Arbetsmoral på större industrier?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Ja som rubriken lyder.

Ni som jobbar på industrier, hur är arbetsmoralen bland de anställda, på golvet då framför allt ?

Jag har jobbat nu i en månad på en stålindustri, och trots den korta anställningstiden så har jag fått en grov uppfattning om hur det fungerar och diverse oskrivna regler.

Själv är jag uppvuxen bland den äldre skolan där kontentan är att man ska göra rätt för sig och sin lön samt jobba så gott man kan efter sin förmåga.
Direkt efter skolan jobbade jag drygt ett halvår på en bondgård med ett hyfsat högt tempo och två obetalda raster på en dag.
Det är inte riktigt så där jag jobbar nu om vi säger så.

Själv jobbar jag på kontor och ej ute på golvet ska tilläggas.

Men iaf, det finns en avdelning som heter "underhåll" och som ska se till att underhålla maskiner på resten av företaget. Även nytillverkning sker där.
Då det är en hyfsat större industri finns det oerhör mycket verktyg och tillgång till fräsar,svarvar etc etc.
Och det är nu jag kommer till det som stör en aning.

Folk tar sig friheter lite hur som helst och antar att dom får göra lite hur dom vill. Det tas material, lånas grejer utan att fråga chifen etc.
Folk håller till och med på med sina privata grejer under nattskiften då ingen ser. Dom får alltså betalt av företaget, använder deras svetsar, maskiner och verktyg för att knåpa ihop diverse prylar. Mycket bilrelaterade saker verkar det som.

Sånt stör mig jävligt mycket. Det är så att man ska komma och begära en viss procent av bilen sen när den säljs eftersom mina skattepengar har sponsrat andras byggen.

Sen hörde jag att folk hade tagit hem 125l gastuber och använt upp dom, ställt tillbaka dom igen och tagit en ny. Det är ju iof ren stöld och kanske en annan sak jämfört med de jag nämnt innan.

Men är det såhär på andra ställen eller är det bara jag som hakar upp mig på småsaker?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Folk tar sig friheter lite hur som helst och antar att dom får göra lite hur dom vill. Det tas material, lånas grejer utan att fråga chifen etc.
Folk håller till och med på med sina privata grejer under nattskiften då ingen ser. Dom får alltså betalt av företaget, använder deras svetsar, maskiner och verktyg för att knåpa ihop diverse prylar. Mycket bilrelaterade saker verkar det som.
Men är det såhär på andra ställen eller är det bara jag som hakar upp mig på småsaker?

Jag tycker att det låter som du är avundsjuk på att inte du kan göra svartjobb på underhållsverkstan.

Sådär fungerar det på alla stora arbetsplatser, mer eller mindre regelbundna stölder av material och arbetstid av arbetsgivaren.

Jag har jobbat på ställen där det har förekommit en oskriven men uttalad regel att bara man hinner det man ska på skiftet och betalar materialet man använder är det helt OK att utnyttja dötid och företagets utrustning till lite hobby-jobb.

Sen har jag hört talas om en som stjäl ihop material till och bygger en komplett vedklyv varje natt han jobbar natt.
Vedklyvar som sedan säljs och ger ett rejält tillskott till lönen.

Jag hävdar inte att det är rätt, jag hävdar att det är vanligt.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Sen hörde jag att folk hade tagit hem 125l gastuber och använt upp dom, ställt tillbaka dom igen och tagit en ny. Det är ju iof ren stöld och kanske en annan sak jämfört med de jag nämnt innan.

Äsch, det kostar inte företaget så många kronor.
Om det är ett större företag så kanske du har en VD som plockar 50 Miljoner / år. Detta kostar betydligt mer för företag än några gastuber som är en piss i havet.

Låt dom hålla på bara.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Om det är ett större företag så kanske du har en VD som plockar 50 Miljoner / år. Detta kostar betydligt mer för företag än några gastuber som är en piss i havet.

Låt dom hålla på bara.

Hur kan VDns lön rättfärdiga stöld?

Är det okej att sno din bil om du är mångmiljonär?

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Hur kan VDns lön rättfärdiga stöld?

Det är det förstås inte.

Men om tex. en VD plundrar ett företag på tex. 50Miljoner/år så kanske anställda på golvet tycker det är okej att "låna" hem lite material ibland.

Skillnaden är att bara att det är 2 sorter av stöld, en icke legitim och en legitim.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Sånt stör mig jävligt mycket. Det är så att man ska komma och begära en viss procent av bilen sen när den säljs eftersom mina skattepengar har sponsrat andras byggen.

Hur har dina skattepengar sponsrat andras byggen? Är det Samhall du jobbar på? :va

Jobbar själv på stor industri där företaget gör allt för att sänka våra löner, minska våra förmåner och tvinga oss till obetald övertid så jag tar saker jag behöver och använder företagets maskiner utan att känna den minsta skuld så länge jag gör det jag ska.

Att man gör hemarbeten och sånt på jobbet stör mig inte det minsta, det gör alla - de på kontoret sitter och surfar på arbetstid istället, det tycker jag är lika 'illa'.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Att man gör hemarbeten och sånt på jobbet stör mig inte det minsta, det gör alla - de på kontoret sitter och surfar på arbetstid istället, det tycker jag är lika 'illa'.

Brukar inte folket från kontoret beställa grejer av er som kan svetsa/fräsa/svarva? Det gjorde dom där jag jobbade IAF.
Sen snor dom hem skrivarpapper och bläckpatroner istället för rundjärn...

Jag har alltid betalat det material jag har tagit, eller IAF frågat om jag ska betala för mig, arbetstiden har varit spilltid/inarbetad tid, så det har inte direkt drabbat arbetsgivaren.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Där jag jobbat tidigare så "stal" absolut alla som jobbade där bröd dagligen, i verkstan var det väl en del svetsande, svarvande och såna grejer när dom inte hade nånting annat för sig. Jag ser absolut ingenting fel i nått av det och jag skulle byggt upp ett stort hat mot den människa som sitter inne och fiser i kontoret och säger att jag inte kan ta bröd från produktionen för att äta på lunchen. Du får inteså hemskt bra "arbetsmoral" när du säger åt folk att dom absolut inte får göra såna saker.

Ifall det nu är ungefär samma sak som jag såg på min arbetsplats så anser jag att du är en riktigt gnällig jävel. Ifall folk nu stjäl hejdlöst för flera hundra kronor om dagen så är det väl en annan sak men annars tycker jag bara det verkar som att du är avundsjuk.

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Jag tycker att det låter som du är avundsjuk på att inte du kan göra svartjobb på underhållsverkstan.

Sådär fungerar det på alla stora arbetsplatser, mer eller mindre regelbundna stölder av material och arbetstid av arbetsgivaren.

Jag har jobbat på ställen där det har förekommit en oskriven men uttalad regel att bara man hinner det man ska på skiftet och betalar materialet man använder är det helt OK att utnyttja dötid och företagets utrustning till lite hobby-jobb.

Sen har jag hört talas om en som stjäl ihop material till och bygger en komplett vedklyv varje natt han jobbar natt.
Vedklyvar som sedan säljs och ger ett rejält tillskott till lönen.

Jag hävdar inte att det är rätt, jag hävdar att det är vanligt.

Ehum va?

1. Jag är allt annat än avundsjuk. Skulle jag vara det har jag inga som helst problem med att erkänna det :)

2. Jag har lika mycket tillgång till verktyg/maskiner etc. som alla andra. Det är bara kila dit och göra det man ska, men skillnaden är att jag skulle fråga innan jag gjorde något.

3. Jo, men om man skiter i sina uppdrag på natten och enbart håller på med privata saker som firman får stå för och dessutom få betalt, tycker du det är rätt?

