Motard fälgar till en xt600??

Invalido

Guest
Någon som vet vad jag kan ha för fälgar till min gamla xt?? och var jag få tag i de :va är ganska ny i gemet så skulle uppskatta lite hjälp på traven:)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har funderingar på att ekra om mina nuvarande hjulcentrumen med 17" fälgbanor.
Det borde ju vara den optimala metoden då man slipper problem med nya bromsar och dyl.

Har dock inte hittat någon som kan göra det billigt.
Tips emottages gladeligen...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jag har själv ett motardkitt med XT nav på, om du är intresserad kan du köpa baknavet då jag isf kanske byter till original Husaberg nav. Framnavet tror jag duger bra som det är.

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Billigast och smidigast kommer du undan om du tar orginalhjulen och plockar ner dom använder bakfälgbanan som framfälg och så köper du bara ekrar och bakfälg så har du ett bra kit!

//Mcbudet

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En annan billig lösning är ju ett par gjutna fälgar från nån sporthoj. Jag köpte nyss ett par från en ZZR600 till min XT. Billigare och lättare än trådekrat. Mindre stryktåliga är dom förståss men en XT håller ändå inte att piska runt en cross-/enduro-bana.

Invalido

Guest
En annan billig lösning är ju ett par gjutna fälgar från nån sporthoj. Jag köpte nyss ett par från en ZZR600 till min XT. Billigare och lättare än trådekrat. Mindre stryktåliga är dom förståss men en XT håller ändå inte att piska runt en cross-/enduro-bana.

tack för tipset:tummenupp har kollat o det finns o få tag i till bra pris.
undrar bara om du behövde mecka mycket? typ med distanser,skivor eller ok??

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Har inte börjat montera ännu. Men lite distanser kommer ju att behövas till hjulaxlarna. Och eftersom jag även vill använda den större skivan så måste jag göra distans till bromsoket.
Har gjort det på andra hojar och det är inget svårt. Bara mäta och rita lite.

myt61

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Honda
har ett par motardhjul liggandes med orginalnav från xt -89. dom är till salu

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Har lite zxr750 delar liggandes .... någon som är intresserad av att byta mot motard hjul?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag hade en stor knippe tur med bakhjulet! Bakhjulet behövde bara en ny distans på vänster sida. Höger passade med XTns distans. Hjulaxeln 17mm på bägge. Bromsskivan på ZZRen var 10 mm större i diameter så den svarvade jag ner 8mm.

Tyvärr tar däcket(160) i svingen nu men med en längre kedja kan jag flytta bak hjulet lite så då ska det nog gå fritt. Annars får jag väl handla ett 150 :(

Framhjulet blir lättare... tror jag...

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade en stor knippe tur med bakhjulet! Bakhjulet behövde bara en ny distans på vänster sida. Höger passade med XTns distans. Hjulaxeln 17mm på bägge. Bromsskivan på ZZRen var 10 mm större i diameter så den svarvade jag ner 8mm.

Tyvärr tar däcket(160) i svingen nu men med en längre kedja kan jag flytta bak hjulet lite så då ska det nog gå fritt. Annars får jag väl handla ett 150 :(

Framhjulet blir lättare... tror jag...

Framhjulet blev inte lättare att fixa. Men klart blev det.

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Billigast och smidigast kommer du undan om du tar orginalhjulen och plockar ner dom använder bakfälgbanan som framfälg och så köper du bara ekrar och bakfälg så har du ett bra kit!

//Mcbudet

Funderade just på de om man inte kunde göra så som du säger:va
Det kan man visst:tummenupp :)

Tänkte att jag skulle ha ett motard-kit till Oldschool-DRen:yoparty

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Geggmoppe
Det var naturligtvis just för ZZR600:a-hjulen jag undrade ;-)
Jag uppfattade dig som att det var bök med att få framhjulet att passa...

Det är ju skönt om det fungerar bak i princip rakt av, så jag funderar på att köpa in ett par Kawahjul just därför :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det var naturligtvis just för ZZR600:a-hjulen jag undrade ;-)
Jag uppfattade dig som att det var bök med att få framhjulet att passa...

Det är ju skönt om det fungerar bak i princip rakt av, så jag funderar på att köpa in ett par Kawahjul just därför :)

ok, ja det blev mycket bök! Den långa versionen är att när jag använde en av ZZRens distanser till bakhjulet blev det förskjutet 2mm åt höger och planen var att även placera framhjulet förskjutet 2mm åt höger.
Dessvärre tog navet på framhjulet i gaffeln på höger sida så istället fick jag placera framhjulet 2mm åt vänster trots att jag dessutom slipade bort lite material på navet. Fram krävdes alltså två distanser till axeln samt en distans till bromsoket och axeln från ZZR var 17mm mot XTns 15mm så jag svarvade om och gängade ZZR-axeln så att den passade XTns gaffel.

Det resulterade i att jag blev tvungen göra om distanserna bak så att även bakhjulet blev förskjutet 2mm åt vänster. Plus att jag även blev tvungen göra en 5mm distans till bromsskivan bak för att få den centrerad i oket.

Det positiva var väl att jag fick mer utrymme för bakdäcket som tog i på höger sida. Ett 160-däck funkar nu bra om man tar fram morakniven och skär bort lite gummi på sidorna.

Dom där 2mm jag flyttat hjulet i sidled då undrar förståss några nu!
Jo, det viktigaste är att hojen spårar sen kan jag kompensera sidoflyttningen med att flytta min rumpa 4mm åt vänster så blir tyngdpunkten ändå rakt över hjulen.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...