Tuneboy + Bredbandslambda

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej

Jag har under det senaste dygnet läst trådar från 2003 och till dags dato här på sporthoj, t595.net samt triumph675.net. Mitt förstånd är lite klent och min sinnesnärvaro lätt rubbad, så därför vill jag testa mina tankar på Er gurus inom området.

Hoj: Triumph Daytona 675 -06 med Keihin ECU

Sensor: OEM Smalbands-lambda med förvärmning (4 kablar)

Add-on: Tuneboy USB - ger tillgång till all information från de inbyggda sensorerna i motorn samt möjlighet att ladda ned egna mappar. Vidare laddas en loggprogramvara till ECU som via laptop ger möjlighet att logga de viktigaste värdena under drift.

Bränslemapp: matrisuppbyggnad typ PC3 med rpm på rad och last(pådrag) i kolumn. Vidare kan målvärden för AF anges i samma matrisform, systemet är pc3-kompatibelt vad gäller mappning och simulerar PC3 vid uppkoppling mot Dyno 250. I programmet finns en "instant trim"-funktion som medger att systemet under loggning avläser AF och föreslår justering av ECU-mapp för att nå målvärden - dessa justeringar dokumenteras i lap-topen för senare granskning och nedladdning till ECU.

Mer info finns på:

www.tuneboy.com.au

Fråga: De som tidigare arbetat med Tuneboy på framför allt Sagem ECU har förespråkat montage av bredbandslambda, t ex www.wbo2.com och sedan loggat AF och tuneboy separat för att manuellt eller via programvara köra ihop värdena för att hitta föreslagna förändringar till den loggade mappen.

Nu finns ju all information i ECU på D675:an - för att snabba upp processen skulle ju ett utbyte av OEM-sensorn till en bredbandslambda kunna lösa detta! För att detta ska fungera bör ju bägge sonderna generera samma spänning i intervallet runt lambda 1 (som ju är det enda intervall där smalbandlambdan är tillämpbar).

Skulle ett sådant utbyte kunna fungera, eller är jag helt fel ute?

Jag är medveten om att herrarna och damerna här kanske inte är helt bekanta med dessa brittiska klenoder, men om Ni kunde ta Er tid att läsa in Er, fundera och avge en diagnos/prognos i ärendet vore jag Er stort tack skyldig!

Detta blev långt, men jag antar att informationen behövs för att kunna fundera kring mitt "case"...

Ha de!
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jag är medveten om att herrarna och damerna här kanske inte är helt bekanta med dessa brittiska klenoder...

Stämmer, mycket dåligt insatt på Tuneboy och Triumph, så bara ett par tankar som dök upp.

Jag tror en ECU 'läser' strömstyrka från pumpen hos en WB, medan ECU;n läser spänningen hos en NB. Men med en LC-1 (WB-controller+WBsensor) från Innovate Motorsports, vilket är en smidig sak som har två programmerbara analoga utgångar. Den ena kan simulera signalen från en NB. Din ECU ser alltså en fejkad NB(LC-1;an) och kan fortsätta vara "närvarande" i loopen trots att det faktiskt sitter en WB i röret.

Fast jag har inte fantasi nog att sätta ovan i hela sammanhanget, bl a eftersom jag saknar Tuneboy- och Trajakoll. En annan grej är att OEM NB;n är väl troligen inblandad i cruise endast. Det är i alla fall det vanliga. F ö är nog Tuneboy rätta vägen att gå istället för t ex Power Commander.

edit: LC-1 är f ö en controller endast. För loggning med LC-1 krävs någonting att logga till, t ex en DL-32 (Innovate) vilken stöder LC-1;s digitala protokoll.

Skärmdump på programvaran för utgången (LC-1)
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Har forskat i ämnet en hel del själv och varit minuter från att beställa bredbandskit ett antal gånger - det har dock stannat vid användande av TuneBoy/TuneEdit enast för min del såhär långt.

Kan återkomma lite senare då jag har mer tid att skriva. Men som #Olsson# skriver så är det möjligt att använda bredbandslambdans styrenhets "NBsim" (smalbandssimulering) för att göra ECUn nöjd. De flesta kitten från wbo2.com gör också detta.

