Husa.....

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Sitter och bläddrar lite i servicemanualen till husaberg. Och så tittar jag på skötsel råden för chassit och där tycker jag att det står att man ska byta framgaffel (front fork) och bromsolja (brake fluid) vart 20:e timma låter inte riktigt. :confused: Eller?

Byter ni oljefilter vid varje oljebyte?

Och till sist finns servicemanualen på svenska? Går det att få tag på årets manual, finns ju inte på sidan iaf.

Måste bara få veta håller på att ge mig in på. Blir ju tokig av att bara sitta och inte veta.
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
acura skrev:
Sitter och bläddrar lite i servicemanualen till husaberg. Och så tittar jag på skötsel råden för chassit och där tycker jag att det står att man ska byta framgaffel (front fork) och bromsolja (brake fluid) vart 20:e timma låter inte riktigt. :confused: Eller?

Byter ni oljefilter vid varje oljebyte?

Och till sist finns servicemanualen på svenska? Går det att få tag på årets manual, finns ju inte på sidan iaf.

Måste bara få veta håller på att ge mig in på. Blir ju tokig av att bara sitta och inte veta.

Det med framgaffeln har jag sett i service manualen jag med men vet inte hur noga det är.

Olja byter jag var 5 timma och filter var 10 timma.

Vill oxå ha 03:ans service manual eftersom motorn i stort sett har alla 03 prylar.
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Re: Re: Husa.....

Evil M skrev:
Det med framgaffeln har jag sett i service manualen jag med men vet inte hur noga det är.

Olja byter jag var 5 timma och filter var 10 timma.

Vill oxå ha 03:ans service manual eftersom motorn i stort sett har alla 03 prylar.

Kör du hojen enbart på bana eller?
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Re: Re: Re: Husa.....

acura skrev:
Kör du hojen enbart på bana eller?

Nej det ska jag inte göra, köpte hojen i höstas så jag har inte åkt något med motard hjulen än, har bara åkt med 18/21 tummarna på sjön och på grusvägar.

Har tänkt att åka en del bana i år men det kommer bli en del gat åkning med.
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Re: Re: Re: Husa.....

mr_rockster skrev:
Då har jag ett hett tips till dig.

Gå in på www.husaberg.se och ladda hem den ;)

Så här ser det ut och har sett ut alldeles för länge.

Från Husaberg sidan:

Here you can download the Owner´s manual 2003.
Fill out the form below and press "Download". You will be directed to a new page to start the download.

The fields marked with an * are compulsory.

This page will soon be available.
2002 is available under "Download - Previous stuff".
:(
 
Last edited:

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Just det nu när jag ändå kommer ihåg det. Vilka verktyg behövs förutom vanliga nycklar och bladmått för att ställa ventilerna? Eller räcker det?
 

mindraper

Här kör vi året runt!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 690 Power
acura skrev:
Just det nu när jag ändå kommer ihåg det. Vilka verktyg behövs förutom vanliga nycklar och bladmått för att ställa ventilerna? Eller räcker det?

glöm att få in ett bladmått i den trånga toppen :(
släpp låsmuttern, dra åt justerskruven löst, släpp upp den 1/8 varv, dra åt låsmuttern, klart! innan detta ska kolven förstås stå i övre dödpunkt i kompressionsläge.
//m
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Du klarar dig med insexnyckel (4mm?) till att ta bort inspektionsluckorna + en kort vanlig skruvmejsel till justeringen och en 10mm nyckel till muttern att låsa med

edit:stavfel
 

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ok, det låter ju mycket lättare än jag först har trott. Men hur vet ja gatt jag får exakt 1/8 varv?
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
acura skrev:
Ok, det låter ju mycket lättare än jag först har trott. Men hur vet ja gatt jag får exakt 1/8 varv?

Så här fick jag förklarat för mig från Husaberg motor byggarna att man skulle göra, och så här har jag gjort.

Man ska vrida sjuster skruven 1 & ½ hack på 10 nyckeln.

Bifogar en dålig bild på vad jag menar med hack. Vet att det inte är en 10 nyckel men det var den bästa bilden jag hitta.
 

