Robz
Guest
Vi kan väl samla länkar till vettig fjädringsinfo och körteknik här.
Var medveten om att överdrivet/felaktigt skruvande kan leda till en farlig setup. Man skall dock inte vara rädd för att skruva - det behövs när man börjar närma sig gränsen för materialet.
Utgå från originalinställning, testa ett pass - vad felar?
Justera försiktigt och SKRIV upp vad du gjort varje gång du ändrar!
Kör åter ett pass och notera skillnaden i uppförande.
När man kommit en bit i sin kunskap, inser man att olika banor kräver olika justering.
Samma bana kräver olika justering i torrt mot vått (Exempel: Torrt väglag, med gott grepp o racedäck vill man ha mindre returdämp för att däcket snabbt skall kunna fjädra ut och få grepp i en svacka eller efter en bula. I vått väglag, kan den inställningen lätt "fjonka" iväg vid ett släpp och en vurpa blir resultatet - vått, kräver ofta mer returdämpning).
FJÄDRING:
http://www.sportrider.com/tech/suspension/
http://aprilia.rsvmille.home.comcast.net/bikes/suspension_guide.htm
http://www.algonet.se/~leffew/suspens.htm
http://www.motoforum.net/index.php?showtopic=24625&hl=
Nytt 080426 (info kring High/Low speed damping):
http://www.worksevo.com/Damper_Curves_2.pdf
http://www.formulastudent.de/academy/pats-corner/advice-details/article/dampers-shock-absorbers/
http://www.ohlins.com/Motorcycle/Settingupyourbike/tabid/59/Default.aspx
KÖRTEKNIK:
Läs "Twist of the Wrist II"!!! (Keith Code)
Övriga länkar:
http://www.msgroup.org/DISCUSS.asp
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/FULL KONTROLL SVENO.pdf
http://www.sportrider.com/ride/RSS/
Flemming tipsar även om:
Sport Riding Techniques: How To Develop Real World Skills for Speed, Safety, and Confidence on the Street and Track by Nick Ienatsch
Tydligen en del info som kompletterar/motsäger "Twist of the wrist"
EDIT: Inget spammande i denna tråden utan bara länkar till bra källor! /Corben
Var medveten om att överdrivet/felaktigt skruvande kan leda till en farlig setup. Man skall dock inte vara rädd för att skruva - det behövs när man börjar närma sig gränsen för materialet.
Utgå från originalinställning, testa ett pass - vad felar?
Justera försiktigt och SKRIV upp vad du gjort varje gång du ändrar!
Kör åter ett pass och notera skillnaden i uppförande.
När man kommit en bit i sin kunskap, inser man att olika banor kräver olika justering.
Samma bana kräver olika justering i torrt mot vått (Exempel: Torrt väglag, med gott grepp o racedäck vill man ha mindre returdämp för att däcket snabbt skall kunna fjädra ut och få grepp i en svacka eller efter en bula. I vått väglag, kan den inställningen lätt "fjonka" iväg vid ett släpp och en vurpa blir resultatet - vått, kräver ofta mer returdämpning).
FJÄDRING:
http://www.sportrider.com/tech/suspension/
http://aprilia.rsvmille.home.comcast.net/bikes/suspension_guide.htm
http://www.algonet.se/~leffew/suspens.htm
http://www.motoforum.net/index.php?showtopic=24625&hl=
Nytt 080426 (info kring High/Low speed damping):
http://www.worksevo.com/Damper_Curves_2.pdf
http://www.formulastudent.de/academy/pats-corner/advice-details/article/dampers-shock-absorbers/
http://www.ohlins.com/Motorcycle/Settingupyourbike/tabid/59/Default.aspx
KÖRTEKNIK:
Läs "Twist of the Wrist II"!!! (Keith Code)
Övriga länkar:
http://www.msgroup.org/DISCUSS.asp
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/FULL KONTROLL SVENO.pdf
http://www.sportrider.com/ride/RSS/
Flemming tipsar även om:
Sport Riding Techniques: How To Develop Real World Skills for Speed, Safety, and Confidence on the Street and Track by Nick Ienatsch
Tydligen en del info som kompletterar/motsäger "Twist of the wrist"
EDIT: Inget spammande i denna tråden utan bara länkar till bra källor! /Corben
Last edited: