uppkörning imorgon

axelsson_vpg

Guest
Tjäna,
nuu är det så att jag har uppkörning imorgon.. :yoparty ... jag har haft 4 lektioner på körskola och inte kört nåt själv efter som min båge har varit pajj i nån vecka.

är det något speciellt ni kan rekomendera som ja ska tänka på? Lämna gärna tips eller om ni blivit kuggad och vad de berodde på..

jag undrar även angående lågfartsbanan... Får man inte stoppa ner foten en endaste liten gång och måste man köra omännskligt sakta?

Tacksam för svar! :tuttar

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Inte kört banorna på skolan?

Man behöver inte köra omänskligt sakta, typ gångfart bara.. För mig räckte det att bara krypa igenom med kopplingen (gav ingen gas alls).. Du kan bli godkänd om du råkar plocka ner foten nån gång men att förrättaren ändå sett att du har kontroll på det du gör, så stressa inte..
Tänk bara på att andas och ta det lugnt.. Som jag förstått det får man oftast fler chanser (om dom inte på en gång ser att man är ett hopplöst fall :hihi :rolleyes: )..

Lycka till! Grym känsla när man blir godkänd :yoparty

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Precis, ta det lugnt bara. Gör det du blir tillsagd att göra, och fråga om det är något du inte förstått. Bättre det än att råka köra fel.

Efter vad jag förstått så är det ju lite upp till vilken förrättare man får. Du bör definitivt sträva efter att inte sätta ner foten (om du inte får den bana då man faktiskt SKALL sätta ner foten förståss).

Det är som £m£li£ säger att det är en helhet som bedöms, och att du skall visa att du har kontroll.

Lycka till, let us know :tummenupp

Psalmroth

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
-94 Honda-VFR
Bara andas o ta det vackert,jag tog ner benet 2 gånger+ körde den snabba banan helt fel,fanns ju 2 olika på den snabba banan.Sen fick jag även upp bakdelen på hojjjen på bromsbanan.Låter som han vart mutad,men jag fick det igenom.Stress fel tar han bort helt enkelt+Bromsningen sa han bara att det e bra att jag vågar trycka på :D
Så lycka till,går säkert bra.

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Hoj
R1
Gör du som de ovanstående säger går det hela nog galant ska du se!
Jag slog ner en kon när jag körde högfartsdelen på banan, plus något annat fel jag inte kommer ihåg. Men det var inga problem, vägde upp allt när vi körde på gata senare :) Ta det lugnt och kör utan att tänka för mycket på vad som kan gå fel.

EDIT:
Tänk på att vrida på huvudet när du kommer till korsningar. Hellre för mycket än för lite, bara för att markera och visa förrättaren att du är uppmärksam. Min kusin blev kuggad pga detta, han tittade givetvis i korsningarna, men vred inte på huvudet :näsblod

Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
ska köra upp på F18 imorrn (tullinge) har pung och magvred just nu. Är lite orolig för krypkörningen men jag orkar inte bry mig längre, går juh fler tåg.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Inte det viktigaste att spika allt på banan. Det viktiga i sammanhanget är att du visar att du har koll på cykeln och behärskar den.

Väl ute på stan så ska du inte köra för sakta utan även där visa dig bekväm, men håll hastigheterna. Bromsa med BÅDA bromsarna även om du bara låtsas använda bakbromsen. Det kollar de ofta efter.

Placera dig väl och planera körningen så gott det går efter anvisningarna du får.

Du spikar det...bara ta det lungt:tummenupp

(Själv körde jag upp för 5år sen, gick precis utanför linjerna på "garagesvängen" och låste framhjul på bromsprovet (vid regn). Dock så tog jag det lungt och fortsatte hela vägen genom svängen, samt släpte upp låset och stannade någon sträcka efter den tänkta. Istället för en blåsning fick jag beröm för att man hade koll på vad som hände)

Last edited:

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
lycka till ni som kör upp :tummenupp ...

en sak som dom kollar noga är hastighetsanpassningen ...

att hålla 50 när man passerar en 50 skylt osv... rörlighet med huvudet
så dom ser att du har koll på saker runtomkring och i backspeglarna..

fick nya kortet igår, körde upp 2006-06-21 .. lite sen med att skicka in lappen :tuttar

Last edited:

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
ska köra upp på F18 imorrn (tullinge) har pung och magvred just nu. Är lite orolig för krypkörningen men jag orkar inte bry mig längre, går juh fler tåg.