Bifogat

  • 11-105_h.jpg
    11-105_h.jpg
    45.9 KB · Visningar: 530

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
acura skrev:
Just det nu när jag ändå kommer ihåg det. Vilka verktyg behövs förutom vanliga nycklar och bladmått för att ställa ventilerna? Eller räcker det?
Ett mejselbits funkar skitbra att vrida justerskruven med:tummenupp
 

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Yamaha 450 quad-04 + Minimoto GRC-99 + Superkart med R6 motor + Snöskoter Polaris 800-04 (nu med trim 141+22hp)
ventil justering

Är det samma för både insug och avgasventiler??
Har jag fattat detta rätt?
Skruva ner vintilen allt som går och sedan 1/8 del upp och lås fast?
(ny husa ägare, bara 27mil)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Re: ventil justering

borggren skrev:
Är det samma för både insug och avgasventiler??
Har jag fattat detta rätt?
Skruva ner vintilen allt som går och sedan 1/8 del upp och lås fast?
(ny husa ägare, bara 27mil)
Japp.Vrid justerskruven tills det tar emot och vrid sen ut 1/8 del.Kolla bara så att skruven inte dras med när du låser med muttern så att spelet bli för tight.
 

dragster17

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690
ventiljustering-övre döläge???

tja, håller på och få till ventiljusteringen på min husaberg 501 -98, ovanstående beskrivning e kanon men jag undrar hur man vet att den e i övre döläge. det e ju viktigt.
vore tacksam för svar

dragster
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Re: ventiljustering-övre döläge???

Plocka bort båda inspektions luckorna och tändstiftet sen plockar du bort tändkåpan oxå så du kommer åt svänghjulet.
Ta en mejsel eller nånting ocj stoppa ner i tändstifthålet och känn vart du har kolven nånstans, kolven är i topp 2ggr engång rör sig insug/utblåsventilerna samtidigt den gången är det INTE! utan när kolven är i övredödpunkt dvs när kolven precis vänder så skall icke ventilerna röra på sig! snurra runt motorn ett par varn medans du känner dig för med mejseln så kommer du hajja!




dragster17 skrev:
tja, håller på och få till ventiljusteringen på min husaberg 501 -98, ovanstående beskrivning e kanon men jag undrar hur man vet att den e i övre döläge. det e ju viktigt.
vore tacksam för svar

dragster
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Re: Re: ventil justering

nått att tänka på är att när du drar juster skruven i botten skall man inte ta i så det smakar skit i munnen! utan du bara lätt och fint känna att här var det stopp! faktisgt ganska vanligt att folk tar i för mycket och sen står ventilerna som hej kom och hjälp mig!
sen ett annat litet tips är att juster muttern har 8 hörn ställ den så du har spåret i i justerskruven pekandes mot ett hörn sen vrider du bara fran den ett hörn medsols. och kom ihåg att hålla muttern stilla så den inte följer med!

Busaberg skrev:
Japp.Vrid justerskruven tills det tar emot och vrid sen ut 1/8 del.Kolla bara så att skruven inte dras med när du låser med muttern så att spelet bli för tight.
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
acura skrev:
Sitter och bläddrar lite i servicemanualen till husaberg. Och så tittar jag på skötsel råden för chassit och där tycker jag att det står att man ska byta framgaffel (front fork) och bromsolja (brake fluid) vart 20:e timma låter inte riktigt. :confused: Eller?

Byter ni oljefilter vid varje oljebyte?

Och till sist finns servicemanualen på svenska? Går det att få tag på årets manual, finns ju inte på sidan iaf.

Måste bara få veta håller på att ge mig in på. Blir ju tokig av att bara sitta och inte veta.

Filet skall man byta varje gång! duchar du utan att byta kläder?
husaberg menar oljebyte i gaffeln var 20:e timme men det är lite overkill då inte ens teamen gör det! var 50:e låter mer rimligt om man är tokseriös! själv renoverar man både bak och fram dämpare en gång om året! bromsvätska byter jag ca 2-3 ggr varje sesong! då den suger åt sig fukt...
 

dragster17

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690
ventiljustering

ok, skall nog kunna få till ventiljusteringen idag, e det nån som vet ifall fe 501 -02:ans plast (vingar, skärmar m.m) passar på en 501 FE 98:ans?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top