Hjälp mig välja utbildning!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sitter och funderar vilken utbildning jag ska välja. Kommer in på alla linjer men det är några som lockar mig mer än andra. Frågan är då bara om det lönar sig att läsa dom där två åren extra för att få titeln Civilare:rolleyes:

Civilingenjörsutbildning:
#Maskinteknik, inriktning materialteknik

Högskoleingenjör:
#Byggingenjör
#Elektronikingenjör
#Maskiningenjör
#Mekatronikingenjör

Funderar på att välja Maskinteknik men är rädd för att det ska vara jävligt tufft men också att man kastar bort två år? Annars känns Maskiningenjör ganska passande det jag vill få ut (vad jag läst).

Alla tips mottages!

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Det är ingen som kan välja rätt utbilding just till dig.

Absolut bästa tipset från mig är att välja det du tycker är roligast och det du
är mest intresserad av. Väljer du det som är roligast och mest intressant så har du största chansen att lyckas.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det är ingen som kan välja rätt utbilding just till dig.

Absolut bästa tipset från mig är att välja det du tycker är roligast och det du
är mest intresserad av. Väljer du det som är roligast och mest intressant så har du största chansen att lyckas.

Jag förstår också att ingen kan välja åt mig men kanske ge mig lite tips om vad det är man ger sig in på.

Tex om man får tillbaka pengarna för två år extra studier?

Ingen kanske känns helt klockren men någolunda intresserad är jag av alla dom. Har tidigare läst Teknisk-Elektronik.

Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Sitter och funderar vilken utbildning jag ska välja. Kommer in på alla linjer men det är några som lockar mig mer än andra. Frågan är då bara om det lönar sig att läsa dom där två åren extra för att få titeln Civilare:rolleyes:

Civilingenjörsutbildning:
#Maskinteknik, inriktning materialteknik

Högskoleingenjör:
#Byggingenjör
#Elektronikingenjör
#Maskiningenjör
#Mekatronikingenjör

Funderar på att välja Maskinteknik men är rädd för att det ska vara jävligt tufft men också att man kastar bort två år? Annars känns Maskiningenjör ganska passande det jag vill få ut (vad jag läst).

Alla tips mottages!

Angående Civ/högskole ing. så tycker jag att du ska välja den sistnämnda. Om du nu vill få en civ. ing. utbildning så går det alltid att bygga på dom två åren utan problem!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Angående Civ/högskole ing. så tycker jag att du ska välja den sistnämnda. Om du nu vill få en civ. ing. utbildning så går det alltid att bygga på dom två åren utan problem!

Men börjar man att läsa till högskoleingenjör så känns det som att eftersom alla andra går ut i arbetslivet kommer man själv också vilja göra det då. Skulle hälldre välja rätt från början. Men de klart, de går ju göra som du säger:)

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Men börjar man att läsa till högskoleingenjör så känns det som att eftersom alla andra går ut i arbetslivet kommer man själv också vilja göra det då. Skulle hälldre välja rätt från början. Men de klart, de går ju göra som du säger:)

Välja rätt från början? Så vad skulle vara fel att läsa till högskoleingenjör? Faktum är att jobbmässigt så kommer det att bli brist på högskoleingenjörer framöver ....

Som jag ser det så har du fler och bättre valmöjligheter om du väljer att läsa till högskoleingenjör. Om du efter tre år känner .. fan vad roligt det är att plugga .. så kan du läsa två år till och få en civil examen, om inte så är det bara att söka jobb med din högskole ingenjörs examen ..

Tar du civil direkt och sen känner att du efter typ tre år har tappat orken så är du rätt så stekt.

Men det här är min syn! Självklart är det inte fel att välja civil direkt.

Jag läser maskin just nu och det är tufft men är man bara tjurig så fixar man det mesta! Vet inte riktigt vad du vill veta så det är bara att fråga så ska jag försöka berätta!

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Välja rätt från början? Så vad skulle vara fel att läsa till högskoleingenjör? Faktum är att jobbmässigt så kommer det att bli brist på högskoleingenjörer framöver ....

Som jag ser det så har du fler och bättre valmöjligheter om du väljer att läsa till högskoleingenjör. Om du efter tre år känner .. fan vad roligt det är att plugga .. så kan du läsa två år till och få en civil examen, om inte så är det bara att söka jobb med din högskole ingenjörs examen ..

Tar du civil direkt och sen känner att du efter typ tre år har tappat orken så är du rätt så stekt.

Men det här är min syn! Självklart är det inte fel att välja civil direkt.

Jag läser maskin just nu och det är tufft men är man bara tjurig så fixar man det mesta! Vet inte riktigt vad du vill veta så det är bara att fråga så ska jag försöka berätta!

