R1 -01 dör plötsligt.

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Har ett problem med en R1 -01 som yttrar sig så att vid körning på låga varv en lite längre stund resulterar i att den lägger av tvärt. Den går att starta direkt med en avgassmäll som följd. Enligt förra ägaren så hade han åkt bakom en gång och känt att det tydligt luktade bensin.

Skit i förgasarna/nån förgasare som hänger sig? Fick förslaget när jag ringde till Lundgrens Motor i Avesta att den möjligtvis flödar över av någon anledning?

Råkade ut för det igår, jag åkte på 6:an i 50km/h, jag gick ner i lådan till 1:an och motorbromsade, när jag sedan började att växla upp igen dog den när jag kommit till 5:an. Var bara att starta igen direkt. Går förövrigt hur bra som helst.

Bör väl tilläggas att den är Dynojetad.

Någon som har några idéer?
 

Mr.Rackel

Speedoman
Gick med
15 Jun 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Stunt Japanare
Skulle gå stenhårt på tipset du fått från Lundgrens Motor. Uppenbart så surar den på en eller flera burkar. Ta upp förgasarbryggan och gör rent/kontrollera :tummenupp
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Steg ett är att slita ur dynojet-kittet och i med orginal-grejjer i rätt storlek istället.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Koppla lös TPS kabeln när du har tädningen på, då går den in i justerläge, läs av varvräknaren, den ska stå på 5K. Om inte, lossa dom 2 skuvarna som TPS sitter fast med och vrid den tills den står på 5k. TPS är den grej som sitter på höger sida av förgasarbryggan vid gasspjälls axeln.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Koppla lös TPS kabeln när du har tädningen på, då går den in i justerläge, läs av varvräknaren, den ska stå på 5K. Om inte, lossa dom 2 skuvarna som TPS sitter fast med och vrid den tills den står på 5k. TPS är den grej som sitter på höger sida av förgasarbryggan vid gasspjälls axeln.
En liten grej bara, efter att man kopplat bort TPSkabeln så måste man koppla till tillbaka den igen för att kunna utföra kalibrering, (bara jag som måste "messersmitta" mej lite:tummenupp )

Själv glömmer jag alltid bort hur man lossar kontaktstycket, det är något man måste trycka på.. eller något sånt(?)

OM det är så att du måste justera så är enklaste sättet att lossa TPSen genom att använda ett löst torxbits med en ringnyckel eller liten skiftnyckel, för det är trångt.
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Exakt sådär beter sig min hoj med, den ska också vad dynojetad enligt förra ägaren...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nån som kan visa på bild?
Det här är från -99 hittade ingen bra på -00-01 men det är likadant, har tyvärr ingen bild eller beskrivning på kontakten men jag har för mej att man pressar kontakten i sidled (in mot förgasarna eller ut mot ramen) och drar samtidigt bakåt.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Efter dagens tur så är jag tveksam till att det skulle vara nåt förgasarrelaterat.

Det börjar med att när jag ska iväg dör hojen när jag lägger i ettan. Sen lägger den av lite då och då, helt oregelbundet. Grejen är den att varje gång den dör så måste jag ner på friläge för att kunna starta, alltså precis lika som när stödet är nere, man kan nästa känna ibland att den dör och kommer tillbaks, precis som om det vore glappkontakt.

Det måste ju vara stödkontakten som spökar, det har den gjort för tidigare ägare också, men kanske inte i den här utsträckningen.

Någon som har en sprängskiss över stödet?
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Ja dy kopplar i hop dom två ledarna med en kabel. Tror kontakt stycket är blått om jag inte minns fel. Men det är ju lätt att hitta..bara följa kablarna från stödet...och nej,...d är ingen enledare.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Ja dy kopplar i hop dom två ledarna med en kabel. Tror kontakt stycket är blått om jag inte minns fel. Men det är ju lätt att hitta..bara följa kablarna från stödet...och nej,...d är ingen enledare.

Okej, ska testa det imorgon, tack för hjälpen. Men visst låter det ganska sannolikt att detta skulle vara felet?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Jahapp, då byglade jag skiten och tog en repa, blev ingen skillnad. Det känns ibland som om det skulle vara glappkontakt någonstans, som att den dör 1/10 sekund. Börjar bli ganska less på det här nu. Kan det vara så att det är lokaliserat högre upp i kabelstammen? Kollade kontakten som finns lite längre upp, ser helt okej ut.

Den dog för mig en gång och även då vägrade den starta med växel i trots byglingen nere vid stödet.

Plockade isär brytaren uppe vid kopplingen och den var väl skapligt skitig.

Någon som har en bra idé? Hjälp mig!!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top