CH-Racing 125 WSM

+4t dvs. relativt lite service gämfört med högeffekts 2t.
+Snygg, som Loy sa, vem kan motså en gul/blå..
+Ljudet, låter verkligen bra..Kan surra lite rad4 med decibellpluggen i..utan låter den högt och bröligt.
+ Bromsarna, gillar dem väldigt mycket, tar bra, speciellt frambromsen.
+Förbrukning, drar inte jätte mycket, runt 0,3 vid normal körning. Kan dock bli runt det dubbla om man kör VÄLDIGT hetsigt..
+ Andra handsvärdet


-Hastighet, som alla andra 4t är det inga fartmonster vi snackar om, men istället pålitliga.
-Priset 38K- inte lika mycket som KTM, Qvarna mfl. men dyrare än många andra tex. CRM.
-Risig importör(Dinhoj) Vill bara sälja, bryr sig inte speciellt mycket när man köpt av dem, konstiga vid service. Ingen stämpel m.m.
-Sadlen Precis som på alla/de flesta SM/Enduro så är sadlen piss att köra långa sträckor på..

Totalt: Gillar den, verkar som de flesta gör det, även 2t teroristerna, äben om de gärna klankar ner på effekten/hastigheten. Tycker det är en bra hoj, som man kan busa med, och även köra lite längre sträckor, då den inte är lika hetsig och tyckig som en 2t, men sadlen är hindret..


Fler bilder finns under "Garage"
 

Bifogat

  • ch004.JPG
    ch004.JPG
    42.2 KB · Visningar: 135

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Bra initiativ prulle :)
En fråga bara. Om nån redan skrivit om hojjen man äger ska man bara sitta o se glad ut eller göra en egen "bra o dåligt" då med mina åsikter?

:)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Nicco skrev:
2664355 Bra initiativ prulle :)
En fråga bara. Om nån redan skrivit om hojjen man äger ska man bara sitta o se glad ut eller göra en egen "bra o dåligt" då med mina åsikter?

:)
Man kan kompletera eller ifrågasätta uppgifter men menningen är att alla ska bygga på på hojarna så det blir än om varje.
 

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Crescent
TZR 125(87-92)

Posetivt
+ Billig i inköp och drift
+ Drar ca 0.5 milen
+ Bombsäkermotor som tål mycket skit
+ Lätt att få tag i delar och de är ganska billiga
+ Effekten räcker hyffsat för en 16 åring
+ Finns ganska mycket trimm till den

Negativt

- Utseendet
- Effekten
- Ganska liten vilket innebär att det är svårt att utföra något mer avancerat mek på den utan att plocka ur motorn
- Chassit känns en anning nervöst ibland när man piskar kurvig väg

Sammanfattning
Det är en bra hoj utan några igentliga svagheter eftersom motorn är beprövad. Kanske inte det värsta som finns men en trevlig hoj
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Fyller/Editerar på Prulles då =)

Honda CRM 125r

Fördelar:

- Billig

- Slitstark kräver inte mkt av ägaren, skär inte ofta

- Hyffsat snabb, min gör nästan 140 enligt gps, 120 med pasagerare, räcker och blir över för nån med nytaget a1 kort, ja även dig.

- Effekten (26hk) original duger gott och väl. Arrow helsystem ändrar hojjens karaktär nått fruktansvärt. Kan uppskatta en 3-4 hk. Gasresponsen blir otroligt pigg. Tom. gasres.

- Drar 0,3-0,8 beroende på körstil och längd på turen

- Lätt att göra snyggare tex. blinkers, framlampa, framstänka, you name it...

- Lätt o billigt att trimma tex. arrow helsystem, skumfilter, topplock etc.

- Ljudet Original duger. Ljudet med Arrow helssytem är grymt.

- Tål långresor, och är bekväm på dom

- motorväg=inget problem

Nackdelar:

-Ganska ful original

-Inte värsting effekt uttaget (ktm, tm, gasgas etc.)

- Mjuk fjädring

- Drar mer än en fyrtaktare

- Kräver mer service än fyrtaktare

- Risig och svampig frambroms original. Stålomspunnet gör frambromsen utmärkt!

---------------------------------------------------------------------------------

Prulles Slutsats: Perfekta hojen om du ska köra mkt som tex till skolan och int alltid vill leka.

Nicco´s Slutsats: Grym hojj. Duger gott och väl för att vara 91a. Grymt rolig att leka med på grusväg o småvägar. Underbar motorkaraktär.

Prulles:
crmen1.jpg


Niccos:
1001109cg2.jpg
 
Last edited:

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Det ska vara FAKTA.

Endel skriver "tror den drar x l/mil" osv. Det blir inge bra tråd om folk spekulerar eller skriver egna åsikter. Vet man inte reversdelspriser i jämnförelse med andra hojar ska man inte skriva "låga reservdelspriser" Allt är relativt.

Låt denna tråd flöda av fakta, inte av åsikter och spekuleringar. :)
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
skit bra initiativ, om någon känner att de har tid en dag så är det bara att sammla ihop alla fakta om de olika hojarna och sen sätta ihop det till en fil så infogar jag det i stickyn :)

skitbra initiativ, om någon känner att de har tid en dag så är det bara att sammla ihop alla fakta om de olika hojarna och sen sätta ihop det till en fil så infogar jag det i stickyn :)
 
Last edited:
Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top