Kurben
Öhh vadå?
Har just satt dit en Keihin FCR 40 MX ifrån en Honda CRF450 på min KTM 640
Det var inte lite jobb men jag fick den billigt på Ebay som beggad.
Först var jag tvungen att fräsa ner den fasta "Velocity stack" som sitter på Keihin fuggen på Honda motorerna. Sen satt jag dit KTM´s velocity stack. Nytt gummi mellan fuggen och cylindern, nytt gummi mellan luftburken samt även ny nål munstycken och såklart nya vajrar till gasen (vajrarna från BST fuggen passar inte!)
Gick att använda den vajerstyrda choken från BST fuggen genom att bara kapa bort en liten pinne på själva mässings delen som reglerar luften. Mycket smidigt att det passade med gängor och allt!.
Den delen som jag inte har åtgärdat är TPS'en men den behövs inte heller. Det sitter en på men elsystemet har en annan kontakt från BST fuggen.
Jag använde samma bestyckning som Megaraid har som jag snodde ifrån den här tråden : http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51305
Det funkade alldeles utmärkt! Den går verkligen som ett skållat ollon !
Trodde inte det skulle göra så otroligt stor skillnad.! Jag är supernöjd!
Det ända som återstår är att justera accpumpen, för den boggar lite vid fullt pådrag förmodligen för att den är inställd för Honda CRF'en. Så om det är någon som har tips och länkar till hur man ställer in en accpump så mottages det med glädje!.
Den absolut största skillnaden mellan BST och den nya Keihin fuggen är det snabba svaret på gasen samt att den omedelbart drar fullt. Precis så som det ska vara! På låga varv så är det en himmelsvid skillnad mot tidigare.
Det var inte lite jobb men jag fick den billigt på Ebay som beggad.
Först var jag tvungen att fräsa ner den fasta "Velocity stack" som sitter på Keihin fuggen på Honda motorerna. Sen satt jag dit KTM´s velocity stack. Nytt gummi mellan fuggen och cylindern, nytt gummi mellan luftburken samt även ny nål munstycken och såklart nya vajrar till gasen (vajrarna från BST fuggen passar inte!)
Gick att använda den vajerstyrda choken från BST fuggen genom att bara kapa bort en liten pinne på själva mässings delen som reglerar luften. Mycket smidigt att det passade med gängor och allt!.
Den delen som jag inte har åtgärdat är TPS'en men den behövs inte heller. Det sitter en på men elsystemet har en annan kontakt från BST fuggen.
Jag använde samma bestyckning som Megaraid har som jag snodde ifrån den här tråden : http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51305
Det funkade alldeles utmärkt! Den går verkligen som ett skållat ollon !
Trodde inte det skulle göra så otroligt stor skillnad.! Jag är supernöjd!
Det ända som återstår är att justera accpumpen, för den boggar lite vid fullt pådrag förmodligen för att den är inställd för Honda CRF'en. Så om det är någon som har tips och länkar till hur man ställer in en accpump så mottages det med glädje!.
Den absolut största skillnaden mellan BST och den nya Keihin fuggen är det snabba svaret på gasen samt att den omedelbart drar fullt. Precis så som det ska vara! På låga varv så är det en himmelsvid skillnad mot tidigare.