Det här med lane splitting...

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Som nybliven västkustbo har jag noterat att jag ännu inte sett några hojar som åker mellan bilarna när det köar till sig (vilket ju förekommer :rolleyes: ). Vet att detta inte är helt okontroversiellt, bla ser ju lagens långa lite olika på fenomenet i olika delar av landet.

I Stockholm vågar jag påstå att det är mer regel än undantag att inte ligga och suga avgaser i köerna utan smita emellan (självfallet med omdöme och järnkoll på de bilister som HATAR fenomenet och mer än gärna tränger en hojåkare mot en lastbil). Vet heller ingen som blivit tagen för det såvida inte det handlar om ren slalomkörning över 3 körfält.

Så, ett Stockholmsfenomen eller?

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Som nybliven västkustbo har jag noterat att jag ännu inte sett några hojar som åker mellan bilarna när det köar till sig (vilket ju förekommer :rolleyes: ). Vet att detta inte är helt okontroversiellt, bla ser ju lagens långa lite olika på fenomenet i olika delar av landet.

I Stockholm vågar jag påstå att det är mer regel än undantag att inte ligga och suga avgaser i köerna utan smita emellan (självfallet med omdöme och järnkoll på de bilister som HATAR fenomenet och mer än gärna tränger en hojåkare mot en lastbil). Vet heller ingen som blivit tagen för det såvida inte det handlar om ren slalomkörning över 3 körfält.

Tror inte det är ett Stockholmsfenomen ... gör la det då jag vågar men då var och varannan bilist numera verkar ha stelopererad nacke och tror att de har bättre spatsial förmåga än JAS-piloter genom att SMSa när de kör så försöker jag låta bli.

Eftersom jag är så feg funderar på att extra-utrusta moppen med SSM-missiler som Chuck Norris så jag kan skjuta bort skiten istället!

\m/

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag åker då varje morgon och eftermiddag mellan bilarna. Orka stå och andas in avgaser från folk.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Avskyr köer och kör därmed nästan alltid mellan bilarna.

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
Jag jobbar i Torslanda och skall över bron varje eftermiddag.
Jag kör självklart mellan bilarna.

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Jag har valt bostad efter arbetsplats (nästan :) ) så jag slipper stå och köa.

Skulle jag köra i kö, beror det mycket på hur trafiken beteer sig hur jag kör, för jag vill inte bli klämd mellan bilarna.

Kör kanske förbi ett par bilar i taget, kollar av, och kör om igen när det lämpar sig.

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Det händer ibland man kör mellan, hojen är i mitt fall lite bredare så det finns inte alltid utrymme mellan bilarna.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ok, då har jag helt klart varit ute för lite i Göteborgstrafiken. :D

Det var ingen djupare filosofisk tanke bakom, det var bara något som slog mig häromdan när jag satt och ruttnade i den där jävla Tingstadstarmen...:gnissla :huvet

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Köra mellan bilarna, i vägrenen, köra om mellan mötande bilar... här gör man lite som man vill...

Kimmerien

Son Of A Gun
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
R1 -00
Har kört om två bilar i bredd en del på senare tid, men har också råkat ut för en del spik i däcket.

Kan det möjligen förhålla sig så att det ligger en del spik och skräpar i vägrenen?

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
klart vi ska fram.

ringde polisen och frågade om man får köra om i köer och de svarade att det är klart du inte får. och då vill jag ha reda på vilken paragraf som sägar att jag inte får. och det kunde de inte hitta. så vi kom överens om att man får köra om till en viss gräns, när det blir vårdslöshet i trafik, är upp till polisen att bedöma. bara man inte kör slalom mellan filerna.

(en gång så gick det i 120 mellan bilarna i tunneln när dom stod still, kan sätta en peng på att det skulle räknas som vårdslöshet i trafik)

:tummenupp

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Om det nu skulle råka vara feta köer, då har nog en polisbil rätt lite att säga till om ändå.
En snut på båge kan säkert komma ifatt, och har man skött det snyggt så förstår om någon dom :)

Jag köer ytterst sällan.

tricky

Mmmmm Ducati
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
848
Jag läste nånstans nångång att det skulle vara tillåtet ifall man höll sig i samma fil som bilen man kör om. Men det kanske bara var spekulationer:va
Det är ju iaf. numera tillåtet att köra om på högersidan, så då har man ju spelrum. Ser man bara till att köra utan för mycket slalomvingel så borde det ju funka..

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR

Det är ju iaf. numera tillåtet att köra om på högersidan, så då har man ju spelrum. Ser man bara till att köra utan för mycket slalomvingel så borde det ju funka..

App app app :mattias

Det är numera tillåtet att passera på höger sida på vägar med hastighetsbegränsning upp till och med 70 km/h.

:tungan

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
App app app :mattias

Det är numera tillåtet att passera på höger sida på vägar med hastighetsbegränsning upp till och med 70 km/h.

:tungan

Ja fast med lane splitting blir det ju lätt i samma fil och då får man INTE köra om på höger sida...:fakta :mattias

ringde polisen och frågade om man får köra om i köer och de svarade att det är klart du inte får. och då vill jag ha reda på vilken paragraf som sägar att jag inte får. och det kunde de inte hitta. så vi kom överens om att man får köra om till en viss gräns, när det blir vårdslöshet i trafik, är upp till polisen att bedöma. bara man inte kör slalom mellan filerna.

(en gång så gick det i 120 mellan bilarna i tunneln när dom stod still, kan sätta en peng på att det skulle räknas som vårdslöshet i trafik)

:tummenupp

Om vi pratar om att passera ett annat fordon i samma fil/körfält så får det endast göras på vänster sida, det sa en polis till mig. Ska man lane splita så gäller det alltså att hålla koll på mittmarkeringen :tummenupp

Last edited:

MonsterMatte

916 till salu!!!!!
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
916 -98(till salu), TTR600 (stulen)
själv e ja mesig som fan, vågar knapp passera i köer. men kommer de nån o kör före, då hänger ja på...vissa bilister e ju fan ta mig tokiga, att de ens försöker stoppa oss:va

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln