GAH!!! Alla mina fordon DÖR!!! DEL 3!

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
För er som läst Del 1 och 2 - Hoppa till del 3!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=141193


DEL II

Fortsättning följer:

Eftersom verkstaden missbedömmer situationen och säger att de skall laga min motor väntar jag en vecka innan jag åter ringer och kollar om finlandsfärjan är klar.

”Nää, den går inte att laga – vi måste byta hela motorn”

- Jaha… Blir det en ny motor då eller?

”Nä, det blir en utbytes. En motor från en krockad Mondeo typ!”

- Men vafan, jag vill inte ha ett gammalt härke till motor!!

”Nej då, utbytesmotorn får inte ha gått längre än din!”

- Aha… Men du, min -03:a har gått 12100 mil och jag har precis gjort 12000 milaservicen på den. Jag vill inte ha en som gått 11800 mil som jag behöver göra service på 200 mil igen!

”Nej för fan, motorn är servad innen den stoppas i – bara att tuta o köra!”

Ok tänker jag, bättre än inget. Säkert en -98:ans motor eftersom det nog är få som avverkar 12000 mil på 3 år. Men bara skiten funkar är jag nöjd.

1 vecka ytterligare går och jag kan hämta ut bilen…. Ahhh… Äntligen slipper jag skramla omkring i Partnern, ”sparbössan” även kallad på grund av allt skakande, klingade och knarrande.

Upp på motorvägen… 40 000 kronor fattigare, eller nja… Försäkringsbolaget betalade hälften.

Farthållaren fungerar ej… Vafan… Med mina miltal per är är farthållare en jefla nödvändig grej lixom!

Ringer och får en tid 3 veckor senare.

Det visar sig att de glömt ansluta en vajer - bra där Ford!

Ett par veckor senare dör servot.

DET ÄR JU FAN INTE SANT!!!

Varje gång jag försöker styra höger eller vänster vill servot hålla bilen i läge ”rakt fram” vilket resulterar i en hel del brottande med rattfan som envist insisterar på att dra åt andra hållet.

Lämnar in skiten (Forden) på en verkstad nära mig och de konstaterar snabbt att ett rör från servot är trasigt. Anledningen kan endast vara när Ford monterade utbytemotorn.

Sagt och gjort, verkstaden byter röret och fakturerar Ford – som faktiskt utan problem tar på sig skadan utan att tjafsa allt för mycket – bra där!

2 dagar senare får man tillbaka bilen… Ahhhh!

Bilen körs hem och låses i carporten på Onsdagen. Torsdag morgon hämtas man av chefen och man far till finland. Åter på fredag kväll och somnar. På lördag tar man sig in till stan för att se ”Borat” och dinera med flikka. Najs! Kommer hem sent på kvällen/natten och parkerar.

Söndagen kommer och man skall åter in till stan för lite ”rekreationer”… Bilen helt DÖD!

VAFAN!?

Verkar som batteriet är dött!!

Tar tåget in, sur som fan… Har en ”ok” kväll och tar mig hem i taxi – en femhundring fattigare somnar man in och inväntar måndagens skjuts.

Under lunchen skall bilen startas med hjälp av kollega och ett par startkablar. Någon på Ford har verkligen tänkt till… För utan ström kan man inte lägga in friläge på automaten, där står skiten med ”P” i och det går inte att flytta bilfan en cm. Som tur är har grannen kört iväg så det är en ficka ledig bredvid forden så kollegan kan smyga in sin Volvo (som för övrigt fungerar som en klocka) så vi kan koppla ihop startkablarna.

Lyckas starta bilen med startkablar under lunchen… Bilen hostar igång och man tar sig till jobbet. Efter jobbet är bilen lika död som en gråsten och man tar återigen Peugeot Partnern hem, arg som ett bi.

Nästa dag lämnar man återigen in bilen till verkstaden som säger att laddningen är på gränsen men borde vara OK – nog bara batteriet som sagt upp sig! Nytt batteri inhandlas för 1500:-! Ett 70 A batteri, borde inte var angt som helst problem för det att starta upp en äcklig V6:a med AC o elstolar direkt.

Bilen fungerar hela dagen… Förrutom att radion nu begär en kod för att fungera. För att få tag i koden ringer jag Kindwalls i Barkarby som snällt säger att jag får komma in till dem så de får montera ur radion (integrerad i instrumentpanelen) för att kunna fixa koden eller ringa till det ställe som bilen är köpt. 4 Telefonsamtal senare kommer jag till firman som sålt bilen och som kan ge mig koden.

Ahhh…

Men vänta nu… ABS-lampan samt antisladd-lampan lyser… GAH!!!! Är de skitsystemen nu sabb??? Skitsamma, bilen rullar, jag har radio och har aldrig gillat vare sig ABS eller antisladd!

Och på kvällen startar skiten upp utan problem så man tar sig hem och parkerar åter igen i carporten.

Tror ni bilfan startar morgonen efter???

NEJ!

Död som en gråsten och jag skall med flyget kl 1230… Måste dessutom in till firman innan och hämta laptop o grejjer. Lyckas få en av grabbarna på service (firman) att svänga förbi o hämta upp mig, ringer till bilfirman som nu vill byta generatorn på bilfan.

Alltså… Verkstäder suger, Ford är det sämsta skitet en människa kan äga!!

Nu är det dags för en regndans runt bilen, stänka lite vigvatten på skiten och ha en gammal hederlig excorcism – för detta är ju inte sant, detta kan ju fan bara inte hända??!

Någon som behöver en krävande hobby? Lite anger-management träning??

Säljes till högstbjudande! Minst en kexchoklad vill jag ha, du står för avhämtningen!


Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhrgh!!!!!!


DEL III

Mmm… Tror ni verkligen att det slutade där??

Nej, nej, nej… Detta är mitt liv, ett liv som en högre makt har bestämmt sig att påverka på ett nästan perverst negativt sätt. Någon där uppe, eller där nere, har bestämmt sig för att leka med mig. PASSA DIG, säger jag bara, jag är rasande och har tillgång till Jula´s motorsåg!!

Lämnar åter in bilen på verkstaden och jag ber dem kolla vad som är fel och återkomma med till mig. Jag hyfsat säker på att något drar ur batteriet eftersom bilen är död som en gråsten dagen efter ett laddning.

ca 1 timma går när jag får ett mail från receptionisten att bilfirman ringt och sagt att generatorn måste bytas till en kostnad av 6000:-.

Jag skiter i att ringa upp för att säga till dem att byta generatorn, först vill jag surfa runt lite och kolla att priset är OK.

Ytterligare ett par timmar går och jag får ett mail från receptionisten där det nu står ”BILEN ÄR KLAR!”.

Vafan??? Jag har inte satg ”go ahead” ännu!!? Ringer upp bilverkstaden som säger att generatorn nu är bytt och bilen fungerar bra. Jag ber dem lägga den gamla generatorn i bagaeluckan för jag ämnar ta den till Ford eftersom jag anser att den inte bör lägga av efter endast 3 år.

Killen svarar att det går inte för den gamla är redan tillbakaskickad, det är utbytessystem på dem. Det jag jag iof hajja men nu tycker jag det är skumt att verkstaden hinner felsöka, köpa ny generator, byta den samt returnera den samma dag!

Jag orkar inte tjafsa, bilen fungerar nu äntligen i alla fall tänker jag och säger OK, jag kommer och hämtar den – men jag kommer låta den stå på firman över natten och testa om den verkligen startar imorgon också.

”Javisst” säger verkstaden.

Hämtar bilen, ca 6500:- fattigare och ställer skithögen (ja, vad fan vill du jag skall kalla härket?) på firman och tar sparbössan hem.

Självklart startar inte bilfan dagen efter, det tog 6 försök med startkablar innan bilen äntligen går för egen maskin. Jag och en kollega åker ned till verkstaden och parkerar med motorn igång – om jag stänger av den finns det inte en chans i hellvette att den går igång igen.

Jag talar om för killen (han är en gubbe och ägaren till verkstaden – samma kille som jag haft all kontakt med) att bilfan fortfarande inte fungerar och då slår han ut med armarna och säger att då måste jag nog ta den till en Fordverkstad igen.

”Va?” Säger jag. Men OK det kan jag visst göra men jag har ingen lust att betala 6500 för generatorn när den inte var problemet.

Nu blir det andra ord i skällan, samma snubbe som alltid varit trevlig att ha att göra med kovänder, säger att generatorer är slitagedelar och ibland måste bytas. Jag försöker säga att det nog kan vara så, men att jag lämnat in bilen för att bli av med ett problem som fortfarande är kvar och att han bytt komponenter i bilen till ett värde av 8000:- och det tycker jag inte är rätt, speciellt när han nu inte ens vill ta i bilen mer utan hänvisar till en annan verkstad.

