Glpro/ATRE!?

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Är det inte överflödigt med en växelindikator, man vet för det mesta iaf vilken växel man kör på. Den var ganska mycket dyrare än den vanliga tre-modden.

Lånar tråden lite:
Någon som vet en billigare "switchad-tremod" än den som är till salu på bikersneed?

Mycket tacksam för svar! // Xyron
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Är det inte överflödigt med en växelindikator, man vet för det mesta iaf vilken växel man kör på. Den var ganska mycket dyrare än den vanliga tre-modden.

Lånar tråden lite:
Någon som vet en billigare "switchad-tremod" än den som är till salu på bikersneed?

Mycket tacksam för svar! // Xyron

Ja men det kan vara skönt att ha en indikator.
Så jag ställer frågan igen om någon som har haft en eller funkar den som dom skriver i annonsen DVS, tar bort hastighetsspärr o skit.
/mvh jonas
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Har en sådan funkar perfekt, är mkt nöjd med den enkel att koppla in.
Ja den tar bort alla strypningar du kan enkelt välja vilket motstånd du vill ha(inget, 5ans eller 6ans vxl).

Ja men det kan vara skönt att ha en indikator.
Så jag ställer frågan igen om någon som har haft en eller funkar den som dom skriver i annonsen DVS, tar bort hastighetsspärr o skit.
/mvh jonas

Gå till en elfirma och köp motstånd kostar ca en femma står här på SH vilket du behöver och hur du gör (har för mig att det är 6,8kohm för 5ans vxl).

Är det inte överflödigt med en växelindikator, man vet för det mesta iaf vilken växel man kör på. Den var ganska mycket dyrare än den vanliga tre-modden.

Lånar tråden lite:
Någon som vet en billigare "switchad-tremod" än den som är till salu på bikersneed?

Mycket tacksam för svar! // Xyron
 
Last edited:

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Vill kunna stänga av och på tre modden för att se om det verkligen gör någon skillnad. Samt om man vill busa eller bara accelerera så fort som möjligt. Gärna med originalkopplingar också, så man slipper modda (löda / klippa kablar)

Mvh // Xyron
 

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
By
Hoj
Gixxer
Jag lånar tråden lite.
Om man har ett power commander, behöver man en tre mod då, eller är det bara pengarna i sjön???
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
FRÅGA: Vad är det för mening med att kunna välja motståndet emellan 5:an eller 6:ans växel? Jag förstår att det kan vara bra att stänga av och sätte på TREn men var är meningen med den finessen? Blir det mer effekt på 1-4vxl om man ar den inställd på 6:ans vxl än 5:ans vise verse?
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2741178 FRÅGA: Vad är det för mening med att kunna välja motståndet emellan 5:an eller 6:ans växel? Jag förstår att det kan vara bra att stänga av och sätte på TREn men var är meningen med den finessen? Blir det mer effekt på 1-4vxl om man ar den inställd på 6:ans vxl än 5:ans vise verse?
Mest bara för skoj ärligt talat.
För tex Suzuki TL så spelar det ingen roll då man använder tre'n till att bli av med tändningsfördröjningen på växlarna 1-4. Vissa senare gixxer och busa(?) tappar hastighetsbegränsningen om du sätter tre'n på 5'ans motstånd då hastighetsbegränsningen på dessa hojar egentligen bara är en varvstopp på 6'an. Det enda en TRE gör är helt enkelt att lura centralenheten att man kör på en annan växel.


Gå till en elfirma och köp motstånd kostar ca en femma står här på SH vilket du behöver och hur du gör (har för mig att det är 6,8kohm för 5ans vxl).

Yepp.
Köp ett 47kOhm motstånd och en BC546 transistor också, sen tittar du här:
http://wotid.com/tls/content/view/17/57/ om hur du bygger en aktiv tre. Då slipper du alla eventuella kallstartsproblem, problem med taskig tomgång etc... En aktiv tre (ATRE) lämnar nämligen neutralen orörd så hojen kan köra rätt insprutning på tomgång/neutral.
 
Last edited:

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
Mest bara för skoj ärligt talat.
För tex Suzuki TL så spelar det ingen roll då man använder tre'n till att bli av med tändningsfördröjningen på växlarna 1-4. Vissa senare gixxer och busa(?) tappar hastighetsbegränsningen om du sätter tre'n på 5'ans motstånd då hastighetsbegränsningen på dessa hojar egentligen bara är en varvstopp på 6'an. Det enda en TRE gör är helt enkelt att lura centralenheten att man kör på en annan växel.

OK, tycker du att det är lönt att köpa en ATRE som har funktionen att den automatiskt är avstängd när en växel inte ligger i så att man slipper problem vid kallstart, eller ska man bara köpa en vanlig billig TRE?

Ser föresten att du bor i Uppsala, jag skulle behöva bänka min hojj i vår, känner du till någon i dina trakter som gör detta på en TL? Tänkte slänga på en PC3a och en tremodd och åka iväg o få det gjort...
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
2741205 OK, tycker du att det är lönt att köpa en ATRE som har funktionen att den automatiskt är avstängd när en växel inte ligger i så att man slipper problem vid kallstart, eller ska man bara köpa en vanlig billig TRE?

