Kawa z750 -82

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Tjena!!!

Ny på forumet med lite idéer på att montera på turbo på den "gamle". inte för att effekt är tråkigt, utan för att "bara" testa och lära sig att bygga tills man kanske gör det lite mer seriöst på en värre sportbåge nästa gång.

Det jag undrar är om man ska använda original förgasarna eller om det är bättre att kanske montera en stor, till exempel en från en HD eller nått??

Tacksam för om man kan få lite hjälp innan man börjar så det inte blir onödigt arbete som kostar pengar och tid.

mvh. Jokke

nickname: vrod är inte bara rök utan eld..........:)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hej och välkommen på forumet!:tummenupp

... Det jag undrar är om man ska använda original förgasarna ...
Ja, du ska använda originalfuggarna med trycksättning om dom är vakuumfuggar. Och som jag skrivit i andra trådar, du ska INTE använda någon som helst form av mekaniska fuggar om du har en tryckanläggning eftersom tryckskillnaden över trottlarna kan göra att fuggarna inte stänger. Gashäng på turboknarr man lätt ge DMB (Dead Mans Bike).:)
Jag har tjatat om detta tidigare men med hänvisning till de möjliga följderna så känns det som om det tål att upprepas.

Eller använd några andra vakuumfuggar som passar på knarren. En fördel med att använda ex vis Mikuni vakuumfuggar från Suz 750/1100R sent 80/tidigt 90-tal är att de är rätt vanliga i turbosammanhang. Det finns med andra ord rätt mycket "färdiga recept" på bestyckning. Å andra sidan så är det inte kronsvårt att bestycka och de färdiga receptet stämmer ändå sällan till hundra procent. Och dessa fuggar har om jag minns rätt (du får kolla upp det) rätt avstånd mellan portarna till din puffra.

Ytterligare en variant vore ju att leta rätt på fuggar (eller komplett turboanläggning) från GPZ750 turbo.
Eller? Nja, när jag tänker efter så är det nog insprutning på dom. Eller är det verkligen så? Ja, det får du kolla upp om du vill men helt klart är att det kan vara ett alternativ om det är fuggar på en sån.

Om du nu skulle ha en stor fugge som du skrev så betyder det med stor säkerhet att du då väljer att bygga en suganläggning. Du slipper trycksättning av fuggarna men får istället med rördragning etc (främst på insugssidan).
Nämnas kan att i tidernas begynnelse så byggdes många turboanläggningar så. Turbo bakom cylinderraden (ist f fuggarna), utblås på ena sidan (varmt om arschlet och låret) och en fugge på andra sidan. Ex vis en stor vakuumfugge typ såna som sitter på äldre Volvo/Saab eller en stor flatslide. Hade själv en sån sats för många år sen, fuggen var nån form av mekanisk flatslide (som sagt, en suganläggning). Om jag minns rätt 42 mm Mikuni av nåt slag. En enda sån förgasare räcker herrejösses bra i turbosammanhang.

... Tacksam för om man kan få lite hjälp innan man börjar så det inte blir onödigt arbete som kostar pengar och tid. ....
Det blir onödigt arbete och pengar i alla fall.:) Men kanske inte lika mycket.

Men ett vanligt misstag är att man inte får stil på returoljan med tillhörande oljeryk. Grova, raka rör/slangar med kontinuerligt fall som helst mynnar ovan oljenivån så är man i land. Med turbon framför cylinderraden (absolut vanligaste placeringen) så är nivån inte helt lätt att få till men det brukar lösa sig.
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Tack Robban!!!!

Jag läser Bomber Mag. och det var där jag fick idén om att bygga med en enkel fugge, men det kanske är enklare att trycka på dem ja har för att göra det billigare.

Har tidigare erfarenhet av turbo genom att jag kört turbo bil i några år och även trimmat en den, men det var insprutning och det gör det hela lite enklare. Det var en saab 900T.

Men är det dyrt att få tag i till xempel ett gäng 1100 fuggar??? det kanske inte behövs några större bestyckningar i dessa.

Ja, det är vakuum fuggar standard på min gamcykel.
Vad är det för skillnad på vakuum och icke vakuum fuggar för mig som inte har hållit på med dessa tidigare????


Tack för att det är någon som bryr sig........ :D



Hej och välkommen på forumet!:tummenupp


Ja, du ska använda originalfuggarna med trycksättning om dom är vakuumfuggar. Och som jag skrivit i andra trådar, du ska INTE använda någon som helst form av mekaniska fuggar om du har en tryckanläggning eftersom tryckskillnaden över trottlarna kan göra att fuggarna inte stänger. Gashäng på turboknarr man lätt ge DMB (Dead Mans Bike).:)
Jag har tjatat om detta tidigare men med hänvisning till de möjliga följderna så känns det som om det tål att upprepas.

