Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej

Det är ju kanhända för en del bekant att jag sålt hennes ursprungliga 1200-motor för att beställa och installera en ny S&S Sportstermotor på 100 kubiktum, dvs 1640 cc. Jag har av många blivit ombedd att starta en byggtråd om detta. Själv tycker jag dock att ordet "byggtråd" känns lite ambitiöst eftersom det inte blir så stora hantverksinslag av mig den här gången. Hursomhelst har byggtråden blivit kraftigt försenad pga av sen leverans av motorn. Nu har dock äntligen containern med motor, sexväxlad Bakerväxellåda, Proflow oljepump, HSR48-förgasare, Barnett Scorpion-koppling, Dyna 2000i-tändning, Dyna singelfirespole mm anlänt.

Redan innan Jul så fick jag emellertid den skräddarsydda och kraftigare alu-sving jag beställde från engelska Metmachex. Jag passade då även på att knacka till och montera ett nytt lättare kedjeskydd i alu. Detta väger 200 gram i jämförelse med original i stål som vägde 800gram. Jag tillverkade till denna sving även ett nytt kraftigt bromstag i alu vilket vägde 200 gram i jämförelse med det gamla i stål på 450 gram. Den nya kraftigare svingen vägde 1.7 kg mindre än den vekare originalsvingen i stål. Jag passade så även på att skicka bak-öhlinarna på översyn samt byte av bakfjädrar till ngt mjukare. (På den översta vänstar bilden nedan så har jag ställt upp original-sving, -kedjeskydd samt -momentstag så ni kan jämföra.)

Likaledes demonterade jag och renoverade framgaffeln (Sällsynt HD-sportgaffel med progressiva fjädrar och ställbar fjäderförspänning, dämp- och returdämp) Bytte även ut de koniska styrlagren till nya då det fanns några små märken i ena banan.

Det jag har gjort nu är alltså att provmontera i den nya motorn som kom i söndags för att se om klarningen mellan bakre toppen till de övre ramröret tillåter att ventilkåpan monteras av (och därmed möjliggör att montera av toppen med motorn i ramen). Som väntat gick det precis inte.... Det saknas några mm. Denna motor har ju högre cylindrar eftersom slaglängden är på 4" istället för original 3 13/16". Borrningen på denna motor är även den 4" jämfört med en originalmotor som ligger på 3 1/2" i borr. Denna S&S-motor är alltså kompatibel med en original sportstermotor i fästena men är i övrigt mycket kraftigare byggd, S&S-block, och innehåller enbart S&S race-delar.

Så nu uppenbarar sig två lösningar på detta väntade problem. Endera strippa ramen och sedan skicka den till ngn med ramjigg för att höja det övre ramröret med uppskattningsvis 6 mm. Den andra planen, vilken jag skall prova först, är att testa med de äldre tredelade ventilkåporna istället för dessa moderna tvådelade. Med de äldre tredelade så behöver den översta kåpan inte lyftas lika mycket eftersom den inte är lika djup som den tvådelade.

Bilder har tagits av min kompis Cyrén här på forumet! Stort tack!
Jag har ingen digitalkamera, och hade jag en så tror jag att Calle skulle tagit bättre bilder än jag ändå! :hihi

/J

Edit:
För att undvika letande i tråden så läggs extralänkar till videofilmer från tråden succesivt in även i detta inlägg:

Första uppstarten med 1640.motorn våren 2007, film av Cyrén:
[YOUTUBE-ID]NR_jE_tT44U[/YOUTUBE-ID]

Försommaren 2007, första bänkningen (hos Supertwin) plus lite provkörning på gatan, film av Cyrén:

[YOUTUBE-ID]H5wf8iqKAJs[/YOUTUBE-ID]

Provkörning på Barkarby 07-06-13 mot litersporthojar. Mittersta hojen i repan vid 0220 in i filmen samt till höger 0252. Halkigt bakdäck och klantigt in i varvstoppet. http://www.youtube.com/watch?v=6jM8PpcRNF0#=02m15s

Oktober 2007, åkbilder från Bogesund, Ekerö, mm, av Cyrén:

[YOUTUBE-ID]GU6ZsTfuFa4[/YOUTUBE-ID]

Oktober 2007, testar att dra mot Nisse Järnets snabba 490-hästars turbo-BMW 325 på 1300 Kg från 1988: http://sporthoj.years2.com/bmvvshd.wmv

Januari 08, första bänkningen med sprutet hos Supertwin. Tros en mapp för en annan motor och en mycket enkel tändkurva och supertrapplocken på gav motorn 175 Nm och 127 rwhp. Scrolla ner, tryck på "Free", vänta, ladda ner!
http://rapidshare.com/files/83726886/Supertwin.wmv.html
 

Bifogat

  • 16406je6.jpg
    16406je6.jpg
    127.9 KB · Visningar: 3,029
  • 16403to6.jpg
    16403to6.jpg
    89.9 KB · Visningar: 3,559
  • 16405pz0 (Small).jpg
    16405pz0 (Small).jpg
    84.5 KB · Visningar: 3,971
Last edited:

grewen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2007
Ort
Uddeholm
Hoj
SpeedTriple 06
Ser mycket bra ut! Jag gillar den nya svingen!
Hur mycket effekt får den där ur sig då?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack!
Den är jäkligt frän den där :banana

Ser mycket bra ut! Jag gillar den nya svingen!
Hur mycket effekt får den där ur sig då?

Tack!