Men det jag tänker är att man hör ju hela tiden att akademiker är arbetslösa men som du säger kommer det kanske en våg nu när det kommer behövas folk.

Om man har större chans till jobb om man utbildar sig till civilare eller om det är likvärdigt en högskoleingenjörsexamen när man ska söka jobb. Om man får ett bättre betalt arbete om man läser dom två extra åren, kanske mer jobb att välja bland?

Så pass bra jag känner mig själv så vet jag att om jag går in för att läsa tre år blir det inte heller mer.

Maskin låter ju mest lockande. Tex ett jobb som maskinansvarig på båt kan det vara ett jobb som den utbildningen kan leda till?

Är det bara tungt eller är det något du tycker är kul det du läser? Vilket år är du på?

//Alex

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
En högre utbildning är alltid bra, men det som ger dig toppjobbet i slutändan är att du är rätt person.

Jag valde högskoleingenjör, maskinteknik och kompletterade med ekonomi. Det fungerar väldigt bra om man får se till den lönestatistik som finns att tillgå och de vänner jag har som är civilingenjörer.

Som sagt är det mest upp till dig själv men förutsättningarna är bättre för en civilingenjör. Är du dock rätt person så spelar det ingen roll...

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
En del som läser till civilingenjör brukar ta ett sabbatsår från studierna för att bli sugen på plugget igen, andra pluggar ett år utomlands.
5 år går fort ifall du väljer det du verkligen vill, plugga blir ett sätt att leva.

Å andra sidan så klarar inte alla studierna på 5 år heller utan det tar ibland 6-7 år innan de får ut examen.

Edit: jag är arbetslös civilingenjör i Industriell ekonomi.

Last edited:

johngbg

Bakhjulsfegis
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Husa 570 -11, CR 250 -00
Vill du ut på båt blir det allt Sjöingenjör du får studera. Utbildningstiden för dig blir 4 år, då det är inbakat praktik, och läses i Göteborg eller Kalmar.
Jobb finns det för tillfället gott om och behovet av maskinfolk lär inte minska de närmaste åren.

//John

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Men det jag tänker är att man hör ju hela tiden att akademiker är arbetslösa men som du säger kommer det kanske en våg nu när det kommer behövas folk.

Om man har större chans till jobb om man utbildar sig till civilare eller om det är likvärdigt en högskoleingenjörsexamen när man ska söka jobb. Om man får ett bättre betalt arbete om man läser dom två extra åren, kanske mer jobb att välja bland?

Så pass bra jag känner mig själv så vet jag att om jag går in för att läsa tre år blir det inte heller mer.

Maskin låter ju mest lockande. Tex ett jobb som maskinansvarig på båt kan det vara ett jobb som den utbildningen kan leda till?

Är det bara tungt eller är det något du tycker är kul det du läser? Vilket år är du på?

//Alex

Det har varit problem för akademiker för att få jobb men det är stora pensionsavgångar nu så marknaden blir bara bättre och bättre.

Men du ska inte grunna så mkt på det! En bra utbildning är ALDRIG fel, börjar du inte plugga så kommer jag att lova dig att du kommer att ångra dig senare i livet...

Att bli maskinansvarig på en båt? Det borde rimligtvis vara mer ett mekaniker jobb.

Inom maskin här i linköping så finns det tre olika inriktningar som man väljer till trean (högskole), det är konstruktion, produktion, trä, hållfasthet och konstruktion. Det är alltså en profil du väljer där du fördjupar dig inom ett visst område.

Det är kul att läsa men det är tungt, första året så läser du all matte och det var rätt så jobbigt. Jag går i tvåan nu och denna läsperioden som jag nyss har avslutat så har jag läst fyra kurser parallellt!

Men som jag sa tidigare så är det bara att vara tjurig, man ska inte gräva ner sig och fundera hur jobbigt det är utan det är bara att köra.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
En högre utbildning är alltid bra, men det som ger dig toppjobbet i slutändan är att du är rätt person.

Jag valde högskoleingenjör, maskinteknik och kompletterade med ekonomi. Det fungerar väldigt bra om man får se till den lönestatistik som finns att tillgå och de vänner jag har som är civilingenjörer.

Som sagt är det mest upp till dig själv men förutsättningarna är bättre för en civilingenjör. Är du dock rätt person så spelar det ingen roll...

Det du läst låter kul:)

Det ligger ju något i det som du säger.

En del som läser till civilingenjör brukar ta ett sabbatsår från studierna för att bli sugen på plugget igen, andra pluggar ett år utomlands.
5 år går fort ifall du väljer det du verkligen vill, plugga blir ett sätt att leva.

