Skjuts säkert

Glidarn

Försiktig General
Gick med
11 May 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki Bandit
Tar gärna emot lite tips på hur ni andra gör för att skjutsa nån som inte åkt hojj innan, nån gång ska det ju börjas...

Håller fotpinnen för passageraren att kliva på eller måste passageraren svinga över benet över bakljuset på hojjen, det är ju rätt högt...

Kort sagt, liten guide för att skjutsa mottages tacksamt :)
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
De brudar jag skjutsat har fått välja själva hur de gått på cykeln. Beror ju bara på passagerarens vikt och cykeln om fotpinnen håller, men det borde inte vara några problem tycker jag. Sen får man väl ta det lite piano i början så att båda får känna efter, passageraren har mer att säga till om än den förstår där bak ibland. Så blir den skrämde av ett för hårt nedlägg kan det gå riktigt illa! Sen är det väl vettigt om passageraren håller om föraren istället för att hålla i handtagen där bak, når han/hon så är det perfekt att ta stöd mot tanken vid inbromsning så slipper ju du få även dennes vikt genom dina armar.
 

Tozerd

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Alingsås
Hoj
Honda CBR 600RR -07
Hur passageraren går på hojen beror ju på vad du har för hoj, Sen har ju alla sina egna tekniker. Men om den har en låg bakdel kan man dra foten över bakpartiet annars får man sitta på hojen och hålla den kvar stabilt så får passageraren ta foten på den ena fotpinnen och sen kliva upp på hojen och sen sätta ner foten på den andra.

Sen under körningen är det du som ska bestämma tempot, Du känner själv om det är en "Bra" passagerare du kör. Det mesta beror på hur passageraren rör sig och sitter. Om passageraren lutar sig åt motsatta hållet när du kör så blir det jobbigt med kurvtagningen så du måste säga till innan att de hänger med i svängarna. Fråga också imellanåt hur de tycker tempot är och om det känns bra, Men det mesta kommer du känna själv villket tempo du ska hålla osv för att färden ska gå säkert.

Lycka till:)
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Tar gärna emot lite tips på hur ni andra gör för att skjutsa nån som inte åkt hojj innan, nån gång ska det ju börjas...

Håller fotpinnen för passageraren att kliva på eller måste passageraren svinga över benet över bakljuset på hojjen, det är ju rätt högt...

Kort sagt, liten guide för att skjutsa mottages tacksamt :)

För att kurvtekniken ska fungera så be passageraren titta på vägen, hålla blicken vågrät dvs inte luta huvudet. I en högerkurva så ska passageraren titta till höger om ditt huvud och i en vänsterkurva till vänster. Brukar fungera perfa för mig.
 

Glidarn

Försiktig General
Gick med
11 May 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki Bandit
Tackar för tipsen, är det svårare att luta med passagerare? Tycker det är helt OK att gå ner rätt långt men det känns som att hojjen borde bete sig rätt så annorlunda med passagerare... Givetvis får man känna sig fram och ta det lugnt i början...

Är det något mer man ska tänka på ?

Tack än en gång för alla tips så här långt :tummenupp
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Tackar för tipsen, är det svårare att luta med passagerare? Tycker det är helt OK att gå ner rätt långt men det känns som att hojjen borde bete sig rätt så annorlunda med passagerare... Givetvis får man känna sig fram och ta det lugnt i början...

Är det något mer man ska tänka på ?

Tack än en gång för alla tips så här långt :tummenupp

Med rätt passagerare tycker jag det är enklare att gå ner långt än när jag är ensam. Har haft mina djupaste nedlägg med min syrra där bak. Dock är ju motlut ett jävla aber som man vill undvika, kan bli riktigt farligt om den där bak gör ett snabbt kast. Alltså, säg till personen att hålla sig stilla (bättre det än motlut iaf).
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Tar gärna emot lite tips på hur ni andra gör för att skjutsa nån som inte åkt hojj innan, nån gång ska det ju börjas...