#Olsson# har också helt rätt i att smalbandsensorn endast används vid cruise och idle.
Sätter du din mappning att alltid sikta på en fetar blandning än 14.1 så används smalbandslambdan inte öht. Den behöver dock ersättas med NBsim eller en vanlig dum resistor för att undvika att ECUn ska visa felkod.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag tror en ECU 'läser' strömstyrka från pumpen hos en WB, medan ECU;n läser spänningen hos en NB. ...

/Roffe/ Då förstår jag bifogad dump från "sensorskärmen"! Jag hittar bara spänningen för O2 - inte strömvärdena... Med Tunedit kan man bevisligen addera funktioner till ECU (vi laddar ned patchen för att skapa loggningsfunktionen), men om ECU inte är förberedd för att hantera/mäta strömsignalen från WB måste det väl till en LC1 som matar ECU med den simulerade NB-signalen och en "logger" som i o f s kan vara den lap-top som loggar Tuneboy. Förmodligen förbereder Wayne (Tuneboy) sitt program för att kunna logga WB-signalen via en separat utgång.../end Roffe

...En annan grej är att OEM NB;n är väl troligen inblandad i cruise endast. Det är i alla fall det vanliga. F ö är nog Tuneboy rätta vägen att gå istället för t ex Power Commander...

/Roffe/ mmm, men när ECU:n i grunden hanterar NB-signalen innebär det förmodligen en rejäl dos modifiering av styrprogramvaran om den ska kunna hantera WB-signaler utan protest.../end Roffe/

...Ohlsson

...stannat vid användande av TuneBoy/TuneEdit enast för min del såhär långt...

/Roffe/ Då är Du väl ungefär där jag är! Det retar mig dock att T595-killarna kommit så långt, så jag blev sååå sugen att lära mig lite mer. Jag bifogar bild från manualen till deras hjälpmedel - Tuneanalyzer - som dom använder för att jobba fram den modifierade mappen med. Det lustiga är att en option i den programvaran är att använda NB - men då ser dom ju bara när den börjar tangera det magra området (A/F passerar 14) eller?/end Roffe/

Kan återkomma lite senare då jag har mer tid att skriva...

/Roffe/ Gör GÄRNA det - Ni är Guld värda - Du, #Ohlsson# och resten av Er som redan stött och blött detta medan Gates lallade omkring med tummen i munnen:) /end Roffe/

#Olsson# har också helt rätt i att smalbandsensorn endast används vid cruise och idle. Sätter du din mappning att alltid sikta på en fetar blandning än 14.1 så används smalbandslambdan inte öht. Den behöver dock ersättas med NBsim eller en vanlig dum resistor för att undvika att ECUn ska visa felkod.

OK - som jag förstår kan jag glömma att TB i sig själv ska hantera detta men att med en WB + en fast monterad "converter" som dels matar ECU och dels ger en loggbar utsignal - helst PC-baserad via USB - skulle man kunna nå fram till att logga A/F parallellt med belastning+rpm och få ett underlag för att modifiera en mapp under verkliga förhållanden.

En bonus vore ju OM ett hjälpmedel som Tuneanalyzer (som jag tror att en svensk Trajjaåkare började trixa med) skulle kunna underlätta analysen och beräkning av nya flödesvärden i bränslemappen!

Är jag lite mer rätt på det denna gången? XYX - ska vi inte ta och försöka komma ända fram nu:D

Än en gång - Tack för att Ni finns!
 

Bifogat

  • TBex.JPG
    TBex.JPG
    66.1 KB · Visningar: 320
  • Tuneanalyzer_edited.JPG
    Tuneanalyzer_edited.JPG
    113.3 KB · Visningar: 244
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
/Roffe/ Då förstår jag bifogad dump från "sensorskärmen"! Jag hittar bara spänningen för O2 - inte strömvärdena... Med Tunedit kan man bevisligen addera funktioner till ECU (vi laddar ned patchen för att skapa loggningsfunktionen), men om ECU inte är förberedd för att hantera/mäta strömsignalen från WB måste det väl till en LC1 som matar ECU med den simulerade NB-signalen och en "logger" som i o f s kan vara den lap-top som loggar Tuneboy. Förmodligen förbereder Wayne (Tuneboy) sitt program för att kunna logga WB-signalen via en separat utgång.../end Roffe

En bonus vore ju OM ett hjälpmedel som Tuneanalyzer (som jag tror att en svensk Trajjaåkare började trixa med) skulle kunna underlätta analysen och beräkning av nya flödesvärden i bränslemappen!

