Något att betänka vid val av gatdäck för Supermoto.

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Jag var på Michelin's däckseminarium hos RoLLERs Däck igår.

Det var mycket intressant. Dock så var jag nog den enda supermoto-föraren där så utrymmet för supermoto-frågor var begränsat.

Det som dock konstaterades snabbt var att ett supermoto-däck för racing (bandäck/racingdäck) är ganska mycket annorlunda uppbyggt än ett RR-däck för bana racing.

Men det var väl knappast en nyhet. Dessutom är det väl ganska logiskt att kör man bana med supermoto seriöst bör man väl använda däck skapade för detta.

MEN! Det som jag var intresserad av var vad Michelin tyckte man skulle ha för däck på gata.

Jag har alltid resonerat som så att om man kränger på det bästa gatdäcket för en sporthoj så är det oxå det bästa för supermoto på gata. Men ICKE!

Michelingubben (föredragshållaren) berättade ett par intressanta saker om gatdäck för sporthojar. Jag orkar inte summera allt men jag kan berätta att när dom skapar däck så har dom kravspecifikationer (vilka nyheter va??? ;)) på hur däcket ska användas.

Exempelvis så är det tänkt att ett Pilot Power ska gå 95% gata och 5% bana medans ett Pilot Power 2CT (tvåkomponentsdäcken) ska gå 90% gata och 10% bana. Alla som visste detta räcker upp en hand...

Wow... nu håller jag på att komma in på sidospår... Men jag ville bara peka på att det finns en tanke med varje däcksmodell. Åter till supermoto.

Jo, han rekommenderade ett Pilot Road2 till gatkörning med supermoto. Alltså ett sporttouringdäck!

Detta för att det däcket har en rundare profil (avsevärt mycket mer lik ett supermoto racingdäck) och dessutom kommer upp i rätt temp fortare.

Tyvärr envsades michelingubben med att hela tiden referera till supermoto som en hoj med "brist på effekt". Jag höll naturligvis inte med och undrade tyst vad man skulle med 180 häst till på en supermoto-bana. Speciellt på grus måste det vara bra...

Och utan att förklara allt han sa så är jag nog ganska övertygad om att ett Pilot Road2 är ett mer korrekt val på gata för en supermoto än ett Pilot Power 2ct som är avsett för 180 häst som kör 10% bana...

Dessutom, om man kollar specarna så har inte ett pilot road särskillt mycket sämre grepp men däremot ganska mycket bättre livslängd som kan vara trevligt vid mycke bakhjul osv.

Har jag varit tillräckligt förvirrande nu? Klockan är inte särskillt mycket så jag är inte helt vaken.

Detta är alltså bara en summering av det lilla supermoto jag pratade med michelingubben och ni gör ju era egna val. Det enda jag kan säga är att han gav ett mycket kunnigt intryck när det gällde däck.

Mvh
Lucky9
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Något jag är intresserad av är att veta vilka däck som (dels är bra) snabbt kommer upp i arbetstemp. Problemet som jag ser det vid gatåka är att man kör på samma däck nu i mars-april när det är 5-10 grader, som i juli när det bubblar i asfalten.

Vad räknas som effekt svagt då? Sumon får ut ca 100 påsar, nästan det dubbla mot "vanliga" mindre motarder. Ska man satsa motard eller RR då?
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Något jag är intresserad av är att veta vilka däck som (dels är bra) snabbt kommer upp i arbetstemp. Problemet som jag ser det vid gatåka är att man kör på samma däck nu i mars-april när det är 5-10 grader, som i juli när det bubblar i asfalten.

Vad räknas som effekt svagt då? Sumon får ut ca 100 påsar, nästan det dubbla mot "vanliga" mindre motarder. Ska man satsa motard eller RR då?

Välj ett däck med "100% Silica" (michelinpatent så det är svårt att hitta hos andra tillverkare men det är väl bara läsa runt lite så har dom nog något motsvarande) så har det mycket goda egenskaper i både varmt och kallt väder! Det är en av fördelarna med Silica tydligen.

När man ska sikta på ett RR-däck istället för något som passar supermoto vet jag inte. Men en fingervisning kan väl vara körstilen. Kör du supermoto med hojen (ställ, bakhjul, mycke acc från låg fart osv...) så skulle jag sikta på ett däck som rekommenderas för supermoto. Ska du dessutom åka lite längre, vilket jag gissar händer med din hoj, kan det ju vara trevligt om det håller hyffsat.

