Anehall
www.gasolinemagazine.se
Tänkte först inte lägga ut en tråd om bygget innan hojen var klar, men känner att jag behöver lite ytterligare motivation
Har redan gjort en hel del vid den, så vi tar det från början.
Köpte den hösten -02 och körde den orginal 1'a sässongen bortsett från Lazer slip-ons och hugger.
Till -04 hade jag monterat LSL fotpinnar, stålomspunna bromsslangar, Wilbers 641 bakdämpare och dog-bones som höjde baken med ca: 20mm.
Med en så bra dämpare, kändes inte gaffeln så kul, så Wilbers-fjädrar inhandlades till gaffeln. De hann aldrig monteras för en R1-gaffel från en -03'a köptes på annons...
Det dröjde till -05 innan gaffeln monterades. Passade på att sätta dit en kolfiberstänka fram och byta bakfälg till en 5,5" från en YZF750R.
Eftersom R1-gaffeln sänkte framändan med 40-50mm och den totala höjningen bak blev ca:40mm blev köregenskaperna lite smått hysteriska, men det fixades med 70 profil fram och 180 bredd bak.
Nu gick hojen riktigt fint på bana, men effekt saknades.
Till -06 hände inte så mycket förutom repor och trasiga kåpor efter marksyning på anderstorp (05) och falken (06)...
Jo! Galfer-skivor monterades fram och bak föresten.
Så nu i höstas köpte jag ett Mitsu td04l-14t aggregat med 7'ans vinklade avgashus
Kommer att köra en snikvariant i år = mindre laddtryck, inget kompsänk och köra på E85. En vattenkyld IC kommer att skaffas till hösten och då kompsänker jag den troligtvis åxå.
Har hittills tillverkat kollektorn, stosarna med flänsar, ena röret och provat ut ett dussintal olika ställen att ha turbon på.
1. Turbon.
2. Flänsar under kontruktion aka "vem fan behöver fräs när man har vinkelslip!"
3. Färdig fläns.
4. Fläns och stosa.
5. Kollektor.
6. 1'a röret punktat.
Har redan gjort en hel del vid den, så vi tar det från början.
Köpte den hösten -02 och körde den orginal 1'a sässongen bortsett från Lazer slip-ons och hugger.
Till -04 hade jag monterat LSL fotpinnar, stålomspunna bromsslangar, Wilbers 641 bakdämpare och dog-bones som höjde baken med ca: 20mm.
Med en så bra dämpare, kändes inte gaffeln så kul, så Wilbers-fjädrar inhandlades till gaffeln. De hann aldrig monteras för en R1-gaffel från en -03'a köptes på annons...
Det dröjde till -05 innan gaffeln monterades. Passade på att sätta dit en kolfiberstänka fram och byta bakfälg till en 5,5" från en YZF750R.
Eftersom R1-gaffeln sänkte framändan med 40-50mm och den totala höjningen bak blev ca:40mm blev köregenskaperna lite smått hysteriska, men det fixades med 70 profil fram och 180 bredd bak.
Nu gick hojen riktigt fint på bana, men effekt saknades.
Till -06 hände inte så mycket förutom repor och trasiga kåpor efter marksyning på anderstorp (05) och falken (06)...
Jo! Galfer-skivor monterades fram och bak föresten.
Så nu i höstas köpte jag ett Mitsu td04l-14t aggregat med 7'ans vinklade avgashus
Kommer att köra en snikvariant i år = mindre laddtryck, inget kompsänk och köra på E85. En vattenkyld IC kommer att skaffas till hösten och då kompsänker jag den troligtvis åxå.
Har hittills tillverkat kollektorn, stosarna med flänsar, ena röret och provat ut ett dussintal olika ställen att ha turbon på.
1. Turbon.
2. Flänsar under kontruktion aka "vem fan behöver fräs när man har vinkelslip!"
3. Färdig fläns.
4. Fläns och stosa.
5. Kollektor.
6. 1'a röret punktat.