Köra 250 kubik utan körkort?

MissBehave

Guest
Låter som en dålig idé.. jag vet. Men saken är den att efter ägt en scooter som gått kring 80-90 km/h i 6 år och nu dags för ny så hittade jag den där skönheten jag alltid velat ha.

För att lugna vissa skribenter kan jag meddela att jag är en i övrigt ansvarsfull 30+ årig mamma som helt enkelt gillar att ta mig fram på två hjul sommartid (väldigt ansvarsfull och ordentlig i trafiken dessutom).

Försäkring har tidigare inte gått att ha eftersom den var i originalskick (den förra) och nu hade jag tänkt skriva denna på min far. Konstigt att en som aldrig kört kan ha körkort bara för att man är över en viss ålder. Och försäkra den därefter.

Varför denna maskin då? Dels gillar jag kvalitetsmärket och att den är mer stabil i sitt utförande än de i lägre klasser. Märket säljs inte längre i sverige eftersom det är lite dyrt i sin klass. Och denna fann jag begagnad. Scootermodell är det förstås.

Körkort är det inte frågan om varken bil eller övrigt så jag har inget att förlora. Varför?, utan att ge ut för mycket av mig själv kan jag säja att ett sådant skulle vara tidsbestämt och jag vill inte lägga ut massor av pengar på något som bara skulle vara i ca 10 år.

Hm så till min fråga? Hur illa är det?. Vad för höjda böter riskerar man att få av detta? (åkte dit för första gången i höstas sen jag började köra för 6-7 år sedan och fick böta 1900:- är ej dock avskräckt av detta) Att köpa bättre säkrare kläder är ju ett måste. Är det stor skillnad i att köra 250 kubik mot för 125? Bör jag försöka leta upp en 125 istället (fast allt jag letat på i den klassen verkar vara skräp. (min 50 kubikare kostade 27 000 när det begav sig)

Ursäktar om jag klampar i klaveret på något sätt, men kände att jag behövde få svar på lite frågor innan jag investerar surt förärvade pengar.

Ps köra lagligt i 35 är inget alternativ det heller..
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
...
För att lugna vissa skribenter kan jag meddela att jag är en i övrigt ansvarsfull 30+ årig mamma som helt enkelt gillar att ta mig fram på två hjul sommartid (väldigt ansvarsfull och ordentlig i trafiken dessutom).

...

Jag tycker att du skall trycka upp just den texten på en bit papper och helt enkelt visa farbror polisen om han skulle stoppa dig. Det borde räcka för att få köra tycker jag.

Att skriva fordonet på din far verkar också vara en bra lösning, tänk vad mycket pengar man sparar, när man är över 30 så vet man ju hur premierna springer iväg. Speciellt på de där effektstinna scootrarna.

...

Ps köra lagligt i 35 är inget alternativ det heller..

...

Outlaw! Fräkkt :yoparty
 

MissBehave

Guest
Jo farbror polisen brukar vara snäll mot mig oftast ;) Känner mig ganska liten i sällskapet bland 1000-ja säg det-kubik körare som vanligtvis verkar husera på dessa sidor. Men är det någon man skall fråga är det väl dem som vet...

Att jag inte skriver den på mig är väl mest för att jag öht inte skulle få försäkra den alls annars. Konstigt eftersom jag även äger en riktig klassisk sportbil som inte är något som helst problem att försäkra i mitt namn..

Men men, hur är det med skillnad i körbarhet finns någon eller är allt "smått" istort sett detsamma ?
 

Paradoxy

Guest
funny_cat_pictures_022.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så omöjligt är det inte att ta KK, du verkar ju uppenbarligen ha viss körvana......
 

MissBehave

Guest
Hehe jo jag ser att folk kan misstro min "betydande" ålder och kanske tom kön vad vet jag? Kanske mer skrämmande att allt faktiskt är sant ;)

Problemet med kk är inte svårighet utan fysiska problem som är degenererande. Fullt tillräckliga idag men inte om 10 år, vilket är orsaken till att jag aldrig tagit något...
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hehe jo jag ser att folk kan misstro min "betydande" ålder och kanske tom kön vad vet jag? Kanske mer skrämmande att allt faktiskt är sant ;)

Problemet med kk är inte svårighet utan fysiska problem som är degenererande. Fullt tillräckliga idag men inte om 10 år, vilket är orsaken till att jag aldrig tagit något...

Får man inte ta körkort pga fysiska förutsättningar så har man inte på vägarna att göra. Inget att diskutera. Känner du att du absolut har ett behov av att "köra av dig" så köp en cross och snacka med en bonde om att få köra på hans åker. Bland andra förare har man inte att göra. Varken på bana eller i trafiken.
 

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki sv1000
Om du har körvana så är det väl inga problem att ta körkort billigt, få böter en gång och det har ätit upp kostnaden av ett privattaget körkort så jag tycker inte att ditt resonemang håller.

Man behöver väl inte körkort för att regga en hoj på sig själv btw?
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR

Man behöver väl inte körkort för att regga en hoj på sig själv btw?