Ett Pilot Road är ju faktiskt avsett för effektstarka hojar men passar supermoto BÄTTRE är ett Pilot Power. Enligt Michelin. :)

/Lucky9
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Ett Pilot Road är ju faktiskt avsett för effektstarka hojar men passar supermoto BÄTTRE är ett Pilot Power. Enligt Michelin. :)

/Lucky9

Finns gatlegala Supermoto däck oxå. :)
http://www.enginehardware.se/Webshop/91745.htm

Jag tänkte prova ett sådant där nästa gång jag byter.


Mina erfarenheter är att man sliter minst lika mycket bakdäck på motarden som på sporthojen. Får jag ut 400 mil på ett bakdäck på motarden är jag mkt nöjd. På Sporthojen ligger jag på ungeför det samma, lite mer mil till och med, 500-600 mil per bakdäck.

För gata skulle jag helst ha ett motarddäck som är 3 compounded... :lol
Hårt i mitten som ett touring däck, mjukare i mellan och supermjukt långt ut på kanten.
Men enligt den bilden jag såg på ett Pilot Power 2CC så kommer man i princip aldrig att använda den mjukare delen av däcket vid gatkörning. inte om man har en gnutta riskbedömining i alla fall... var ju bra 2 cm av däcket som var mjukare, resten var ju samma som på det "vanliga" Pilot Power däcket.
Bilden kan ju varit fel, men det ver ju en Michelin bild... :va

Måste dock erkänna att köpa däck till motarden är lika förvirrande varje gång...
Men, får hoppas att det däcket länken går till funkar.

:hej
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Finns gatlegala Supermoto däck oxå. :)
http://www.enginehardware.se/Webshop/91745.htm

Jag tänkte prova ett sådant där nästa gång jag byter.


Mina erfarenheter är att man sliter minst lika mycket bakdäck på motarden som på sporthojen. Får jag ut 400 mil på ett bakdäck på motarden är jag mkt nöjd. På Sporthojen ligger jag på ungeför det samma, lite mer mil till och med, 500-600 mil per bakdäck.

För gata skulle jag helst ha ett motarddäck som är 3 compounded... :lol
Hårt i mitten som ett touring däck, mjukare i mellan och supermjukt långt ut på kanten.
Men enligt den bilden jag såg på ett Pilot Power 2CC så kommer man i princip aldrig att använda den mjukare delen av däcket vid gatkörning. inte om man har en gnutta riskbedömining i alla fall... var ju bra 2 cm av däcket som var mjukare, resten var ju samma som på det "vanliga" Pilot Power däcket.
Bilden kan ju varit fel, men det ver ju en Michelin bild... :va

Måste dock erkänna att köpa däck till motarden är lika förvirrande varje gång...
Men, får hoppas att det däcket länken går till funkar.

:hej

Nu tänker du som jag gjorde.

Det är tydligen inte så bra att tänka så.

Racedäck skall användas på bana och då endast bana. Om dom är gatlegala betyder det att du kan åka till och från bana. I lugnt tempo och inte leka. Och det brukar ju gå bra...

Nä... Men skämt åsido.

Ett racedäck är inte gjort för gata. Alls. Inte om vi pratar Michelin iaf. Det är ju inget Michelin i länken ovan så jag tänker inte kommentera hur bra eller dåligt just det däcket är på gata.

Men i Michelins racedäck så är det exempelvis inte Silica. Ett michelin-däck för bana har ett väldigt "kort" spann för arbetstemperatur. Låt säga 70-80 grader. Ett däck för gata har ett avsevärt mycket bredare spann för arbetstemperatur.

Det gör att ett racedäck inte kommer upp i rätt temp på gata. Ibland möjligtvis men inte som det är tänkt.

Ett racedäck innehåller inte Silica och har därför sämre egenskaper vid kallt väder.

Ett racedäck innehåller inte Silica och har därför sämre våtgrepp.

Angående slitaget så har inte det så mycket med hur bra däcket är. Det har med med MASSOR med faktorer att göra. Bland annat hur mycket energi som krävs för att få däcket att behålla sin form, däckets förmåga att absorbera eller avleda värme, osv...

Efter gårdagens genomgång kommer jag inte köra racedäck på gata då det ger sämre egenskaper än ett gatdäck.

Uj... Jag känner att jag kommer få sitta och återberätta allt han sa om jag ska kunna göra detta vettigt... Pust...

Äh. Kör på vad ni vill. Men Michelin rekommenderar, såklart, gatdäck till gata och bandäck till bana. :)

/Lucky9

P.s. ovan handlar alltså bara om michelins däck och gäller inte andra tillverkare. Men michelin är ju hyffsat stora så jag har svårt att tro att andra tillverkare ligger särskillt mycket före. ´D.s.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Nu tänker du som jag gjorde.

Det är tydligen inte så bra att tänka så.

Racedäck skall användas på bana och då endast bana. Om dom är gatlegala betyder det att du kan åka till och från bana. I lugnt tempo och inte leka. Och det brukar ju gå bra...

Nä... Men skämt åsido.

Det går jättebra, i ca 100 meter... :D

Mmm, ska jag vara ärligt så har jag haft samma funderingar. Men 1400 kan jag lägga på att prova ett sådant däck - på sommaren.


- massa vettigt prat -

Efter gårdagens genomgång kommer jag inte köra racedäck på gata då det ger sämre egenskaper än ett gatdäck.

Äh. Kör på vad ni vill. Men Michelin rekommenderar, såklart, gatdäck till gata och bandäck till bana. :)


Självklart, men för 700kr per bakdäck till min TL istället för 2500kr så blir det racedäck även i fortsättningen för mig på Tillern.
Livsländgen skiljer 100 mil...
Oh, jo, de suger extremt på våt väg. Lösning, kör inte i vätan, och regnar det på en tur, så tar jag det lungt (vääääldigt lungt...).


På min XR har jag inte hittat någon som säljer 160 berda rejsdäck blilligt till mig, så jag har kört "riktiga" däck helatiden. De håller ändå bara 400 mil, max. mina BT014 kommer inte hålla längre än 300-350 mil om de forstätts slitas i den takt de gör nu.
Ska ta en titt på de där Pilot Road som han vurmade för. Jag är inte speciellt mkt av en märkesbög, jag tar de som är "bäst" och skiter i vilket klistermärke som satt på kartongen. :)


Jag tänker inte argumentera emot en expert som Michelingubben, men det handlar en del om pris/prestanda - och nya däck är helt enkelt sjukt dyra, och har löjligt dålig hållbarhet. Eller, dåligt hållbarhet för det priset kanske jag ska säga.
Skulle jag köpa nya däck för 2500 kr varje gång de tar slut får jag högre däckskostnad än försäkringskostnad... :lol

:hej
 

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
Finns gatlegala Supermoto däck oxå. :)
http://www.enginehardware.se/Webshop/91745.htm

Jag tänkte prova ett sådant där nästa gång jag byter.


Mina erfarenheter är att man sliter minst lika mycket bakdäck på motarden som på sporthojen. Får jag ut 400 mil på ett bakdäck på motarden är jag mkt nöjd. På Sporthojen ligger jag på ungeför det samma, lite mer mil till och med, 500-600 mil per bakdäck.

För gata skulle jag helst ha ett motarddäck som är 3 compounded... :lol
Hårt i mitten som ett touring däck, mjukare i mellan och supermjukt långt ut på kanten.
Men enligt den bilden jag såg på ett Pilot Power 2CC så kommer man i princip aldrig att använda den mjukare delen av däcket vid gatkörning. inte om man har en gnutta riskbedömining i alla fall... var ju bra 2 cm av däcket som var mjukare, resten var ju samma som på det "vanliga" Pilot Power däcket.
Bilden kan ju varit fel, men det ver ju en Michelin bild... :va

Måste dock erkänna att köpa däck till motarden är lika förvirrande varje gång...
Men, får hoppas att det däcket länken går till funkar.

:hej
De däcken (Maxxis) är kanon och funkar finfint till gata men ska man inte åka bana alls så kan man lika gärna välja ett däck som håller länge.
Jag kör blandat gata och bana med mina och mina tar slut i sidorna fortare än de gör i mitten.
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Vad tyckte han skiljde RR racedäck och SM racedäck då?

Tyvärr hade jag lite dåligt med utrymme att ställa supermoto-frågor så jag inriktade mig på det jag var mest intresserad av och det va gatdäck.

Men... Det jag fick fram var att SM racedäck har för det första en helt annan profil. Det syns ju tydligt då SM är rundare än RR.

Sen är det en annan stomme. Dock på vilket sätt vet jag inte.

Gummiblandningen ska vara lite annorlunda. Detta troligtvis på grund av att SM går lite på grus oxå. Dessutom så är det ju "tänkt" att SM ska gå lite på sladd/spinn så det är tydligen gjort något för detta oxå.

Tyvärr kan jag inte ge så exakta svar då jag inte ställde dessa frågor mer än ytligt.

/Lucky9
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sen är det en annan stomme. Dock på vilket sätt vet jag inte.

Motarderna är lättare och ska ha en mjukare däckstomme, bl.a. för att man ska kunna köra med rätt lufttryck och därmed få rätt värmedistribution och slitage. I praktiken är skillnaderna inte så vansinnigt stora att det påverkar för genomsnittsföraren, men för någon som redan jobbar med marginalerna och är snabb, så finns det fördelar med att köra på motardanpassade sulor.

