Aprilia Factory SuperCharged

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Tänkte visa lite vad som händer i överladdningens stad Halmstad i vår.

Bakgrunden till mitt projekt är faktiskt en Hayabusa, inte som ni tror, utan att jag hade en innan. Jag sålde min Busa till förmån för Aprilian eftersom Busan inte var direkt snabb runt böjarna ute på vägarna. (Kunde man ju begripit från början men det gjorde inte jag :näsblod ). Valet föll på en Aprilia av olika skäl, dels att polarna kör R1 så det kan man ju bara inte köpa och få höra att de hade rätt......:D dels för att den hade en jävla massa klipp i motorn från början jämfört med R1,Gixxers osv. En annan anledning var Öhlins,Öhlins,Öhlins,OZ,Brembo,kolfiber osv osv, hojen var ju "klar" och behövdes inte "fixas" till........trodde jag....:D

Allting gick kanon ända tills första gången jag gav fullt på alla växlar..va faan..den är ju slö...:gnissla . Jämförde ju med Busan och då var det dött lopp så att säga. "Ok", tänkte jag, "den kör ju 8'or runt Busan i kurvorna iaf" och det var ju målet med bytet från början. Vid senare jämförelser med polarna R1'or (med 25hk mer på slangen) så har det visat sig att min Aprilia är lika snabb men saknar lite på toppfarten.......ja ja jag vet man får bara 120km/h på E6 utanför Halmstad........

Denna "effektavsaknad" har legat och gnagt i bakhuvudet hela förra säsongen och jag har varit på "G" att byta hoj flera gånger men vid varje provkörning av I4,1000cc så kändes det inte rätt. Visst effekten var mer men allt det andra som jag uppskattar med Aprilian fanns inte. Bromsar,chassi,fjädring,ergonomi,körställning.......ja kort och gott allt utom just effekten.

Så vad gör man........:va

Man trimmar såklart.....men hur?? Konventionell trimning med borrning, kammar, portning, avgas osv kostar multum och ger inte tillräckligt med hk/SEK. Turbo kanske är vägen att gå.......njaa....v-twin och turbo känns lite för svårt att lösa och jag gillar inte en motor som inte "lyder" på gasen utan lever lite sitt eget liv när trycket kommer. Och till er som försvarar turbo, jag vet att det finns körbara hojar med turbo men jag vill ingen ha på min Aprilia av just det skälet att det är en v-twin.

Vad finns kvar........kompressor såklart. Inte vanligt och lite annorlunda, man kör ju Aprilia och kan ju inte besudla den med en volvo-turbo..:D Jag har börjat lite smått med att plocka ur motor och bearbeta div kåpor och inhandlat diverse grejor.

Kommer bilder snart......

/J
 

Chriz

Damer i tajta helställ gör min dag...
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Solna
Hoj
Ktm 690 Sm Prestige-07
Mc

Grymmt!

Har länge undrat när ett kompressor byge ska äga rum!
Upp med bilder, väntar och väntar med stor förväntan..

Chriz
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Här är lite bilder.........
 

Bifogat

  • Pic of engine.JPG
    Pic of engine.JPG
    137.8 KB · Visningar: 1,313
  • Kåpa 1.JPG
    Kåpa 1.JPG
    129.6 KB · Visningar: 782
  • Kåpa 2.JPG
    Kåpa 2.JPG
    131.9 KB · Visningar: 580
  • Fräsning 1.JPG
    Fräsning 1.JPG
    132.8 KB · Visningar: 713
  • Kåpan klar.JPG
    Kåpan klar.JPG
    113.4 KB · Visningar: 461

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Bottenplattan till plenumet.
 

Bifogat

  • Plenplatta inv.JPG
    Plenplatta inv.JPG
    105.5 KB · Visningar: 445
  • Plenumplatta mot trottelhuset.JPG
    Plenumplatta mot trottelhuset.JPG
    96.6 KB · Visningar: 451

Fidden

...
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Falco + Kawasaki zzr1100
Jag får kanske möjlighet att titta lite närmare på det färdiga resultatet när jag flyttar ned till Skedala :tummenupp
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Drivningen till kompressorn tas från balansaxeln för att få mesta plats innåt centrumlinjen på hojen. Jag ska försöka dölja allt innanför kåporna tänkte jag...

Kompressorn jag köpt, men inte fått ännu, är en Rotrex C15-60 Bilder på den kommer så fort jag har den i min hand.