/Roffe/ Då är Du väl ungefär där jag är! Det retar mig dock att T595-killarna kommit så långt, så jag blev sååå sugen att lära mig lite mer. Jag bifogar bild från manualen till deras hjälpmedel - Tuneanalyzer - som dom använder för att jobba fram den modifierade mappen med. Det lustiga är att en option i den programvaran är att använda NB - men då ser dom ju bara när den börjar tangera det magra området (A/F passerar 14) eller?/end Roffe/

Är jag lite mer rätt på det denna gången? XYZ - ska vi inte ta och försöka komma ända fram nu:D

Än en gång - Tack för att Ni finns!


Jo visst är jag sugen på att sätta igång. För min del finns det dock några små hinder som gör att jag drar mig för det - inget oöverkomligt, men dock.
Först och främst är det pengarna; Ska jag lägga dom på detta eller mer på bandagar o kanske en hojsemester? Känner jag mig själv rätt bli det nog både och till slut :D

Sen det att jag inte har något garage eller vettigt mekutrymme - det är en övning i frustration varje gång jag ligger och svär över att försöka komma åt saker och inte se ett skit i det mörka flerbilsgarage där jag har hojen.

Till sist är det avsaknaden av dokumentation. Precis som du skriver Roffe så verkar det som att folket på t.ex. t595.net antingen är polare som bord i närheten av varandra och löser sina problem utan för den delen sen vara särskilt sugna på att beskriva i någon vidare detalj hur de gått till väga.

Men någon måste ju vara först antar jag... :)

Så om jag bara kan få klart för mig hur jag på ett någorlunda idiotsäkert sätt kan ersätta smalbandssensorn med en bredbandsdito, montera en styrbox som lämnar smalbandssimulering till ECUn, läser av RPM och trottelposition så är jag redo att sätta igång!

Kitten jag väger mellan att beställa är TechEdge 3A2 kit utan display för 483 AUD, vilket borde bli typ 3000:- inkl frakt, eller det nya och billiga TechEdge 2J1 som borde landa på typ 1700:- inkl frakt.

Nackdelen med det billiga kitet är att det är en mer permanent och bökigare installation, samt att den inte har minne för loggning, så man får alltid köra med dator.
Den dyrare loggar en hel timme och kan sen tankas med USB.

:tummenupp
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Lite googlande som gjorde att jag hamnade på några Moto Guzzi forum har fått mig att trå att gthyni här på forumet använt just ett WBO2-kit + TuneEdit för att mappa sin V11.
Om du läser det här gthyni, har du några tips?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Uppdatering

Gjorde precis slag i saken o beställde ett 2J1 bredbandskit från TechEdge.
Så när det dyker upp får se om jag lyckas göra något vettigt med det och förhoppningsvis inte lyckas förstöra för mycket :tungan

roffe_s, skriv gärna i den här tråden om du gör några framsteg.
Eftersom ämnet är relativt smalt kanske det vore en idé att byta namn på tråden till något mer generellt.
Typ "Modifiering av insprut mha Bredbandslambda" eller "TuneBoy + Bredbandslambda".
TuneBoy/TuneEdit verkar ju för övrigt funka med massor av hojar numera då det stöder Marelli M15 ECUn.
Inte bara Triumph utan även Aprilia, Benelli, Moto Guzzi, Ducati etc.
Keihinstödet borde ju innebära möjligheter för bland annat Kawasakihojar också.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...beställde ett 2J1 bredbandskit från TechEdge...

...Eftersom ämnet är relativt smalt kanske det vore en idé att byta namn på tråden till något mer generellt.
Typ "Modifiering av insprut mha Bredbandslambda" eller "TuneBoy + Bredbandslambda".
TuneBoy/TuneEdit verkar ju för övrigt funka med massor av hojar numera då det stöder Marelli M15 ECUn.
Inte bara Triumph utan även Aprilia, Benelli, Moto Guzzi, Ducati etc.
Keihinstödet borde ju innebära möjligheter för bland annat Kawasakihojar också.