Tror inte det, åldersgränsen är 18 år nuförtiden.

Men när jag var 17år registrerade och försäkrade jag min hoj på mig,
dom skickade hem ett papper där mina föräldrar skulle skriva på eftersom jag var omyndig.
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Försäkringstagaren ska vara den som huvudsakligen brukar fordonet

Nästan ordagrant citat från samtliga försäkringsgivare.

Men med tanke på alla andra lagbrott här så skiter väl detsamma på det också? :va

Massa frågor kommer upp:
Är du på riktigt?
Vem på Sporthoj har dubbelreggat sig och djävlas med en fredagsfräckis?
ÄR du på riktigt helt och hållet?
Klassisk sportbil?
Inget körkort?

Näää... det här var nog dagens konstigaste!

"King of threads" :yoparty
 

Gabor

Guest
Låter som en dålig idé.. jag vet. Men saken är den att efter ägt en scooter som gått kring 80-90 km/h i 6 år och nu dags för ny så hittade jag den där skönheten jag alltid velat ha.

För att lugna vissa skribenter kan jag meddela att jag är en i övrigt ansvarsfull 30+ årig mamma som helt enkelt gillar att ta mig fram på två hjul sommartid (väldigt ansvarsfull och ordentlig i trafiken dessutom).

Försäkring har tidigare inte gått att ha eftersom den var i originalskick (den förra) och nu hade jag tänkt skriva denna på min far. Konstigt att en som aldrig kört kan ha körkort bara för att man är över en viss ålder. Och försäkra den därefter.

Varför denna maskin då? Dels gillar jag kvalitetsmärket och att den är mer stabil i sitt utförande än de i lägre klasser. Märket säljs inte längre i sverige eftersom det är lite dyrt i sin klass. Och denna fann jag begagnad. Scootermodell är det förstås.

Körkort är det inte frågan om varken bil eller övrigt så jag har inget att förlora. Varför?, utan att ge ut för mycket av mig själv kan jag säja att ett sådant skulle vara tidsbestämt och jag vill inte lägga ut massor av pengar på något som bara skulle vara i ca 10 år.

Hm så till min fråga? Hur illa är det?. Vad för höjda böter riskerar man att få av detta? (åkte dit för första gången i höstas sen jag började köra för 6-7 år sedan och fick böta 1900:- är ej dock avskräckt av detta) Att köpa bättre säkrare kläder är ju ett måste. Är det stor skillnad i att köra 250 kubik mot för 125? Bör jag försöka leta upp en 125 istället (fast allt jag letat på i den klassen verkar vara skräp. (min 50 kubikare kostade 27 000 när det begav sig)

Ursäktar om jag klampar i klaveret på något sätt, men kände att jag behövde få svar på lite frågor innan jag investerar surt förärvade pengar.

Ps köra lagligt i 35 är inget alternativ det heller..

Utan att vara alltför intresserad av varför du inte ska ta körkort...men ..är du felkn****d ??

Körkort tar man för att få en utbildning i hur man säkert tar sig fram i trafiken utan att vara en fara för sig själv eller andra....lappen är bara ett papper på att man klarat provet..

Har du inte klarat det har du fan inget i trafiken heller att göra med ditt motorfordon....
 

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Med tanke på allt annat så:
1, Självrisken på en försäkring när någon utan körtkort brukat fordonet borde vara 10-dubbelt på trafikförsäkringsdelen och INGEN ersättning alls på egna fordonet vid olycka. Så slipper man "Jag och kompisen tänkte tjacka Hayabusa till sommaren, skiter i att ta kort då det bara gäller några månader..." och sådana här ANSVARStagande 30+are. :tummenupp

2, Kanske skulle vara KK på att skaffa barn också, vi vill inte föra dåliga gener vidare! :va

Detta inte sagt för att förolämpa trådskaparen direkt, men... "Jag har ägt en scooter som gjort 80-90..." gjorde att man kan fundera! :confused:
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK

Körkort tar man för att få en utbildning i hur man säkert tar sig fram i trafiken utan att vara en fara för sig själv eller andra....

LOL med tanke på alla moppar som far omkring :D

nu vet jag inte om reglerna har ändrats men jag var 15 år fick man köra moped utan körkort, praxis var att börja när man var 13, så man hade vanan inne tills man fyllt 15:rolleyes:

sen var det mer eller mindre standard att trimma moppen så den gick 60-90 km/h

sen köpte en del ungdomarna 125cc och större innan de fyllt 16 eller så, så de skulle få ännu större erfarenhet av fordon:)

hårdare krav ju äldre man blir :tungan
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Detta måste vara årets flejmbejt. Man skulle nästan kunna tro det är BMX-Johan som reggat om sig.

Om du nu mot förmodan är fullt allvarlig, kan jag meddela att det för grov* olovlig körning finns fängelse upp till 6 månader i straffskalan.

*Grov olovlig körning är det om man blivit dömd tidigare (vilket du tydligen har) eller om man tidigare haft körkort för fordonet i fråga.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top