Det känns som att många enbart försöker sko sig själva men skiter i allt annat.

Hur skulle det se ut om alla skulle göra så?

Låt dom hålla på bara.

Nu är det inte pengarna som är kärnan i det här. Som du säger är det inte mycket i sammanhanget. Det är moralen, eller avsaknanden av den, som jag inte riktigt förstår mig på.

Hur har dina skattepengar sponsrat andras byggen? Är det Samhall du jobbar på? :va

Jobbar själv på stor industri där företaget gör allt för att sänka våra löner, minska våra förmåner och tvinga oss till obetald övertid så jag tar saker jag behöver och använder företagets maskiner utan att känna den minsta skuld så länge jag gör det jag ska.

Indirekt går min lön till de som håller på såhär. Menade inte att det gick i ett rakt led till dom.

Okej, men det är precis tvärtom på mitt jobb. Cheferna är jordnära och mycket hjälpsamma i det mesta.
Det skulle inte vara några som helst problem att få låna grejer osv. om man frågade innan. Efter arbetstid då naturligtvis.
Vi har bra betalt med vill jag påstå, så det är inte där skon klämmer.
Mycket vill ha mer heter det ju..

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Brukar inte folket från kontoret beställa grejer av er som kan svetsa/fräsa/svarva? Det gjorde dom där jag jobbade IAF.
Sen snor dom hem skrivarpapper och bläckpatroner istället för rundjärn...

Jag har alltid betalat det material jag har tagit, eller IAF frågat om jag ska betala för mig, arbetstiden har varit spilltid/inarbetad tid, så det har inte direkt drabbat arbetsgivaren.

Nää kontorsråttorna är för fina för att beblanda sig med oss - en del hälsar inte ens när de kommer inramlandes i sista flexminuten. Men de tar inte bara papper och bläckpatroner, även dataskärmar och annat smått och gott försvinner från kontoret... ;)

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-

Ja, men då är vi ju överens. Även fast man kanske vet att man får göra det man nu vill så är det jäkligt enkelt att fråga innan.
Sen antar jag att det trappas upp allt eftersom.

"Men jag fick ju faktiskt ta en bit av det här rostfria röret förut så då är det säkert okej med dom att jag tar en 6 meters längd"

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Ja som rubriken lyder.

Ni som jobbar på industrier, hur är arbetsmoralen bland de anställda, på golvet då framför allt ?

Jag har jobbat nu i en månad på en stålindustri, och trots den korta anställningstiden så har jag fått en grov uppfattning om hur det fungerar och diverse oskrivna regler.

Själv är jag uppvuxen bland den äldre skolan där kontentan är att man ska göra rätt för sig och sin lön samt jobba så gott man kan efter sin förmåga.
Direkt efter skolan jobbade jag drygt ett halvår på en bondgård med ett hyfsat högt tempo och två obetalda raster på en dag.
Det är inte riktigt så där jag jobbar nu om vi säger så.

Själv jobbar jag på kontor och ej ute på golvet ska tilläggas.

Men iaf, det finns en avdelning som heter "underhåll" och som ska se till att underhålla maskiner på resten av företaget. Även nytillverkning sker där.
Då det är en hyfsat större industri finns det oerhör mycket verktyg och tillgång till fräsar,svarvar etc etc.
Och det är nu jag kommer till det som stör en aning.

vilken planet är du ifrån??? klart att folk använder maskinerna för privat bruk,det gör jag med om jag behöver,men det gör jag bara om det inte drabbar produktionen,har dock sånt jobb så jag kan gå ifrån ibland. har jobbat ett tag så jag kan läsa av när man kan hemmafuska och inte hemma fuska. men visst finns ju alltid folk som ska missbruka saker och ting tyvärr,och håller väl kanske med dig till en viss del,folk skiter i jobbet helt enkelt,jag tycker att har man fått förmåner ska man vara rädd om dom,men det finns altid rövhål,mitt råd till dig är att antingen påtala det för chefen och du blir utfryst tyvärr eller om du nu är chef ta tag i det.
Tyvärr så är våran chef för livrädd,om nån tar en skruv så ingen som bryr sig ,men så kommer det nån jäkel som rensar hyllorna bara för att det är gratis /det går. ge folk frihet men om det missbrukas så ska det stävjas direkt,blir ju inte lättare om det gått 20 år???
frihet under ansvar tycker jag. mvh husabergrobin