Vikten på hojen och körstilen påverkar också hur greppet/gummit jobbar mot underlaget.
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
De däcken (Maxxis) är kanon och funkar finfint till gata men ska man inte åka bana alls så kan man lika gärna välja ett däck som håller länge.
Jag kör blandat gata och bana med mina och mina tar slut i sidorna fortare än de gör i mitten.

Vill bara påpeka att jaginte på något sätt säger att vissa saker inte funkar finfint eller liknande.

Mina tidigare inlägg är mer "Michelin har tänkt på det här sättet när dom gjorde däcken och därför är det bättre med vissa typer av däck än andra typer. Men andra typer funkar oxå bra." :)

Ville bara förtydliga mig lite så folk inte läser detta och tror att jag dissar användandet av vissa typer av däck totalt. I don't.

Det som jag dock reagerade mest på när jag ställde frågor var att dom (Michelin) har så tydliga riktlinjer/kravspecar/tankesätt.

Men som jag sa tidigare... Hur många kännde till att Pilot Power var tänkt för 95% gata och 5% bana medans Pilot Power 2ct var tänkt till 90% gata och 10% bana?

Jag frågade Michelingubben hur man fick veta hur en tillverkare hade tänkt när dom tog fram ett däck. Michelin har ju trots allt 6000 (!!!) pers som jobbar med research & development.

Då skruvade han på sig ganska mycket... Svaret var i princip "Det kan du inte". det var iaf det han sa mellan raderna med svaret "Det är bestämmt att all info om MC-däck skall finnas på EN sida som är på engelska. Det är dit man länkas från Michelin.se när man vill ha info om MC-däck och det är fransmännen som har ansvaret för den sidan...".

Är det nån som gör en annan tolkning av det svaret? :)

Som sagt, jag tror att däckdjungeln hade varit mindre snårig om tillverkarna kunde kommunicera ut sina tankesätt runt däck till konsumenterna. Istället så spenderar dom helt sjuka stålar på att stärka sin logo (som för närvarande är nummer 3 i världen...).

Shit va jag skriver mycket så här tidigt på morgonen. Tur att mitt arbete är så stimulerande...

/Lucky9
 

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
Vill bara påpeka att jaginte på något sätt säger att vissa saker inte funkar finfint eller liknande.

/Lucky9

Det trodde jag inte heller, ville bara påpeka att jag är hemskt nöjd med Maxxis påde med priset hållfasthet och gerpp mm.
Oavsett vad alla andra väljer för däck så hoppas jag att alla blir lika nöjda som jag :tummenupp

Mvh Billson.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Är det någon som vet om man kan få tag på ett maxxis i 150?
Isåfall vart?
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Bump!

Nu 6 år senare så kanske det har kommit nya däck och därmed erfarenheter.
Har kört med det däck som satt på original vid nyköp. Continental Conti Attack och det va superbra på 2 sätt
1. Det fick upp temperaturen rekordsnabbt
2. Mjukt som attans så bra grepp i kurvor
MEN efter 400 mjuka mil såg dem fortfarande bra ut men efter bara 100 med slangande så va det slut.
Det är alltså för mjukt på mitten.
Har någon tips på ett Motarddäck med samma goda egenskaper fast något hårdare på mitten. Inte något supersportdäck anpassat för 100+hp och liksom aldrig blir varmt. Tack :)
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Bump!

Nu 6 år senare så kanske det har kommit nya däck och därmed erfarenheter.
Har kört med det däck som satt på original vid nyköp. Continental Conti Attack och det va superbra på 2 sätt
1. Det fick upp temperaturen rekordsnabbt
2. Mjukt som attans så bra grepp i kurvor
MEN efter 400 mjuka mil såg dem fortfarande bra ut men efter bara 100 med slangande så va det slut.
Det är alltså för mjukt på mitten.
Har någon tips på ett Motarddäck med samma goda egenskaper fast något hårdare på mitten. Inte något supersportdäck anpassat för 100+hp och liksom aldrig blir varmt. Tack :)

Contiattack Sm är precis som du säger ett riktigt bra däck för supermotard.
Det har en rundare profil som gör hojen lättsvängd och får även upp tempen riktigt fort. Kör ni inte däckvärmare så ge det iaf 2-3 varv innan du sular på , själv var jag lite ivrig vilket resulterade i en highsider med krossad handled som följd...
Mitt däck höll ca 350 mil och då körde jag säkert 7 bandagar med det , men greppet är riktigt bra!
Bra grepp och samtidigt hållbart brukar tyvärr vara en svår kombo , man måste kompromissa..
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top