Eller använd några andra vakuumfuggar som passar på knarren. En fördel med att använda ex vis Mikuni vakuumfuggar från Suz 750/1100R sent 80/tidigt 90-tal är att de är rätt vanliga i turbosammanhang. Det finns med andra ord rätt mycket "färdiga recept" på bestyckning. Å andra sidan så är det inte kronsvårt att bestycka och de färdiga receptet stämmer ändå sällan till hundra procent. Och dessa fuggar har om jag minns rätt (du får kolla upp det) rätt avstånd mellan portarna till din puffra.

Ytterligare en variant vore ju att leta rätt på fuggar (eller komplett turboanläggning) från GPZ750 turbo.
Eller? Nja, när jag tänker efter så är det nog insprutning på dom. Eller är det verkligen så? Ja, det får du kolla upp om du vill men helt klart är att det kan vara ett alternativ om det är fuggar på en sån.

Om du nu skulle ha en stor fugge som du skrev så betyder det med stor säkerhet att du då väljer att bygga en suganläggning. Du slipper trycksättning av fuggarna men får istället med rördragning etc (främst på insugssidan).
Nämnas kan att i tidernas begynnelse så byggdes många turboanläggningar så. Turbo bakom cylinderraden (ist f fuggarna), utblås på ena sidan (varmt om arschlet och låret) och en fugge på andra sidan. Ex vis en stor vakuumfugge typ såna som sitter på äldre Volvo/Saab eller en stor flatslide. Hade själv en sån sats för många år sen, fuggen var nån form av mekanisk flatslide (som sagt, en suganläggning). Om jag minns rätt 42 mm Mikuni av nåt slag. En enda sån förgasare räcker herrejösses bra i turbosammanhang.


Det blir onödigt arbete och pengar i alla fall.:) Men kanske inte lika mycket.

Men ett vanligt misstag är att man inte får stil på returoljan med tillhörande oljeryk. Grova, raka rör/slangar med kontinuerligt fall som helst mynnar ovan oljenivån så är man i land. Med turbon framför cylinderraden (absolut vanligaste placeringen) så är nivån inte helt lätt att få till men det brukar lösa sig.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Skillnad fuggar:
I vakuumfuggar lyfts trotteln av vakuum ovanför trotteln, ofta via ett gummimembran. Dessa fuggar har ett spjäll som påverkas av trottelvajern.
I mekaniska fuggar lyfts troteln direkt av gasvajern.

1100-fuggar:
Vad du än har för fuggar så får du räkna med att anpassa bestyckningen.

Om du ska turboladda ska motorn vara i gott skick. En motor med slutkörda lager kommer kanske att haverera till omätliga kostnader.
En motor med korsdrag mellan foder och kolvar kommer att blåsa ner soppa i vevhuset och späda ut oljan. Dessutom kommer den att blåsa ner kompression i stora mängder. Det kan dels resultera i att trycket i vevhuset stiger så mycket att tätningar eller packboxar lämnar in handduken. Dels kan det resultera i att oljereturen från turbon inte fungerar som den ska. Då går oljereturen delvis in i turbon istället med stoor rökutveckling som följd.
Det är lättare med en glidlagrad motor än en rullagrad eftersom den glidlagrade ger högre oljetryck. Om jag minns rätt är din motor glidlagrad men du bör nog kolla det.
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Okej.

Men om jag ska använda en stor förgasare hade jag tänkt att bygga en tryckammare och sätta fuggen på inloppet av den. Inte som på den gamla goda tiden med turbon under röven, vill inte ha någon värme där...... :)

Bara tänkte om det vart enklare med att justera en enkel fugge än att hålla på med att få alla 4 fuggar att vara synkade....... men det är bara en tanke.

Tack Robban för att du hjälper mig i mina tanke gångar, det kan bli mycket fel annnars.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tryckkammare? Antar att du menar plenum och ett sånt måste du ha i vilket fall som helst.
Nja, okej, du kanske menar en trycksatt förgasare och sen ett insug som fördelar denna fugge till alla fyra piporna? Nja, det känns sisådär tycker jag.
Jag röstar fortfarande på en mer konventionell konstruktion, dvs fyra trycksatta fuggar på original insug/insugsgummin och egenkonstruerat plenum.