Håller fotpinnen för passageraren att kliva på eller måste passageraren svinga över benet över bakljuset på hojjen, det är ju rätt högt...

Kort sagt, liten guide för att skjutsa mottages tacksamt :)

När min dotter började åka med för 5-6 år sen (hon blir 15 nu) så körde jag ganska enkla men hårda regler:

Hon frågar alltid innan hon kliver på cykeln.
Hon frågar alltid innan hon kliver av cykeln.
Jag frågar alltid innan vi kör iväg att allt är ok.
Alltid fötterna på fotpinnarna.

Bättre att hålla i sig i föraren än ev. handtag.

Framför allt att passageraren ska slappna av och ha kul.

Dessa tips borde ju funka även på vuxna som inte har åkt bakpå förut.

Och ja dottern gillar fortfarande att åka hoj, senast idag. :) :tummenupp
 
Last edited:

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
---> Olmos "brud" svarar....

Fick idag den stora äran att för första gången följa med Olmo på hans hojj... Tänkte delge hur nybörjarn känner sig!

Svängarna är inga problem, det var enkelt att följa hans rörelse. Start och stopp däremot...HUA! Kändes som om jag skulle åka av där bak när han gasade, och trycka ner han mot tanken när han bromsade. Och ändå så var han snäll (säger han...). Hålla mig i handtag var inte att tänka på, jag klamrade fast runt hans midja som en livrädd kattunge. I alla fall på första delen av resan. Andra halvan däremot kunde jag slappna av, och då kändes det bättre. Mitt lilla råd är alltså att tänka på start och stopp. Att komma upp på hojjen var inte svårt. Trots att Duken är hög, och jag kort (159cm) så tyckte jag det var lättare att hiva över benet än att använda fotpinnen.

Jag skulle dock tro att det är lättare att bli skjutsad på en cruisinghoj än på en KTM Duke...
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Börja med att dra en rättså lugn wheelie i motorvägsfart.
Säg sedan till bruden att hålla i sig bättre till nästa wheelie så att du inte tappar henne.
Sen har man liksom satt ribban. Då e det bara å åk. ;)
 

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Hmm, och jag som trodde hon stod och diskade....

Skämt och sido. Lite bra saker att tänka på, förutom det som redan nämnts.

1: Kom överens om en signal som passageraren kan använda sig av om något är fel och hon/(han) vill stanna. Exempelvis några knackningar på förarens högra lår. Kan vara bra eftersom det ju inte går att höra så bra alla gånger vad man säger därbakom.

2. Använd samma slags signal omvänt fast med vänster hand knackar/trycker föraren lite på passagerarens vänsterben innan man tänker köra om. Då slipper man "chocka" den där bak.

3. Om det är första gången någon blir skjutsad, bry Dig inte om att stila och fräsa på utav H----E. (Inte annars heller för den delen) Den där bak kommer att bli frälst ändå och få en kul upplevelse redan i lagliga hastigheter.

4. Ju mer ovan passageraren är, desto mer "uppkörningsmässigt" kör man.

5. Ta gärna tid att förklara lite vad alla handtag, pinnar och pedaler är till för, det är inte självklart för alla och somliga vågar inte fråga med risk för att verka "korkade"
 

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Personligen så tycker jag det är viktigast att den som sitter bakpå sitter någurlunda still, är riktigt jobbigt om passageraren börjar motluta eller göra hastiga rörelser i kurvor.

Näst efter det så brukar jag vara noggrann med att berätta vad som händer när man bromsar. Jag brukar faktiskt föredra att den som sitter bakpå har minst en hand bak på handtagen så att jag inte får all vikt på armarna.

Det tredje jag brukar ta upp är att de alltid skall vänta tills jag är klar och står still med båda fötterna på marken innan de kliver av eller på hojen. Min är rätt så låg så det brukar gå bra för folk att kliva upp direkt på sadeln utan att använda fotpinne.