Ser föresten att du bor i Uppsala, jag skulle behöva bänka min hojj i vår, känner du till någon i dina trakter som gör detta på en TL? Tänkte slänga på en PC3a och en tremodd och åka iväg o få det gjort...
om du skaffar pc3a behöver du väll inte en tre mod eller är jag ute och cyklar?
 

metkallica

_____Ordförande i____ MCK_WHEELERS_FALUN
Gick med
22 Mar 2004
Ort
FALUN
Hoj
lös
om du skaffar pc3a behöver du väll inte en tre mod eller är jag ute och cyklar?

De som vet säger att det inte har med vartannat att göra, och det stämmer säkert. Jag har inte hunnit sätta mig och kolla igenom kopplingsschemat ännu, men när man hör hur en TRE funkar så låter det högst troligt att så är fallet.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
om du skaffar pc3a behöver du väll inte en tre mod eller är jag ute och cyklar?

TREn påverkar tändningen, PCn ändrar bränslemängden.
2 skilda saker (om man inte kopplar in en tändmodul eller har en PC3R dvs).

TREn kan ge en orolig tomgång eller startproblem när det är extremt kallt. Har dock aldrig upplevt någon orolig tomgång själv, inte hört om problemen från 1a person (bara läst/hört rykten om) och startproblem i -30 grader känns inte särskilt aktuellt ändå.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Ingen som vet ifall den har samma funktioner dvs tar bort fartspärren som Glpro/Atre?

Om det är en Acumen så nej, ingen TRE-funktion.

GI Pro är dessutom kopplad till hojens Gear pos. sensor så den behöver inte programeras. GI pron funkar även i 1ans växel, med kopplingen indragen, är snabbare etc än de flesta andra modellerna.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2741205 OK, tycker du att det är lönt att köpa en ATRE som har funktionen att den automatiskt är avstängd när en växel inte ligger i så att man slipper problem vid kallstart, eller ska man bara köpa en vanlig billig TRE?

Ser föresten att du bor i Uppsala, jag skulle behöva bänka min hojj i vår, känner du till någon i dina trakter som gör detta på en TL? Tänkte slänga på en PC3a och en tremodd och åka iväg o få det gjort...
Ja, det är lönt att köpa en ATRE. Jag kan bara tala för TL, men en effekt är att på växel 5 och 6 är tomgången lägre om kopplingen är utsläppt. Det märker man inte när man kör, men det märks om hojen står still på tomgång med en statisk tre. En Atre tar bort den effekten.

Ang. bänkning har jag nåt PM om det nånstans. Ska leta upp det och vidarebefodra till dig. Jag ska också bänka i vår/sommar.

2741216 om du skaffar pc3a behöver du väll inte en tre mod eller är jag ute och cyklar?
Okej. Snabbsvar här, så inga källhänvisningar.
En PCII (2'a) modifierar IN-signalerna till ECU'n, vilket innebär att den förändrar signaler från lufttempmätare, lufttrycksmätare etc så att ECU'n luras att spruta in mer/mindre bränsle. Den har även (haft) funktionalitet att modifiera tändningstajmingen. Nu verkar den funktionen ha varit väldigt buggig (åtminstone för Suki TL) så den är ofta avstängd. En TRE funkar bra och är nog rekommenderad till en PCII.

PCIII (3'a) funkar lite annorlunda. Den modifierar UT-signalerna från ECU'n så att den förändrar signalen till tex insprutarna direkt. Den har även funktionalitet att modifiera tändningen. Vad jag förstått av detta samt tidigare diskussioner är att till en PCIII ska man INTE ha en tre. Om det är för att det inte är bra eller att den bara inte behövs är jag inte 100 på.

OBS! Disclaimer: Jag har bara erfarenhet från Suzuki TL, så om det är skillnader här i funktion på PCII för olika cyklar så känner jag inte till det, även vad gäller TRE'ns inverkan på tomgång etc...
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
2742194 Inte helt rätt.
En PC3USB påverkar INTE tändningen, endast signalen till spridarna.

Endast PC3Rkan påverka tändningen. Tror inte ens R-en tillverkas längre utan man köper till en separat tändmodul och kopplar till PC3USB.
Stämmer bra. Tack.

Så mao kan man säga att en TRE är funktionell och till fördel oavsett vilken PC man har.

EDIT: En liten tanke bara ang. PC/TRE. Det du förlorar med kombon PC/TRE är att du bara kan mappa för en enda växel. På en TL ex-vis är 5'an något fetare än 1-4, och 6'an är fetare än 5'an, detta för att kompensera för ramluften. Så om du mappar med en TRE och får bra A/F på, säg 3'ans växel utan ramluft så kommer hojen gå snålt om du sen sträcker ut på 6'an.
Ett trick vore ju att skapa en TRE som mappar 1-4 till 5'an och låter neutralen och 6'an vara orörda. Det funkar om man inte behöver lura eventuell hastighetsbegränsare.
 
Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top