Synkronisering:
Samma sak vare sig du har turbo eller inte.
Men du kanske menar bestyckning? Mer jobb och dyrare att bestycka fyra fuggar än en. Men de fyra är mer beprövade, dvs det finns mer info om dom och om deras bestyckning. Och med mer info så kanske du kommer närmre rätt bestyckning från början = då kanske det inte blir så mycket mer jobb och så mycket dyrare.


I mån av tid så hjälper jag gärna i de trådar som känns roliga.:tummenupp
Men detta är viktigt: Jag kan inte allt och jag gör fel ibland så skyll inte på mig. Åtminstone inte om det blir fel. Blir det rätt så kan du ju skylla på mig.:D :D
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Kan göra det enkelt, alltid skylla på dig.........

ja, det var ett plenum jag menade.

det är därför jag är lite envis med en enkel, för att "alla andra" har ju gjort det med 4 fuggar....... är inte alltid som alla andra......:huvet
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ja, man bygger ju olika beroende på vad som är målet. För somliga är det resultatet, för somliga bygget i sig och utmaningen. Jag utgick ju ifrån att det var resultatet som gäller. :):tummenupp

Den här lösningen (enkelfugge) har jag inte lika bra koll på så det är större risk att du får fel rekommendationer.

Du frågade tidigare om det skulle vara en stor fugge. Nja, turbon kan mer än väl kompensera för det ökade tryckfallet som blir över venturit då en fugge ska mata alla fyra. Dessutom flödar inte alla fyra piporna samtidigt. Förenklat så har man en cyl som suger in i taget på en fyra. Men det var en kraftig förenkling. Peakflödet blir med andra ord inte så mycket större än med en fugge per pipa.
Jag tror att du reder dig men av de större "normala" vakuumfuggarna. Ex vis 40 mm från 1100R, problemet blir väl bara att hitta en enstaka sådan fugge utan att behöva köpa en hel brygga för slaktning.
Ett alternativ är ju en fugge från en bil (Saab 99/900, Volvo 140/240). Dom är kronbilliga men du måste nästan säkert byta nål och säte eftersom dom alltid är slitna.

Vad du än väljer för fugge så måste du bsolut kolla att det går att få tag på munstycken i alla möjliga storlekar till den.
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Det var min tanke att få tag i en någon fugge från en volvo.
Har lite kontakter som har trimmat volvo både högt och lågt, om man säger så.....

Visst blir det venturi, men det är ju å andra sidan tryck på det med??

Placering av turbo och och andra saker är jag inte rädd för, utan det är hur jag ska göra med fuggarna....... får sätta mig ner och fundera......

Får gärna komma med mer hjälp, jag är öppen för alla förslag.....

Tack!!!!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Har dom trimmat Volvo så har dom antagligen inte trimmat med originalfuggen. Och dom har antagligen inte heller några munstycken eller så mycket kunskaper om bestyckning av dom fuggarna eftersom originalfuggen är bland det första som byts ut.

Men jag antar att du menar att dom har såna fuggar ligger och skräpar.

... Visst blir det venturi, men det är ju å andra sidan tryck på det med?? ...
:va Va? Ja, alla fuggar har ett venturi. Dom fungerar inte utan. Och ja, givetvis har ju venturit övertryck när turbon laddar på en tryckanläggning. Men venturit arbetar ju med tryckskillnaden före/efter venturit. För övrigt en tryckskillnad som skapas av flödeshastigheten.

Det jag menade tidigare är att om nu trycket efter venturit skulle bli lite lägre till följd av att tryckskillnaden över venturit blir större så går det alltid att kompensera med att ställa på wastegaten lite. Tror dock att mer tryck (före fuggen) ger mer värme i laddluften och därmed något lägre verkningsgrad på hela anläggningen. Men är man inte ute efter effekt nog att slå hela världen med häpnad så tror jag inte att det spelar så stor roll.
 
Last edited:

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Jag har inte tänkt att vara snabbast i världen, då har jag börjat i fel ände...... :D
z750 ska man kanske inte utgå infrån då...:tungan

Ska kolla med min kontakt, jag kanske är ute och seglar på de sju haven angående singel fugge....... men tänkte jag skulle kolla upp det.

Annars är det ju som du säger att använda org. fuggarna.

Men är bra sugen att kolla lite på singel i alla fall....... :rolleyes:

Tack!!!!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hade du haft en Z1000 eller GPZ1100 så hade du inte varit helt fel ute ens idag. De slår aldrig en Busa med turbo men en gammelKawwa med turbo och bigblock räcker bra långt.
Men en Z750 är inte fel heller.


