Monztabanan 2007

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
I kväll var vi på ett mycket positivt samrådsmöte om aktiviteterna på Monztabanan under 2007 :tummenupp
Minnesanteckningar från mötet finns här
http://www.r2d2.se/monzta/

Många kurser är bokade i år, den första 4-6 maj
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2433

Den finns det platser kvar på, med ett erbjudande om att köra 3 kursdagar för priset av 2 :tummenupp

Så kom igen nu, det är 34 mil från Sollentuna, 25 mil från Kristinehamn och 54 mil från Göteborg :pannkyss
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har någon koll på hur bullermätaren kommer vara placerad mht höjd, avstånd från bankant osv?

95db vid 5m eller 78db vid 33m?

Jag är där den 4e!:banana
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Jag har uppenbarligen tittat på sidan, det var därför jag refererade till den genom att fråga vilket av de två där nämda mätmetoderna som kommer tillämpas. :)

Minnesanteckningar pkt 9 b 30 m från bankant på 2 m höjd 78 dBA. Det står ju där :rolleyes:
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tack, jag läser tydligen slarvigt på gamla dar...:tummenupp

Nu kan jag hjälpa presumtiva kursdeltagare att mäta fram ett någorlunda riktigt värde.
Det är mycket viktigt att vi inte missköter oss så vi förlorar banan men det är också viktigt att folk inte åker 35mil och sen inte får köra.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Tack, jag läser tydligen slarvigt på gamla dar...:tummenupp

Nu kan jag hjälpa presumtiva kursdeltagare att mäta fram ett någorlunda riktigt värde.
Det är mycket viktigt att vi inte missköter oss så vi förlorar banan men det är också viktigt att folk inte åker 35mil och sen inte får köra.

Instämmer :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är "samma sak". Så om mätaren står vid banan eller inne i skogen har ingen betydelse förutom att den är lättare att komma åt om den står i närheten.

Det är samma sak enligt en extern konsult som inte nödvändigtvis har erfarenhet av motorcykelbuller.
Efter att ha varit ljudtekniker i ett antal år samt varit med om samma bullerproblematik på Rörken inser jag att ljud inte alltid gör som man tänkt sig. Olika motorkonfigurationer låter olika mycket på avstånd trots samma värde på nära håll, vi blivit tvingade till att begränsa motarderna till kl 21 på Rörken pga den anledningen.

Sådeles mäter jag helst på ett sätt som liknar det som används vid banan.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Olika motorkonfigurationer låter olika mycket på avstånd trots samma värde på nära håll...
Tänkte inte på det :gnissla

Det är bara samma sak avseende ett bestämt ljudmönster mao. Åter till skolbänken, eller åtminstone en lugn vrå där man hinner fundera innan man skriver. :rolleyes:
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Lyfter tråden!
SMC har BKK fred 4, lörd 5 och söndag 6/5. Rea-pris 500:-/dag inkl lunch och kaffe!
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
http://www.r2d2.se/monzta/ ???

"Torsdagen 3 maj fattade Länsstyrelsen i Dalarna beslut om att förbjuda all verksamhet med motorcyklar från 1 juni 2007. Inga andra fordon förbjuds, för dem gäller inte heller några som helst bullergränser. Banägarna har givetvis begärt inhibition av beslutet, omprövning av beslutet samt överklagat detsamma. De kontakter banägarna haft med kommunen visar att man ställer sig bakom mc-verksamheten i och med de förbättringar för att minimera störningarna som vidtagits. Tyvärr ägnar Länsstyrelsen ingen del av sin bedömning eller utredning åt dessa förbättringar. Den bullerutredning som genomförts anser man inte vara tillräckligt underlag."
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Vilket genomtänkt beslut,, speciellt när det propageras för fortbildningar och nollvisioner,, :huvet

http://www.r2d2.se/monzta/ ???