/J

Jag får kanske möjlighet att titta lite närmare på det färdiga resultatet när jag flyttar ned till Skedala :tummenupp

Det kan du räkna med.......
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Detta ska verkligen bli intressant, kommer att följas med spänning!
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ska göra lite "bling-bling" oxå tänkte jag.......här är första grejen som ska dit. En ny kopplings-slav inköpt på Ebay från MPL.

/J
 

Bifogat

  • MPL master.JPG
    MPL master.JPG
    103.7 KB · Visningar: 560
Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Lite fakta om bygget:

Sänker kompet till ca 10:1 och börjar med ca 0.45 i laddtryck. Den kompressor jag valt klarar ca 0.65-0.7 bar på min Aprilia innan den maxvarvar. Jag kommer stanna på en körbar och "rimlig" effekt för att få lite livslängd i motorn. Ingen intercooler i första försöket utan väntar med det tills jag ökar trycket, kanske kör jag utan. Bränslet blir endast 98 oktan.

Byter mapsensor till en 2bar och tillsammans med en justerbar bränsleregulator kommer jag justera sprutet så nära ok jag kan för att finjustera med min PCIII i bänk. Alla "vacuum" slangar till div saker pluggas och tomgångsmotorn kommer att monteras i botten på plenumet, kolla bilden.

Effekten beräknas öka med minst 35-45hk......troligtvis mer.

/J
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Lite fakta om bygget:

Sänker kompet till ca 10:1 och börjar med ca 0.45 i laddtryck. Den kompressor jag valt klarar ca 0.65-0.7 bar på min Aprilia innan den maxvarvar. Jag kommer stanna på en körbar och "rimlig" effekt för att få lite livslängd i motorn. Ingen intercooler i första försöket utan väntar med det tills jag ökar trycket, kanske kör jag utan. Bränslet blir endast 98 oktan.

Byter mapsensor till en 2bar och tillsammans med en justerbar bränsleregulator kommer jag justera sprutet så nära ok jag kan för att finjustera med min PCIII i bänk. Alla "vacuum" slangar till div saker pluggas och tomgångsmotorn kommer att monteras i botten på plenumet, kolla bilden.

Effekten beräknas öka med minst 35-45hk......troligtvis mer.

/J



Det här skall bli riktigt kul att följa! Kompressor är ju riktigt ball. (fast det är ju ingen "riktig" kompressor bara en remdriven turbo:tungan

Hur tänker du dig att det skall lira med den nya map-sensorn? Jag tänker ju också tuna med PCIII och då är enda möjligheten (om jag förstått rätt) att köra enligt Alpha-n, alltså trottelposition och varvtal. Gör den nya map-sensorn nån nytta då?
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Det här skall bli riktigt kul att följa! Kompressor är ju riktigt ball. (fast det är ju ingen "riktig" kompressor bara en remdriven turbo:tungan

Hur tänker du dig att det skall lira med den nya map-sensorn? Jag tänker ju också tuna med PCIII och då är enda möjligheten (om jag förstått rätt) att köra enligt Alpha-n, alltså trottelposition och varvtal. Gör den nya map-sensorn nån nytta då?

Mitt insprut använder mapsensorn till tomgång/låga varvtal. Övergången från map/rpm till @/n sker succesivt och eftersom jag har kompressor så kommer den ladda, om något lite, även på de lägre varvtalen. Standard mapsensor klarar 1.15kpa och den jag köpt klarar 2.0. Bägge ger samma maxvolt vid respektive maxtryck så min ECU kommer tro att vid ex 2.5v så är trycket som standard dvs ~0.5kpa men i verkligheten mycket mer. Skillnaden kommer jag justera med högre bränsletryck, det gör att ECU'n tror att det är standard tryck men i verkligheten så är det högre och ger mer bränsle. Dessa två (mapsensorn,bränsletrycksregulatorn) kommer jobba med varandra och ECU'n kommer tro att allt är som vanligt.....

/J
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Jag har läst om några hojjar som har haft kompressor, dom har aldrig lycka fått till nån riktig körbarhet på dom, Men jag håller tummarna för dig. Ska bli spännande att se det färdiga resultatet.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Lite mer bilder på arbetet och hojen innan "operationen"
 

Bifogat

  • 24 005.jpg
    24 005.jpg
    137.1 KB · Visningar: 1,209
  • DSC00010.JPG
    DSC00010.JPG
    92.5 KB · Visningar: 832
  • DSC00017.JPG
    DSC00017.JPG
    129.9 KB · Visningar: 859
  • DSC00018.JPG
    DSC00018.JPG
    95.5 KB · Visningar: 945

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Imponerande projekt - och vilken finish Du har på prylarna:tummenupp

Jag ser fram emot att följa denna tråd - hur ser Din tidplan ut?

Ha de!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top