Dark_Messenger
Guest
Hej gott folk!
Min fråga riktar sig till er som åker ovanstående hoj MED originaldämpare, eller er som KAN NÅGOT om det jag frågar om.
När jag köpte hojen blev jag överraskad över att den var så pass bra som den var med standardinställningar. Dock, är den för mjuk för riktigt HÅRD körning.. Vid ett tillfälle tidigare har jag styvat upp runt om, nu har jag tagit allt ett steg längre. Vi får se..
Men iaf, till min fundering..
Eftersom jag är den pedantbög som jag är så skulle jag vilja ha riktlinjer a'la buell för EXAKTA inställningar. Detta fanns i manualen till XB12R:an. Vill minnas att de hade 10 olika klasser, allt beroende på hur mycket totalvikt som satt på hojen. Klockrent. I CBR-manualen finns bara hur man skruvar på allt för att ställa in fabriksinställningarna. Sen har jag "höftat" därifrån för att styva upp hyfsat jämt runt om.. Känns sådär..
En grej jag klurade på igår vad om man kunde ta procent på alla 6 justerpunkter för att på så sätt åtminstone garantera att man har skruvat på allt lika mycket. Detta är, efter lite funderande, helt genomförbart (bara och skruva allt till sina extremer och räkna varv/klick till nästa extrem och räkna ut hundradelar på detta) DOCK.. la jag ner denna idén då jag efter det första glädjeruset snabbt insåg att de olika "justerpunkterna" inte nödvändigtvis behöver ha någon korrelation till varandra. Dvs, jag har ingen aning om huruvida kompressionsinställningen till gafflarna ska vara "lika många procent" i förhållande till returdämpningen på bakfjädringen.. Ni fattar!?
Så då är man tillbaka på ruta ett igen och får höfta till skiten..
Någon som har funderat i liknande banor eller kan mer om detta?? Bästa vore ju såklart om det fanns något dokument eller schema för olika viktklasser och deras respektive inställningar på ALLA 6 justerpunkter.
Shoot..!
Min fråga riktar sig till er som åker ovanstående hoj MED originaldämpare, eller er som KAN NÅGOT om det jag frågar om.
När jag köpte hojen blev jag överraskad över att den var så pass bra som den var med standardinställningar. Dock, är den för mjuk för riktigt HÅRD körning.. Vid ett tillfälle tidigare har jag styvat upp runt om, nu har jag tagit allt ett steg längre. Vi får se..
Men iaf, till min fundering..
Eftersom jag är den pedantbög som jag är så skulle jag vilja ha riktlinjer a'la buell för EXAKTA inställningar. Detta fanns i manualen till XB12R:an. Vill minnas att de hade 10 olika klasser, allt beroende på hur mycket totalvikt som satt på hojen. Klockrent. I CBR-manualen finns bara hur man skruvar på allt för att ställa in fabriksinställningarna. Sen har jag "höftat" därifrån för att styva upp hyfsat jämt runt om.. Känns sådär..
En grej jag klurade på igår vad om man kunde ta procent på alla 6 justerpunkter för att på så sätt åtminstone garantera att man har skruvat på allt lika mycket. Detta är, efter lite funderande, helt genomförbart (bara och skruva allt till sina extremer och räkna varv/klick till nästa extrem och räkna ut hundradelar på detta) DOCK.. la jag ner denna idén då jag efter det första glädjeruset snabbt insåg att de olika "justerpunkterna" inte nödvändigtvis behöver ha någon korrelation till varandra. Dvs, jag har ingen aning om huruvida kompressionsinställningen till gafflarna ska vara "lika många procent" i förhållande till returdämpningen på bakfjädringen.. Ni fattar!?
Så då är man tillbaka på ruta ett igen och får höfta till skiten..
Någon som har funderat i liknande banor eller kan mer om detta?? Bästa vore ju såklart om det fanns något dokument eller schema för olika viktklasser och deras respektive inställningar på ALLA 6 justerpunkter.
Shoot..!