Hur avundsjuk och beundrande blir jag inte på en sådan dådkraft...:näsblod :tummenupp :D

Nu tusan är det bäst jag letar fram tummen jag tydligen satt mig på för att inte låta Dig göra hela jobbet själv! Dessutom - jag träffade Gtyni på en SMC-kurs i höstas, och han verkar ju kunna sina saker...

På tal om det - laddar man ned den senaste TB och tittar under Tools-menyn har det kommit ett antal trevliga tillägg - bl a "Buell set TPS"... Så något har nog den gode W. MacDonald på gång!

Jag beställer förmodligen samma WB som Dig - alltid bra för att utbyta erfarenheter plus att många verkar utgå från detta system.

Hur byter man namn på en tråd??:mad: :gnissla

Så många frågor....

Än en gång grattis, och...Ha de!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Tackar! :)

Kan säga att det som fick mig att göra slag i saken var att efter ha läst igenom en sjuherrans massa trådar i ämnet på t595.net faktiskt insåg vad Wayne MacDonald hittat på i och med "Logging patch" funktionen i TuneEdit 2.5 och senare; Man kan ju nu få ECUn att acceptera bredbandsinput (0-5 volt) utan att protestera och sen dessutom logga det värdet, rpm, trottelöppning etc via TuneBoykabeln. Perfekt! :tummenupp

Så ja, får jag bara ihop allting kan det nog bli riktigt skoj att experimentera med. Vem vet - jag kanske rent av kan förbättra något ;)

275 AUD landade beställningen på förresten, beställde utan display. Överkomligt måste jag säga.


Trådar på t595.net som kan vara av intresse:
http://t595.net/messageboard/thread.asp?thread=39199
http://t595.net/messageboard/thread.asp?thread=35575
 

Dr.Bike

Guest
Faen vad ni kan grabbar! (blint fönster för mig detta än så länge)
Impad.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...läst igenom en sjuherrans massa trådar i ämnet på t595.net faktiskt insåg vad Wayne MacDonald hittat på i och med "Logging patch" funktionen i TuneEdit 2.5 och senare; Man kan ju nu få ECUn att acceptera bredbandsinput (0-5 volt) utan att protestera och sen dessutom logga det värdet, rpm, trottelöppning etc via TuneBoykabeln. Perfekt! :tummenupp ...

Rackarns XYX - jag sabbade en förhandling genom att plöja samma forum till 04.30 en natt, men inte såg jag dessa guldkorn av lärdom:D

Beställt!

Ha de!
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Faen vad ni kan grabbar! (blint fönster för mig detta än så länge)
Impad.

Snicksnack! Du är ju självaste Doktor Bike! :rodnar
Försöker bara läsa på och lära så gott det går, sen om det verkligen leder till något återstår att se. Dina portnings och allmäna hojkunskaper ger nog betydligt större utdelning :)
Har övervägt att höra med dig om just detta, men tror jag avvaktar tills om jag någonsin har en Daytona i min ägo. På Speed Triplen har all fokus från fabrik lagts på mellanregistret - vilket inte är fy skam det heller.

Nu inväntar jag varmare väder och post från australien :D
 

Dr.Bike

Guest
Snicksnack! Du är ju självaste Doktor Bike! :rodnar
Försöker bara läsa på och lära så gott det går, sen om det verkligen leder till något återstår att se. Dina portnings och allmäna hojkunskaper ger nog betydligt större utdelning :)
Har övervägt att höra med dig om just detta, men tror jag avvaktar tills om jag någonsin har en Daytona i min ägo. På Speed Triplen har all fokus från fabrik lagts på mellanregistret - vilket inte är fy skam det heller.

Nu inväntar jag varmare väder och post från australien :D

Jodå. överlag stämmer det du säger - fokus på mellanregistret hos vissa hojar är en medveten satsning, men... inget som inte går att förbättra!
En snäll portning t.ex som bibehåller genomströmningsarea i stort, men förbättrar flödet, och med det fyllnadsgraden gör mumma i mellanregistret. Och uppåt med.
Gillar hojar skarpt som är körbara, och till de som behåller originalkammarna portar jag därefter.