"Torsdagen 3 maj fattade Länsstyrelsen i Dalarna beslut om att förbjuda all verksamhet med motorcyklar från 1 juni 2007. Inga andra fordon förbjuds, för dem gäller inte heller några som helst bullergränser. Banägarna har givetvis begärt inhibition av beslutet, omprövning av beslutet samt överklagat detsamma. De kontakter banägarna haft med kommunen visar att man ställer sig bakom mc-verksamheten i och med de förbättringar för att minimera störningarna som vidtagits. Tyvärr ägnar Länsstyrelsen ingen del av sin bedömning eller utredning åt dessa förbättringar. Den bullerutredning som genomförts anser man inte vara tillräckligt underlag."
 

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Karlskoga - åsen
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Lyfter tråden!
SMC har BKK fred 4, lörd 5 och söndag 6/5. Rea-pris 500:-/dag inkl lunch och kaffe!

Jag har en fråga du kanske har svar på?

Jag är undrande till SDKs bokning i sommar?
Dom har nämligen inte med det på sin hemsida,
men på er hemsida står det med.
Så jag antar att det blir av? :confused:
Annars vore det bittert!! :huvet

/B
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
"Grannar" är din värsta fiende.
Jo, dessutom är de som klagar mest inte ens åretruntboende :(

Jag har en fråga du kanske har svar på?

Jag är undrande till SDKs bokning i sommar?
Dom har nämligen inte med det på sin hemsida,
men på er hemsida står det med.
Så jag antar att det blir av? :confused:
Annars vore det bittert!! :huvet

/B
Nej, jag är inte inblandad mer än att jag bor på "höravstånd" från banan (nej, jag blir inte störd)
Du får väl kontakta lars,mellgren@svmc.se som står som kontakt i Monztas kalender :)

Vi som vill ha banan kvar hoppas på det bästa

Var du här i söndags förresten? Det var 2? Duccar från Karlskoga och körde BKK :)

Vad är det frågan om? Det börjar ju likna en jävla parodi detta.

Gillar du MC blir du oftast inte störd, gillar du inte MC blir du troligen vansinnig av att ha dem körande där.
Det är inte alla närboende som klagar heller :yoparty
Dessutom ska ni ha klart för er att de är här på SH och läser, och vissa av kommentarerna ang grannarna var kanske inte så väl genomtänkta :gnissla
 
Last edited:

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld


Gillar du MC blir du oftast inte störd, gillar du inte MC blir du troligen vansinnig av att ha dem körande där.
Dessutom ska ni ha klart för er att de är här på SH och läser, och vissa kommentarer ang grannarna var kanske inte så väl genomtänkta :gnissla

Nu tror jag väl inte att Länstyrelsen fattar beslut baserat på vad som står på SH, men dock verkar ju grannen vara inflytelserik.

Jag kan förstå att man blir störd, men att likt en åsna vägra kompromissa likt vad banägarna gjort börjar ju bli tröttsamt. Karln är helt enkelt dum i huvudet.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Nu tror jag väl inte att Länstyrelsen fattar beslut baserat på vad som står på SH, men dock verkar ju grannen vara inflytelserik.

Jag kan förstå att man blir störd, men att likt en åsna vägra kompromissa likt vad banägarna gjort börjar ju bli tröttsamt. Karln är helt enkelt dum i huvudet.

Nej, Länstyrelsen har inte fattat beslut pga av SH, men det framgår av överklaganden till LS att de läst här och på Monztabanans hemsida.
Dessutom pratas det mycket om naturhänsyn, buller och avgaser...

Men glöm att det är en och en karl :gnissla
Det är uppemot 20 och av båda könen :huvet
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Dessutom pratas det mycket om naturhänsyn, buller och avgaser...
... vilket ju är oerhört inkonsekvent och snudd på korkat såtillvida att man bara förbjuder mc, inga andra motordrivna fordon som har samma miljöpåverkan. :va

Nej, det här handlar inte alls längre om någon aktivitet på banan eller dess eventuella påverkan. Här handlar det om människor som har makt och en åsikt, verklighetsförankrad eller inte. Det man inte förstår är man rädd för, det man är rädd för vill man ha bort.

En annan intressant sak är ju åxå att man i sina överklaganden flera gånger brutit mot upphovsrättslagen genom att plocka material från hemsidan utan att be om lov eller utan källhänvisningar (vad jag förstått). Men såna lagbrott väger naturligtvis oerhört lätt i såna här lägen :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top