Japp, diskutera lite med din Volvokontakt, jag kan som sagt inte jättemycket om dom fuggarna och det gäller nog rätt många andra här på SH också.


Hmmm. Flera hundra visningar av tråden men ändå bara två deltagare. Vad är det med er andra? Fega?:7peta:7peta:7peta:D


Du återkommer väl säkert i tråden framöver när du kollat på det där med fuggarna och eftersom jag via sökfunktionen ser om tråden hoppar igång igen så återkommer säkert jag också.:tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kreativitet föds genom att man törs prova på.
Helt rätt att göra det på en hoj som inte alla andra redan har gjort. Känn bara att du törs och har råd att offra hojen. Inte säkert att den blir som förut igen.

Att turbomata en Busa eller R1 är som att köpa en byggsats på Hobbex. Instruktioner och tips får man av vilken snubbe som helst på gata, kan vara bra. Men vad lär man sig själv av det?

Med lite tur och skicklighet behöver du inte bestycka om orginalförgasarna överhuvud taget. Anders Brink har skrivit en hel del om det. Sök..

Största problemet är väl att få till en säker och bra smörjning av turbon. Jag antar att det är som på 1100an att det är rulllagrad vevaxel. Inte så mycket oljetryck. Men det brukar dom som sätter turbo på sådanna maskiner lösa ändå.

Heja heja...Mer udda byggen tack.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
För det första håller jag med Mats757:
"Kreativitet föds genom att man törs prova på."

För det andra så är det kul om nån mer kommer in i tråden. :tummenupp


För det tredje så är jag ganska säker på att 750:n har glidlagrad vevaxel.
Det jag i alla fall _vet_ är att Z900, KZ1000, Z1000J, Z1000R och GPZ1100 luftkyld motorer har rullagrad vev.
Alltså inte den vattenkylda Z900 (eller hette den GPZ900?) som kom runt -84. Den har glidlagrad vev.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
9,5:1 går nog, framförallt om du höjer cylindern med en spacer och/eller håller igen på laddtrycket och/eller satsar på E85 (ska visst motsvara 104 oktan enligt Brink eller vem det nu var).


Men 11,3.1 är nog tufft att överladda.
Och då ska man komma ihåg två till saker: Stora förbränningsrum spikar lättare än små. Och låga varvtal spikar lättare än höga. Så det finns alltså ytterligare två faktorer i denna jämförelsen som talar för att turbo hör hemma på japspuffror. :D Och att såna där amerikanska knarrar är bra konstiga saker.:7peta
Men du hade väl inte för avsikt att tjacka en klipp ny HD och börja slakta för montering av stressfläkt antar jag.:)
Och ja, den ser fräck ut. Attityd i massor.
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Nej nej, för f-n ska inte röra nått på HDn......... än....:D

Nej, blir det överladd på den blir det med kompressor.

Har inte tänkt E85, men har funderat på att köra med dubbla packningar. vet inte vad kompet blir. Har för mig att det ska gå att räkna ut på nått sett, men är inte säker.
 

bobcat

Grease Monkey
Gick med
10 Sep 2005
Ort
mest på jobbet
Hoj
Kawasaki gpz750 mod.
håller på med en gpz750 tänkte köra med orginalförgasarna men köpte insprut från en annan hoj har inte provat än men tror mer på sprutet, det finns smidda lågkompkolvat till kawan problemet är bara att du får borra henne till 810cc och slipa veven till 16 mm istället för 15 i kolvbultshålet
allt mitt gick på 6 papp men det va det

värt lycka till
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... dubbla packningar. ...
Antar att du menar dubbla toppackningar eftersom du inte skriver nåt om att schimsa. Glöm det. Helt och hållet. Dubbla packningar duger på gamla Volvo B18 men det håller inte på en hojmotor.

Ska du sänka kompet så gör det med:
*Lågkompkolvar
*Schimsning under cyl, dubbla cylfotspackningar med en distans (1 eller 2 millimeter) mellan.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Jag har inte tänkt att vara snabbast i världen, då har jag börjat i fel ände...... :D
z750 ska man kanske inte utgå infrån då...:tungan

Ska kolla med min kontakt, jag kanske är ute och seglar på de sju haven angående singel fugge....... men tänkte jag skulle kolla upp det.

Annars är det ju som du säger att använda org. fuggarna.

Men är bra sugen att kolla lite på singel i alla fall....... :rolleyes:

Tack!!!!

Jag har en brygga Mikuni CV 36:eek:r (GSXR 1100) preprerade för turbo av Marklund.
Intresserade PMar.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top