Jag säger att jag kan betala för batteriet men inte för generatorn.

Snubben blir skitsned och börjar skrika på bruten svenska att man måste byta delar för att hitta felet.

Självklart säger jag, jag har varit servicechef i 13 år och det gör vi med ibland men vi sätter tillbaka de delar som inte behövdes bytas när vi hittar den felande.

”Jag har gjort allting rätt! Här; detta papper talar om hur du kan klaga hos Allmänna reklamationsnämnden”

Jag är så förbannad att jag skakar. ”Jag är inte här för att klaga hos dem, jag är här för att antingen få bilen fixad eller den senaste ”reparationen” återbetald” – säger jag.

Nu blir han rasande och skriker att vi är ”besserwissers”, att ”ni kan aldrig göra fel”.

Vi blir helt stumma, kollegan och jag, vi kollar på varandra för att liksom säga ”detta är ju inte sant, är vi med i dolda kameran?”.

Killen har precis sagt att han HAR gjort fel, det som han aboslut inte hade.

Nu skriker han ”STICK!! FÖRSVINN HÄRIFRÅN!!!”¨

Flera kunder i butiken tittar förvirrat och undrar vad som pågår.

”Du kan klaga hos ARN eller med en advokat” spottar han ur sig medans han viftar med armarna.

”Ja, vi är ju en näringsidkare så då får det bli jurist” – säger jag, mäkta irriterad och samtidigt handfallen.

Snubben gör ett utspel mot oss och skriker ”FÖRSVINN!!!”.

Vi går ut ur ”butiken”, helt förbluffade över killens totala kollaps, samtidigt som han springer efter oss och ställer sig precis framför mig, jag är redo på att ”nu fan skall de bli slagsmål också” men han skriker bara:

TROR DU JAG TYCKER DET ÄR KUL ATT REPARERA DIN JÄVLA SKITBIL??” så saliven stänker.

Jag går bara ut, jag tänker inte ens besvara killen, sätter oss i bilen och åker upp till firman igen…. Vi bara tittar på varandra och skakar på huvudena, ”detta är ju fan inte sant” bräker vi ur oss samtidigt som allt släpper och vi garvar.

Nu står bilen på parkeringen och är död.

Jag får låna en SAAB från firman och kör glatt med den ett par veckor innan jag kan få tid hos Ford för en riktigt reparation.

Vi testar att starta upp Fååården med startkablar men den dör så snart man kopplar ur minuspolen på hjälpbatteriet. Den får stå 2 timmar med startkablar och den andra bilen på tomgång tänker vi, sedan drar vi ned med härket till Ford.

Men nej… Se det går inte, så fort man kopplar ur så dör fanskapet. GAH!

Veckan innan jul kommer och det finns tid hos Ford. Vi har testat att ladda batteriet över hela natten nu men bilfan startar inte ändå.

Ringer en bärgare som hämtar upp bilen och kör den till Ford!

ÄNTLIGEN!!!

”Nu blir det fart på skiten” - tänker jag, samtidigt som jag ser bärgaren försvinna med bilen i horizonten.

2 dagar senare ringer de och säger att det var en switch i bagageluckan som dragit ur batteriet, den sög tydligen 5A/timmen. ”Du kan nog hämta den i veckan”.

Fan vad najs, problemet löst!!

Ringer dem i fredags och killen säger att även radion behövde bytas ut eftersom den också drog ur batteriet.

”OK” – säger jag, helt salig över att bilfan nu verkar fungera.

Chefen skulle nämligen ta SAAB:en under julen och jag orkade inte skrammla runt i bussen.

Hämtar bilen och kör till firman. Jobbar som alla andra, nu med ett leende på läpparna!

Tar bilen hem på kvällen och parkerar i carporten!

Idag skall jag ned till centrum för att köpa de sista julklapparna, bl.a. systerdottern skall bockas av.

Går ut till bilen… Trycker på nyckeln för att larma av och öppna dörrarna….

…….

……

Inte ett klick…

GAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visst fan är bilen fortfarande död????

DETTA ÄR JU FAN INTE SANT!!!