Dom va sjyssta mot mig på Tullinge ;) Gick iof bra så dom behövde väl inte klaga..:D Men lite is i magen bara så går det säkert strålande :tummenupp
Lycka till du också!

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Dom va sjyssta mot mig på Tullinge ;) Gick iof bra så dom behövde väl inte klaga..:D Men lite is i magen bara så går det säkert strålande :tummenupp
Lycka till du också!

Körde du upp som privatist? läst om alla historier hur dom skickar hem privatister efter 5 minuter. Dessutom har jag kommit över den sämsta möjliga uppkörningsmcn :D Kan dock erkänna att köra i trafik och bromsa äger jag på. Alltid något

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
jeps, eftersom du skall börja sakta ner ett par konor innan vändningen.

EDIT:
Alltså.
Vid undanmanöverprovet skall man acca upp till 50. Sedan skall man under själva undanmanövern hålla konstant 50. Man får inte "vackla" med gasen och sakta ner.

Sedan kör man slalom i 50 knyck och ett par konor innan vändningen släpper man av på gasen.

Gör en snygg och kontrollerad vändning (inte i krypfart) och accar sedan upp till 50 igen samtidigt som man kör slalom för att avsluta med en kontrollerad inbromsning från 50-0

Observera att det finns två undanmanöverbanor. I den ena skall man köra slalom efter undanmanövern, och i den andra skall man inte köra slalom efter undanmanövern. Dock skall man köra slalom i bägge efter vändningen.

Men förrättaren talar om innan precis hur ni skall göra, och om ni är det minsta lilla osäker SÅ FRÅGA... som hjälper gärna till och berättar.

Har hört från några att dom missuppfattat hur man skall runda den sista konan precis innan vändningen. Så... fråga !

Och eftersom du kör v-strom så är det ju bara att sitta där och njuta... gung gung gung :)

Last edited:

j.sehlin

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2007
Hoj
KTM 525 -05 EXC/SM
Körde du upp som privatist? läst om alla historier hur dom skickar hem privatister efter 5 minuter. Dessutom har jag kommit över den sämsta möjliga uppkörningsmcn :D Kan dock erkänna att köra i trafik och bromsa äger jag på. Alltid något

Jag körde som privatist och det gick helt kockrent, inga som helst konstigheter med det.

Tror inte de skickar hem dem för att de just är privatister men tror de har lite extra koll på dem.

LYCKA TILL!!!!!!

MVH / JS

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Så man håller egentligen bara 50 i början eller vid manövern? och minskar hastigheten efter varje kona man passerar?

man ska hålla 50 genom hela även konerna dock inte dom sista då ska man bromsa inför vändningen...sen upp i 50 igen snabbt

ÜberHeinz

Learning by doing
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000 07, KTM 660 SMC 04, KTM 450 EXC 03, Honda CB1300 06 Såld
thanx :pannkyss

Hur är det egentligen med 50km/h banan innan man ska vända, hinner man bromsa innan den sista konan och vändningen?

ja det gör man, se till att ha flyt i körningen mellan konerna bara så att du håller 50km/h, så att inte dem hör att du gör för mycket gasavslag (ojäm körning) så går det nog gött ska du se:tungan

Du har koll på:

*säkerhets kontroll

*krypkörning (typ garage vändning)

*bromsprov

*kon körning

*trafik

Som sagt ta hellre ett djup andetag för mycket för det kan hjälpa. Själv körde man upp på en Suzuki Gsx 750, jävla lättkörd hoj asså:) Men ja ger en eloge till dig om kör stridsvagnen V-strom, kanske inte den smidigaste dock.
En tur spark i röven, ser fram emot att se dig på vägarna sen:yoparty

Peace:rock

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad