Problem överliggare kamaxlar!!

strom_robert

Ström
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
zx-12r, xt 600e, kx 250
Efter byte av shims vid ventiljustering så skulle jag dra åt överliggaren till kamaxlarna, och då hände det. En av skruvarna gick av. Vilken bra kvalite, drog med momentnyckel 12 newton som det stog o mekboken.

Vad ska man göra? Kan man köra ändå, den sitter ju ändå med cirka 12 skruvar, eller blir det vibrationer.

Är det nån som har en bra ide hur man får upp en avdragen skruv som sitter lite lagom långt ner i gängan? Har ju ingen större lust och börja borra eller nått.

Efter byte av shims vid ventiljustering så skulle jag dra åt överliggaren till kamaxlarna, och då hände det. En av skruvarna gick av. Vilken bra kvalite, drog med momentnyckel 12 newton som det stog o mekboken.

Vad ska man göra? Kan man köra ändå, den sitter ju ändå med cirka 12 skruvar, eller blir det vibrationer.

Är det nån som har en bra ide hur man får upp en avdragen skruv som sitter lite lagom långt ner i gängan? Har ju ingen större lust och börja borra eller nått.

Hur långt ner sitter den? Går det att svetsa fast en mutter på den?

Finns perfekta verktyg att köpa för att just få ut sådana skruvar. Vet ej vad de heter med du borra ett hål i mitten på skruven sen slår du i en splins med 4 st vassa hörn och sedan skruvar du ut skruven med hjälp av den.

Finns perfekta verktyg att köpa för att just få ut sådana skruvar. Vet ej vad de heter med du borra ett hål i mitten på skruven sen slår du i en splins med 4 st vassa hörn och sedan skruvar du ut skruven med hjälp av den.

Grispittar är jättebra ända tills man knäcker dem och inser att de är härdade och omöjliga att borra i......

Torxbits is the shit för att dra ur avbrutna skruvar.

Grispittar är jättebra ända tills man knäcker dem och inser att de är härdade och omöjliga att borra i......

Torxbits is the shit för att dra ur avbrutna skruvar.

helt riktigt, men dom funkar när man dragit av en bult i rena fina gängor pga för hårt moment.
om det rör sig om avdragen pinnbult till grenrör eller liknande fastrostad/ärjad dynga är grispittar skit.

jag har själv backat ur avdragen topplocksbult med detta verktyg :tummenupp

hanson-screw-extractors-11119.jpg

avdragen pinnbult till grenrör eller liknande fastrostad/ärjad dynga är grispittar skit.

då är väl stud extractor bättre

55641.jpg

http://www.powerhousetool.com/blackjackinstructions.htm

Last edited:
Hur använder man torxbitset, hur får man fäste på skruven som sitter avbruten en liten bit ner i gängan. Är det bara och trycka mot skruven och skruva avigt.?

NEJ!!! Använd INTE grispitt om skruven sitter en bit ner i godset!
Det som händer är att grispitten, som är störst längst upp, expanderar och pressar ut skruvens gods i toppen. Pss sätter skruven sig permanent och bra.

Använd en sådan här istället http://www.plantins.se/search.do;js...350B?searchPhrase=250&searchType=4&nodeId=250
eller om den sitter löst kan man många ggr ta skaftet på en fil och FÖRSIKTIGT knacka in den i det hål du borrat.

Edit: Bättre bild här: http://www.budera.se/detail.asp?id=419792

Last edited:
Du borrar i bulten...
En tämligen spännade uppgift med aluminium runt om!:gnissla

Pelarborr och fastspänd topp om det går, i detta läge hade jag inte vågat borra på frihand framförallt inte om hålet är lite djupare då får det kosta en toppackning.

Pelarborr och fastspänd topp om det går, i detta läge hade jag inte vågat borra på frihand framförallt inte om hålet är lite djupare då får det kosta en toppackning.

Det är ju allra säkrast...
Handjagat är i princip omöjligt men som vanligt försöker man och misslyckas.:rolleyes:
En jävla massa merjobb för en avdragen liiiten jäkla skruv.

2806375 Efter byte av shims vid ventiljustering så skulle jag dra åt överliggaren till kamaxlarna, och då hände det. En av skruvarna gick av. Vilken bra kvalite, drog med momentnyckel 12 newton som det stog o mekboken.

Vad för märke på momentnyckeln? Min billiga kan balla ur totalt vid låga moment.

Det är ju allra säkrast...
Handjagat är i princip omöjligt men som vanligt försöker man och misslyckas.:rolleyes:
En jävla massa merjobb för en avdragen liiiten jäkla skruv.

Jag slutade efter att jag fått dela en motor pga att jag bröt en skruv till startmotoringreppet. Givetvis försökte jag borra ut på frihand slant givetvis och det slutade med att blocket fick svetsas för att kunna få i nya gängor....:huvet

Vad för märke på momentnyckeln? Min billiga kan balla ur totalt vid låga moment.

Det funderade jag också över. Har man för stor momentnyckel så upptar den inre friktionen en alltför stor del för att man ska få precision i dragningen vid låga moment.
Därför har jag två, där den mindre har sitt max på ca 32 Nm, dvs den räcker till M8.

Jag slutade efter att jag fått dela en motor pga att jag bröt en skruv till startmotoringreppet. Givetvis försökte jag borra ut på frihand slant givetvis och det slutade med att blocket fick svetsas för att kunna få i nya gängor....:huvet

Jag försöker låta bli.
På andras grejor tas det isär, men på egna så får jag ibland för mig att det går.
Med lite tur så funkar ett av tio försök... :D

Det funderade jag också över. Har man för stor momentnyckel så upptar den inre friktionen en alltför stor del för att man ska få precision i dragningen vid låga moment.
Därför har jag två, där den mindre har sitt max på ca 32 Nm, dvs den räcker till M8.

Samma här, jag satsade pengar på en finare momentnyckel upp till 30N och en biltema över det, ytterst sällan man drar sönder en M10+ även om där skulle vara lite mätfel i handtaget lite känsla för feeling får man ha även om momentnyckel används..

Momentnyckeln är modell dyrare (lånad från jobbet) med skala från 10-20 Nm så den kan jag inte klaga på. Ska ut och kolla hur det ser ut, blev så jävla trött på att igår så jag bara släckte och gick där ifrån.

Tack för tipsen!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...