Den ska ge ungefär 117 hk på bakhjulet vid 6000 rpm och 155 Nm vid 4000 som den är ur kartong med original s&s super-G-förgasare enligt andra ägare av likadana motorer. S&S uppger ingen effekt. Jag har inte planerat några större trimmningsåtgärder som kambyte och dyligt i nuläget utan tänker köra in den och se hur motorn går i denna konfiguration med den medleverade s&s 600-kammen

Det som ska ske innan jag startar den är dock att jag tänkt låta porta topparna samt fräsa och slipa om säten och ventiler till en rejsigare design. Bygga en egendesignad bättre luftburk och montera en HSR48:a som jag tror flödar ngt bättre. Jag vill dock inte räkna för högt utan sätter målet till 120 bakhjulshästar.

/J
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Snyggt, en HD med öhlins, vart ska det sluta:va

Fick en affisch på XR1200, den med orange färg kan jag tänka mig köra

http://www.motorcycle-usa.com/photos/07_XR1200_R.jpg

xr1200.jpg
 

grewen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2007
Ort
Uddeholm
Hoj
SpeedTriple 06
Tack!




Tack!

Den ska ge ungefär 117 hk på bakhjulet vid 6000 rpm och 155 Nm vid 4000 som den är ur kartong med original s&s super-G-förgasare enligt andra ägare av likadana motorer. S&S uppger ingen effekt.

Jag har dock tänkt låta porta topparna samt fräsa och slipa om säten och ventiler till en rejsigare design. Bygga en egendesignad bättre luftburk och montera en HSR48:a som jag tror flödar ngt bättre. Jag vill dock inte räkna för högt utan sätter målet till 120 bakhjulshästar.

/J

Den lär ju gå riktigt bra då med andra ord :tummenupp

Ska bli kul att se den när den blir färdig.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Riktigt rå ser den ut! :tummenupp

Tack!
Det var roligt att några gillade detta!
Här är några fler bilder där man bla kan se hur tight det är mellan bakre ventilkåpan och övre ramröret. Puddingen till höger har tunt läder nu.

/J
 

Bifogat

  • 16401ir4.jpg
    16401ir4.jpg
    133.6 KB · Visningar: 5,164
  • 16402kh6 (Medium).jpg
    16402kh6 (Medium).jpg
    100.2 KB · Visningar: 5,189
  • 16404qs3 (Medium).jpg
    16404qs3 (Medium).jpg
    128.1 KB · Visningar: 3,053

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den lär ju gå riktigt bra då med andra ord :tummenupp

Ska bli kul att se den när den blir färdig.

Ja jag hoppas det. Cykeln vägde bara 204 kg fulltankad när jag vägde henne i höstas med gamla motorn, 188 torr. Jag vill att mina lättningar ska äta upp den ökade vikten från denna kraftigare motor. Så jag räknar med ungefär samma matchvikt i vår
Tack!

Mvh
J

Snyggt, en HD med öhlins, vart ska det sluta:va

Fick en affisch på XR1200, den med orange färg kan jag tänka mig köra

Ja HD är väl det enda märke där man faktisk får en remarkabel förbättring av fjädringen vid byta till Öhlins!:hihi De har suttit på sedan -96. Nöjd med dem. Skönt att ha dem renoverade med mjukare fjädrar nu.

Ja XR:en är fin, den är ju lite av samma idé som min. Dvs ett bygge som flirtar med den legendarisk flattrackhojen HD XR 750. Mina avgasrör är fö äkta supertrapp flattrack tävlingsrör, tunnväggigt rostfritt.

Ne nu måste jag binga lite.

Natti!

/J
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
wow, 120 hk på bakhjulet, en Harley som kan bita ifrån.:tummenupp

Kommer att följa detta med intresse trots att jag inte är någon H D fantast.
 
Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Ren porr, Jörgen! :tummenupp Eller, som en av vår ungdoms seriehjältar skulle uttryckt saken: YNF!


James Fjong, om du nu mot all förmodan skulle missat denna väsentliga del av uppväxten...:hihi
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Ska bli kul att följa detta, Jörgen!
Kommer att bli ett monster vid rödlysena :tummenupp
Mvh
Danne
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Skönt att du äntligen har fått lägga vantarna på nya motorn, väntan har ju varit lång.......

Det var redan en sjuhelvetes Sportster innan men med nya motorn och den gosiga svingen så blir den ju knappast sämre :) Jag ska nog se till att vara på samma ställe som du och din hoj nån gång i sommar så jag får se den live, det vill säga om min sargade kropp tillåter att jag gasar nån båge men det kräver jag av den.....annars så finns det ju bil :)

Jag hoppas att problemet med ventilkåporna löser sig, det innebär ju en del mer jobb om du tvingas svetsa om ramen..

Hur blir det med avgassystemet? Jag menar om topparna är högre, tvingas du svetsa om det också då eller räcker det kanske att ändra fästena?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln

Mina avgasrör är fö äkta supertrapp flattrack tävlingsrör, tunnväggigt rostfritt.

Ne nu måste jag binga lite.

Natti!

/J

Kul att se att du är igång.
Ska bli spännade att se resultatet.
Ska komma förbi och kika samt hämta bakstycket till luftburken.
Ska själv försöka slutföra monteringen av din gamla snurra i mamsens hoj i kväll.

Det där Supertrapp systemet kommer bli aaaalldeles för klent för din nya motor...
Sälj det billigt till en behövande dam. :D
 

njelger

Guest
Hur blir det med räckvidden nurå?
Samma Dakarmässiga 7-liters? :D
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Det ser skitbra ut! Vilken Rörkensmiskare :tummenupp

Din gamla hoj var snygg och elak. Den här ser ut att bli ännu grymmare.

Det lär bli några artiklar i mc-pressen med ett sådant bygge.

Fortsätt hålla oss uppdaterade! :yoparty
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top