Ktm 640 bränsle fråga.

Coma

No retreat, No surrender...
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 sm
Halloj.

Köpte mig en KTM 640 sm -03- i söndags privat och i morgon (läs tisdag) ska jag hämta den. Killen som sålde den till mig har dock i jobbets vägnar åkt till tyskelandet och hans fruga ska lämna ut den till mig. Allt gick så fort så jag glömde fråga efter vad den dricker :tungan
Står ju säkerligen i instruktionsboken men tänkte fråga här för säkerhets skull. Måste väl la vara blyfri 95/96 oktan den ska ha?

Tack på förhand.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Halloj.

Köpte mig en KTM 640 sm -03- i söndags privat och i morgon (läs tisdag) ska jag hämta den. Killen som sålde den till mig har dock i jobbets vägnar åkt till tyskelandet och hans fruga ska lämna ut den till mig. Allt gick så fort så jag glömde fråga efter vad den dricker :tungan
Står ju säkerligen i instruktionsboken men tänkte fråga här för säkerhets skull. Måste väl la vara blyfri 95/96 oktan den ska ha?

Tack på förhand.


Har för mig det är diesel:tuttar :D men funkar säkert me blyfri oxå, går nog bra me shells v-power oxå fall man vill.
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Halloj.

Köpte mig en KTM 640 sm -03- i söndags privat och i morgon (läs tisdag) ska jag hämta den. Killen som sålde den till mig har dock i jobbets vägnar åkt till tyskelandet och hans fruga ska lämna ut den till mig. Allt gick så fort så jag glömde fråga efter vad den dricker :tungan
Står ju säkerligen i instruktionsboken men tänkte fråga här för säkerhets skull. Måste väl la vara blyfri 95/96 oktan den ska ha?

Tack på förhand.

Tankar 95 i min har har hört av nån någongång att den kan gå sämre med högre oktantal det var nått med att det tog längre tid att förbränna ?????
Sen vad den drar per mil har jag faktiskt aldrig kollat..
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
105-oktanigt racingbränsle ska-re-va :D!
Eller nej vänta lite! Det är ju ingen husa, då är det vanlig 95 blyfri som gäller :rolleyes: :)
 

Hoopsan_84

Dra kuken i Gruset
Gick med
31 Mar 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 525 EXC
INTE akrylat. tar bort allt det roliga. Säkert miljövänligt men om man vill vara det så köper man inte en Motard
 

Garpen

ROCKSTAR
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Den stora staden..
Hoj
600rr banhoj
Halloj.

Köpte mig en KTM 640 sm -03- i söndags privat och i morgon (läs tisdag) ska jag hämta den. Killen som sålde den till mig har dock i jobbets vägnar åkt till tyskelandet och hans fruga ska lämna ut den till mig. Allt gick så fort så jag glömde fråga efter vad den dricker :tungan
Står ju säkerligen i instruktionsboken men tänkte fråga här för säkerhets skull. Måste väl la vara blyfri 95/96 oktan den ska ha?

Tack på förhand.


Hmm vart tankar man 96 oktan?? Kör på 98 eller vpower blir inte nån skillnad i pengar direkt på 9 liter ir va det nu går i....
Går bättre då, inte mycket kanske men vad säger man "många Bäckar små!!"
:yoparty
 

Coma

No retreat, No surrender...
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 sm
Brukar finnas 96 oktan på mackarna. Ialla fall de mackar jag använder. Ska prova köra på 96 och se hur det går ;)
Fan va skönt att ha hoj igen xD Får soljäveln titta fram lite mer bara..
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Hmm vart tankar man 96 oktan?? Kör på 98 eller vpower blir inte nån skillnad i pengar direkt på 9 liter ir va det nu går i....
Går bättre då, inte mycket kanske men vad säger man "många Bäckar små!!"
:yoparty
Om du inte trimmat och ökat kompet i maskin så går den faktiskt sämre med 98 än 95 och definitivt sämre med v-power än 95. Du upplever säkert att den går bättre p.g.a. att du vet att du smällt i mer pengar i tanken men mäter man upp det så.......

Uttryckt i lekmanstermer så är högre oktan gjort att klara högre kompression innan det självantänder (-> knackning). Detta åstadkomms genom att via tillsatser få 98 att brinna långsammare än 95, det smäller helt enkelt 'mindre'. Så, en motor som din som inte är trimmad och avsedd att klara 95 går alltså bättre på 95.

Sök i Teknik- och mekforumet så finns det en tråd som beskriver detta bättre än vad jag kan.

.
 

Hoopsan_84

Dra kuken i Gruset
Gick med
31 Mar 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 525 EXC
Brukar finnas 96 oktan på mackarna. Ialla fall de mackar jag använder. Ska prova köra på 96 och se hur det går ;)
Fan va skönt att ha hoj igen xD Får soljäveln titta fram lite mer bara..

96 är en blandning av 95 och 98. är påväg bort. så som 98 på många mackar
 

Coma

No retreat, No surrender...
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 sm
Farsan brukar säga att om det låter som grus i motorn så kör du på för hög oktan. (eller var det för låg.. minnet..) Så man kan ju prova sig fram på det viset, ja ifall det nu funkar. Klart han är ju maskiningenjör så det ligger nog nåt i det ;)

Om 96 ska försvinna helt så känns det smartare att köra på 95 från början.

Tack för svaren.
 

EVOVII

Medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2012 Yamaha XT660R
Stämmer som sagts här ovan, man får ut mest effekt genom att köra på så låg oktan som möjligt utan att motorn spikar/knackar (alltså att bensinen självantänder). Detta gäller alla motorer oavsett trimmningsgrad men självklart kräver en motor med högt komp, turbo, vass tändning osv. högre oktan för att kunna utnyttjas maximalt. De flesta gathojar även de värsta sportmonstren klarar sig utmärkt på blyfri 95.

De mackar som fortfarande erbjuder blyfri 96 har inget annat än en tank med 95 och en med 98 och så blandar pumpen så det blir 96.
 

Garpen

ROCKSTAR
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Den stora staden..
Hoj
600rr banhoj
hmm man lär sig nytt varje dag :va

Har alltid fått inbankat i huvudet att alla hög prestanda motorer mår bäst med 98+ i magen men ack så fel man kan ha....
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top