Men jag är van… Ingen fara på taket, detta har hänt så många ggr nu att jag inte ens drar en hoppspark i sidan på bilen eller stryper grannens hundjävel som står och tittar på mig som om jag vore en clown på circusen.

Brorsan kommer förbi för att hjälpa att starta upp mig, han bor ju bara 10 mil ifrån…

Lönlöst, bilen dör direkt! Brorsan för ta sig hem igen, han hade en tid att passa.



”Ledsen tjejen, tomtens släde är en Ford och den är trasig denna Jul - bättre lycka nästa Jul”


Tror ni den fungerar??


Tomten, gud, satan eller vem som helst: I jul önskar jag mig en AK4:a, 300 skott, en förare och en Jeep med öppen sollucka – tror ni någon kan grejja detta till mig??


God Jul allesammans!!
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Skriv en bok! Jag köper den på en gång. Ledsen att det ska krävas så mycket av din motgång för att Jag ska må så bra!
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Nu förstår jag bättre varför begagnade Ford är så billiga, din berättelse kanske rentav är en 100%-ig förklaring till varför det är så.

God Jul:)
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
hahaha vilken skit bil helförsäkra skiten och dumpa den i en sjö så du slipper den
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
när du väl får en att funka så kommer du inte kunna göra dig av med den. Ni har ju gått igenom så mycket ihop!
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Om jag vart du skulle jag slutat köpa skitbilar.
Köp en ordentlig så slipper du allt krångel Och sparar pengar.
 

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
fyfan vad jag känner igen mig!
har haft liknande saker Heela året.. inte bara runt jul.
inte lika intense som du verkar d som, men utslaget på hela året med vissa mördar veckor som man undrat om murphy baara bryr sig om just Mig!
WHY!!

Gör som jag, jag har fått gått ner på billigare fordon, då gör inte murpy lika stor ekonomisk skada ;)

GOD JUL IAF !

/Z
 

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
falköping
Hoj
fireblade-98
Shit du verkar inte ha nån vidare tur med din bil!
ingen bra början på julen ju.. tur man kör gammal hederlig volvo som inte händer så mycket med.. ingen lyx men heller inga problem ju:tummenupp
lycka till med bilen och en god jul å gott nytt år...
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
haha.. läste denna story av dig på zatzy.. och jag skrattade lika mycket då.. jag tycker synd om dig.. men som sagt . dumpa skiten i en sjö
 

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Ort
Linköping, eg. Göteborg
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Det va ta mig fan det roligast jag läst..
Skrattade så tårarna rann!!
Samtidigt tycker jag riktigt synd om dig!

Lova att skriva hur det går för dig i fortsättningen!
God Jul!
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Underbar läsning, skrattade högt och kände mig ganska nöjd med min gamla bil, som fortfarande efter en hel del mekande inte klarar besikningen pga för höga co- och kc-halter. Men den funkar iaf.

God jul
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Jag har sagt det förr och säger det än en gång;
Ingen ford på våran Gård.. :D :D
 

sundaman81

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
norrköping
Hoj
zx9r-98
Fan va skön läsning, du skriver med skön inlevelse:) Beklagar dock dina bekymmer.... Gör såhär: Helförsäkra skiten....vänta några veckor....kör ut skiten i ödemark och häll in bensin i den och tänd på....ta dig sedan hem och anmäl den stulen. Problemet ur världen:) God jul på dig!!
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
:lol :lol

helt underbart skrivet kan vi int använda sin ford som någon typ av ramp för att köra cross lr nått :D :D
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Ford, beklagar sorgen.....

Har haft en sådan, och var nära o kosta mig mitt liv.

En volvo 240 kan du nog få med både sommar o vintersulor för ca 5000 kr på blocket.

Kan i förhållande till tidigare text ses som ett stort utlägg, men du lär spara in det i längden.

God jul förresten
 

Ivul

Guest
ford e skit, köp en volvo.

och hoppas verkligen att du har gått till en jurist angående den lagom störda verkstadssnubben. :)
 

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Karlstad
Hoj
Tomt
Så jävla bra skrivet!!

Och förstår dig, Ford, inte den skarpaste kniven i lådan om man säger så!
 

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06
:D Stackars dig! Näste gång jag tänker:"Fan vad otur jag har jämt!" så kommer jag tänka på dig... Och då kommer allt nog kännas bättre...

Du lär ju höra av dig till typ Insider eller Uppdrag granskning... :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top