Insprutning är intressant! Särskilt som man oxå kan logga förloppen under olika belastningar. Detta ger repeterbarhet och spårbarhet, vilket jag gillar.
Sen HUR man optimerar, är en djungel, och man ser att många dynobänkar i slutändan ger ett alldeles för fett slutresultat då man fokuserar på a/f under max.acc.
Få bänkar jag sett som har konstantbelastning och där man justerar efter en tänkt belastning på plan väg i säg 180.
Nu var vi och kikade på en sån bänk härförleden till en verkstad som en kompis bygger, men vi får se.

En annan metod (beskriven på annan plats) är ju #Olsson#'s "real world" utvärdering med loggnig under verklig körning.
Det tror jag mycket på.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Faen vad ni kan grabbar! (blint fönster för mig detta än så länge)
Impad.

Jojo - det vet Du väl att för att detta lilla hobbyprojekt ska kunna ge full utdelning så krävs förmodligen ett lättare plastikkirurgiskt ingrepp i patientens andningsvägar:D Så stay tuned...

@xyx - Nu väntar jag också på ett litet paket från "down under"... Tyvärr tvingas jag vila med projektet en månad, men jag la ut en kort beskrivning i TB-tråden på Triumph675.net för att eventuellt få tips eller synpunkter från de gossarna.

http://www.triumph675.net/phpBB2/viewtopic.php?t=3544&sid=10e800827c32a151f970c71c7df2ac17

Har Du någon kopia från T595.net på programmet "Tuneanalyzer"? Det kunde ju vara intressant att testa i alla fall...

Ha de!
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Montering igångsatt.

Efter att ha vilat upp sig några veckor tog man så mod till sig och gick ut i garaget.

Jag hade förhoppningar om att bara behöva byta ut befintlig NB mot WB, men ack så man bedrog sig:näsblod . Triumph hade kostat på sig en NTK NB med 12mm gänga, så det var bara att byta angreppsplan. Då det dessutom är rejält trångt innan EXUP, får jag byta läge.

Montagering + plugg för M18*1.5 är beställd, men vad tror herrskapet om den nya placeringen? Lutningen är mer än 10° från horisontalplanet, och jag tror själv att EXUP:s "krympning" av arean endast ökar gashastigheten - fördröjningseffekten borde väl vara försumbar. Med förvärmningen ska väl ändå vettig arbetstemp kunna erhållas...

Bild 1 visar läget på originalsetup, bild 2 en jmf mellan lambda-sonderna, och bild 3 min föreslagna placering av WB.

Nåja - vi fick lite snö tidigare i dag, så någon veckas fördröjning kan man väl leva med. I morgon avreagerar jag mig på skotern i stället:)

XYX - har du kollat om Du har samma typ av NB?

Ha de!
 

Bifogat

  • DSCN270501.JPG
    DSCN270501.JPG
    42.9 KB · Visningar: 233
  • DSCN270602.JPG
    DSCN270602.JPG
    33.5 KB · Visningar: 182
  • DSCN270703.JPG
    DSCN270703.JPG
    55.6 KB · Visningar: 275
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Eftersom orginal sitter där en NB, så antar jag att det är katalysator någonstans och att du redan tänkt på att WB bör sitta uppströms denna.

Vinkeln kan sägas vara o-rekommenderad. Mellan kl 10-14 brukar anses ok inte under 9-15. (men det kanske är överdrivet)

Fördröjning beror nog på vad du ska använda signalen till, t ex closed-loop eller (typ) steady state dyno-körning.

Eftersom du placerar den ganska långt bak, finns risk för att luft sugs in bakvägen. Det är iofs ett problem främst för fåcylindriga motorer. Hur som helst, om det uppstår så sker det vid lägre varvtal och lägre belastning.

En placering på grenrören skulle kanske vara bra. En bung på varje, så kan du växla mellan dem. Då tänker jag för loggning. Och andra sidan kanske det blir övertryck som påverkar mätningen p g a ventilen. Men det är och tredje sidan vid stängt till halvstängd trottel så det kanske inte påverkar alls eller extremt lite. Vet ej.

