Friad från Tingsrätten! men nu då?!

Status
Ej öppen för fler svar.

sdro

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Norrort, Stockholm
Hoj
TL1000s
Jag blev under mittan av sommaren förra året stoppad av en mc-polis som med laser hade uppmätt "mig" till 118km/h på 70-sträcka. Han hade efter mätandet hoppat på cykeln och kört efter i 11,5km då han stoppade mig. Med lite oegentligheter i uppgifter som lämnades på plats och i protokollet (som jag snarast begärde ut) började jag gräva i de små hål som fanns och blev slutligen friad i tingsrätten i början av denna månad. Den slutgiltiga anledningen var att förväxlingsrisken inte kunde uteslutas.

Problemet är att länsstyrelsen tog mitt körkort i 2mån från den dagen då jag blev stoppad. När jag nu har fått min dom och ringer upp länstyrelsen för att påpeka att de faktiskt har tagit mitt körkort utan att jag har gjort mig skyldig till brottet (enligt tingsrätten) hänvisar de till JK för ev. ersättning.
När jag ringer till JK för att få en aning om hur jag ska göra säger de: "Du måste skriva en skrivelse och posta den till oss för att vi ska gå igenom fallet". Inga problem tänker jag och undrar vidare vilka grunder de betalar ut ersättning på, till svar får jag: "Vi bedömer om länsstyelsen har agerat fel utefter de stadgar de arbetar efter". Det är ju ganska givet att det var helt legitimt av länsstyelsen enligt deras stadgar att sno mitt kort då de trodde att jag skulle förlora i rätten, trots att jag nekat.
Det är ju trots allt över 50000 i förlorad arbetsinkomst plus ränta och skadestånd, så det är ju värt att bråka för.

Jag har ännu inte skickat något brev till JK och undrar om någon har varit med om samma sak? eller har några funderingar på hur jag ska utforma brevet?

Om jag skulle få avslag från JK, vad ska jag göra då? Skaffa en advokat och stämma polismyndigheten med domen i ryggen, då det var dem som drog igång karusellen?

Jag som trodde att det bara var att faxa in intyg på vad jag förlorat på det hela till länsstyrelsen då jag vann målet, men tydligen måste man själv vara jurist för att hänga med när myndigheterna pekar på varandra :4skrika
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag blev under mittan av sommaren förra året stoppad av en mc-polis som med laser hade uppmätt "mig" till 118km/h på 70-sträcka. Han hade efter mätandet hoppat på cykeln och kört efter i 11,5km då han stoppade mig. Med lite oegentligheter i uppgifter som lämnades på plats och i protokollet (som jag snarast begärde ut) började jag gräva i de små hål som fanns och blev slutligen friad i tingsrätten i början av denna månad. Den slutgiltiga anledningen var att förväxlingsrisken inte kunde uteslutas.

Problemet är att länsstyrelsen tog mitt körkort i 2mån från den dagen då jag blev stoppad. När jag nu har fått min dom och ringer upp länstyrelsen för att påpeka att de faktiskt har tagit mitt körkort utan att jag har gjort mig skyldig till brottet (enligt tingsrätten) hänvisar de till JK för ev. ersättning.
När jag ringer till JK för att få en aning om hur jag ska göra säger de: "Du måste skriva en skrivelse och posta den till oss för att vi ska gå igenom fallet". Inga problem tänker jag och undrar vidare vilka grunder de betalar ut ersättning på, till svar får jag: "Vi bedömer om länsstyelsen har agerat fel utefter de stadgar de arbetar efter". Det är ju ganska givet att det var helt legitimt av länsstyelsen enligt deras stadgar att sno mitt kort då de trodde att jag skulle förlora i rätten, trots att jag nekat.
Det är ju trots allt över 50000 i förlorad arbetsinkomst plus ränta och skadestånd, så det är ju värt att bråka för.

Jag har ännu inte skickat något brev till JK och undrar om någon har varit med om samma sak? eller har några funderingar på hur jag ska utforma brevet?

Om jag skulle få avslag från JK, vad ska jag göra då? Skaffa en advokat och stämma polismyndigheten med domen i ryggen, då det var dem som drog igång karusellen?

Jag som trodde att det bara var att faxa in intyg på vad jag förlorat på det hela till länsstyrelsen då jag vann målet, men tydligen måste man själv vara jurist för att hänga med när myndigheterna pekar på varandra :4skrika

Kanske en bra fråga för http://www.trafikjuristen.se/
 

Sgt Liberia

Guest
Du är ju skyldig som ett troll. Var nöjd att du slapp böter åtminstonde.
 

sdro

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Norrort, Stockholm
Hoj
TL1000s
Du är ju skyldig som ett troll. Var nöjd att du slapp böter åtminstonde.

Vad hände med "oskyldig tills motsatsen är bevisad"?

I platsprotokollet framgick det dessutom att han hade stått 2 meter från vägkanten (in på en grusväg) på en lång raka utan några som helst buskar eller andra hinder. Varken jag eller tjejen på kusten såg ett dugg och mätningen utfördes 200meter i ryggen. Lite underligt att han inte mätte på de 500m han hade innan jag körde förbi platsen. Han hade stått där i 8min enligt egen uppgift. Reg.nr tog han först när han stannade mig.
 

fajjerbläjde900

Gummi gör sig bäst på asfalt
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Västerås
Hoj
suzuki tl1000R
jag hängde inte med riktigt.... har du inte kunnat jobba en enda minut för att du inte hade körkort? Vilken bussfri region bor du i? ;)
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Hoppas det ordnar sig för dig och att du får varenda krona du gått miste om. Hoppas du återkommer med resultat sen...
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Tror inte du kommer få ett öre tyvärr. Ingen som kommer ihåg när Insider visade varför Örebropolisen bötfäller flest bilister? Dom mätte på ett felaktigt sätt för att få bäst siffror i landet. En kotte (egen företagare transportbranschen) blev av med sin lapp i 6månader och han förlorade ca 150.000 och fick inte ett öre i ersättning när det visade sig att poliserna hade gjort fel.

:va
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Från dig och mig!

(Inte svar till dig specifikt Liberia, bara ett allmänt inlägg i tråden)

Precis. Han klantade sig (han erkänner ju i sitt första inlägg) och vill nu ha våra pengar...

Najs.. riiiktigt najs attityd. :va

Jösses. NÄR skall folk i det här landet fatta att när de "skall ha pengar av staten" så är det inte "någon annans pengar" utan det är vi skattebetalare i det här landet som står för det...

Folk gnäller om att de inte får göra ditt eller datt, att man vill ha mer eget ansvar. När man då får ta konsekvenserna av sitt handlande (dvs man har eget ansvar) så blir det kanske inte riktigt lika kul... :tungan

Jag fattar faktiskt inte hur man kan vara så korkad att man inte inser det. Snacka om att skjuta sig i foten. Samma sak gäller försäkringsbedrägerierna. Det är vi andra som får betala med höjda premier och sen kommer folk och gnäller på att premierna är höga.. Well... gissa varför.... Har inte folk fattat det enkla koceptet med orsakssamband? Orsak -> Verkan liksom.

*suck* :arsele

Sådärja, en brandfackla så gott som någon annan att bita i. Sjukt of-topic, men wtf liksom...

So sue me. :rolleyes:
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Tror inte du kommer få ett öre tyvärr. Ingen som kommer ihåg när Insider visade varför Örebropolisen bötfäller flest bilister? Dom mätte på ett felaktigt sätt för att få bäst siffror i landet. En kotte (egen företagare transportbranschen) blev av med sin lapp i 6månader och han förlorade ca 150.000 och fick inte ett öre i ersättning när det visade sig att poliserna hade gjort fel.

:va

sånt e bara sjukt...borde inte finnas...
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Vad snackar alla om?!?!?!?!?

Killen är friad, med andra ord OSKYLDIG!!!!!!

När det gäller vems pengar han vill ha är mitt svar hans egna, han jobbar eller hur!?! Hur kul är det för honom att stå där utan inkomst bara för att polisen och länsstyrelsen behagade att ta hans kort trots att det inte gick att bevisa att det var han som körde!!!!!!
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Och nu till kuggfrågan, varifrån får staten de pengar som han vill få utbetalt till sig?

men det är även personer på Länstyrelsen som sitter där tackvare våra röster å våra pengar, om vi inte ser till att rätt folk sitter där så får vi allt punga ut för andras misstag inom staten osv eller va de heter..

gnäll inte bara om att de är våra pengar se till att de använder våra pengar på rätt sätt istället..
 

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
(Inte svar till dig specifikt Liberia, bara ett allmänt inlägg i tråden)

Precis. Han klantade sig (han erkänner ju i sitt första inlägg) och vill nu ha våra pengar...

Najs.. riiiktigt najs attityd. :va

Jösses. NÄR skall folk i det här landet fatta att när de "skall ha pengar av staten" så är det inte "någon annans pengar" utan det är vi skattebetalare i det här landet som står för det...

Folk gnäller om att de inte får göra ditt eller datt, att man vill ha mer eget ansvar. När man då får ta konsekvenserna av sitt handlande (dvs man har eget ansvar) så blir det kanske inte riktigt lika kul... :tungan

Jag fattar faktiskt inte hur man kan vara så korkad att man inte inser det. Snacka om att skjuta sig i foten. Samma sak gäller försäkringsbedrägerierna. Det är vi andra som får betala med höjda premier och sen kommer folk och gnäller på att premierna är höga.. Well... gissa varför.... Har inte folk fattat det enkla koceptet med orsakssamband? Orsak -> Verkan liksom.

*suck* :arsele

Sådärja, en brandfackla så gott som någon annan att bita i. Sjukt of-topic, men wtf liksom...

So sue me. :rolleyes:


Instämmer med dig,

(Jösses. NÄR skall folk i det här landet fatta att när de "skall ha pengar av staten" så är det inte "någon annans pengar" utan det är vi skattebetalare i det här landet som står för det...)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top