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
2. Jag har lika mycket tillgång till verktyg/maskiner etc. som alla andra. Det är bara kila dit och göra det man ska, men skillnaden är att jag skulle fråga innan jag gjorde något.

3. Jo, men om man skiter i sina uppdrag på natten och enbart håller på med privata saker som firman får stå för och dessutom få betalt, tycker du det är rätt?

Nu är det inte pengarna som är kärnan i det här. Som du säger är det inte mycket i sammanhanget. Det är moralen, eller avsaknanden av den, som jag inte riktigt förstår mig på.

Se där, vi är så gott som eniga!
Så länge man gör det man ska på arbetstiden, och betalar för eventuellt material man använder så är det ju utmärkt om man kan hobby-jobba lite också.
Sen att dom som har varit där i en massa år inte frågar varje gång dom ska bränna ihop en hyllkonsol till garaget där hemma, det kommer sig av att har man fått göra det alla andra gånger när man har frågat, så varför skulle man behöva fråga den här gången.

Jag jobbade på en verkstad där chefen redan första dagen när han gav mig nycklarna sa "Svartjobba så mycket du vill här på kvällar och helger, laga bilar eller vad fan du vill, men ser jag dig en enda gång utföra sånt som det här företaget sysslar med, på sidan om, så är du sparkad."

Han köpte hem stora plåtsjok så att det skulle finnas till dom som rostlagade bilar på sidan om, trots att vi inte använde plåt i ordinarie verksamhet.
Det gick massor med svetstråd till migarna, trots att vi knappt svetsade något på arbetstid.

Hans anställda trivdes, trots att han inte pröjsade speciellt bra.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Där jag jobbat tidigare så "stal" absolut alla som jobbade där bröd dagligen, i verkstan var det väl en del svetsande, svarvande och såna grejer när dom inte hade nånting annat för sig. Jag ser absolut ingenting fel i nått av det och jag skulle byggt upp ett stort hat mot den människa som sitter inne och fiser i kontoret och säger att jag inte kan ta bröd från produktionen för att äta på lunchen. Du får inteså hemskt bra "arbetsmoral" när du säger åt folk att dom absolut inte får göra såna saker.

Ifall det nu är ungefär samma sak som jag såg på min arbetsplats så anser jag att du är en riktigt gnällig jävel. Ifall folk nu stjäl hejdlöst för flera hundra kronor om dagen så är det väl en annan sak men annars tycker jag bara det verkar som att du är avundsjuk.

Jag säger inte åt någon vad dom får och inte får göra. Jag har inte mycket att säga till om i öht. där jag jobbar just nu. :)

Ja det verkar som att jag är en riktig gnällkuk med de åsikter som hittills har postats.

Säg att en kille håller på under hela hans nattskift med privata saker och får i runda slängar 130 kr/h. Nu vet inte jag vad arbetsgivaravgifter och sådant ligger på men säg att det kostar företaget 200kr/h att ha honom där.
Det är 1600:- på ett skift + material, driftkostnader på maskinerna han använder etc etc.
Säg nu att han gör detta 3 nattskift i veckan, det är 4800 :- enbart i rena pengar + matieral osv.

