Info om RSV mille önskas

!!ARGER!!

Dr Messerschmitt
Gick med
7 May 2007
Ort
LUND
Hoj
RSV Mille -00
Min gamla bullrumpa, gsxr750 -96, blev stulen. :mad: Så hon ska väl ersättas vad det lider.

Just för tillfället så går jag o sneglar på RSV mille (utan extra R). Så alla kallenderbitare ge mig all info som tänkas kan, ändringar i modellerien, antal hästar, trimm, chipp, avgas, etc..

Även mera subjektiva åsikter är välkomna.:tummenupp

Tack på förhand Mr Arg :mad:
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Du kommer inte bli imponerad av antalet hästar på papper/bänken, men det mysiga är hur användbara dom är mycket mycket tidigare i registret än på radfyror. Du har en vrid / effektkurva som gör din färd roligare. Du slipper varva så mycket.

Sedan så är ju ljudet inte fel...

/säljare :D (råkar ju köra rsv factory nu)
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
98-00 128hp(enda felet eller krånglet va kopplingen, finns kit att köpa för att fixa det om det inte redan är gjort som ej är för dyrt)

01-03 130hp inga fel alls kanon fin hoj m.m allt håller bra går och går inga ventiler som ändrar sig bara att köra

04-05 138hp lite barn sjukdomar tyvär några fixad på garanti ärenden...sving m.m annars bättre hoj mer effekt överallt mest på låg och mellan register, jämnare gång...mindre av och på slag.

06-07 143hp barn sjukdomar borta...mera fina detaljer vanliga versionen för öhlins fram och fälgar som liknar oz fälgar som nästan väger lika mycket som dem.


Gillar du v-twin karaktären så finns det inget bättre att köpa!, har själv haft en 01 i 3 år har kört totalt 3500mil med den och va helnöjd av den så jag byte till en 06a nu och är väldigt nöjd med den! den har allt som 01an hade och mycket till!... har redan kört ca 130mil med den på 3 dagar :)
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag hade en 00:a och det enda jag inte kom överens med den var försäkringen. Nu var den inte hutlös men den och en RR-satsning gick inte väl ihop. 21 år, nytt körkort i högriskstad kostade den 19000 kr halv/år hos folksam. Skulle kostat omkring 13000 halv/år via SMC-försäkringen men så långt kom jag aldrig.

Det enda negativa jag kan komma att tänka på är att hojen är rätt stor så om du är kortväxt blir den lite svår - absolut inte omöjlig, hon som köpte min var inte långt över fem fot lång - men är du rätt längd är den bekväm, lättkört, rolig med bra pulver utan att vara ohanterlig och låter riktigt najs med nån form av halvtorr koppling och en riktig fet V-twin.
Sen att du får en rätt schysst slirkoppling med tillsammans med Brembobromsarna och Showa/Sachs-fjädringen är ju inget negativt.

Ska jag ha sporthoj igen är Millen på plats 1.
 

!!ARGER!!

Dr Messerschmitt
Gick med
7 May 2007
Ort
LUND
Hoj
RSV Mille -00
Ja jag har ju bara haft radfyror. Tycker att det skulle kul att ha något annat, och kanske då något mer "touring"-vänligt. Har tittat på andra twinar, mest Sp1 o TLR tycker att duccarna springer iväg lite för mycket i pris. Aprilian framstår som det "enda rätta" i sälskapet.

Swedie, menar du att man upplever det som att man har fler hästar i en twin än i en radfyra?

Lam-Kaka, jag är nog mest intresserad utav 01 - 03 så det låter riktigt gött att det inte finns så mycket fel på den modellen. Jag har ju hört att det kan ta en helt ohygglig tid att få reservdelar.

imaster, jag är ju inte speciellt lång ca 177 i strumplästen, men jag hoppas att det ska gå bra. Hur gick det med din RR satsning?

/A
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Lam-Kaka, jag är nog mest intresserad utav 01 - 03 så det låter riktigt gött att det inte finns så mycket fel på den modellen. Jag har ju hört att det kan ta en helt ohygglig tid att få reservdelar.

imaster, jag är ju inte speciellt lång ca 177 i strumplästen, men jag hoppas att det ska gå bra. Hur gick det med din RR satsning?

/A

Jag vet inte om Aprilia fått ordning på reservdelssystemet än, de höll ju på förra säsongen med det och det borde ju gått i lås nu, kolla http://www.apriliaforum.com för mer info. Det borde inte ta så lång tid längre och slitdelar finns pirat i alla de former och färger.

177 cm lång borde vara alldeles lagom, jag är 186 och satt som en kung så det är nog inga problem alls. :tummenupp

Min RR-satsning börjar väl gå åt rätt håll, saknar lite saker som elverk och sånt men det löser sig väl, blir ett par tävlingar i år i alla fall, mest på kul. Har jag pratat med dig om det? :va
 

!!ARGER!!

Dr Messerschmitt
Gick med
7 May 2007
Ort
LUND
Hoj
RSV Mille -00
Nix du har inte pratat med mig om din satsning men du nämnde det tidigare i tråden. Och tittar man på din sida så ser man att det var ett par år sedan du var 21 och att du har en 600 räcer.

Törs man fråga vad det kostar att köra lite RR?
 

MadAx

Fort och fel
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Västerort
Hoj
Triumph 675
Millen är en grymt trevlig hoj dom problemen som kan dyka upp vad jag har hört och fått erfara är lite el strul. Italienare och El ?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nix du har inte pratat med mig om din satsning men du nämnde det tidigare i tråden. Och tittar man på din sida så ser man att det var ett par år sedan du var 21 och att du har en 600 räcer.

Törs man fråga vad det kostar att köra lite RR?

Haha, jaa minnet är inte så långt som det borde va..! :hihi

Allting kostar ju men jag räknar väl med att lägga mellan tre och sex tusen i månaden med tävlingsavgifter, däck och lite sånt. Det är efter man har köpt allt man ska ha som däckvärmare, elverk, prylar, mer prylar och så vidare... :)
 

!!ARGER!!

Dr Messerschmitt
Gick med
7 May 2007
Ort
LUND
Hoj
RSV Mille -00
imaster

Det låter ju rätt så saftigt. Men jag antar att smakar det så kostar det. Ska inte vara så fräck att jag frågar hur du har råd.:tummenupp

max

Det låter ju inte som en helt lyckad kombo - italienare och el:confused: Vad i det elektriska brukar strula?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
imaster

Det låter ju rätt så saftigt. Men jag antar att smakar det så kostar det. Ska inte vara så fräck att jag frågar hur du har råd.:tummenupp

max

Det låter ju inte som en helt lyckad kombo - italienare och el:confused: Vad i det elektriska brukar strula?

El fel är väldigt ovanligt på millarna...möjligtviss start relät kan gå åt pipan om hojen inte startar direkt och man försöker en stund med lite kräm i batteriet(visst det finns måndags ex av alla hojar men det är nog väldigt ovanligt)...04-05 hade lite problem med kontakter som va dålig dimisionerade så de gick varma.. men det problemet fanns inte på 98-03 och på 06orna är det åtgärdat. Så va inte orolig...jag har haft aprilia i 4 år och har varit väldigt aktiv på usa, svenska aprilia forums och jag vet vad som har krånglat....och det som har krånglat är väldigt få saker.
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
98-00 128hp(enda felet eller krånglet va kopplingen, finns kit att köpa för att fixa det om det inte redan är gjort som ej är för dyrt)
QUOTE]

Lam-Kaka du verkar ha lite koll på saker. Vad var det för fel på kopplingarna?

Den hade en tendens att börja slira efter ett tag om man körde med fel olja...felet åtgärdades på 01orna.

Finns ersättnings plata på :
http://www.af1racing.com/store/Scripts/default.asp
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Det är lamellerna som inte verkar tåla syntetisk olja i första generationens Mille. Jag har monterat 01:ans lameller, skivor och tryckplatta i min koppling (passar i korgen) så nu är problemet ur världen. Kopplingen som kom 01 är identisk med den fram till 06 sånär som på korgens utforming.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag körde bara helsyntet i min Mille och den funkade klockrent. Var iofs Castrol GPS i när jag köpte och då kunde kopplingen slira ibland men både Castrol R4 och Repsol helsyntet funkade kalas.
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Jag körde bara helsyntet i min Mille och den funkade klockrent. Var iofs Castrol GPS i när jag köpte och då kunde kopplingen slira ibland men både Castrol R4 och Repsol helsyntet funkade kalas.

Det var inte så att jag "led" av att kopplingen slirade utan misstänkte det bara. Aldrig några tendenser att gå på bakhjulet t.ex. och var inget riktigt bett när jag växlade på fullgas. Nu känner jag hur hojen "sätter sig" vid uppväxling och gaspådrag. Såhär såg innersta stålskivan ut när jag tog isär originalkopplingen, gått varm? :rolleyes:

Clutch1.jpg
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Här har du en ruggigt bra hoj till mycket vettiga pengar, Fullrunkad med godis, som radialpump, Wiberg fjädring/Dämpning både fram och bak. Gatåkarkåper finns även om dom är flerfärgade, men måla dem och posera med hojen omdet är det du gillar. Eller ha fulkåpor till bandagar etc. Skulle jag vara på jakt efter en hoj med halv motor som dräller pasta omkring sig så skulle den vara en god kandidat.
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=3298
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Här har du en ruggigt bra hoj till mycket vettiga pengar, Fullrunkad med godis, som radialpump, Wiberg fjädring/Dämpning både fram och bak. Gatåkarkåper finns även om dom är flerfärgade, men måla dem och posera med hojen omdet är det du gillar. Eller ha fulkåpor till bandagar etc. Skulle jag vara på jakt efter en hoj med halv motor som dräller pasta omkring sig så skulle den vara en god kandidat.
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=3298

Fasen, den där verkar fin!!!

Jag har haft lite av varje och kör Mille i år. Som gathoj är den helt suverän. Underbar karaktär i motorn. På bana så visar det sig att chassit är förvånansvärt smidigt. Hojen känns stor när den står still men när den börjar rulla är det snabbstyrt och fint!

Enda negativa jag har att säga är att det inte händer mycket när man kommer över 200-220. Då är den märkbart trött. Men innan dess ryter den mäktigt! :)
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Fasen, den där verkar fin!!!

Jag har haft lite av varje och kör Mille i år. Som gathoj är den helt suverän. Underbar karaktär i motorn. På bana så visar det sig att chassit är förvånansvärt smidigt. Hojen känns stor när den står still men när den börjar rulla är det snabbstyrt och fint!

Enda negativa jag har att säga är att det inte händer mycket när man kommer över 200-220. Då är den märkbart trött. Men innan dess ryter den mäktigt! :)

Min 01 va pig ända upp till 230-240 sen började den tröttna lite gran...men det satt chip + lite annat smått o gått på den..En sak man ska tänka på är att oftast när Millens mätare vissar 240+ så vissar japs hojarna 260+ och det går lika fort... Tyvär så är det lite glädjemätare på nyare Millen 04->. Men det är stor skilnad mellan 01an jag hade och 06an... 06an går som en dröm mycket starkare i nedre/mellan registret och även lite gran på top, bättre känsla i gasen m.m. Har inte hunnit testa 06an så hemst mycket än... så himla kast väder här uppe än :(
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top