Å andra sidan så klarar inte alla studierna på 5 år heller utan det tar ibland 6-7 år innan de får ut examen.

Edit: jag är arbetslös civilingenjör i Industriell ekonomi.

Vill inte att studera ska bli ett sätt för mig att leva. Inte på det viset att man ska leva så knapert i alla fall.

Arbetslös låter inget vidare, söker mycket jobb eller?

Vill du ut på båt blir det allt Sjöingenjör du får studera. Utbildningstiden för dig blir 4 år, då det är inbakat praktik, och läses i Göteborg eller Kalmar.
Jobb finns det för tillfället gott om och behovet av maskinfolk lär inte minska de närmaste åren.

//John

Det låter verkligen som något jag skulle vilja göra men jag tänker inte plugga i någon annan stad än karlstad så det får jag passa:rolleyes:

Något du läst?

Se det inte som två extra plugg år, se det som två extra år med studentliv :)

Skulle det vara något bra?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
.... ..

Det här glömmer ofta folk. Det går att kompensera för bristande utbildning med engagemang, rutin, social kompetens och arbetsvilja.

Är du däremot lat, otrevlig eller bara socialt felvallad så kvitttar det om du så är professor i ditt gebit. Många nyutbildade ingenjörer tror att det är röda mattan när man kommer ut i arbete, så är det inte - Man har bara mycket bättre förutsättningar att nå långt.

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Va fan Alex du skulle ju frågat mig ;)

Jag har ju läst fyra år på Karlstad universitet så om du vill gå där så vet jag en hel del. (läst till maskiningenjöre + en del annat)
Som kort och snabbt svar skulle jag nog säga samma sak som en del redan sagt. Läs till högskoleingenjör först! Om du är sugen på att fortsätta efter det så gör du det. Känner du å andra sidan att du vill ut och jobba så gör du det med möjlighet att återvända för att läsa till civ. senare.

Läste att det är mer brist på högsk.ingenjörer jämfört med civ.ingenjörer.

Bara du hör av dig om du undrar nåt.

/Lång

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Öööh. Jag läste materialteknik.
Just nu jobbar jag som säljchef på ett IT-företag. Så mycket nytta hade jag av den utbildningen. Haha.

Skämt åsido, när jag var färdigpluggade visste jag precis vad ajg inte ville hålla på med : materialteknik.

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
VFR 750 -95
Som andra sagt tidigare så är det ditt intresse som borde styra när du ska välja. Vet inte vad du har för motiv till att inte vilja flytta till en utbildning som du ska ha som grund för ditt yrkesverksamma liv men jag tycker att det låter lite kortsiktigt. Om det finns jobb eller inte är självklart viktigt men jag tror att det där går upp och ner inom alla "rejäla" utbildningar. Ingenjörer, läkare, lärare etc. får jobb förr eller senare om de inte har snöat in på någon omöjlig eller obsolet nisch eller teknik.

Vet inte hur du har tänkt att inte leva knapert som student. Du kanske är stormrik/har generösa föräldrar/jobbar extra. Med när allt är betalt i månaden så blir det inte så mkt över men det är ett i mångt och mycket ett skönt liv med mycket frihet. Man kan hoppa någon föreläsning mitt på dan för att ta hojen på en tur. I de större studentorterna finns det fester/aktiviteter av väldigt skiftande slag som kan möta de flesta smaker. Vad jag vill säga ar att studenttiden inte är något som ska "klaras av" utan något som ska upplevas :tummenupp Visst har man haft ont imagen inför tentor/inlämningar men på det stora hela så är det återkommande parenteser i det stora hela.

Själv läser jag 4e året på Väg och vatten med inriktning på management i byggsektorn (civ.ing.) på Chalmers och byggsektorn har stort rekryteringsbehov så jag är inte orolig över att behöva gå arbetslös. Chalmers har dessutom infört 3+2 årig utbildning med en kandidat efter 3 år.

Min kontenta är att välj det du är intresserad av och har du möjlighet så flytta dit utbildningen finns. Lycka till! Nu väntar böckerna. Tenta på onsdag..

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Numera får man väl kandidatexamen efter de 3 första åren på en civ ing utbildning(masters då 5 år...)???

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06

//John

Det kan jag skriva under på! Det har börjat ringa rederier o bemanningsbolag och prata jobb med mig. I de flesta fall är den enda kontakten jag har haft med dem innan en intresseanmälan jag skickade för 4 år sen när jag gick ut sjöbefäl! Bara det senaste halvåret har det ringt ca 10 olika rederier, många av dem flera gånger för att tjata. Helt sanslöst, men kul naturligtvis.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024