Tycker du det är rätt?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs

Hur kommer det sig att de här människorna får vara kvar ifall de inte gör sitt jobb utan bara stjäl från firman? Tycker det låter ytterst underligt.:va

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
vilken planet är du ifrån??? klart att folk använder maskinerna för privat bruk,det gör jag med om jag behöver,men det gör jag bara om det inte drabbar produktionen,har dock sånt jobb så jag kan gå ifrån ibland. har jobbat ett tag så jag kan läsa av när man kan hemmafuska och inte hemma fuska. men visst finns ju alltid folk som ska missbruka saker och ting tyvärr,och håller väl kanske med dig till en viss del,folk skiter i jobbet helt enkelt,jag tycker att har man fått förmåner ska man vara rädd om dom,men det finns altid rövhål,mitt råd till dig är att antingen påtala det för chefen och du blir utfryst tyvärr eller om du nu är chef ta tag i det.
Tyvärr så är våran chef för livrädd,om nån tar en skruv så ingen som bryr sig ,men så kommer det nån jäkel som rensar hyllorna bara för att det är gratis /det går. ge folk frihet men om det missbrukas så ska det stävjas direkt,blir ju inte lättare om det gått 20 år???
frihet under ansvar tycker jag. mvh husabergrobin

Sist jag kollade kom jag från Tellus, Jorden.

Det är ju just det jag menar, att folk gör detta på arbetstid vilket leder till minskad produktion.

Jag tror folk har missuppfattat mig en aning här. Jag blir inte utfryst/mobbad eller vad som helst av någon. Chargonen på företaget är mycket bra och folk är vänliga mot varandra.

Förresten, varför är folk så pigga på att påtala att någon är avundsjuk när man tycker något som stör normen?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Se där, vi är så gott som eniga!
Så länge man gör det man ska på arbetstiden, och betalar för eventuellt material man använder så är det ju utmärkt om man kan hobby-jobba lite också.
Sen att dom som har varit där i en massa år inte frågar varje gång dom ska bränna ihop en hyllkonsol till garaget där hemma, det kommer sig av att har man fått göra det alla andra gånger när man har frågat, så varför skulle man behöva fråga den här gången.

Jag jobbade på en verkstad där chefen redan första dagen när han gav mig nycklarna sa "Svartjobba så mycket du vill här på kvällar och helger, laga bilar eller vad fan du vill, men ser jag dig en enda gång utföra sånt som det här företaget sysslar med, på sidan om, så är du sparkad."

Han köpte hem stora plåtsjok så att det skulle finnas till dom som rostlagade bilar på sidan om, trots att vi inte använde plåt i ordinarie verksamhet.
Det gick massor med svetstråd till migarna, trots att vi knappt svetsade något på arbetstid.

Ja se där!

Ja det är det jag menar. Då gjorde ni saker som inte påverkade firmans produktion direkt, vilket jag självklart tycker är en bra förmån om man har tillgång till att använda maskiner och så som man normalt sett inte har tillgång till annars.
Men det ska inte påverka företaget negativt!

Hur kommer det sig att de här människorna får vara kvar ifall de inte gör sitt jobb utan bara stjäl från firman? Tycker det låter ytterst underligt.:va

Dom har blivit åtsagda, tro mig.
Men det är lite för snälla chefer antar jag som låter dom vara kvar ändå.
Och sen stjäl dom bara inte från företaget naturligtvis, ibland jobbar dom med :hihi.

Vad har skattepengar med saken att göra?

Ingenting, jag tänkte fel.

Och sen har vi de där utsugande företagarna.

Som sagt är det en bra stämning på firman, men sen finns det säkert industrier som behandlar de anställda på ett mindre bra sätt.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

Jag har jobbat nu i en månad på en stålindustri

Själv är jag uppvuxen bland den äldre skolan där kontentan är att man ska göra rätt för sig och sin lön

Folk tar sig friheter lite hur som helst och antar att dom får göra lite hur dom vill.

Du kanske är ung och kanske inte har så mycket erfarenhet, jag har jobbat på en liknande avdelning, alla som var av den gamla skolan -födda 45 eller tidigare gjorde precis som du beskriver, en påstods ha byggt en hel båt av material från firman.

Ska man klaga på det?

Smart gjort!

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar