Sveriges största bana

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
och hur stor är den inte då?
kolla bilden, skiten täcker ju halva GBG stad i yta.
(nej inte förstoringen)
hallered.jpg

ska vi ockupera den från volvo och gasa :)

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z...20Åkeri,%20AB&weather=false&showTraffic=false

.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Jodu, den anläggningen är stor...
Och det lär inte finnas några bullerkrav där heller :tummenupp
Pågår aktiviteter dygnet runt och den ligger skapligt nära Gbg.
Fast motorsportsverige får vänta tills både Volvo PV och Volvo AB har kastat in handduken innan de släpper ifrån sig en sådan guldgruva.

Dock lär det behövas byggas lite depåområden, och nya bansträckningar.
Huvudbanan är en oval med ca 45 graders dosering i 4 filer, snabb men inte så kul.

//Peter

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har nånn hört talas om nånn som lyckats lufta en mc där?

berättelser om stället..

när byggdes det? kostade hur mkt?

mm
mm
???

/B anfacinerd

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
nämen berätta mer, kul... :)

nej jag gissar att avåkningsytorna är obefintliga.

Det är som sagt Volvos provbana där det pågår verksamhet i princip dygnet runt. Avåkningsytor finns på lämpliga ställen men eftersom det körs många långtidsprov används den stora ovalen mest. De små slingorna är skakbanor och grusbanor, olika vinklade backar, vattenbana o dyl. Det finns också en snuskigt dyr snutt för ljudmätning.
Men om man gillar ovalbanor så :D

Det finns en slinga med ordentligt doserade velodromer där det går fint att köra i ca 200 km/h utan att hålla i ratten :yoparty

Och ja, jag vet i alla fall en som luftat sin MC med hemmabyggd turbo där, men det tog honom ca ett halvår innan han fick tillstånd att köra 30 min...

Övriga uppgifter får du leta efter på http://www.volvo.com/group/sweden/sv-se/
Hittade en PDF från Volvo Buss, http://www.volvo.com/bus/sweden/sv-se/volvogroup/core+values/safety/downloads.htm

Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
MC vet jag inte, Volvos gäng med dårar som körde på 2 hjul med bil huserade där på 80-90talen.
Tror stora banan är ca 3km, det finns 2 "handlingbanor" ech ett gäng riktigt obekväma sträckor som skakar och låter. Dessutom en dedikerad korrosionsbana...
Rätt välbevakat område för övrigt :)

//P

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det är som sagt Volvos provbana där det pågår verksamhet i princip dygnet runt. Avåkningsytor finns på lämpliga ställen men eftersom det körs många långtidsprov används den stora ovalen mest.

Och ja, jag vet i alla fall en som luftat sin MC med hemmabyggd turbo där, men det tog honom ca ett halvår innan han fick tillstånd att köra 30 min...

tack för infon :)

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
Ovalen är 6,3 km vill jag minnas, anläggningen började byggas på 70-talet och byggs ut/till allteftersom.

Ovalen är tråkig att köra på efter första varvet (även om tidigare skribenter nämnt en fräcks känsla att ligga med bilen i yttersta körfältet i 200-210 i kurvorna utan att behöva vrida på ratten). Däremot finns några handlingbanor på några km som borde vara rätt kul att köra hoj på också om man fick.

Roligaste bansträckningen finns dock i "centrala" Göteborg, strax norr om Vovo Personvagnars Torslandafabrik, vid krockcentret. Sköna kurvor och kuperat. Lite dåliga avåkningszoner för att kunna ladda där med mc dock.

Bifogat

• pv_bana.JPG
    pv_bana.JPG
    99.6 KB · Visningar: 179

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Ovalen är 6,3 km vill jag minnas, anläggningen började byggas på 70-talet och byggs ut/till allteftersom.

Ovalen är tråkig att köra på efter första varvet (även om tidigare skribenter nämnt en fräcks känsla att ligga med bilen i yttersta körfältet i 200-210 i kurvorna utan att behöva vrida på ratten). Däremot finns några handlingbanor på några km som borde vara rätt kul att köra hoj på också om man fick.

Roligaste bansträckningen finns dock i "centrala" Göteborg, strax norr om Vovo Personvagnars Torslandafabrik, vid krockcentret. Sköna kurvor och kuperat. Lite dåliga avåkningszoner för att kunna ladda där med mc dock.

Ja, den är rolig den också :)

Det jag funderar lite på är om det inte finns flera banor i Sverige som är "låsta" :va

Det finns ju flera biltillverkare :rolleyes:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Jag brukar flyga över scania i södertälje och drömma. Dom har oxå en stor testanläggning.

Nordgren som jobbar där borde slå ett slag för avåkningszoner! Sen tar vi över.....

Edit: Kanske inte så kul

Bifogat

• scania.jpg
    scania.jpg
    124.9 KB · Visningar: 231
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Jag brukar flyga över scania i södertälje och drömma. Dom har oxå en stor testanläggning.

Nordgren som jobbar där borde slå ett slag för avåkningszoner! Sen tar vi över.....

Edit: Kanske inte så kul

Ja titta! Det var väl det jag trodde :D

Borde finnas en i närheten av Trollhättan också :va

Dessutom finns det en liiiiiiten provkörningsbana utanför fabriken i Tuve också :)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Bifogat

• saab.jpg
    saab.jpg
    83.9 KB · Visningar: 168
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha