VR-8
Fabrikör Mr.J
Tänkte visa lite vad som händer i överladdningens stad Halmstad i vår.
Bakgrunden till mitt projekt är faktiskt en Hayabusa, inte som ni tror, utan att jag hade en innan. Jag sålde min Busa till förmån för Aprilian eftersom Busan inte var direkt snabb runt böjarna ute på vägarna. (Kunde man ju begripit från början men det gjorde inte jag ). Valet föll på en Aprilia av olika skäl, dels att polarna kör R1 så det kan man ju bara inte köpa och få höra att de hade rätt...... dels för att den hade en jävla massa klipp i motorn från början jämfört med R1,Gixxers osv. En annan anledning var Öhlins,Öhlins,Öhlins,OZ,Brembo,kolfiber osv osv, hojen var ju "klar" och behövdes inte "fixas" till........trodde jag....
Allting gick kanon ända tills första gången jag gav fullt på alla växlar..va faan..den är ju slö... . Jämförde ju med Busan och då var det dött lopp så att säga. "Ok", tänkte jag, "den kör ju 8'or runt Busan i kurvorna iaf" och det var ju målet med bytet från början. Vid senare jämförelser med polarna R1'or (med 25hk mer på slangen) så har det visat sig att min Aprilia är lika snabb men saknar lite på toppfarten.......ja ja jag vet man får bara 120km/h på E6 utanför Halmstad........
Denna "effektavsaknad" har legat och gnagt i bakhuvudet hela förra säsongen och jag har varit på "G" att byta hoj flera gånger men vid varje provkörning av I4,1000cc så kändes det inte rätt. Visst effekten var mer men allt det andra som jag uppskattar med Aprilian fanns inte. Bromsar,chassi,fjädring,ergonomi,körställning.......ja kort och gott allt utom just effekten.
Så vad gör man........
Man trimmar såklart.....men hur?? Konventionell trimning med borrning, kammar, portning, avgas osv kostar multum och ger inte tillräckligt med hk/SEK. Turbo kanske är vägen att gå.......njaa....v-twin och turbo känns lite för svårt att lösa och jag gillar inte en motor som inte "lyder" på gasen utan lever lite sitt eget liv när trycket kommer. Och till er som försvarar turbo, jag vet att det finns körbara hojar med turbo men jag vill ingen ha på min Aprilia av just det skälet att det är en v-twin.
Vad finns kvar........kompressor såklart. Inte vanligt och lite annorlunda, man kör ju Aprilia och kan ju inte besudla den med en volvo-turbo.. Jag har börjat lite smått med att plocka ur motor och bearbeta div kåpor och inhandlat diverse grejor.
Kommer bilder snart......
/J
Bakgrunden till mitt projekt är faktiskt en Hayabusa, inte som ni tror, utan att jag hade en innan. Jag sålde min Busa till förmån för Aprilian eftersom Busan inte var direkt snabb runt böjarna ute på vägarna. (Kunde man ju begripit från början men det gjorde inte jag ). Valet föll på en Aprilia av olika skäl, dels att polarna kör R1 så det kan man ju bara inte köpa och få höra att de hade rätt...... dels för att den hade en jävla massa klipp i motorn från början jämfört med R1,Gixxers osv. En annan anledning var Öhlins,Öhlins,Öhlins,OZ,Brembo,kolfiber osv osv, hojen var ju "klar" och behövdes inte "fixas" till........trodde jag....
Allting gick kanon ända tills första gången jag gav fullt på alla växlar..va faan..den är ju slö... . Jämförde ju med Busan och då var det dött lopp så att säga. "Ok", tänkte jag, "den kör ju 8'or runt Busan i kurvorna iaf" och det var ju målet med bytet från början. Vid senare jämförelser med polarna R1'or (med 25hk mer på slangen) så har det visat sig att min Aprilia är lika snabb men saknar lite på toppfarten.......ja ja jag vet man får bara 120km/h på E6 utanför Halmstad........
Denna "effektavsaknad" har legat och gnagt i bakhuvudet hela förra säsongen och jag har varit på "G" att byta hoj flera gånger men vid varje provkörning av I4,1000cc så kändes det inte rätt. Visst effekten var mer men allt det andra som jag uppskattar med Aprilian fanns inte. Bromsar,chassi,fjädring,ergonomi,körställning.......ja kort och gott allt utom just effekten.
Så vad gör man........
Man trimmar såklart.....men hur?? Konventionell trimning med borrning, kammar, portning, avgas osv kostar multum och ger inte tillräckligt med hk/SEK. Turbo kanske är vägen att gå.......njaa....v-twin och turbo känns lite för svårt att lösa och jag gillar inte en motor som inte "lyder" på gasen utan lever lite sitt eget liv när trycket kommer. Och till er som försvarar turbo, jag vet att det finns körbara hojar med turbo men jag vill ingen ha på min Aprilia av just det skälet att det är en v-twin.
Vad finns kvar........kompressor såklart. Inte vanligt och lite annorlunda, man kör ju Aprilia och kan ju inte besudla den med en volvo-turbo.. Jag har börjat lite smått med att plocka ur motor och bearbeta div kåpor och inhandlat diverse grejor.
Kommer bilder snart......
/J