Sensorns temp styrs av controllern men bara åt ena hållet (varmare) så den kan bara bli överhettad och inte underhettad.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej #Ohlsson# - och tack för Ditt svar.

Det föreslagna läget ger en lutning ca klockan 10, så det villkoret ska nog kunna uppfyllas.

Jag antog att NB användes (enligt vad jag förstått) för closed-loop vid låga varv och gaspådrag. Det är därför jag måste ladda en mapp med högsta AF under 14.5 för att hindra ECU att gå in i closed loop. Då kan jag istället mata ECU med WB-signal och logga alla intressanta parametrar via TuneBoy.

Jag tänker inte (i detta läge) ge mig på något closed loop-experiment, utan endast logga körningen för manuella analyser och justeringar av den aktuella mappen.

Allvarligare är att "bulan" på röret efter EXUP kan vara en katalysator (som faktiskt nämns på ett ställe i instruktionsboken men INTE mekhandboken)..? Hur brukar en kat på en hoj se ut? Hmm - jag må nog försöka hitta ett läge innan EXUP - eller på varje grenrör för att vara på den säkra sidan...

Tack för Dina kommentarer - jag får fundera en stund till märker jag:)

Ha de!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Allvarligare är att "bulan" på röret efter EXUP kan vara en katalysator (som faktiskt nämns på ett ställe i instruktionsboken men INTE mekhandboken)..? Hur brukar en kat på en hoj se ut?

Katalysatorer kan nog se olika ut. "Bulan" kan vara en sådan (gissar jag) Ibland sitter de i ljuddämparen som ett tjockt filter liksom. Kolla där också.

En annan metod (beskriven på annan plats) är ju #Olsson#'s "real world" utvärdering med loggnig under verklig körning.

När man kommit till "real world", det är först då man inser att "real world" inte heller är någon "real world" utan bara är -- "appears to be real world". :D
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Katalysatorer kan nog se olika ut. "Bulan" kan vara en sådan (gissar jag) Ibland sitter de i ljuddämparen som ett tjockt filter liksom. Kolla där också.

Nu har jag kollat upp detta - "bulan" är katalysatorn, (verifierat med en dragfjäder - jag stöter emot lamellerna när jag sticker in dragtråden).

Men - som jag tidigare beskrev använder jag inte WB:n för styrning av ECU på något sätt genom att feta upp AF i ECU:n:s styrmapp så att ECU aldrig går in i closed loop. Då borde väl WB kunna monteras efter katalysatorn? Påverkar reningsprocessen i katalysatorn verkligen AF-värdet så att sämre noggrannhet erhålls? Tyvärr hittar jag inte mycket om detta i placeringsrekommendationerna på nätet...

Med originalmappen i kommer jag alltså att använda NB fortsättningsvis (besiktning etc) - avsikten är endast att köra med WB för loggning.

Tänker jag helt fel, eller...?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory

Med originalmappen i kommer jag alltså att använda NB fortsättningsvis (besiktning etc) - avsikten är endast att köra med WB för loggning.

Ok, det låter vettigt. Man behöver ett hum om villkoren för när closed-loop är i bruk resp inte är i bruk.



Men - som jag tidigare beskrev använder jag inte WB:n för styrning av ECU på något sätt genom att feta upp AF i ECU:n:s styrmapp så att ECU aldrig går in i closed loop.
Jag missuppfattar någonting, hur kan du påverka så att ECUn inte "går in" i closed loop?


Då borde väl WB kunna monteras efter katalysatorn? Påverkar reningsprocessen i katalysatorn verkligen AF-värdet så att sämre noggrannhet erhålls? Tyvärr hittar jag inte mycket om detta i placeringsrekommendationerna på nätet...

Oavsett, så måste sensorn vara uppström katalysatorn. Det skiljer sig ofta runt 0.75 AFR (magrare visning än uppström kat) men i vissa fall blir det omvänt. Kommer inte ihåg varför eller när man har för mig att det vänder åt andra hållet vid extremt rik eller extremt mager förbränning.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top