MVH

/Leo
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Men?? Ingen som har skrivit hur passageraren bör göra vid inbromsning? Minst en hand på tanken! Att som han ovanför mig skrev ta tag i handtagen gillar jag inte... börjar föraren gasa på så hinner du aldrig ta tag runt midjan. Med handen på tanken så far din hand automatiskt tillbaka runt midjan på föraren vid acceleration
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Det är väl sporthoj.com, alltså inga handtag på bakdelen, fotpinnarna håller ju för att göra stående wheelies. accelration håll om midjan, bromsing händerna mot tanken, kurvor titta på rätt sida om skallen.
 

Meltingfire

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Till sommaren
Första tipset jag själv fick var att man skulle ha mellanrum mellan kropparna, dvs man ska inte sitta alldels för tajt så att föraren kan arbeta fritt. Sedan ska passageraren, på samma sätt som föraren kniper med låren runt tanken, knipa med sina lår runt förarens höft. Kan passageraren lära sig samma teknik som föraren, att avbelasta armar och hålla emot vid acc/broms med låren, så behöver man inte hålla emot lika mycket med armar mot tank/runt midja, fast för riktigt hårda inbromsningar är ju alltid handen på tanken riktigt bra och självklart ska man hålla runt midjan ifall ifall.

Sedan ska man väl tänka på att med passagerare bak på så lättar framhjulet mycket lättare.
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Många bud om hur det är att sitta bakpå, eller hur ni säger att det ska vara.
Själv är jag backpack än så länge och håller väl med om vissa saker.
Men, det där med mellanrum är inget vi kör med. Jag sitter med gubben mellan mina lår så vi har en fullkontakt. Huvudet håller jag stilla på en sida, för att inte behöva störa när det svänger mycket och rejält.
Visserligen har jag ridit tidigare under många år och använder samma teknik på hojen som på hästryggen, det gäller att andas rätt, vara totalt följsam men samtidigt hålla emot och hålla sig själv i balans utan att ta stöd av föraren.
Sen, det viktigaste av allt!
Man får aldrig bli rädd och försöka åtgärda vad som händer, det är förarens jobb. Litar man inte på den som kör ska man nog inte åka med, för blir man rädd så kan man förvärra en redan svår situation om man inte är 100% stilla.
Men, det här är nåt som vi använder när vi är ute. Se till att hitta ett sätt som passar just er, låt passageraren prova sig fram till vad som passar bäst!
Ha en jättekul sommar nu!
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
Påstigning:
- Min dam är ganska kort och när packväskorna sitter på måste hon först kliva upp på den ena fotpinnen för att komma över med det andra benet och kunna sätta sig. Då är det bra om föraren planterar fötterna stadigt i backen och ger klarteckan när det är OK att starta påklivandet. Jag har alltid koll i backspegeln på hur långt hon kommit och vad som sker för att kunna parera eventuella hastiga rörelser.

Körning:
- Lugna och fina växlingar så hjälmarna slipper krocka (men det är något passageraren lär sig efter ett tag automatiskt).
- Hålla i föraren vid gas och trycka mot tanken med händerna vid inbromsning för att undvika att ligga pressad mot föraren.
- Titta över rätt axel på föraren vid sväng (höger axel i högerkurva, vänster axel i vänsterkurva), annars valfritt.
- Inte styra med i kurvorna, utan sitta "planterad i sadeln" och vara del av motorcykeln snarare än föraren.
- Två klapp på låret betyder "kissepaus", tre betyder "du kör bra", fyra "lugna dig nu för fan!" osv, osv. enligt eget påhittat schema.

Avstigning:
- Samma som påstigning fast omvänt (klartecken att det är OK att börja kliva av osv...).
 

eightbug

Medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
2002, Honda, CB900F Hornet
Hur är det med vikt? Jag har skaffat hoj och en kompis har ställ. 1+1 = han vill åka med. Tillsammans hamnar vi på ca 200 kg med ställ å allt. Kan man sitta så tungt på en Hornet?
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top